Language

Журнал «Наука и школа», № 5 за 2014 год

ФОРМИРОВАНИЕ МАТЕМАТИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ В ОСНОВНОЙ ШКОЛЕ

А. Л. Семенов, С. Л. Атанасян

В работе рассмотрены вопросы развития математической компетентности в основной школе, которые вытекают из основных положений Концепции математического образования России. Математическая компетентность формируется в математических дисциплинах, а также и в других предметах, например в информатике и физике, что согласуется и с общими тенденциями развития метапредметных компетентностей. В работе обосновывается потребность в фиксации и описании уровня математической компетентности с указанием ее новых элементов по завершении каждого класса школы.

Рассмотрен тезис о том, что математическая компетентность проявляется в умении решать задачи, доказывать теоремы, проверять гипотезы и моделировать реальные ситуации. Такие умения образуют математическую компетентность.

Применение математики связано с цифровыми технологиями. В работе обосновывается тезис: математическое образование не сводится к этому, прикладному ее значению. Решение задач без использования компьютера должно оставаться основным видом деятельности на уроках математики, что не исключает применение ИКТ так же, как и при изучении других предметов, и должно использоваться при формировании элементов математической компетентности в курсах математики и информатики.

Ключевые слова: образовательный процесс, математическое образование, концепция развития математического образования, математическая компетентность, формирование математической компетентности, цифровые технологии.

FORMATION OF MATHEMATICAL COMPETENCE AT MIDDLE SCHOOL

A. L. Semenov, S. L. Atanasyan

The article deals with the questions of development of mathematical competence at middle school which arise from the basic regulations of the Concept of mathematical education in Rus-sia. Mathematical competence is formed in mathematical disciplines as well as in other sub-jects, such as informatics and physics, which accord with the General trends of development of interdisciplinary competences. In the paper the need for fixation and description of the level of mathematical competence indicating new elements at the end of each grade is proved.

In the article the thesis is considered that mathematical competence is indi-cated by the ability to solve the problems, to prove the theorems, to test the hy-potheses and to model the situations. These skills form mathematical competence.

The application of mathematics is related to digital technologies. In the article the thesis is proved that mathematical education is not limited to this applied meaning. Solving problems without using computer should be the main activity at the lessons of mathematics, but it does not exclude the use of ICT either in mathematics or in other subjects. That should be used when forming the elements of mathematical competence in the courses of mathematics and informatics.

Keywords: educational process, mathematical education, the concept of development of mathematical education, mathematical competence, formation of mathematical competence, digital technologies.

ПРОБЛЕМЫ ОЦЕНКИ ЭФФЕКТИВНОСТИ
НА СОВРЕМЕННОМ ЭТАПЕ МОДЕРНИЗАЦИИ ОБЩЕГО ОБРАЗОВАНИЯ В РОССИИ

Т. И. Пуденко

В статье рассматриваются актуальные приоритеты модернизации российского общего образования – доступность, качество и эффективность. Анализируются подходы к оценке эффективности в образовании, теоретические и практические проблемы этой оценки, а также перехода к эффективному контракту с педагогами и руководителями образовательных организаций.

Ключевые слова: общее образование, доступность общего образования, качество общего образования, эффективность деятельности образовательных организаций.

THE PROBLEM OF EVALUATING THE EFFECTIVENESS OF MODERNIZATION OF GENERAL EDUCATION IN RUSSIA AT THE PRESENT STAGE

T. I. Pudenko

The article deals with actual priorities for modernization of the Russian general education, namely accessibility, quality and efficiency of general education. The approaches to the evaluation of efficiency in education are analyzed as well as theoretical and practical problems of this evaluation. The transition to an effective contract with teachers and heads of educational organizations is also discussed in the article.

Keywords: general education, accessibility of general education, quality of general education, effec-tiveness of educational organizations’ activities.

РУССКАЯ КЛАССИЧЕСКАЯ ШКОЛА – ШКОЛА АНТРОПОЛОГИЧЕСКОЙ ПРАКТИКИ

В. И. Слободчиков

В статье подчеркивается неприемлемость по причине безосновности и бездоказательности положений, фиксируемых дорожной картой широко обсуждаемого в сетях общественно-политического форсайт-проекта «Детство-2030». Отсюда цель статьи – дать возможные альтернативные решения обсуждаемому «фантазийному» проекту. Задача предлагаемого материала заключается в поиске и обосновании такой образовательной стратегии, которая при своей новизне уже имела бы определенную социокультурную и научно-педагогическую укорененность в России, отвечала бы в наибольшей степени установкам на гуманизацию и гуманитаризацию образовательного процесса и соответствовала при этом общемировому тренду на повышение качества и персонифицированность образования.

В ходе проведенного исследования получила подтверждение идея, направленная на решение этой многоаспектной задачи, заключающейся в необходимости гармонизации таких знаний о человеке, как: христианская антропология – учение о происхождении и предельных смыслах жизни человека; психологическая антропология – учение о закономерностях развития человека в интервале его индивидуальной жизни и педагогическая антропология – учение о становлении базовых способностей, сущностных сил человека в универсуме образования.

В обобщенных чертах текст стати выводится на исследовательско-проектный уровень с фиксацией суммы концептуальных идей «Школы антропологической практики» и целевых ориентиров реализации предлагаемого Проекта. В тексте подчеркивается, что «Школа антропологической практики» – это не этническая и не конфессиональная ее идентификация. Проектируемая школа – это инновационный стратегический путь обустройства отечественного образования, доминантой которого является не только утилитарная социализация в широком смысле слова подрастающих поколений, а развитие сущностных сил человека, становление собственно человеческого в человеке.

Ключевые слова: человеческая сущность, становление человеческого в человеке, педагогическая антропология, христианская антропология, психологическая антропология, проект, «Школа антропологической практики».

RUSSIAN CLASSICAL SCHOOL

AS A SCHOOL OF ANTHROPOLOGICAL PRACTICE

V. I. Slobodchikov

In the article the unacceptability is emphasized that is caused by groundlessness and unprovedness of the regulations fixed by the road map of the social and political foresight project “Child-hood 2030” that is widely discussed in the networks. The purpose of the article is to give pos-sible alternative solutions to the discussed “fantasy” project. The objective of the paper is to find and to prove such an educational strategy, which would have a certain socio-cultural, scien-tific and educational rootedness in Russia, which would comply to the fullest extent with the re-quirements for humanization and humanitarization of the educational process and which would also accord with the global trend of improving the quality and personalizing of education.

During the study the idea was confirmed that had the aim to solve that multifold problem, namely the idea of the necessity for harmonizing of such knowledge about man as Christian anthropology, the doctrine of origin and ultimate meaning of human life; psychological anthropology, the doctrine of regularities of human development in the range of personal life, and pedagogical anthropology, the doctrine of formation of basic skills, essential human forces in the universe of education.

To sum up, the text of the article is brought up to the research and design level with fixation of the amount of conceptual ideas of the “School of anthropological practice” and of the targets of the pro-posed project. It is emphasized that the “School of anthropological practice” is neither its ethnic nor confessional identification. This projected school is an innovative strategic way of arrangement of national education, the dominant of which is not only utilitarian socialization of the younger generations in the wide sense, but also the development of the essential human forces.

