УДК 070
ББК 76.02
ГРАЖДАНСКАЯ МЕДИАКРИТИКА В ГЕРМАНИИ: ОБЗОР ИССЛЕДОВАНИЙ
И. Б. Игнатова, А. О. Фольц
Аннотация. Немецкоязычные СМИ в настоящее время подвергаются серьезной кри-
тике со стороны пользователей в Интернете. Как правило, в форме комментариев к
журналистским материалам в социальных сетях. Обвинения содержат в себе упреки
в манипуляциях общественным сознанием и предвзятом освещении событий.
В статье приводится обзор исследований гражданской медиакритики в инфор-
мационном пространстве Германии. Мы проанализируем, как аудитория немец-
коязычных СМИ оценивает средства массовой информации в своих комментариях,
какие журналистские критерии качества особенно выделяют пользователи и чем
они мотивируют свои оценки. Совершенно точно можно говорить о доминировании
упреков в несоблюдении классических критериев журналистского качества, таких
как справедливость и беспристрастность, что объясняется зависимостью СМИ от
политических и экономических элит.
Ключевые слова: медиакритика, качество журналистики, скептицизм в СМИ,
доверие к журналистике, комментарии пользователей, интернет-медиа.
CIVIL MEDIA CRITICISM IN GERMANY: A REVIEW OF RESEARCH
I. B. Ignatova, A. O. Folts
Abstract. German-language media is currently being heavily criticized by the Internet users.
As a rule, in the form of comments to journalistic materials on social networks. The accusations
contain reproaches for the manipulation of public consciousness and biased coverage of events.
The article provides an overview of studies of civil media criticism in the information
space of Germany. We will analyze how the audience of German-language media evaluates
the media in their comments, which journalistic criteria of quality are especially highlighted
by users, and how they motivate their ratings. One can definitely speak about the
dominance of reproaches for noncompliance with the classical criteria of journalistic quality,
such as justice and impartiality, which is explained by the dependence of the media on
political and economic elites.
Keywords: media criticism, quality of journalism, Media skepticism, trust in journalism,
user comments, internet media.
Игнатова Ирина Борисовна, кандидат филологических наук, доцент Кафедры журналистики и
медиакоммуникаций Московского педагогического государственного университета
e-mail: iignatova4@gmail.com
Ignatova Irina B., PhD in Philology, Associate Professor, Journalism and media communications
Department, Moscow Pedagogical State University
e-mail: iignatova4@gmail.com
Фольц Анастасия Олеговна, кандидат филологических наук, доцент кафедры новых медиа и
теории коммуникации Московского государственного университета им. М. В. Ломоносова
e-mail: stasy.alekseeva@gmail.com
Folts Anastasiya O., PhD in Philology, Associate Professor, New Media and Communication Theory
Department, Lomonosov Moscow State University
e-mail: stasy.alekseeva@gmail.com
Статья поступила в редакцию 14.06.2019
The article was received on 14.06.2019
УДК 82.09
ББК 83.3(4)
ШУТЫ И ШУТОВСТВО СКВОЗЬ ЭПОХИ: СОЦИАЛЬНЫЙ И ЭСТЕТИЧЕСКИЙ АСПЕКТЫ
Е. Н. Черноземова
Аннотация. В статье прослеживается исторически изменчивое отношение общества
к шутовству. В английском Возрождении возникает особый тип «мудрого шута»: от-
ношение к развлекающему утончается в сравнении со средневековьем, способным сме-
яться над природными дураками и уродцами. На Руси той же эпохи формируется тра-
диция юродства и особое отношение к юродивым. На основе анализа шекспировского
текста показано, что клоуны и шуты в пьесах английского Возрождения разрабаты-
вали важную для эпохи проблему острого ума. В Англии традиция придворных шутов
была прервана революционными событиями XVII в. Попытка ее возобновления в на-
чале XXI в. и требования, выдвигаемые перед претендентом на замещение должности
государственного шута, вскрывают произошедшие в социуме изменения в отношении к
тому, кто призван смешить и веселить. Меняются и его функции.
Ключевые слова: драматическая функция клоунов и шутов, острый ум, традиция
шутовства, драматургия английского Возрождения.
JESTERS AND BUFFOONERY THROUGH THE AGES: SOCIAL AND AESTHETIC ASPECTS
E. N. Chernozemova
Abstract. The article traces historically changeable attitude of society towards buffoonery.
In the English Renaissance, there is a special type of a „wise jester”: the attitude to entertainment
is refined in comparison with the middle ages, capable of laughing at natural fools and
monsters. In Russia of the same era, a tradition of foolishness and a special relationship to a
holy fool is formed. Based on the analysis of Shakespeare’s text it is shown that clowns and
jesters in the plays of the English Renaissance developed an important for the era problem of
the sharp mind. In England, the tradition of court jesters was interrupted by the revolutionary
events of the seventeenth century. An attempt of its renewal at the beginning of the XXI
century and the demands to the applicant for the post of state jester reveal the changes in the
attitude towards someone who is called to entertain and amuse. Its functions also change.
Keywords: dramatic functions of clowns and buffoons, sharp mind, tradition of buffoonery,
dramatic art of the English Renaissance.
Черноземова Елена Николаевна, доктор филологических наук, профессор Кафедры всемир-
ной литературы Московского педагогического государственного университета
e-mail: chernozem888@yandex.ru
Chernozemova Elena N., ScD in Philology, Professor, World literature Department, Moscow
Pedagogical State University
e-mail: chernozem888@yandex.ru
Статья поступила в редакцию 15.08.2019
The article was received on 15.08.2019
УДК 82.09
ББК 83.3(2Рос=Калм)
ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ОСОБЕННОСТИ ОБРАЗА А. С. ПУШКИНА В ПОЭЗИИ Д. КУГУЛЬТИНОВА
Р. З. Хайруллин, А. Ф. Галимуллина
Аннотация. В статье рассматриваются стихотворения об А. С. Пушкине, напи-
санные калмыцким поэтом в разные периоды его жизни. Прослеживается динамика
восприятия образа Пушкина на различных этапах творчества калмыцкого поэта.
По мнению авторов статьи, обращение Кугультинова к образу Пушкина обуслов-
лено тем, что калмыцкого поэта в творчестве гения русской поэзии привлекали
цельность натуры, такая его глубина и неисчерпаемость, что даже нынешнее по-
коление не познало его до конца и будущие поколения будут с увлечением открывать
для себя все новые и новые смыслы, заложенные в его творчестве. Авторы, опираясь
на поэзию и высказывания калмыцкого поэта, показывают, что образ Пушкина,
созданный Кугультиновым, несет в себе не только художественно-эстетическое, но
и интегрирующее начало, ибо он консолидирует вокруг себя народы нашей страны,
формируя единое культурное пространство многонациональной России.
Ключевые слова: калмыцкая литература, творчество Д. Кугультинова, образ Пуш-
кина, русско-калмыцкие литературные связи, межлитературное взаимодействие,
поэт как пророк.
ARTISTIC FEATURES OF A. S. PUSHKIN’S IMAGE IN D. KUGULTINOV’S POETRY
R. Z. Khayrullin, A. F. Galimullina
Abstract. The article considers the poems about A.S. Pushkin written by a Kalmyk poet
in different periods of his life. The dynamics of perception of Pushkin’s image at various
stages of the work of the Kalmyk poet is traced. According to the authors of the article, Kugultinov’s
appeal to Pushkin’s image is due to the fact that the Kalmyk poet was attracted
by the integrity of nature in the work of the genius of Russian poetry, its depth, and inexhaustibility,
that even the current generation did not fully know it and future generations
will be enthusiastically discovering more and more new meanings inherent in his work.
The authors, relying on the poetry and statements of the Kalmyk poet, show that Pushkin’s
image created by Kugultinov carries not only an artistic and aesthetic, but an integrating
principle as well, for he consolidates the peoples of our country around him, forming a
single cultural space of multinational Russia.
Keywords: Kalmyk literature, D. Kugultinov’s art work, Pushkin’s image, Russian-
Kalmyk literary communications, interaction of literatures, poet as a prophet.
Хайруллин Руслан Зинатуллович, доктор педагогических наук, профессор, профессор кафе-
дры лингвистики и межкультурной коммуникации АНО ВО «Российский новый университет»
e-mail: rhairullin@mail.ru
Khairullin Ruslan Z., ScD in Education, Professor, Linguistics and Intercultural Communication
Department, Russian New University
e-mail: rhairullin@mail.ru
Галимуллина Альфия Фоатовна, доктор педагогических наук, профессор кафедры русской
и зарубежной литературы Института филологии и межкультурной коммуникации Казанского
(Приволжского) федерального университета
e-mail: Alfiya.Galimullina@kpfu.ru
Galimullina Alfiya F., ScD in Education, Professor, Russian and Foreign Literature Department,
Institute of Philology and Intercultural Communication, Kazan (Volga Region) Federal University
e-mail: Alfiya.Galimullina@kpfu.ru
Статья поступила в редакцию 22.07.2019
The article was received on 22.07.2019
УДК 821.161.1
ББК 83.3(2 Рос=Рус)
РОМАН Б. ВАСИЛЬЕВА «ЯРОСЛАВ И ЕГО СЫНОВЬЯ» КАК СИМВОЛ КНЯЖЕСКОЙ ВОЛИ И ДОБЛЕСТИ
Е. В. Иванова
Аннотация. В статье рассматривается образ Ярослава Мудрого, героя романа
Б. Васильева «Князь Ярослав и его сыновья». Автор статьи подчеркивает героический
характер жизни князя, его храбрость, природную сметливость и дальновидность.
Ключевые слова: воинственный характер, сквозной символический образ, эпоха
захватнических войн и междоусобиц, славянский меч.
B. VASILYEV’S NOVEL „YAROSLAV AND HIS SONS” AS A SYMBOL OF PRINCELY WILL AND VALOR
E. V. Ivanova
Abstract. The article considers the image of Yaroslav the Wise, the hero of B. Vasiliev’s
novel „Prince Yaroslav and his sons.” The author of the article emphasizes the heroic nature
of the prince’s life, his courage, natural sharpness, and foresight.
Keywords: warlike nature, cross-cutting symbolic image, the era of aggressive wars and
strife, Slavic sword.
Иванова Елена Владиславовна, кандидат филологических наук, доцент Кафедры русской ли-
тературы ХХ–ХХI веков Института филологии Московского педагогического государственного
университета
e-mail: ev.ivanova@mpgu.su
Ivanova Elena V., PhD in Philology, Associate Professor, Russian Literature of the XX–XXI centuries
Department, Institute of Philology, Moscow Pedagogical State University
e-mail: ev.ivanova@mpgu.su
Статья поступила в редакцию 12.03.2019
The article was received on 12.03.2019
УДК 372.882:371.671.11
ББК 74.268.3я72
РАСШИРЕНИЕ ДИАПАЗОНА НАВИГАЦИОННЫХ ФУНКЦИЙ СОВРЕМЕННОГО УЧЕБНИКА
ЛИТЕРАТУРЫ
В. Ф. Чертов, В. П. Журавлев
Аннотация. В статье представлены основные направления развития современных
учебников по литературе, связанные с изменением их содержания и структуры,
расширением диапазона их навигационных функций. Авторы статьи отмечают
особую роль выполняющих функции навигатора предисловий и статей о писате-
лях, литературных жанрах, направлениях, эпохах и др.; оглавления, колонтитула,
рубрикации, сигналов-символов; справочного и методического аппарата, нацелива-
ющего учащихся на самостоятельный поиск и обработку информации, повторение
и обобщение, установление внутрипредметных и межпредметных связей, на подго-
товку устных и письменных высказываний разных жанров.
Ключевые слова: учебник литературы, навигационные функции, сигналы-симво-
лы, маркировка учебных заданий.
EXPANSION OF THE RANGE OF NAVIGATION FUNCTIONS OF MODERN LITERATURE TEXTBOOKS
V. F. Chertov, V. P. Zhuravlev
Abstract. The article presents the main directions of development of modern literature
textbooks related to the change in their content and structure, expansion of the range of
their navigation functions. The authors of the article note the special role of the preface that
acts as navigators and articles about writers, literary genres, directions, eras, etc., table of
contents, footer, headings, signal-symbols; reference and methodological apparatus, leading
students to independent search and process of information, to repeat and summarize,
establish intra-subject and inter-subject communications, to prepare oral and written statements
of different genres.
Keywords: literature textbook, navigation functions, signal symbols, marking of educational
tasks.
Чертов Виктор Федорович, доктор педагогических наук, профессор, заведующий Кафедрой
методики преподавания литературы Института филологии Московского педагогического госу-
дарственного университета
e-mail: victorchertov@mail.ru
Chertov Victor F., ScD in Education, professor, Chairperson, Methodology of teaching literature
Department, Institute of philology, Moscow Pedagogical State University
E-mail: victorchertov@mail.ru
Журавлев Виктор Петрович, кандидат филологических наук, доцент, профессор Кафедры ме-
тодики преподавания литературы Института филологии Московского педагогического госу-
дарственного университета
e-mail: vzhuravlev@list.ru
Zhuravlev Victor P., PhD in Philology, Associate professor, Professor, Methodology of teaching
literature Department, Institute of philology, Moscow Pedagogical State University
e-mail: vzhuravlev@list.ru
Статья поступила в редакцию 27.05.2019
The article was received on 27.05.2019
УДК 37.02
ББК 74.2
ПРЕЕМСТВЕННОСТЬ И ОСОБЕННОСТИ УЧЕБНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ И ПРОЕКТНОЙ
ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ОБУЧАЮЩИХСЯ НА УРОВНЕСРЕДНЕГО ОБЩЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
О. В. Петунин
Аннотация. Согласно Федеральному государственному образовательному стандар-
ту среднего общего образования, учебно-исследовательская и проектная деятель-
ность является обязательной для обучающихся 10–11-х классов, но ее внедрение в
образовательный процесс начинается с детского сада. Поэтому особую значимость
приобретает решение проблемы преемственности в организации данного вида де-
ятельности обучающихся. На дошкольном уровне идет формирование первичных
представлений о проектных и исследовательских действиях и понятиях. В началь-
ной школе осуществляется подготовка детей к самостоятельному проектирова-
нию. На уровне основного общего образования делается акцент на освоении учебно-
исследовательской и проектной работы как типа деятельности, где материалом
являются, прежде всего, учебные предметы. В средней школе все приобретенные
ранее компетенции должны использоваться в полной мере и приобрести характер
универсальных. Компетенции, сформированные в основной школе на предметном
содержании, теперь могут быть перенесены на жизненные ситуации, не относя-
щиеся к учебе в школе. Также автор характеризует, основываясь на личном педаго-
гическом опыте, особенности учебно-исследовательской и проектной деятельности
старшеклассников: полидисциплинарный характер, самостоятельное и индивиду-
альное выполнение, долгосрочность, использование элементов математического мо-
делирования, самостоятельное определение обучающимся параметров и критерии
успешности реализации проекта.
Ключевые слова: образовательный стандарт, учебное исследование, индивидуаль-
ный проект, преемственность проектной деятельности, особенности проектной
деятельности старшеклассников.
CONTINUITY AND FEATURES OF EDUCATIONAL, RESEARCH AND PROJECT ACTIVITIES OF STUDENTS AT THE LEVEL OF SECONDARY EDUCATION
O. V. Petunin
Abstract. According to the Federal state educational standard of secondary education, research
and project activity are mandatory for students in grades 10-11, but its implementation
in the educational process begins in kindergarten. Therefore, of particular importance
is the solution of the problem of continuity in the organization of this type of students’
activity students. At the preschool level, the formation of primary ideas about the design
and research activities and concepts start. In elementary school, children are prepared for
independent design. At the level of basic general education, emphasis is placed on the development
of learning, research and project work as a type of activity, where the material
is primarily academic subjects. In secondary school, all previously acquired competencies
should be fully utilized and become universal. Competences formed in the primary school
on subject content can now be transferred to life situations that are not related to school
attendance. The author also cites, based on personal pedagogical experience, the features of
the educational, research and design activities of high school students: a multidisciplinary
nature, independent and individual performance, long-term use of mathematical modeling
elements, independent determination by students of the parameters and criteria for the success
of the project.
Keywords: educational standard, educational research, individual project, continuity of
project activity, features of project activity of high school students.
Петунин Олег Викторович, доктор педагогических наук, профессор, заведующий кафедрой
естественно-научных и математических дисциплин ГОУ ДПО (ПК) С «Кузбасский региональный
институт повышения квалификации и переподготовки работников образования»
e-mail: petunnin@yandex.ru
Petunin Oleg V., ScD in Education, Professor, Chairperson, Science and Mathematics Department,
Kuzbass Regional Institute for Advanced Studies and Retraining of Educators
e-mail: petunnin@yandex.ru
Статья поступила в редакцию 16.04.2019
The article was received on 16.04.2019
УДК 376
ББК 74.5
ДЕТИ С ОСОБЕННОСТЯМИ РАЗВИТИЯ В ОТЕЧЕСТВЕННОЙ И ЗАРУБЕЖНОЙ ШКОЛЕ
ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ СОВРЕМЕННОГО МОНИТОРИНГА
А. А. Коростелева
Аннотация. В статье представлено современное понимание сущности и назначе-
ния мониторинга в системе образования. Обзор целей и задач мониторинга позво-
ляют автору сделать вывод о его вкладе в развитие образования, в частности, через
изучение условий, способствующих получению качественного образования детьми с
особенностями развития. В статье представлены как усилия на отечественной
образовательной ниве, так и в зарубежной педагогике, содействующие социально-
му прогрессу данной категории учащихся образовательных (массовых) школ. Автор
предоставляет читателю возможность познакомиться с итальянским опытом
инклюзивного образования детей с особыми потребностями в развитии. Предло-
женный автором ракурс рассмотрения особенностей развивающегося инклюзивного
образования в России и Италии позволяет не только сделать вывод о специфике из-
бранного пути движения обществ в данном направлении, но и об общих проблемах,
встающих перед специалистами в данной образовательной сфере.