Keywords: human nature, development of essential human forces, pedagogical anthropology, Chris-tian anthropology, psychological anthropology, project, “School of anthropological practice”.

АКТУАЛЬНЫЕ ВОПРОСЫ
СОВРЕМЕННОГО ЭКОЛОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Г. А. Ягодин, М. В. Аргунова, Т. А. Плюснина

Цель исследования – разработка оптимальной модели школьной эколого-образовательной среды для выработки экологически грамотного поведения в быстро меняющейся социоприродной среде, создание условий для самореализации и развития всех субъектов образовательного процесса. Задача исследования – создание универсального педагогического инструментария, направленного на освоение экологического содержания; вовлечение учителей, учащихся и их родителей в социально значимую деятельность; контроль и измерение результатов образования. Школьная эколого-образовательная среда представляет собой совокупность не только материальных факторов, но и межличностных отношений, которые устанавливаются в образовательном учреждении. В ходе исследования для оценки образовательной среды были выявлены следующие параметры: широта охвата, интенсивность воздействия на обучающихся, технологичность, восприятие в обществе, позиционирование в социуме, а также определены этапы вовлечения учащихся в социально значимую деятельность.

Ключевые слова: экологическое образование для устойчивого развития, эколого-образовательная среда, социально значимая деятельность, экологическая компетентность, педагогический инструментарий.

TOPICAL ISSUES OF MODERN ENVIRONMENTAL EDUCATION

G. A. Yagodin, M. V. Argunova, T. A. Plyusnina

The objective of the research is the development of optimal model of school ecological and educational environment for development of ecologically competent behavior in rapidly changing socio-natural environment as well as the creation of conditions for self-realization and development of all subjects of educational process. The research task is to create universal pedagogical tools directed on ecologi-cal contents acquisition; involvement of teachers, pupils and their parents in socially significant ac-tivities; control and assessment of educational results. School ecological and educational environment represents the combination of not only material factors, but also of interpersonal relations which are established at educational institution. During the research the following parameters were revealed for an assessment of the educational environment: coverage width, intensity of influence on pupils, tech-nological effectiveness, appreciation in the society as well as positioning in the society. The stages of involvement of pupils in socially significant activities are also defined in the article.

Keywords: environmental education for sustainable development, ecological and educational environment, socially significant activities, ecological competence, pedagogical tools.

РОЛЬ УЧЕБНЫХ ПРОЕКТОВ
В РАЗВИТИИ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ УЧАЩИХСЯ 8–9 КЛАССОВ
(на примере изучения научного стиля речи)

Е. А. Рябухина, А. Р. Чудинова

В статье рассматривается роль проектного метода в развитии коммуникативной компетенции учащихся 8–9-х классов при изучении научного стиля речи. Предпринята попытка разграничить ключевую и предметную коммуникативную компетенцию, а также определить предполагаемые результаты развития коммуникативных умений в соответствии с выделенными направлениями проектной деятельности. Предложена разработка проекта для учащихся 8-го класса «Сообщение как жанр устного предъявления информации».

Ключевые слова: ключевая коммуникативная компетенция, предметная коммуникативная компетенция, коммуникативные умения, метод проектов, учебные проекты, научный стиль речи, подстили научного стиля речи.

THE ROLE OF EDUCATIONAL PROJECTS IN DEVELOPING

THE COMMUNICATIVE COMPETENCE OF PUPILS OF 8–9 FORMS (by the example of studying the scientific style of speech)

E. A. Ryabukhina, A. R. Chudinova

This article discusses the role of project method in developing the communicative competence of pupils of 8-9 forms at studying the scientific style of speech. It is attempted to separate key and subject com-municative competences as well as to evaluate expected results of development of communicative skills in accordance with separate lines of project activities. The development of project for pupils of 8th form “Report as a Genre of Oral Representation of Information” is proposed.

Keywords: key communicative competence, subject communicative competence, communicative skills, project method, educational projects, scientific style of speech, scientific sub-styles of speech.

АНАЛИТИЧЕСКИЕ ПРОБЛЕМЫ СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В УСЛОВИЯХ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБЩЕСТВА

А. Ю. Гончарук

Авторская система социально-педагогической эмотивации проф. А. Ю. Гончарука, апробированная в Российском государственном социальном университете в 2003–2014 гг., является действенным комплексом развития инновационных информационно-коммуникативных технологий в комплексном решении аналитических проблем социально-педагогического образования учащихся бакалавриата, магистратуры, студентов, аспирантов и докторантов кафедры социальной и семейной педагогики факультета социальной работы, педагогики и ювенологии Российского государственного социального университета.

Ключевые слова: аналитические проблемы, социально-педагогическая эмотивация, соци аль-но-педагогическое образование, инновационные информационно-коммуникативные подходы, комплексное решение, авторская система.

ANALYTICAL PROBLEMS OF SOCIAL AND PEDAGOGICAL EDUCATION IN INFORMATION SOCIETY

A. Yu. Goncharuk

Author’s system of social and pedagogical emotivation of prof. A. Yu. Goncharuk, tested at Russian State Social University in 2003–2014, is an effective system of development of innovative informational and communicative technologies in solving a complex analytical problem of social and pedagogical ed-ucation of Bachelor and Master’s degree students as well as post-graduate and post-doctoral students of the Department of Social and Family Pedagogy of Faculty of Social Work, Pedagogy and Youth Studies of Russian State Social University.

Keywords: analytical problems, social and pedagogical emotivation, social and pedagogical education, innovative informational and communicative approaches, comprehensive solution, author’s system.

ПРОБЛЕМА РАЗВИТИЯ ЛИЧНОСТИ ШКОЛЬНИКА
В КОНТЕКСТЕ ОБЕСПЕЧЕНИЯ СТАНДАРТОВ КАЧЕСТВА ОБЩЕГО ОБРАЗОВАНИЯ В РОССИИ И ОМАНЕ

Асила Аль Сади

В статьe представлен сравнительный анализ стандартов качества образования в России и Омане по развитию личности учащихся. Определены проблемы обеспечения качественного школьного образования в Омане в соответствии с российском опытом. Основное внимание сосредоточено на определении роли министерства образования в Омане в обеспечении качества школьного образования и подготовки учителей к его обеспечению.

Ключевые слова: образование, качество образования, стандарты качества образования, развитие личности, саморазвитие, самоопределение.

THE PROBLEM OF DEVELOPMENT OF PUPIL’S PERSONALITY IN THE CONTEXT OF PROVIDING THE QUALITY STANDARDS OF GENERAL EDUCATION IN RUSSIA AND OMAN

Aseela Al-Sadi

The article concerns a comparative analysis of the quality standards of education in Russia and Oman according to personal development of pupils. The problems of providing quality schooling in Oman by reference to Russian experience are defined. The special section concerns the present situation in education in Oman.

Keywords: education, quality of education, quality standards of education, personal development, self-development, self-determination.