Ключевые слова: деинституционализация, инклюзивное образование, информа-
ция, мониторинг, образование, ограниченные возможности здоровья (ОВЗ), нозоло-
гия, социализация, эмпатия, эффективность.
CHILDREN WITH PECULIARITIES OF DEVELOPMENT IN THE DOMESTIC AND FOREIGN SCHOOL THROUGH THE PRISM OF MODERN MONITORING
A. A. Korosteleva
Abstract. The article presents a modern understanding of the nature and purpose of monitoring
in the education system. A review of the goals and objectives of the monitoring allows
the author to conclude about the contribution of monitoring to the development of education, in particular, through the study of conditions conducive to obtaining quality
education for children with special needs. The article presents both efforts in the domestic
educational area and in foreign pedagogy that contribute to the social progress of this category
of students in mass schools. The author provides the reader with the opportunity to
get acquainted with the Italian experience of inclusive education of children with peculiarities
of development. The perspective proposed by the author for considering the peculiarities
of developing inclusive education in Russia and Italy allows not only to draw a conclusion
about the specific features of the movement of societies in this direction, but also about common
problems faced by experts in inclusive education.
Keywords: deinstitutionalization, inclusive education, information, monitoring, education,
limited health opportunities, nosology, socialization, empathy, efficiency.
Коростелева Алина Альбертовна, кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник
Института стратегии развития образования РАО
e-mail: talina219@mail.ru
Korosteleva Alina A., PhD in Education, Senior Researcher, Institute for Strategy of Education
Development, Russian Academy of Education
e-mail: talina219@mail.ru
Статья поступила в редакцию 22.04.2019
The article was received on 22.04.2019
УДК 372.857
ББК 74.262.88
МЕТОДИКА ФОРМИРОВАНИЯ ЦЕННОСТНОГО ОТНОШЕНИЯ К ЗДОРОВОМУ ОБРАЗУ ЖИЗНИ
В ШКОЛАХ ЯКУТИИ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ БИОЛОГИИ
С. А. Лукина
Аннотация. В статье произведен отбор регионального содержания в школьном кур-
се биологии в разделе «Человек и его здоровье». Отбор содержания показан на при-
мере региональных и этнических особенностях жителей Республики Саха (Якутия).
Ключевые слова: региональное содержание, школьное биологическое образование.
METHODS OF FORMING THE VALUES-BASED ATTITUDE TOWARDS THE HEALTHY WAY OF LIFE IN YAKUTSK SCHOOL IN THE COURSE OF BIOLOGY
S. A. Lukina
Abstract. The present paper offers the selection of regional content in the school biology
course in the “Man and their health” section. The selection of the content is shown on the
example of regional and ethnic characteristics of the inhabitants of the Republic of Sakha
(Yakutia).
Keywords: regional content, school education in biology.
Лукина Сардаана Анатольевна, cтарший преподаватель Северо-Восточного федерального
университета имени М. К. Аммосова, Российская Федерация, г. Якутск
e-mail: lsabb@mail.ru
Lukina Sardaana A., Senior Lecturer at North-Eastern Federal University in Yakutsk
e-mail: lsabb@mail.ru
Статья поступила в редакцию 12.03.2019
The article was received on 12.03.2019
УДК 37.025
ББК 74.20
ПРОБЛЕМЫ КОГНИТИВНО-ОРИЕНТИРОВАННОГО ОБУЧЕНИЯ ШКОЛЬНОЙ ФИЗИКЕ
Л. Н. Боброва, С. Г. Жигаленко, Г. А. Никулова
Аннотация. Анализ потребностей школьника, как субъекта процесса обучения,
предполагает учет его индивидуальных познавательных (когнитивных) способно-
стей с целью оптимизации и повышения эффективности учебного процесса. В ста-
тье рассматриваются подходы к реализации когнитивно-ориентированного обуче-
ния, отраженные в публикациях зарубежных и российских педагогов и психологов.
Результаты исследований, проведенных авторами статьи, демонстрируют основ-
ные проблемы преподавания физики, связанные с недостаточным уровнем сформи-
рованности мыслительных процессов школьников по сравнению с потребностями
учебного процесса. Сформулированы направления целенаправленного учета когни-
тивных аспектов в процессе подготовки по физике.
Ключевые слова: когнитивные способности, проблемы обучения физике, формиро-
вание физического мышления, виды учебной деятельности, когнитивно-ориентиро-
ванное обучение.
THE PROBLEMS OF COGNITIVE-ORIENTED PHYSICS TEACHING AT SCHOOL
L. N. Bobrova, S. G. Zhigalenko, G. A. Nikulova
Abstract. The analysis of the needs of the pupil as the subject of the learning process involves
consideration of their individual cognitive abilities to optimize and to improve the
efficiency of the learning process. The article deals with the approaches to the implementation
of the cognitive-oriented learning, published by foreign and Russian educators and
psychologists. The research results gained by the authors demonstrate the main problems
of physics training which are related to the insufficient level of formation of the thinking
processes in schoolchildren in comparison with the needs of the educational process. The
directions of purposeful consideration of cognitive aspects in the process of training in physics
are defined.
Keywords: cognitive abilities, problems of training in physics, forming the physical thinking,
types of learning activities, cognitive-oriented teaching.
Боброва Любовь Николаевна, кандидат педагогических наук, доцент, доцент кафедры ма-
тематики и физики Липецкого государственного педагогического университета имени П. П.
Семенова-Тян-Шанского
e-mail: lubov_bobrova1@mail.ru
Bobrova Lubov N., PhD in Education, Associate Professor, Assistant Professor at the Department of
Mathematics and Physics, Lipetsk State Pedagogical University named after P. P. Semyonov-Tyan-Shansky
E-mail: lubov_bobrova1@mail.ru
Жигаленко Светлана Григорьевна, кандидат педагогических наук, доцент, доцент кафедры
математики и физики Липецкого государственного педагогического университета имени П. П.
Семенова-Тян-Шанского
e-mail: zhigalenko_sg@mail.ru
Zhigalenko Svetlana G., PhD in Education, Associate Professor, Assistant Professor at the Department of
Mathematics and Physics, Lipetsk State Pedagogical University named after P. P. Semyonov-Tyan-Shansky
E-mail: zhigalenko_sg@mail.ru
Никулова Галина Анатольевна, кандидат физико-математических наук, доцент, доцент кафе-
дры информатики, информационных технологий и защиты информации Липецкого государ-
ственного педагогического университета имени П. П. Семенова-Тян-Шанского
e-mail: niklip@mail.ru, ganikulova@gmail.com
Nikulova Galina A., PhD in Physics and Mathematics, Associate Professor, Assistant Professor at the
Department of Computer Science, Information Technologies and Information Protection, Lipetsk
State Pedagogical University named after P. P. Semyonov-Tyan-Shansky
E-mail: niklip@mail.ru, ganikulova@gmail.com
Статья поступила в редакцию 07.02.2019
The article was received on 07.02.2019
УДК 377
ББК 74.4
МОДЕЛЬ ФУНКЦИОНИРОВАНИЯ СЕТИ СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ КЛАССОВ
МОСКОВСКИХ ШКОЛ
В. Ш. Крупник
Аннотация. В статье представлена модель, лежащая в основе функционирования
сети социально-психологических классов. Социально-психологический класс являет-
ся одним из профилей средней школы. Социально-психологические классы характе-
ризуются преобладающим числом «неопределившихся» школьников, которые обычно
попадают в так называемый «универсальный» профиль. Целью социально-психоло-
гических классов является развитие социально-психологических компетенций и соз-
дание условий самоопределения школьников. Для описания модели использована по-
этапная схема построения, основанная на функционально-ролевом представлении
бизнес-процессов. Для рассматриваемой темы в схему введен дополнительный этап.
В выводах приведены результаты исследования модели, которые определяют пути
интенсификации достижения поставленной цели.
Ключевые слова: сетевые формы обучения, социально-психологический класс, мо-
дель, функционально-ролевое описание.
A MODEL OF FUNCTIONING OF A NETWORK OF SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL CLASSES IN MOSCOW SCHOOLS
V. Sh. Krupnik
Abstract. The article presents the model which forms the basis of a network of social and psychological
classes. Socio-psychological class is one of the profiles of high school. Socio-psychological
classes are characterized by the predominant number of „indecisive” students who usually
fall into the so-called „universal” profile. The purpose of social and psychological classes
is the development of social and psychological competencies and the creation of conditions for
self-determination of students. To describe the model, a step-by-step development scheme, based
on the functional-role view of business processes is used. For the topic under consideration,
an additional stage has been introduced into the scheme. In the conclusion the results of the
research model, which determine the ways of intensifying the goal achievement are presented.
Keywords: network forms of education, socio-psychological classes, model, functional and
role description.
Крупник Владимир Шулимович, кандидат технических наук, ведущий научный сотрудник Ла-
боратории проектирования деятельностного содержания образования Института системных
проектов Московского городского педагогического университета, почетный работник общего
образования
e-mail: VKrupnik@yandex.ru
Krupnik Vladimir Sh., PhD in Engineering, Chief researcher, Laboratory of Activity-based Education
Design, Institute of system projects, Moscow City University, honorary worker of General education
e-mail: VKrupnik@yandex.ru
Статья поступила в редакцию 16.04.2019
The article was received on 16.04.2019
УДК 378
ББК 74.58
РЕКОМЕНДАЦИИ ПО МЕТОДИКЕ ВЫПОЛНЕНИЯ РИСУНКА ГИПСОВОЙ ГОЛОВЫ «ЭКОРШЕ»
С ПЛЕЧЕВЫМ ПОЯСОМ
С. А. Дроздов
Аннотация. В статье представлены материалы, затрагивающие такой важней-
ший раздел обучения изобразительному искусству, как изучение строения человека.
Для того чтобы процесс освоения академического рисунка по этой теме проходил
эффективно, следует придерживаться строгой последовательности в обучении. Пре-
жде чем перейти от изображения гипсовых голов античного образца к живой модели,
учащимся необходимо выполнить рисунок анатомической головы. Это позволит, во-
первых, закрепить на практике базовые знания пластической анатомии. Во-вторых,
проанализировать конструктивные особенности формы, а также отработать ме-
тодику выполнения длительного задания. С целью помочь учащимся в решении этой
задачи нами предложены рекомендации по выполнению рисунка головы «Экорше» с
плечевым поясом (с фигуры «Человек с открытыми мышцами» Ж. А. Гудона).
Ключевые слова: методика выполнения рисунка, гипсовая голова «Экорше».
RECOMMENDATIONS ON THE METHOD OF PERFORMING THE GYPSUM HEAD “ÉCORCHÉ” DRAWING WITH THE SHOULDER GIRDLE
S. A. Drozdov
Abstract. The article presents materials that address such an important section of teaching
visual arts as studying the structure of man. In order for the process of mastering the
academic drawing on this topic to be effective, one should adhere to a strict sequence in
training. Therefore, before moving on from the image of the gypsum heads of an antique
sample to a living model, students need to draw an anatomical head. This will allow,
first, to consolidate the basic knowledge of plastic anatomy. Secondly, to analyze the design
features of the form, as well as to work out the methodology for performing a long task.
In order to help students in this task, the author recommends the implementation of the
Écorché head pattern with a shoulder girdle (from the figure of “Man with open muscles”,
by J. A. Houdon).
Keywords: method of performing the drawing, “Écorché” gypsum head.
Дроздов Сергей Анатольевич, кандидат педагогических наук, доцент кафедры Изобразитель-
ного искусства и методики его преподавания Индустриально-педагогического факультета Бла-
говещенского государственного педагогического университета; художник-живописец, член
Творческого союза художников России, член Студии изобразительного искусства им. В. Вере-
щагина при УМВД Амурской области
e-mail: s.a.drozdov@yandex.ru
Drozdov Sergey A., PhD in Education, Associate Professor, Fine Arts and methods of its teaching
Department, Industrial Pedagogical Faculty, Blagoveshchensk State Pedagogical University; Painter,
member of the Creative Union of Artists of Russia, member of V. Vereshchagin Studio of Fine Arts,
Ministry of Internal Affairs of the Amur Region
e-mail: s.a.drozdov@yandex.ru
Статья поступила в редакцию 09.04.2019
The article was received on 09.04.2019
УДК 372.874
ББК 74.48
ИСТОРИКО-КУЛЬТУРНЫЙ ПОТЕНЦИАЛ ХУДОЖЕСТВЕННОЙ КОВКИ КАК СРЕДСТВО
ФОРМИРОВАНИЯ ОБЩЕКУЛЬТУРНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ БАКАЛАВРОВ
Ю. С. Калганова
Аннотация. В статье рассматриваются кузнечное ремесло, его функции, традиции
и методы проектирования кованых изделий; основные структуры формирования
общекультурных компетенций бакалавров по декоративно-прикладному искусству
на материале художественного металла; потенциал традиционной художествен-
ной ковки как средство проектирования изделий; декоративная функция ковки как
украшения, ее конструктивно-композиционное значение и цветовые особенности в
интерьере; исторические аспекты в изучении художественного металла как части
народной культуры и быта.
Ключевые слова: традиционная художественная ковка, проектирование кованых
изделий, традиции, декоративно-прикладное искусство, народное искусство, про-
мыслы, общекультурные компетенции.
HISTORICAL AND CULTURAL POTENTIAL OF ART FORGING AS A MEANS OF FORMING BACHELORS’ GENERAL CULTURAL COMPETENCIES
Ju. S. Kalganova
Abstract. The article deals with the blacksmith craft, its functions, traditions and design
methods; the basic structure of the formation of the general cultural competencies of bachelors
in arts and crafts on the material of art metal; the potential of traditional art forging
as a means of product designing; the function of forging as decoration, its constructivecompositional
value and the color features in the interior; historical aspects in the study of
metal work as part of the cultural folk life.
Keywords: traditional art forging, design of forged products, traditions, arts and crafts,
trades, general cultural competence.
Калганова Юлия Сергеевна, соискатель Московского городского педагогического университета,
художник-дизайнер ООО АРТ Дизайн, член Творческого союза профессиональных художников
e-mail: julia-1582@mail.ru
Kalganova Ju. S., Post graduate student, Moscow City Pedagogical University, artist-designer, ART
Design LLC, member of The Creative Union of Professional Artists
e-mail: julia-1582@mail.ru
Статья поступила в редакцию 18.04.2019
The article was received on 18.04.2019
УДК 378.4
ББК 74.489
ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ КРЕАТИВНОГО ПОДХОДА К РАЗВИТИЮ ЛИНГВОМЕТОДИЧЕСКОГО
МЫШЛЕНИЯ СТУДЕНТА-ФИЛОЛОГА
О. В. Гордиенко
Аннотация. В статье раскрываются основные теоретические идеи креативного
подхода к развитию лингвометодического мышления студента-словесника, кото-
рый основан на идеях разграничения креативного и творческого в лингвометодике;
интегративной целостности субъектной (личностной) позиции и аксиологических
(ценностных) ориентациях студента с целью развития, саморазвития и самореали-
зации студента как профессионально и духовно развитого будущего профессионала
в области преподавания русского языка. В статье приведены данные об основных
истоках креативного подхода, даны разграничения понятий «творчество» и «кре-
ативность», предложены дефиниции «лингвометодическое творчество» и «лингво-
методическая креативность», описана система социально-педагогических условий
повышения эффективности развития лингвометодического мышления студента-
словесника в вузе на основе креативного подхода, включающая как внутренние, так
и внешние условия, а также описаны основные компоненты подхода как методоло-
гической категории: трансформированный целевой компонент, обогащенное содер-
жание, видоизмененные основополагающие принципы, новые методы и приемы.
Ключевые слова: творчество, креативность, креативный подход, лингвометоди-
ческое творчество, лингвометодическая креативность.
THEORETICAL BASIS OF A CREATIVE APPROACH TO THE DEVELOPMENT OF LINGUISTIC AND METHODICAL
THINKING OF A STUDENT-PHILOLOGIST
O. V. Gordienko
Abstract. The article reveals the main theoretical ideas of a creative approach to the development
of linguistic methodology, which is based on the ideas of differences between
creative and artistic thinking; integrity of the subject (personal) position and axiological
(value) orientation of the student with the aim of development, self-development and selfrealization
of the student as a professionally and spiritually developed future professional
in the field of teaching Russian language. The article provides data on the main sources of the creative approach, gives a distinction between the concepts of “art” and “creativity”,
offers the definitions of “linguistic and methodical creativity” and “linguistic and methodical
art”, describes a system of socio-pedagogical conditions for improving the development
of linguistic and methodical thinking of university students at the basis of the creative
approach, which includes both internal and external conditions, and also describes the
main components of the approach as a methodical category: transformed target component,
enriched content, modified fundamental principles, new methods and techniques.
Keywords: art, creativity, creative approach, linguistic and methodical art, linguistic and
methodical creativity.
Гордиенко Оксана Викторовна, кандидат педагогических наук, доцент Кафедры методики пре-
подавания русского языка Института филологии Московского педагогического государствен-
ного университета
e-mail: ov.gordienko@mpgu.su
Gordienko Oxana V., PhD in Education, Associate Professor, Methods of Teaching Russian Department,
Institute of Philology, Moscow Pedagogical State University
e-mail: ov.gordienko@mpgu.su
Статья поступила в редакцию 08.08.2019
The article was received on 08.08.2019
УДК 378
ББК 74.48
ДИСКУРСИВНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В ФОРМИРОВАНИИ КОММУНИКАТИВНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ
ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННЫХ ВОЕННОСЛУЖАЩИХ РУССКОМУ ЯЗЫКУ
Н. В. Савиных
Аннотация. В статье рассматриваются ресурсы использования текстов при об-
учении иностранных военнослужащих русскому языку. Применение дискурсивных
технологий при их создании предлагается автором в качестве методологической
установки, позволяющей сформировать учебный гуманитарный дискурс. Особенно-
стью создания текстов является то, что тексты являются одновременно резуль-
татом и целью функционирования данного типа дискурса. Использование публи-
цистических, научных, художественных текстов при изучении русского языка как
иностранного позволит обучаемым быстрее ориентироваться в основных пробле-
мах современной России, высказывать свою точку зрения по актуальным вопросам,
формировать навыки извлечения фактологической информации из предложенных
текстов и использовать ее в решении профессиональных задач.