МОДЕЛЬ ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
ПО ПРЕОДОЛЕНИЮ НЕУСПЕШНОСТИ ШКОЛЬНИКОВ: ОПЫТНО-ЭКСПЕРИМЕНТАЛЬНАЯ РАБОТА
И ДИДАКТИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ

Д. Ж. Давыдов

В работе раскрыты возможности учебной проектной деятельности как системы мер по преодолению неуспешности школьников подросткового возраста. В статье демонстрируется изучение эффективности мероприятий по преодолению неуспешности и, кроме того, анализируется эффективность предложенных методик. Статья раскрывает необходимые и достаточные психолого-педагогические компоненты неуспешности учащихся, предлагает унифицированную систему оценки этих компонентов, показывает эффективность предлагаемой модели преодоления неуспешности. В статье даются выводы и предложения по эффективному использованию данной модели в педагогической практике.

Показана организация опытно-экспериментальной работы по разработке модели и дидактических условий использования проектной деятельности в процессе преодоления неуспеш-ности. Статья содержит диаграммы, схему и таблицы, которые наглядно демонстрируют особенности изменения психолого-педагогических показателей с возрастом обучающихся, особенности проявления неуспешности в учении в зависимости от возраста обучающихся и распределения их по классам в параллелях, а также особенности организации педагогического эксперимента по преодолению комплекса неуспешности. Статья может быть полезна при организации учебного процесса по преодолению неуспешности учащихся.

Ключевые слова: ученики, школьники, подростки, проектная деятельность, неуспешность, преодоление неуспешности у школьников, психолого-педагогические показатели неуспешности у школьников, модель образовательного процесса, педагогический эксперимент.

THE MODEL OF PROJECT ACTIVITIES ON OVERCOMING SCHOOL FAILURE: EXPERIMENTAL WORK AND ITS DIDACTIC FRAMES

D. Zh. Davydov

The possibilities of educational project activities as a system of measures for overcoming school failure of teenage age pupils are discussed in the article. The work demonstrates studying the effi-ciency of the actions for overcoming school failure. Moreover, the efficiency of the offered techniques is analyzed. The paper describes necessary and sufficient psychological and pedagogical compo-nents of school failure, offers the unified system of assessment of these components, and shows the efficiency of the offered model of overcoming school failure. The conclusions and recommendations on the effective use of this model in pedagogical practice are also given in the article.

The paper shows organization of experimental work for the development of the model and didactic conditions of the use of project activities in the process of overcoming school failure. The article con-tains charts, scheme and tables which clearly demonstrate features of change of psychological and pedagogical indicators with the increase of years of pupils, features of manifestation of school failure depending on pupils’ age and their distributions in parallel classes. The article also considers the pecu-liarities of organization of the pedagogical experiment on overcoming a complex of failure. This article can be useful at organization of educational process for overcoming school failure.

Keywords: pupils, school students, teenagers, project activities, failure, overcoming school failure, psychological and pedagogical indicators of failure by school students, model of educational process, pedagogical experiment.

КОНЦЕПТУАЛЬНЫЕ ОСНОВЫ ПРОЕКТИВНОЙ СТРАТЕГИИ ЛИНГВОМЕТОДИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ БАКАЛАВРОВ – БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ РУССКОГО ЯЗЫКА

Н. А. Исаева

В статье рассматриваются возможности управления процессом подготовки бакалавров к обучению школьников русскому языку. Организация и управление подготовкой бакалавров осуществляется в рамках проективной стратегии как концепции планирования и проектирования методической деятельности, обеспечивающей готовность к проведению урока русского языка.

С одной стороны, проективная стратегия опирается на положения синергетики, главным компонентом которой являются категории «сложности», «открытости», «нелинейности», и демонстрирует переход от хаоса к порядку. С другой стороны, она опирается на теорию деятельности, отражающую этапы деятельности по присвоению новой информации. Установленное нами соотношение компонентов синергетического и деятельностного подходов свидетельствует об их сращивании и создает методологическую базу для грамотной организации процесса обучения школьников русскому языку.

Теоретическую основу проективной стратегии составляют принципы модульности, профессиональной направленности (практикоориентированности), вариативности, непрерывности и преемственности, которые необходимо соблюдать при подготовке бакалавров к осуществлению профессиональной деятельности.

В проективной стратегии с учетом деятельностного подхода нами были выделены модули, соответствующие этапам методической деятельности: проектирование урока, создание лингвометодического продукта (конспекта, презентации) и самоанализ урока.

Принцип профессиональной направленности выражается в подходе к отбору содержания профессиональной подготовки и средств его реализации. Принцип вариативности предполагает такое проектирование уроков, которое отражало бы интересы и потребности каждого ученика и соответственно их работу на базовом и повышенном уровне (нелинейные технологии обучения). Концепцию непрерывного образования реализует принцип преемственности и перспективности, который определяется соотнесенностью целей, содержания и технологий на всех ступенях обучения.

Ключевые слова: проективная стратегия, лингвометодическая подготовка, бакалавр педагогического образования, синергетический подход, деятельностный подход, принципы обучения, проектирование деятельности.

CONCEPTUAL FOUNDATIONS OF PROJECTIVE STRATEGY

IN LINGUISTIC AND METHODOLOGICAL TRAINING

OF BACHELOR’S DEGREE STUDENTS – FUTURE RUSSIAN TEACHERS

N. A. Isaeva

In the article the possibilities of management of training Bachelor’s degree students for teaching Russian to pupils are considered. The organization and control over the training of Bach-elor’s degree students is exercised within projective strategy as a concept of planning and designing of the methodical activity providing readiness for carrying out a lesson of Russian.

On the one hand, the projective strategy is guided by rules of synergetics which main component are the categories of “complexity”, “openness”, “nonlinearity”, and it shows the transition from cha-os to order. On the other hand, it is guided by activity theory that reflects the stages of activities

for assignment of new information. The ratio of components of synergetic and activity approaches testifies to their merging and creates a methodological base for the competent organization of pro-cess of teaching Russian to school students.

The theoretical basis of projective strategy is made by the principles of modularity, professional orien-tation, variability, continuity and succession which need to be kept when training Bachelor’s degree stu-dents for professional activity.

Taking into account the activity approach, we have chosen the following modules in projective strat-egy which correspond to the stages of methodical activities: designing of a lesson, creation of a lin-guistic and methodological product (abstract, presentation) and introspection of a lesson.

The principle of professional orientation is expressed in approach to selection of the contents of pro-fessional training and means of its realization. The principle of variability assumes such a design of lessons which reflects interests and needs of each pupil and their work at basic and advanced level (nonlinear technologies of teaching). The concept of continuous education is realized by the principle of succession and perspectivity which is defined by correlation of purposes, contents and technologies at all stages of training.

Keywords: projective strategy, linguistic and methodological training, Bachelor of Pedagogical Edu-cation, synergetic approach, activity approach, principles of teaching, designing of activitiy.

ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ПОДГОТОВКА ПЕДАГОГА
В ЛОГИКЕ СУБЪЕКТНО-ДЕЯТЕЛЬНОСТНОГО ПОДХОДА

А. С. Обухов

Появление профессионального стандарта педагога как нового основания для построения требований к профессиональной подготовке, с одной стороны, а с другой стороны, принятие и начало реализации новых образовательных стандартов дошкольного и основного образования потребовало кардинальных перемен в построении подготовки педагога в вузе. Начата модернизация педагогического образования в России с целью усиления практической составляющей в профессиональной подготовке педагога, в том числе в условиях развития сетевого взаимодействия вузов с образовательными учреждениями дошкольного и основного образования. В МПГУ начали разработку нового подхода к построению основных образовательных программ на основе субъектно-деятельностного подхода в образовании. Предложены базовые принципы, векторы развития, способы построения новых образовательных программ исходя из нового образа конечного результата – профессионального стандарта педагога и новых ФГОС ВПО. Заявленные принципы и методы выстроены в логике субъектно-деятельностного подхода в образовании. Основное предлагаемое изменение в логике построения профессиональной подготовки педагога в вузе: уход от обсуждения конкретных дисциплин к сценированию опыта деятельности студента, в ходе которого естественно востребуются конкретные умения и знания. Освоенность опыта деятельности, умений и знаний предполагается проверять через критери-альный анализ продуктов деятельности, получаемых в ходе обучения студентом.

Ключевые слова: педагогическое образование, развитие субъектности, модернизация, бакалавриат, профессиональный стандарт педагога, образовательные стандарты, подготовка педагога, компетенции, опыт деятельности, умения, знания, практика.

TEACHER PROFESSIONAL TRAINING WITHIN THE SUBJECT-ACTIVITY APPROACH

A. S. Obukhov

The introduction of the teacher professional standard as a new basis for professional training, on the one hand, and approval and implementation of new educational standards of pre-school and school education, on the other hand, led to the principal change in a high school teacher training. Modernization of teacher training education in Russia has started and its aim is to enhance the practical part of professional teacher training in the context of creating a network between high and pre-school and school institutions. At Moscow State Pedagogical University a new method of fundamental educational programmes development on the basis of the subject-activity approach in education has been intro-duced. Basic principles, development vectors, ways of new educational programmes design which will be created on the basis of teacher professional standards and new Federal state educational standard of higher professional education have been offered. The stated principles and methods are based on the subject-activity approach in education. The main change in the logics of teacher professional training at high school suggested is to change the discussion of course material within seminars into acting out students’ personal gained experience, where all their skills and knowledge are naturally needed. Mas-tering skills and activity experience and also knowledge acquiring is supposed to be checked through criteria analysis of activity products which a student gets while studying.

Keywords: pedagogical education, subjectivity development, modernization, undergraduate education, teacher professional standard, educational standards, teachers training, competences, activity experience, skills, knowledge, practice.

ДЕЯТЕЛЬНОСТНЫЕ ИГРЫ В ПОДГОТОВКЕ СТУДЕНТОВ К МЕТОДИЧЕСКОЙ ОРГАНИЗАЦИИ СОВМЕСТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ НА УРОКАХ В НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЕ

Л. А. Никитина

В статье рассматриваются деятельностные игры как одна из форм включения будущих учителей начальной школы в процессе методической подготовки к организации совместной деятельности на уроках. Даны характеристики различных моделей организации совместной деятельности и представлены технологии деятельностных игр, способствующих формированию у студентов исследовательских действий в различении, идентификации и конструировании методическими средствами совместной деятельности.

Ключевые слова: деятельностные игры, методическая подготовка, совместная деятельность.

SIMULATION EXERCISE IN PREPARING STUDENTS FOR THE METHODICAL ORGANIZATION OF JOINT ACTIVITIES AT LESSONS AT PRIMARY SCHOOL

L. A. Nikitina

The article discusses the simulation exercise as a form of inclusion of future primary school teachers in the process of methodological training for the organization of joint activities at the lessons. The char-acteristics of the different models for the organization of joint activities are given and the technologies of simulation exercises for developing students’ research activities in distinction, identification and construction of joint activities by methodical means are described.

Keywords: simulation exercise, methodological training, joint activities.

ОСНОВНЫЕ ПРИНЦИПЫ ЭФФЕКТИВНОГО ПОСТРОЕНИЯ СИСТЕМЫ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ

Д. А. Гусев

В статье рассматриваются преимущества дистанционной системы обучения перед классической, анализируются традиционные и наиболее распространенные возражения против нее, которых не лишена и альтернативная ей классическая система. Основные возражения против системы дистанционного обучения заключаются в том, что оно является отчужденным, безличным и анонимным; лишено возможности реального контроля знаний, умений и навыков студентов; провоцирует их на «обходные» пути выполнения заданий; значительно снижает уровень мотивации. Однако все эти недостатки не в меньшей степени присущи и классической, или очной, системе обучения, о чем свидетельствует обширная педагогическая практика. Автор показывает, каким образом возможно преодолеть эти недостатки, как правильно построить и реализовать курс дистанционного обучения, чтобы он был эффективным и плодотворным. Особенное внимание уделяется психолого-педагогическим, логическим и языковым требованиям к построению электронных лекций, в которых раскрывается основное содержание дистанционно изучаемой дисциплины.

Ключевые слова: дистанционная система обучения, классическая система обучения, электронные лекции, психолого-педагогическая культура, логическая культура, языковая культура, «портрет читателя», принцип близости, принцип конкретности, принцип ясности, принцип движения.

THE MAIN PRINCIPLES OF EFFECTIVE BUILDING A DISTANT LEARNING SYSTEM

D. A. Gusev

The article is dedicated to the advantages of distance learning over the classical full-time tuition. The author studies traditional and the most widespread objections to distance learning and reveals the same limitations and gaps existing in the classical full-time system of education. The main objections to distant learning are that it is alienated, impersonal and anonymous, not giving the opportunity of real control of students’ knowledge and skills, provoking them to find “bypaths” while doing the tasks, considerably decreasing their motivation. However, all these disadvantages are inherent to the classic or full-time system of learning, which is universally proven by pedagogical practice. The author shows how these disadvantages can be overcome, how a distant learning programme can be built and ful-filled to make the course effective and fruitful. Special attention is paid to psycho-pedagogical, logical and language requirements for writing electronic lectures with the main contents of distantly learned disciplines.

Keywords: distant learning system, classic learning system, electronic lectures, psycho-pedagogical culture, logical culture, language culture, “reader’s profile”, principle of affinity, principle of definiteness, principle of clarity, principle of motion.

СОВРЕМЕННАЯ СИСТЕМАТИКА ОДНОКЛЕТОЧНЫХ-ПРОТИСТОВ,
АДАПТИРОВАННАЯ ДЛЯ ИЗУЧЕНИЯ В КУРСЕ ЗООЛОГИИ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ВУЗОВ И СРЕДНЕЙ ШКОЛЕ

И. Х. Шарова, К. В. Макаров, И. А. Жигарев

В статье приведена современная система одноклеточных эукариот – протистов, адаптированная для изучения в бакалавриате вузов по направлению «Биология» и «Педагогическое образование» и в школах с естественнонаучной специализацией. Система одноклеточных ие-рархична: 6 мегатаксонов эукариот включают 12 типов протистов, которые выделены по комплексу генетических, структурно-морфологических критериев. Для составления системы проведен синтез базовых руководств по протистологии отечественных и зарубежных авторов. Статья поможет учителям и студентам-практикантам преподавать курс зоологии в школе в соответствии с современным уровнем развития науки.

Ключевые слова: биология, протисты, эукариоты, система протистов, таксоны, мега-таксоны, органеллы, критерии таксонов, происхождение, эволюция, значение в биосфере, образование.

CONTEMPORARY CLASSIFICATION OF UNICELLULAR PROTISTA, ADJUSTED FOR STUDYING IN THE COURSE OF ZOOLOGY AT PEDAGOGICAL UNIVERSITIES AND AT SECONDARY SCHOOL

I. Kh. Sharova, K. V. Makarov, I. A. Zhigarev

The paper presents the contemporary classification of unicellular eukaryotes (Protista) adjusted for the undergraduate studies (Bachelor programs) with major in „Biology” and „Pedagogical education” and at secondary schools with specialization in natural sciences. The classification of Protista is hierarchi-cal: the six megataxons of Eukaryota include 12 phyla of Protista delineated on the basis of a large number of genetic and structure-morphological criteria. This system presents a synthesis of major textbooks on Protista published in Russia and abroad. This paper is designed to help teachers and students to study Zoology at the contemporary scientific level.

Keywords: biology, protists, eukaryotes, system of protists, taxons, megataxons, organelles, criteria of taxons, origin, evolution, education, significance in the biosphere.

ДУХОВНАЯ БЕЗОПАСНОСТЬ ПОДРАСТАЮЩЕГО ПОКОЛЕНИЯ В СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ СРЕДЕ

В. И. Жог, И. Э. Соколовская

Духовная безопасность, как законченная система знаний, является иммунитетом против различных общественных влияний на сознание молодежи. Религиозность, как система коллективных представлений об устройстве мира, со времени своего происхождения несла адаптивную функцию и придавала существованию определенный свыше смысл. Насколько помогает или мешает религиозное сознание сформировать духовную безопасность у подрастающего поколения и адаптироваться в современном обществе? Как влияет религиозность на характер и личность современного молодого человека: насколько эти влияния конструктивны или де-структивны? На основе большого экспериментального материала и на примере христианской конфессии автор дает ответы на эти вопросы.

Ключевые слова: духовная безопасность, религиозность, духовно-нравственное воспитание.

SPIRITUAL SAFETY OF THE YOUNGER GENERATION IN THE SOCIO-CULTURAL ENVIRONMENT

V. I. Zhog, I. E. Sokolovskaya

Spiritual security as a complete system of knowledge is immune to various social influences on the minds of young people. Religiosity as a system of collective ideas about the world, since its origin car-ried adaptive function and gave the existence of more than a certain sense. How much does religious consciousness help or hinder to form spiritual security in the younger generation and to adapt to mod-ern society? What is the impact on the religious character and personality of the modern young man: how much are these effects constructive or destructive? On basis of the large body of experimental mate-rial, and by the example of Christian denominations, the author provides answers to these questions.

Keywords: spiritual security, religiosity, spiritual and moral education.

СООТНОШЕНИЕ ЛАТЕНТНЫХ ПЕРИОДОВ ПРОСТОЙ СЕНСОМОТОРНОЙ РЕАКЦИИ НА СТИМУЛЫ РАЗНОЙ МОДАЛЬНОСТИ У ШКОЛЬНИКОВ

Н. Б. Панкова, Е. Б. Романова, М. Ю. Карганов

Проведено исследование латентных периодов простой сенсомоторной реакции на световой и звуковой стимулы у учащихся 1-х и 5-х классов. Соотношение латентных периодов сенсомо-торной реакции на стимулы разной модальности изучено в динамике от начала к концу учебного года и в сравнении с аналогичными результатами 10-летней давности. Показано, что у первоклассников в начале учебного года примерно в половине случаев латентные периоды реакции на стимулы разной модальности равны. В трети случаев латентные периоды реакции на звуковой стимул длиннее, чем на зрительный стимул, и у современных первоклассников, в отличие от их сверстников 10 лет назад, за учебный год этот показатель снижается. Аналогичная годовая динамика выявлена у пятиклассников, причем более выраженная, наоборот, в результатах 10-летней давности.

Ключевые слова: психомоторная интеграция, сенсомоторная реактивность, слуховые стимулы, зрительные стимулы.

CORRELATION OF LATENT PERIODS OF SIMPLE SENSORIMOTOR REACTION TO STIMULI OF DIFFERENT MODALITIES BY PUPILS

N. B. Pankova, E. B. Romanova, M. Yu. Karganov

In the article the latent periods of simple sensorimotor reaction to light and sound stimuli by pupils of 1 and 5 grades were studied. The ratio of the latent periods of the sensorimotor response to stimuli of different modalities was examined in dynamics from the beginning to the end of the school year and compared with similar results of 10 years ago. It was shown that by pupils of the first form the latent periods of reaction to the stimuli of different modalities at the beginning of the school year were equal in about half of cases. In one third of cases the latent periods of reaction to an acoustic stimulus is longer than the reaction to a visual stimulus, and by modern first-graders, by contrast with their counterparts of 10 years ago, this parameter is reduced during the academic school year. Similar an-nual dynamics is revealed by fifth-graders, but it is more pronounced, on the contrary, in the results of 10 years ago.

Keywords: psychomotor integration, sensorimotor reactivity, auditory stimuli, visual stimuli.

ГЕННАЯ ДИАГНОСТИКА ДЛЯ СТУДЕНТОВ
С НАСЛЕДСТВЕННЫМИ НАРУШЕНИЯМИ СЛУХА (по результатам преподавания генетики
на дефектологическом факультете МПГУ)

В. П. Божкова, И. П. Николаев

Статья посвящена анализу причин врожденных нарушений слуха у студентов, приехавших учиться в Москву в МПГУ. Сделано наблюдение, что около половины студентов с глухотой/ тугоухостью из европейской части РФ имеют мутации в одном и том же гене – гене кон-нексина-26. Это означает: 1) коннексиновые нарушения слуха чрезвычайно распространены в центральной России, 2) генная диагностика, направленная на этот ген, может быть эффективной в предсказании того, будут ли молодые семьи иметь глухих или нормально слышащих детей.

Ключевые слова: обучение, слух человека, нарушения слуха, наследственность, гены.

GENE DIAGNOSTICS FOR STUDENTS WITH INHERITED HEARING LOSS (based on the results of teaching genetics at the Faculty of Defectology of Moscow State Pedagogical University)

V. P. Bozhkova, I. P. Nikolaev

The paper is devoted to the analysis of inherited hearing loss among students who came to Moscow to study at MSPU. We have concluded that almost 50% of the students from European region of the Rus-sian Federation showing hearing loss have mutations in the same gene: connexin-26 gene. This means:

1) connexin-caused hearing loss is quite widespread in Central Russia; 2) gene diagnostics aimed at this gene can be efficient for predicting whether a young family is going to have deaf or well-hearing kids.

Keywords: education, human hearing, hearing loss, heredity, genes.

ПРИНЦИПЫ, ПОЛОЖЕННЫЕ В ОСНОВУ АДАПТАЦИИ ХИМИЧЕСКИХ ОПЫТОВ К УСЛОВИЯМ БОЛЬНИЧНО-СТАЦИОНАРНОГО ОБУЧЕНИЯ

А. Ю. Жадаев

В статье рассмотрены специфические подходы к проведению адаптированных химических опытов как средства обучения в больнично-стационарных условиях на основе принципов современной теории дидактики.