Ключевые слова: дискурсивные технологии, коммуникативные компетенции, дис-
курсное чтение, текст, языковое явление.
DISCURSIVE TECHNOLOGIES IN THE FORMATION OF COMMUNICATIVE COMPETENCES WHEN TEACHING RUSSIAN TO FOREIGN MILITARY MEN
N. V. Savinykh
Abstract. The article considers the resources of using humanitarian and journalistic texts
when teaching Russian language to foreign military men. Implementation of discursive technologies
in the process of their making is proposed as a methodological set, which allows
to form educational humanitarian discourse. The peculiarity of creating humanitarian and
journalistic texts lies in the fact that these texts are both the result and the purpose of functioning
of this type of discourse. The use of humanitarian and journalistic texts in the study
of Russian as a foreign language will allow students to quickly navigate the main problems
of modern Russia, to express their point of view on topical issues, to form the skills of extracting
factual information from the proposed texts and use it in solving professional problems. Keywords: discursive technologies, communicative competence, discourse reading, a text,
linguistic phenomenon.
Савиных Наталья Викторовна, преподаватель ВУНЦ ВМФ «Военно-морская академия» имени
адмирала флота Советского Союза Н. Г. Кузнецова. г. Санкт-Петербург
е-mail: natali.savinikh@yandex.ru
Savinykh Natalia V., Lecturer, Military Educational-and-Research Centre, Admiral of the Fleet of the
Soviet Union N.G. Kuznetsov Naval Academy, Saint Petersburg
е-mail: natali.savinikh@yandex.ru
Статья поступила в редакцию 28.01.2019
The article was received on 28.01.2019
УДК 372.851
ББК 74.48
ЭЛЕКТРОННОЕ ОБУЧЕНИЕ КАК СРЕДСТВО ПОВЫШЕНИЯ КАЧЕСТВА МАТЕМАТИЧЕСКОЙ
ПОДГОТОВКИ ОБУЧАЮЩИХСЯ ВУЗА (НА ПРИМЕРЕ ПРИМЕНЕНИЯ КОМПОНЕНТОВ
ПЛАТФОРМЫ MOODLE)
Е. Ю. Бутко, А. Ю. Худжин
Аннотация. Статья посвящена актуальной проблеме повышения уровня предмет-
ных результатов обучения математике в вузе. В качестве эффективного пути ре-
шения проблемы предлагается включать в контактную работу с первокурсниками
отдельные компоненты электронного обучения. Представлен опыт использования
компонентов платформы Moodle при организации контактной работы на первом
курсе направлений подготовки бакалавров, в соответствии с которым отмечается
повышение результатов обучения студентов по математическим дисциплинам.
Ключевые слова: электронное обучение, математика, ФГОС ВО, математиче-
ская подготовка, среда Moodle, задания в тестовой форме.
E-LEARNING AS A MEANS OF INCREASING THE LEVEL OF TEACHING MATHEMATICS AT THE UNIVERSITY (A CASE STUDY OF THE MOODLE PLATFORM COMPONENTS APPLICATION)
E. Yu. Butko, A. Yu. Khudzhin
Abstract. The article is devoted to the acute issue of increasing the level of subject results
of teaching Mathematics at the University. As an effective way to solve the problem, it is
proposed to include individual components of e-learning in the contact work with firstyear
students. The article presents the experience of using the components of the Moodle
platform in the organization of contact work in the first year of bachelor’s degree program,
according to which there is an increase in the results of training students in mathematical
disciplines.
Keywords: e-learning, Mathematics, Federal state educational standard of higher education,
training in Mathematics, Moodle environment, tasks in the multiple choice form.
Бутко Елена Юрьевна, преподаватель кафедры физико-математического образования ФГБОУ
ВО «Нижневартовский государственный университет»
e-mail: butko_lena@mail.ru
Butko Elena Yu., lecturer at the Department for Education in Physics and Mathematics, Nizhnevartovsk
State University
E-mail: butko_lena@mail.ru
Худжин Артeм Юрьевич, магистрант кафедры физико-математического образования ФГБОУ
ВО «Нижневартовский государственный университет»
e-mail: hatelessie@gmail.com
Khudzhin Artem Yu., student in the master’s program at the Department for Education in Physics and
Mathematics, Nizhnevartovsk State University
E-mail: hatelessie@gmail.com
Статья поступила в редакцию 25.05.2019
The article was received on 25.05.2019
УДК 37.016:514(045)
ББК 22.151р
РОЛЬ МАТЕМАТИЧЕСКИХ ЗАДАЧ В ОБУЧЕНИИ УЧАЩИХСЯ ЭВРИСТИКАМ
И. В. Ульянова
Аннотация. Одной из основных задач современная школа видит перед собой разви-
тие творческого потенциала учащихся, а также создание условий для их самораз-
вития и самореализации. Обучение учащихся эвристикам выступает одним из та-
ких условий, так как владение эвристиками есть неотъемлемый признак развития
у обучаемых творческого нестандартного мышления. Основным видом деятельности
учащихся в обучении математике выступает решение задач. Значит, формирова-
ние у них эвристического мышления должно происходить в контексте осуществления
этой деятельности. Поэтому исследование роли и места математических задач в
обучении учащихся эвристикам является актуальным. В статье автор приводит
современные трактовки понятия «эвристика». Раскрывает понимание эвристики
в методике обучения математике. Перечисляет виды эвристик. Указывает уровни
формирования эвристик у учащихся общеобразовательных учреждений. Приводит
примеры математических задач и демонстрирует на примере их решения процесс об-
учения учащихся эвристикам. Описывает методику формирования эвристик.
Ключевые слова: эвристика, базовые эвристики, специальные эвристики, методи-
ка обучения эвристикам, задача, геометрическая задача.
THE ROLE OF MATH PROBLEMS IN TEACHING HEURISTICS
I. V. Ulyanova
Abstract. The main task that a modern school faces is the development of students’
creative potential as well as creating conditions for their self-development and self-realization.
Teaching heuristics is one of these conditions, as mastering the heuristics is
an integral characteristic of the development of students ‘ lateral thinking. The main
activity of pupils in learning mathematics is the solving of problems. So the formation of
their heuristic thinking should occur in the context of the implementation of this activity.
Therefore, a study of the role of mathematical tasks in teaching students heuristics
is relevant. In the article, the author gives a modern interpretation of the concept „heuristics”
and reveals the understanding of heuristic in methods of teaching mathematics.
The types of heuristics are listed. The article specifies the levels of forming heuristics in
students of educational institutions. The article gives examples of mathematical problems and demonstrates the process of teaching students heuristics. It also describes the method
of forming heuristics.
Keywords: heuristics, basic heuristics, special heuristics, method of teaching heuristics,
problem, geometric problem.
Ульянова Ирина Валентиновна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры математики и
методики обучения математике ФГБОУ ВО «Мордовский государственный педагогический ин-
ститут имени М. Е. Евсевьева»
e-mail: klyaksa13r@gmail.com
Ulyanova Irina V., PhD in Education, Associate Professor, Mathematics and Methods of teaching
mathematics Department, Federal State Educational Institution of Higher Professional Education,
M. E. Еvsevyev Mordovian State Pedagogical Institute
e-mail: klyaksa13r@gmail.com
Статья поступила в редакцию 11.04.2019
The article was received on 11.04.2019
УДК 373.3
ББК 74.202.4
ФОРМИРОВАНИЕ ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ АКТИВНОСТИ У МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ В УСЛОВИЯХ
ВНЕУРОЧНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
О. В. Гаврилина
Аннотация. В статье отражен методический опыт автора по подготовке учителя
начальных классов в педагогическом вузе с учетом введения нового Федерального госу-
дарственного образовательного стандарта основного общего образования. Предлага-
ется использовать игровую деятельность в качестве средства формирования позна-
вательной активности у младших школьников в условиях внеурочной деятельности.
Формирование познавательной активности у младших школьников в условиях вне-
урочной деятельности будет более результативным, если выявить и реализовать
следующие средства (центры деятельности): использование игр-бесед; проведение игр-
предположений и организацию математического квеста «Математика в профессиях».
Рассмотрены особенности младшего школьного возраста и механизмы организа-
ции внеурочной деятельности в начальной школе.
Ключевые слова: познавательная активность, младший школьник, внеурочная де-
ятельность, игровая деятельность.
FORMATION OF COGNITIVE ACTIVITY IN YOUNGER STUDENTS WITHIN EXTRACURRICULAR ACTIVITIES
O. V. Gavrilina
Abstract. The article reflects the author’s methodological experience in preparing primary
school teachers at a pedagogical university, taking into account the introduction of
a new federal-state educational standard for basic general education. It is proposed to
use playing activity as a means of forming cognitive activity in primary school students
within extracurricular activities.