Проведение адаптированных химических опытов в условиях больницы могут служить действенным фактором вовлечения болеющих детей в учебный процесс в период лечения и после выписки из больницы.

Ключевые слова: принципы, химический опыт, адаптация, процесс обучения.

PRINCIPLES OF SELECTION OF THE TRAINING CONTENT, UNDERLYING THE ADAPTATION OF CHEMICAL EXPERIMENTS TO THE CONDITIONS OF HOSPITAL-STATIONARY TRAINING

A. Yu. Zhadaev

The article considers specific approaches to conducting adapted chemical experiments as a means of training in hospital-stationary conditions on the basis of the principles of the modern theory of didactics.

Conducting adapted chemical experiments in a hospital can serve as an effective factor of involving ill children in the learning process during the treatment period and after discharge from the hospital.

Keywords: principles, chemical experiment, adaptation, learning process.

ПРОБЛЕМА ФОРМИРОВАНИЯ ХУДОЖЕСТВЕННОГО ОБРАЗА НА ЗАНЯТИЯХ ПО СКУЛЬПТУРЕ И РИСУНКУ НА ХУДОЖЕСТВЕННО-ГРАФИЧЕСКИХ ФАКУЛЬТЕТАХ

И. А. Башкатов

В статье «Проблема формирования художественного образа на занятиях по скульптуре и рисунку на художественно-графических факультетах» поднимается вопрос повышения качества подготовки будущих учителей изобразительного искусства, раскрываются специфические особенности понимания художественного образа в скульптуре и рисунке. Целенаправленное формирование художественного образа по видам изобразительного искусства существенно повышает качество профессиональной подготовки будущих учителей изобразительного искусства.

Ключевые слова: художественный образ, скульптура, рисунок, материал.

THE PROBLEM OF ARTISTIC IMAGE FORMATION AT LESSONS

OF SCULPTURE AND DRAWING AT THE FACULTIES OF ARTS AND GRAPHICS

I. A. Bashkatov

In the article “The problem of artistic image formation at lessons of sculpture and drawing at the fac-ulties of arts and graphics” the question is discussed about the improvement of quality of training of future fine arts teachers. Specific features of understanding the artistic image in sculpture and drawing are described as well. Purposeful formation of the artistic image by types of fine art significantly improves the quality of training of future fine arts teachers.

Keywords: artistic image, sculpture, drawing, material.

ОСОБЕННОСТИ СОДЕРЖАНИЯ КУРСА «ПРОЕКТИРОВАНИЕ ВЫСТАВОК» ДЛЯ ПОДГОТОВКИ СТУДЕНТОВ ПО ПРОФИЛЮ «ГРАФИЧЕСКИЙ ДИЗАЙН»

О. В. Романова

Данная статья посвящена особенностям содержания курса «Проектирование выставок», разработанного для подготовки студентов, обучающихся по профилю «Графический дизайн». Указаны цели дисциплины. Перечислены условия, предваряющие изучение курса «Проектирование выставок». Раскрыто содержание лекционной и практической частей дисциплины с выделением графического компонента. Перечислены знания, умения и навыки, которые приобретает студент, по окончании изучения курса. Предложены возможные варианты применения дисциплины «Проектирование выставок».

Ключевые слова: дизайн-образование, обучение выставочному дизайну, содержание курса «Проектирование выставок».

FEATURES OF THE CONTENTS OF THE COURSE “THE DESIGN OF EXHIBITIONS” FOR TRAINING STUDENTS IN THE FIELD OF GRAPHIC DESIGN

O. V. Romanova

This article deals with the peculiarities of the contents of the course “The design of exhibitions” devel-oped to train students in the field of Graphic design. The objectives of the discipline are stated. The conditions anticipating the study course “The design of exhibitions” are listed. The contents of lectures and practical parts of the discipline distinguishing the graphic component are described. The knowl-edge and skills that the student acquires at the end of the study course are specified. The possible ap-plications of the discipline “The design of exhibitions” are proposed.

Keywords: design education, teaching the exhibition design, contents of the course “The design of exhibitions”.

ПОЛИФОНИЧЕСКИЙ СТИЛЬ В ЗАПАДНОЕВРОПЕЙСКОЙ И РУССКОЙ МУЗЫКЕ

А. В. Галыгина

Статья раскрывает специфику музыкальных стилей, учет которой необходим для эффективного исполнительского освоения полифонической музыки разных эпох.

Большое внимание уделено стилистическим особенностям полифонии на разных этапах ее развития в творчестве композиторов классиков, романтиков и в русской музыке (на примере произведений В. Моцарта и Л. Бетховена; Ф. Мендельсона и Ф. Листа; М. Глинки и П. Чайков-ского). Подробно рассматриваются задачи работы над их произведениями, определяются приемы и способы исполнительского освоения, соответствующие композиторскому стилю.

В результате анализа автор выявляет связь, подчеркивает черты сходства и различия между разными периодами развития полифонического искусства, что способствует формированию исполнительского мастерства и стимулирует познавательную направленность личности музыканта.

Следует подчеркнуть, что широкая полифонизация современной музыки делает работу актуальной и практически значимой.

Ключевые слова: стилевая система, полифония эпохи барокко, классиков, романтиков и русской музыки.

POLYPHONIC STYLE IN WESTERN EUROPEAN AND RUSSIAN MUSIC

A. V. Galygina

The article describes the specific character of musical styles, which is necessary to be considered for the ef-ficient performing of polyphonic music from different epochs.

Special attention is paid to the stylistic features of polyphony at different stages of its development in the works of composers of classical, romantic and Russian music (by the example of the works of Mozart and Beethoven, Mendelssohn and Liszt, Glinka and Tchaikovsky). The problems of working on their compositions are considered in detail, the techniques and methods of performing acquisition corresponding to the composition style are defined.

As the result of the analysis the author reveals the relation, the similarities and the differences between the different periods of development of polyphonic art what contributes to the formation of performing art and stimulates cognitive orientation of the personality of the musician.

It should be emphasized that the general polyphonization of the modern music makes the work rel-evant and practically significant.

Keywords: style system, polyphony of Baroque, classical, romantic and Russian music.

РЕЗОНАНСНАЯ ПРИРОДА ВОЗДЕЙСТВИЯ МУЗЫКИ И ПЕНИЯ НА ЧЕЛОВЕКА

Г. П. Стулова

В статье подчеркивается способность музыки воздействовать на ум и сердце человека, вызывать определенные чувства и будить воображение. Кроме того, музыка как источник определенной звуковой энергии может оказывать лечебное воздействие на людей или, напротив, становиться оружием массового уничтожения. Все зависит от ее содержания и физических характеристик звучания. На основе современных научных исследований в области нейрофизиологии и физиологической акустики подтверждается гипотеза о том, что в основе воздействия на организм человека музыкой и звуками собственного голоса лежит такое физическое явление, как резонанс.