The formation of cognitive activity in younger students will be more effective if the following
tools (activity centers) are identified and implemented: the use of games and discussions; holding
games-assumptions and organizing the mathematical quest „Mathematics in professions.”
Features of primary school age and mechanisms for organizing extracurricular activities
in primary school are considered.
Keywords: cognitive activity, younger student, extracurricular activities, playing activities.
Гаврилина Ольга Викторовна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры начального об-
разования ГБОУ ВО «Крымский инженерно-педагогический университет», г. Симферополь
e-mail: yaltaolya6@rambler.ru
Gavrilina Olga V., PhD in Education, associate Professor, Primary education Department, State
budgetary educational institution of higher education „Crimean Engineering-Pedagogical University”,
Simferopol
e-mail: yaltaolya6@rambler.ru
Статья поступила в редакцию 26.04.2019
The article was received on 26.04.2019
УДК 376.5
ББК 74.6
РОЛЬ ЦЕЛОСТНОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ПРОЦЕССА В ФОРМИРОВАНИИ НРАВСТВЕННОЙ
УСТОЙЧИВОСТИ НЕСОВЕРШЕННОЛЕТНИХ, ОТБЫВАЮЩИХ НАКАЗАНИЕ В МЕСТАХ ЛИШЕНИЯ
СВОБОДЫ, В ПЕНИТЕНЦИАРНОМ УЧРЕЖДЕНИИ
И. А. Кузнецова
Аннотация. Автором статьи рассматривается актуальная проблема в формиро-
вании нравственной устойчивости несовершеннолетних, отбывающих наказание в
пенитенциарных учреждениях. В работе показана значимость целостного педаго-
гического процесса в учебно-трудовой деятельности воспитанников и подготовка их
в новый социум.
Ключевые слова: современный социум, нравственная устойчивость личности, вос-
питательный процесс, коллективистская направленность в процессе обучения и
воспитания.
THE ROLE OF HOLISTIC EDUCATIONAL PROCESS IN THE FORMATION OF MORAL STABILITY OF MINORS SERVING
THEIR SENTENCES IN PLACES OF DEPRIVATION OF LIBERTY, IN A PENITENTIARY INSTITUTION
I. A. Kuznetsova
Abstract. The article considers the urgent issue in the moral stability formation of minors
serving sentences in penitentiary institutions. The article shows the importance of a holistic
pedagogical process in the course of educational and labor activity of pupils and their
training for a new society.
Keywords: modern society, moral stability of a person, educational process, collectivist
orientation in the process of training and education.
Кузнецова Ирина Александровна, старший преподаватель кафедры социальной психологии и
социальной работы Академии ФСИН России, подполковник внутренней службы
e-mail: kuznecovairina1980@mail.ru
Kuznetsova Irina A., senior lecturer, Social psychology and social work Department, Academy of
Federal Penitentiary Service of Russia, Lieutenant Colonel of internal Affairs
e-mail: kuznecovairina1980@mail.ru
Статья поступила в редакцию 15.04.2019
The article was received on 15.04.2019
УДК 37
ББК 74.5
МЕЖПРЕДМЕТНЫЕ ЭКОНОМИЧЕСКИЕ ПОНЯТИЯ ПРИ ИЗУЧЕНИИ ИСТОРИИ И ИХ СОГЛАСОВАНИЕ
С ПРЕДМЕТОМ «ОБЩЕСТВОЗНАНИЕ» В ОСНОВНОЙ ШКОЛЕ
Е. А. Крючкова
Аннотация. В статье рассматриваются экономические понятия, являющиеся
межпредметными. В сравнительной таблице в порядке их изучения приведены
общие экономические понятия, изучаемые во всеобщей истории, истории России,
обществознании. Выявлена разновременность и несогласованность их введения в
указанных предметах с учетом ступеней обучения. Анализируются особенности по-
нимания и применения понятий в курсах обществознания и истории, выясняет-
ся их предметная специфика. На конкретных примерах рассмотрены особенности
предметного понимания одних и тех же понятий. Разработана группировка меж-
предметных экономических понятий (основание группировки: назначение понятий).
Предлагаются методические рекомендации, помогающие преодолеть разновремен-
ность введения понятий. Рассмотрены виды учебной деятельности с понятиями.
Даны конкретные задания по работе с понятийными рядами и освоению понятий.
Ключевые слова: межпредметные связи, экономические понятия, межпредметная
интеграция, межпредметные понятия, общие и предметные понятия.
INTERDISCIPLINARY ECONOMIC CONCEPTS IN THE STUDY OF HISTORY AND THEIR COORDINATION WITH THE BASIC SCHOOL SUBJECT «SOCIAL STUDIES»
E. A. Kryuchkova
Abstract. The article deals with interdisciplinary economic concepts and gives the comparative
table presenting the general economic concepts studied in World history, in the
history of Russia, and in Social studies in the order of their studying. The article shows
the differences and inconsistency of their introduction on the different levels of education in the school subjects curricula. Differences in understanding and implementation of similar
concepts in the courses of social studies and history are analyzed, the specificity of their
definition is found out, and the cases of their usage are considered. The author gives a classification
of interdisciplinary economic concepts on the basis of the purpose of concepts, develops
methodical recommendations to help overcome the problem of concepts introduction
at different times, and offers the types of activity in studying concepts. The article includes
specific tasks for working with series of concepts and for concepts learning.
Keywords: interdisciplinary links, economic concepts, interdisciplinary integration, interdisciplinary
concepts, general and subject concepts.
Крючкова Елена Алексеевна, кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник лаборато-
рии социально-гуманитарного образования ФГБНУ «Институт стратегии развития образования РАО»
e-mail: elena.kryuchkova.58@mail.ru
Kryuchkova E.A., PhD in Education, Senior Researcher, Laboratory of social and humanitarian
education Institute for Strategy of Education Development, Russian Academy of Education
e-mail: elena.kryuchkova.58@mail.ru
Статья поступила в редакцию 01.06.2019
The article was received on 01.06.2019
УДК 37.018.8
ББК 74.04(3)
ВЛИЯНИЕ ФРАНЦУЗСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ НА ФОРМИРОВАНИЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ
СИСТЕМЫ СИРИИ И ЛИВАНА
И. В. Ганем
Аннотация. В статье рассматривается государственное образование на сирийской
и ливанской территории при французском мандате, его децентрализованность по
пяти республикам. Влияние политики на основы образовательной государственной
системы в этих республиках. Подробно рассматривается каждый уровень образова-
ния, а также процесс аттестации учителей. Уделено внимание финансированию
государственных школ французским правительством и способам использования до-
полнительных источников финансирования государственных и частных школ. Рас-
сматривается такой острый вопрос для восточных стран, как организация жен-
ского образования, профессионального образования. Прослеживаются тенденции к
специализированному профессиональному обучению для дальнейшей подготовки спе-
циалистов узкого круга назначения.
Ключевые слова: французский мандат, правительство, Сирия, Ливан, республи-
ки, образование, учитель, студент, государственная школа, частная школа.
THE INFLUENCE OF FRENCH EDUCATION ON THE FORMATION OF THE EDUCATIONAL SYSTEM OF SYRIA AND LEBANON
I. V. Ganem
Abstract. The article considers the state education on Syrian and Lebanese territories
under the French mandate, its decentralization in the five republics and the impact of
politics on the basis of the state educational system in these countries. The article details
every level of education, as well as the process of teachers’ certification. Attention is paid
to the financing of public schools by the French government and use of additional sources
of financing for public and private schools. The article dwells on the sensitive issue for the
Eastern countries such as the organization of women’s education, professional education. A
tendency to specialized professional teaching for further training of specialists of a narrow
circle of destination is traced.
Keywords: French Mandate, government, Syria, Lebanon, republics, education, teacher,
student, public school, private school.
Ганем Ирина Викторовна, аспирант Кафедры педагогики Московского педагогического госу-
дарственного университета
e-mail: ira.birukova@mail.ru
Ganem Irina V., Post-graduate student, Pedagogy Department, Moscow Pedagogical State University
e-mail: ira.birukova@mail.ru
Статья поступила в редакцию 27.06.2019
The article was received on 27.06.2019
УДК [378.147.88: 378.662]: 53
ББК 74.262.22
РАЗВИТИЕ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СТУДЕНТОВ
ПРИ ИСПОЛЬЗОВАНИИ АЛГОРИТМИЧЕСКИХ ПРЕДПИСАНИЙ ДЛЯ РЕШЕНИЯ ЗАДАЧ
ПО ТЕРМОДИНАМИКЕ
В. П. Быкова
Аннотация. В условиях рыночной экономики конкурентоспособным станет специа-
лист, который готов осваивать новые методы, технику, а уровень знаний (не столь-
ко объем памяти, сколько качество знаний и умение ими пользоваться) становится
важнейшим критерием компетентности специалиста сегодняшнего дня. Однако в
настоящее время студенты не умеют использовать свои знания на практике, напри-
мер, при решении задач.
Мы предлагаем новый метод решения заданий любого типа, основанный на ис-
пользовании универсальных алгоритмических предписаний, что позволит будуще-
му молодому специалисту получить навыки применения своих знаний и умений для
проектирования научных экспериментов, а также развить готовность к созданию
и использованию технологий новых поколений, управлению производством. Основ-
ной целью обучения является развитие познавательного интереса студента и, как
следствие, формирование его познавательной активности и самостоятельности,
способности к дальнейшей профессиональной деятельности. Самостоятельная по-
знавательная деятельность студентов при изучении физики должна обеспечить
им последовательный переход от учебных форм овладения профессией (например,
при решении отдельных познавательных и профессиональных задач по термодина-
мике) к самостоятельному выполнению будущей профессиональной деятельности;
скажем, в испытаниях и сдаче в эксплуатацию опытных образцов изделий, узлов,
систем и деталей новых и модернизированных объектов техники.
Ключевые слова: самостоятельная познавательная деятельность студентов, ал-
горитмические предписания к решению задач, термодинамика.
STUDENTS’ INDEPENDENT COGNITIVE ACTIVITY IN USING ALGORITHMIC PRESCRIPTIONS FOR SOLVING PROBLEMS IN THERMODYNAMICS
V. P. Bykova
Abstract. Under free market conditions, only the specialist who is ready to master new
skills and techniques becomes competitive, while the proficiency level (the quality of knowledge
and the ability to apply it rather than the memory span) represents the most important
criterion for present-day professional competence. However, currently students
are not able to apply their knowledge, for example, when solving the problems.
We offer a new method for solving problems of any kind, based on the use of universal
algorithmic prescriptions, which will provide future specialists with proper skills required
to apply their knowledge and competences in order to undertake scientific experiments,
to get ready to develop and to use new generation technologies and to control production.
The main goal is to develop students’ cognitive interest and consequently their cognitive
activity and independence, a set of skills for future professional life. Independent cognitive
activity in the study of physics facilitates a seamless continuum from educational forms
of mastering the profession (for example, for solving cognitive and professional tasks in
thermodynamics) to independent performance of future professional activities, as testing
and completion of prototypes of products, units, systems and parts of new and modernized
technological items.
Keywords: students’ independent cognitive activity, algorithmic prescriptions for solving
problems, thermodynamics.
Быкова Валентина Прохоровна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры «Системы ав-
томатизированного проектирования и моделирования» Астраханского государственного архи-
тектурно-строительного университета
e-mail: v.p.bykova@mail.ru
Bykova Valentina P., PhD in Education, Associate Professor, Computer Aided Design and Modeling
Systems Department, Astrakhan State University of Architecture and Civil Engineering
e-mail: v.p.bykova@mail.ru
Статья поступила в редакцию 14.04.2019
The article was received on 14.04.2019
УДК 373:37.036:37.035.6(470-321.9)
ББК 74.268.51
МЕТОДИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ВКЛЮЧЕНИЯ РЕГИОНАЛЬНОГО КОМПОНЕНТА В СОДЕРЖАНИЕ
ХУДОЖЕСТВЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ УЧЕНИКОВ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ КРЫМСКИХ ШКОЛ
О. С. Джафарова
Аннотация. В статье раскрыты пути включения регионального компонента в со-
держание художественного образования младших школьников: на уроках во время
восприятия художественных произведений, во внеурочной деятельности в рамках
кружка «Художественные сказки крымской природы. Создаем своими руками». При-
ведены примеры творческих заданий по работе с художественными произведениями
крымских мастеров на различные темы изобразительного искусства в начальной
школе.
Ключевые слова: региональный компонент, художественное образование младших
школьников, творческие задания, художественные работы крымских мастеров.
METHODOLOGICAL FEATURES OF THE INCLUSION OF THE REGIONAL COMPONENT IN THE CONTENT OF ART EDUCATION OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN IN CRIMEA
O. S. Dzhafarova
Abstract. The article reveals ways to include a regional component in the content of art
education of primary school children: during the perception of works of art, in extracurricular
activities as part of the circle “Artistic fairytales of the Crimean nature. Create by your
own hands” Examples of creative works in primary school are given.
Keywords: regional component, art education of primary school children, creative tasks,
art works of the Crimean craftsmen.
Джафарова Оксана Сергеевна, кандидат педагогических наук, старший преподаватель кафе-
дры начального образования Крымского инженерно-педагогического университета, г. Симфе-
рополь
e-mail: dub_ok@mail.ru
Dzhafarova Oksana S., PhD in Education, senior lecturer, Primary Education Department, Crimean
Engineering and Pedagogical University, Simferopol
e-mail: dub_ok@mail.ru
Статья поступила в редакцию 30.04.2019
The article was received on 30.04.2019
УДК 372.874
ББК 74.268.5
РАЗВИТИЕ ТВОРЧЕСКИХ СПОСОБНОСТЕЙ ШКОЛЬНИКОВ СРЕДСТВАМИ ПЛАСТИЛИНОВОЙ
АНИМАЦИИ В СИСТЕМЕ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
С. В. Дементьева, Р. Ч. Барциц
Аннотация. В данной статье актуализируется проблема развития творческих
способностей школьников в системе дополнительного образования посредством соз-
дания пластилиновой анимации. На основе сравнительного анализа литературных
источников в области педагогики, психологии развития личности и методики обу-
чения изобразительному искусству выявлены и рассмотрены методические условия
развития творческих способностей школьников в системе дополнительного образо-
вания средствами пластилиновой анимации. Для реализации методических усло-
вий в статье рассматриваются способы и методы развития творческих способно-
стей школьников, которые предполагают разнообразие форм и видов художествен-
но-познавательной и учебно-творческой деятельности по созданию пластилиновой
анимации.
Ключевые слова: дидактика дополнительного образования, методика дополни-
тельного образования, творчество, методические условия, творческие способности,
изобразительная деятельность, исследовательская деятельность, коллективная
работа.
DEVELOPMENT OF SCHOOLCHILDREN’S CREATIVE ABILITIES BY MEANS OF CLAY ANIMATION IN THE SYSTEM OF ADDITIONAL EDUCATION
S. V. Dementieva, R. Ch. Barcicz
Abstract. The article addresses the problem of developing the schoolchildren’s creative
abilities in the system of additional education through the creation of clay animation. On
the basis of a comparative analysis of literary sources in the field of pedagogy, psychology
of personal development and methods of teaching fine arts, methodological conditions for
the development of creative abilities of schoolchildren in the system of additional education
using clay animation have been identified and considered. To implement the methodological
conditions, the article considers the ways and methods of developing creative abilities of schoolchildren, which involve a variety of forms and types of artistic, cognitive, and
educational and creative activities for creating clay animation.
Keywords: didactics of additional education, methodology of additional education, creativity,
methodical conditions, creative abilities, graphic activities, research activities,
teamwork.
Дементьева Светлана Викторовна, аспирант кафедры живописи Московского государствен-
ного областного университета; преподаватель художественного отделения Детской школы ис-
кусств № 1 пгт. Скоропусковский Сергиево-Посадского района Московской области
e-mail: Sweta.babkina@yandex.ru
Dementieva Svetlana V., post-graduate student, Painting department, Moscow State Regional
University; art teacher, children’s art school No. 1, urbanized settlement Skoropuskovskij, Sergiev
Posad District
e-mail: Sweta.babkina@yandex.ru
Барциц Рауф Чинчорович, доктор педагогических наук, профессор, заведующий Кафедрой ри-
сунка Московского педагогического государственного университета
e-mail: rch.bartsits@mpgu.su
Barcicz Rauf Ch., ScD in Education, professor, Chairperson, Drawing Department, Moscow Pedagogical
State University
e-mail: rch.bartsits@mpgu.su
Статья поступила в редакцию 23.04.2019
The article was received on 23.04.2019
УДК 377
ББК 74.20
ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ МОТИВАЦИИ УЧАЩИХСЯ СТАРШИХ КЛАССОВ
И. А. Гнеушева
Аннотация. Методом анкетирования учащихся старших химико-биологических
классов выявлены наиболее значимые факторы мотивации профессиональной дея-
тельности. Рассмотрена взаимосвязь использования профориентационно-педагоги-
ческих технологий в преподавании биологии с развитием профессионального самосо-
знания и профессиональной мотивации.
Ключевые слова: профильное обучение, профориентация, профессиональная моти-
вация, профориентационно-педагогические технологии, профориентационный урок.
FORMING PROFESSIONAL MOTIVATION OF SENIOR CLASSES STUDENTS
I. A. Gneusheva
Abstract. The method of questioning students of senior chemical and biological classes
revealed the most significant factors in the motivation of their professional activity. The
interrelation of the use of vocational-pedagogical technologies in teaching biology with the
development of professional self-awareness and professional motivation is considered.
Keywords: subject oriented instruction, vocational guidance, professional motivation, vocational
guidance and pedagogical technologies, vocational guidance lesson.