Автор утверждает, что особое значение в этом смысле для воспитания детей приобретает хоровое пение, где наиболее ярко проявляются законы резонанса. Детское хоровое пение, которым издревле славилась отечественная культура, выполняло в определенном смысле терапевтическую функцию, являясь средством оздоровления нации и эстетического воспитания подрастающих поколений.

Ключевые слова: музыка, резонанс, физические реакции, настроение, здоровье человека, звуковая энергия, голос человека, информативность голоса, хоровое пение как условие физического и психического здоровья детей, возрастные особенности учащихся, правильно подобранный репертуар.

THE RESONANT NATURE OF THE INFLUENCE OF MUSIC AND SINGING ON PEOPLE

G. P. Stulova

The article emphasizes the ability of music to exert influence on human mind and heart, to cause certain feelings and to awaken the imagination. Moreover, the music as a source of certain sound energy can exercise a therapeutic effect on people or, on the contrary, it can become a weapon of mass destruction. Everything depends on its contents and physical characteristics of the sound. On the basis of recent researches in the field of neurophysiology and physiological acoustics, the hypothesis is confirmed that the basis of the influence of music and sound of the voice on the human body is such a physical phe-nomenon as resonance.

The author asserts that in this context the choral singing is growing in importance for upbringing children, where resonance laws are most pronounced. Children’s choral singing, which was always famous in Russian culture, had a therapeutic function as a means of healing the nation and aesthetic education of the rising generation.

Keywords: music, resonance, physical reactions, mood, human health, sound energy, human voice, informative value of the voice, choral singing as a condition of physical and mental health of children, age peculiarities of pupils, pertinent repertoire.

К ВОПРОСУ О СОДЕРЖАНИИ ОБУЧЕНИЯ В МУЗЫКАЛЬНО-ИСПОЛНИТЕЛЬСКИХ КЛАССАХ

Т. Г. Мариупольская

В статье рассматривается комплекс вопросов, связанных с проблемой традиционных и новаторских методов обучения в фортепианном классе. Избирается четыре компонента, характеризующие в совокупности содержание педагогического процесса, а именно: музыкальное произведение, инструмент (фортепиано), педагог, ученик.

Ключевые слова: музыкальное произведение, фортепиано, педагог, ученик, методика обучения.

ON THE EDUCATION IN MUSICAL-PERFORMING CLASSES

T. G. Mariupolskaya

The complex of the issues connected with the problems of traditional and innovational educational methods in piano classes is considered in the article. Four components are chosen which describe the concept of pedagogical process, namely musical composition, instrument (piano), teacher, pupil.

Keywords: musical composition, piano, teacher, student, methods of education.

«НОВАЯ РУССКАЯ МУЗЫКАЛЬНАЯ ШКОЛА» И СОВРЕМЕННАЯ ПЕДАГОГИКА ИСКУССТВА

А. П. Юдин

Статья посвящена истории отечественного профессионального музыкального образования в свете известной полемики «консерваторской партии» и Новой русской музыкальной школы, наиболее ярким представителем которой являлся М. А. Балакирев. Балакирев отстаивал идею народности в борьбе с рутиной и догматизмом. Его педагогические взгляды сохраняют свое значение и сегодня.

Ключевые слова: история русской музыкальной культуры и педагогики, Новая русская музыкальная школа.

THE “NEW RUSSIAN SCHOOL OF MUSIC” AND THE MODERN PEDAGOGY OF ART

A. P. Yudin

The article is devoted to the history of Russian professional musical education in the light of the known polemic of “Conservatory’s party” and the New Russian School of Music, the most prominent repre-sentative of which was M.A. Balakirev. M.A. Balakirev asserted the idea of the national character at struggle with routine and dogmatism. His pedagogical views also retain their value today.

Keywords: history of Russian music culture and pedagogy, New Russian School of Music.

О СТИХЕ ДРАМАТУРГИИ А. К. ТОЛСТОГО

Л. В. Тодоров

В статье анализируются особенности поэтической речи в драматургических произведениях

А. К. Толстого. Автор публикации показывает, что все части трилогии отличает напряженная драматическая действенность, острота коллизий, сценическая живость и естественность стихотворной речи.

Ключевые слова: трилогия, драматургия, стихотворная речь, отечественная история.

ABOUT VERSE OF A. K. TOLSTOY’S DRAMATIC WORKS

L. V. Todorov

The article deals with the peculiarities of poetic speech in A. K. Tolstoy’s dramatic works. The author of the article shows that all parts of the trilogy are characterized by a tense dramatic force, acuity of collisions, scenic and natural liveliness of poetic speech.

Keywords: trilogy, dramatic art, poetic speech, national history.

О ПОЛЬЗЕ ЧТЕНИЯ ИЗУЧАЕМЫХ ТЕКСТОВ

(На примере повести М. А. Булгакова «Собачье сердце»)

Е. А. Яблоков

Основное содержание статьи – полемика с некоторыми тезисами современной учебно-методической литературы по поводу интерпретации повести М. А. Булгако-ва «Собачье сердце». В пособиях для учителей и учащихся встречаются утверждения, что профессор Преображенский изначально стремится превратить собаку в человека, поэтому его эксперимент противоестествен и осуждается автором повести; что именно на профессора возложена вина за произошедшее – повесть якобы направлена против излишней «любознательности» ученых и против интеллигенции в целом.

Однако анализ приводит к выводу, что акценты в «Собачьем сердце» расставлены совершенно иначе. Булгаков поднимает вопрос о судьбе научных достижений в условиях тоталитарного государства; восходящая к «Фаусту» тема поисков бессмертия реализована на фоне политических проблем 1920-х гг. Как убеждает текст повести, Преображенский отнюдь не стремился к созданию «новой человеческой единицы»; к тому же она и не создана. В ходе эксперимента воскресает персонаж вполне «традиционный» – существо аморальное и асоциальное, уголовник и «волк» Клим Чугункин, которого, однако, большевистские идеологи провозглашают полноправным членом общества и «гегемоном».

Важнейшей проблемой повести является вопрос о сущности понятия «человек». Несмотря на накопление Шариковым «антропоморфных» признаков, он не может совершить революционный «скачок» и из «волка» превратиться в человека; Шариков не созидатель, а разрушитель, он способен лишь сеять смерть. Поэтому Преображенский, производя «обратную» операцию, спасает человечество от тотальной, в полном смысле апокалиптической угрозы.

В статье проводится мысль о том, что поставленные Булгаковым нравственно-философские проблемы остро актуальны в современной российской действительности и интересны для учащихся, однако сложность этих проблем требует от учителя разносторонней эрудиции и глубокого знания изучаемого текста.

Ключевые слова: русская литература, литература в школе, Булгаков, «Собачье сердце», поэтика, нравственно-философские проблемы.

ABOUT THE ADVANTAGES OF READING THE STUDIED TEXTS (by the example of M. A. Bulgakov’s novel “Heart of a Dog”)

E. Ya. Yablokov

The basic content of the article is polemics with some theses of contemporary educational literature about the interpretation of M. A. Bulgakov’s novel “Heart of a Dog”. In the manuals for teachers and students there are assertions that professor Preobrazhensky initially aims at turning a dog into a person that’s why his experiment is unnatural and it is condemned by the author of the novel, and that it is the professor who is guilty for everything what happened, so the novel is ostensibly directed against excessive “inquisitiveness” of scientists and against the intellectuals in whole.

However, the analysis leads to the conclusion that the emphasis in “Heart of a Dog” is placed quite differently. Bulgakov raises the question of the fate of scientific achievements under conditions of a totalitarian state. The theme of the search for immortality that goes back to “Faust” is implemented against the background of the political problems of the 1920s. How the nov-el text proves, professor Preobrazhensky didn’t aim at creating a “new human unity”, be-sides, it was not created. During the experiment a quite “traditional” personage resurrected that is an amoral and antisocial being, a criminal and a “wolf” Klim Chugunkin which was however proclaimed by Bolshevik ideologists a full member of the society and “hegemon”.

The most important problem of the novel is the question of the essence of the concept of “human”. Despite the accumulation of Sharikov’s “anthropomorphic” features, he cannot make a revolutionary “jump” and become a man from a “wolf”. Sharikov is not a creator, but a destroyer; he is only able to deal death. Therefore, professor Preobrazhensky saves humanity from the total, apocalyptic threat after conducting a “reverse” operation.

In the article the idea is suggested that moral and philosophical problems raised by Bulgakov are relevant in contemporary Russia and interesting for the students, but the complexity of these problems requires from teacher a multifold erudition and profound knowledge of the studied text.

Keywords: Russian literature, literature at school, Bulgakov, “Heart of a Dog”, poetics, moral and philosophical problems.

СТРУКТУРНО-СЕМАНТИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ СЛОВ-ФРАЗ В АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ

Е. М. Ефремова

Статья посвящена анализу структурно-семантических особенностей слов-фраз в английском языке. Автор дает определение и анализирует частеречную принадлежность слов-фраз, рассматривает их с позиции идиоматичности семантики, а также соответствия структуре разных типов предложений. Фактический материал исследования может свидетельствовать о том, что слова-фразы являются проявлением асимметрии в английском языке.

Ключевые слова: словосложение, слова-фразы, структурно-семантические особенности, иди-оматичность, асимметрия в языке.

STRUCTURAL AND SEMANTIC PECULIARITIES OF QUOTATION COMPOUNDS IN ENGLISH

E. M. Efremova

The present article is devoted to the investigation of the structural and semantic peculiarities of quotation compounds in English. The author suggests the definition and defines the part of speech of quotation compounds, analyses their semantics as well as the way their structure corresponds with different types of sentences. The material under study shows that quotation compounds are the manifestation of asymmetry in the English language.

Keywords: composition, quotation compounds, structural and semantic peculiarities, idiomaticity, asymmetry in a language.

МАТЕМАТИЧЕСКОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ КАК МЕТОД ИССЛЕДОВАНИЯ ТЕКСТОВОЙ РИТМИКИ

Г. Н. Гумовская

Ритм текста – субстанция интегративная и может быть представлен рядом характеристик оберритмов, его составляющих. Модуль ритмичности М является математической характеристикой ритма определенного текста; модуль ритмичности произведений одного автора является относительно постоянной величиной.

Ключевые слова: ритмическая структура текста, мелодический оберритм, слого-акцентный оберритм, паузационный оберритм, модуль ритмичности, стилистическая дифференциация текста.

MATHEMATICAL MODELING AS A METHOD OF STUDYING THE TEXT RHYTHM

G. N. Gumovskaya

The text rhythm is an integrative substance which can be presented by a number of over-rhythm char-acteristics being its components. The module of rhythm (M) is a mathematical characteristic of a cer-tain text’s rhythm; the rhythm module of an individual author is a constant quantity.

Keywords: rhythmic structure of the text, melodic over-rhythm, syllabic-stress over-rhythm, pause over-rhythm, rhythm module, text stylistic differentiation.

ОСТРОВНАЯ НЕМЕЦКАЯ ДИАЛЕКТОЛОГИЯ КАК ЭТНОКУЛЬТУРНЫЙ КОМПОНЕНТ
В ПРОФЕССИОНАЛЬНОМ ОБРАЗОВАНИИ СТУДЕНТА-ГЕРМАНИСТА

Т. Н. Москвина

Статья посвящена описанию роли диалектологических знаний в профессиональном образовании германистов. Изучение островных немецких говоров представляет особую область классической диалектологии и семантики. Языковая система островных немецких диалектов характеризуется значительной вариативностью на всех уровнях: фонетическом, морфологическом, лексико-семантическом и синтаксическом. На материале исследований островных немецких диалектов на Алтае в статье рассматривается необходимость поиска новых методов в лингвистическом образовании, поскольку изучение региональных вариантов немецких диалектов имеет особое значение для понимания динамики языкового развития и позволяет восстановить направление происходивших в прошлом языковых движений. На примере зарубежной и отечественной диалектологии автор определяет основные тенденции в современной лингвистике, которые обеспечивают включенность островной диалектологии в современную научную парадигму.

Ключевые слова: германистика, диалектология, островные немецкие диалекты, языковая вариативность, историческое языкознание, изменчивость языка.

INSULAR GERMAN DIALECTOLOGY AS AN ETHNOCULTURAL COMPONENT IN THE GERMANIC STUDIES EDUCATION

T. N. Moskvina

The article is devoted to the examination of the role of dialectology knowledge in the Germanic studies education. The study of insular German dialects is a particular field of knowledge in classical dialectol-ogy and semantics. The language system of the island German dialects is characterized by a considerable variability at all levels: phonetic, morphological, lexical-semantic and syntactic. Dealing with researches of German dialects in Altai, the article discusses the necessity to search for new methods in linguistic investigations and linguistic education, because study of insular German dialects has a special sig-nificance for understanding the dynamics of the language development and allows us to reconstruct the direction of the movements that took place in the language in the past. The author by the example of the German foreign dialectology considers the topical tendencies in modern world linguistics, which promote introduction of local (insular) dialectology into the modern scientific linguistic paradigm.

Keywords: Germanic philology, dialectology, insular German dialects, language variations, historical linguistics, language change.

ФИЛОСОФСКИЕ СМЫСЛЫ МОДЕЛЕЙ МИРОЗДАНИЯ В СОВРЕМЕННОЙ КОСМОЛОГИИ

В. Н. Князев, В. Е. Пеньков

В статье рассматриваются онтологические и эпистемологические аспекты развития современной космологии. Многообразие космологических моделей свидетельствует о дополнительности смыслов в понимании мироустройства. Теория инфляционной Вселенной выступает наиболее признанной в современной космологии, но существуют и альтернативные подходы.

Ключевые слова: Вселенная, современная космология, теория инфляции, философские смыслы.

PHILOSOPHICAL MEANINGS OF UNIVERSE MODELS IN MODERN COSMOLOGY

V. N. Knyazev, V. E. Penkov

The article considers ontological and epistemological aspects of the development of modern cosmology. The diversity of cosmological models testifies complementary meanings in understanding Universe. The theory of inflationary Universe is considered the most recognized one in modern cosmology, but there exist alternative approaches as well.

Keywords: the Universe, modern cosmology, theory of inflation, philosophical meanings.