Гнеушева Ирина Алексеевна, кандидат технических наук, доцент кафедры «Биотехнология»,
ФГБОУ ВО «Орловский государственный аграрный университет имени Н. В. Парахина»
e-mail: obc1-2010@mail.ru
Gneusheva Irina A., PhD in Technical Sciences, Assistant Professor at the „Biotechnology” Department,
Orel State Agrarian University named after N. V. Parahin
e-mail: obc1-2010@mail.ru
Статья поступила в редакцию 03.03.2019
The article was received on 03.03.2019
УДК 376.545
ББК 74.200.5
ПРОЕКТИРОВАНИЕ МОДЕЛЕЙ ИНДИВИДУАЛЬНОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО МАРШРУТА ДЛЯ УЧАЩИХСЯ
С ПРИЗНАКАМИ ОДАРЕННОСТИ
А. С. Кремнева
Аннотация. Актуальность исследуемой проблемы обусловлена необходимостью
создания в школах необходимых условий поддержки одаренных и талантливых
учащихся с целью удовлетворения их образовательных потребностей. Выполнение
социального заказа на поддержку дарований в стране способствует укреплению и
развитию общества. Статья раскрывает результаты опроса учителей по вопросу
проектирования оптимальной формы индивидуального маршрута образовательной
деятельности учащихся с признаками одаренности. Цель работы: выявить запросы
и предпочтения практикующих учителей на предмет выбора оптимальной формы
и структурных компонентов индивидуального маршрута. Ведущим методом иссле-
дования является анкетирование, позволяющее собрать мнение учителей, работаю-
щих с одаренными детьми, выявить степень согласованности суждений субъектов, а
также сделать вывод о выборе оптимальной формы и составляющих индивидуаль-
ного образовательного маршрута для одаренных учащихся.
Ключевые слова: индивидуальный образовательный маршрут, проектирование
индивидуального образовательного пути, одаренные учащиеся, педагогическое сопро-
вождение, форма и структура индивидуального образовательного маршрута, согла-
сованность мнений.
DESIGNING AN INDIVIDUAL EDUCATIONAL ROUTE MODEL FOR GIFTED STUDENTS
A. S. Kremneva
Abstract. The relevance of the issue under consideration arises from the necessity to create
appropriate conditions for the support and development of gifted students in the secondary
school that comply with their educational demands. Meeting social requirements by
means of fulfilling the support of young gifted students contributes to the development of
the modern society. The article reveals the results of the survey carried out to get the opinion
of teachers working with bright students on the subject of designing an optimal form and
structural components of an individual educational route. The leading research method is a questionnaire that allows collecting opinion of the teachers working with gifted children,
identifying the degree of coordination of judgments of the subjects, as well as drawing the
conclusion about the choice of optimal form and components of an individual educational
route (IER) for gifted students.
Keywords: individual educational route, designing an individual educational route,
gifted students, pedagogical support, the form and structure of an individual educational
route, consistency of opinions.
Кремнева Алена Сергеевна, аспирант кафедры педагогики и психологии им. З. Т. Шарафутдино-
ва, Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образова-
ния «Набережночелнинский государственный педагогический университет»; учитель английско-
го языка, Муниципальное автономное общеобразовательное учреждение «Гимназия № 76»
e-mail: aleonka16rus@mail.ru
Kremneva Alena S., post-graduate student, Z. T. Sharafutdinov Pedagogy and Psychology
Department, Naberezhnye Chelny State Pedagogical University; English teacher, State secondary
school “Gimnasium No. 76”
e-mail: aleonka16rus@mail.ru
Статья поступила в редакцию 27.06.2019
The article was received on 27.06.2019
УДК 37.01
ББК 74.00
«УРАВНОВЕШЕННАЯ ОБЩНОСТЬ» – СОЦИОКУЛЬТУРНАЯ СРЕДА И ОБРАЗОВАНИЕ
Е. Б. Куркин
Аннотация. Наследие основателя философии образования Джона Дьюи до сих пор
удивляет своей злободневностью. Образование и общение, сущность и смысл соци-
альной среды, школа как особая социальная среда, социальные аспекты учебного
предмета и т. д. Многое мы обсуждаем до сих пор. Дьюи настолько далеко ушел от
традиционной и для него школы, что задача понять все и до конца именно сегодня,
когда угрозой жизни человечества стал сам человек, нам просто необходимо.
Ключевые слова: сообщество, общение, социальная жизнь, окружающая среда, соци-
альная среда, сетевая социальная группа, однородная, сбалансированная среда, функ-
ции школы, уравновешенная общность, сложный мир, демократия и образование.
BALANCED COMMUNITY – SOCIOCULTURAL ENVIRONMENT AND EDUCATION
E. B. Kurkin
Abstract. The legacy of the founder of the philosophy of education John Dewey still surprises
with its relevance. Education and communication, the essence and meaning of the
social environment, the school as a special social environment, the social aspects of the
subject, etc. Much is still being discussed. Dewey has gone so far from the traditional
school that the task of understanding everything to the end today, when the man himself
has become a threat to human life, is simply necessary for us.
Keywords: community, communication, social life, environment, social environment, network
social group, homogeneous, balanced environment, school functions, balanced community,
complex world, democracy and education.
Куркин Евгений Борисович, кандидат педагогических наук, ведущий научный сотрудник ФИРО
РАНХ и ГС
e-mail: kurkin-eb@ranepa.ru
Kurkin Evgeny B., PhD in Education, Chief researcher, Federal Institute of education development RANEPA
e-mail: kurkin-eb@ranepa.ru
Статья поступила в редакцию 26.03.2019
The article was received on 26.03.2019
УДК 377.6
ББК 74.40
ПРАВОВОЕ РЕГУЛИРОВАНИЕ ПРОФОРИЕНТАЦИИ СОВРЕМЕННОЙ МОЛОДЕЖИ: ВОПРОСЫ ТЕОРИИ
И ПРАКТИКИ
И. Д. Ягофарова
Аннотация. В статье рассматриваются вопросы, связанные с профессиональной
ориентацией молодежи в современный период. Этот вопрос не анализируется пред-
метно в современной науке и практике, что вызывает определенные сложности,
имеющие вполне предсказуемые последствия негативного характера. Значимость
профориентационной деятельности обусловлена основными направлениями разви-
тия российского общества в целом, так как именно от профессионального само-
определения молодежи зависит состояние общества, развитие рынка труда, заня-
тость населения, возможность выявления талантов и направление их в наиболее
подходящие сферы деятельности. Именно по этой причине стоит обратить особое
внимание на необходимость более предметного регулирования вопросов профориен-
тационной деятельности. Данный вопрос не урегулирован предметно и в законо-
дательстве России, что ведет к определенным пробелам и сложностям. Вопросы
профориентационной деятельности регламентируются непоследовательно, в раз-
личных нормативных актах федерального уровня, а также частично на уровне
субъектов, что создает неупорядоченную систему с коллизиями и пробелами. В
статье автор рассматривает пробелы в действующей системе законодательства,
проблемные аспекты и предлагает определенные меры, которые способствовали
бы повышению эффективности профориентации молодежи на современном этапе
развития государства. К одной из таких мер относится принятие базового закона
о профессиональной ориентации молодежи, а также принятие подобных актов в
субъектах России, что позволило бы существенно изменить соотношение системы
потребностей, выдвигаемой современной рыночной экономикой, и предложений со-
временных образовательных учреждений. Это также позволило бы изменить со-
отношение сил в экономической сфере и повысить эффективность и качество под-
готовки специалистов.
Ключевые слова: профессиональная ориентация, молодежь, правовое регулирова-
ние, система образования, стратегия государства.
LEGAL REGULATION OF CAREER GUIDANCE OF MODERN YOUTH: THEORY AND PRACTICE
I. D. Yagofarova
Abstract. The article deals with the issues related to the professional orientation of modern
young people. This issue is not analyzed objectively in modern science and practice, which
causes certain difficulties that have quite predictable consequences of a negative nature.
The importance of career guidance is determined by the main directions of development of
Russian society as a whole, since the state of society, the development of the labor market,
employment of the population, the ability to identify talents and their direction in the most
suitable areas of activity depend on the professional self-determination of young people.
That is why it is worth paying special attention to the need for more substantive regulation
of career guidance activities. This issue has not been resolved substantively in the legislation
of Russia, which leads to certain gaps and difficulties. Issues of career guidance are
regulated inconsistently, in various regulatory acts of the federal level, and also partially at
the level of subjects, which creates a disordered system with collisions and gaps. In the article,
the author considers the gaps in the current system of legislation, problematic aspects
and suggests certain measures that would enhance the effectiveness of career guidance for
young people at the present stage of development of the state. One of such measures includes
the adoption of a basic law on the vocational guidance of young people, as well as the
adoption of such acts in the subjects of Russia, which would significantly change the correlation
of the needs system put forward by the modern market economy and the proposals
of modern educational institutions. It would also allow changing the correlation of forces
in the economic sphere and increasing the efficiency and quality of specialist’s training.
Keywords: professional orientation, young people, legal regulation, education system,
state strategy.
Ягофарова Инара Дамировна, кандидат юридических наук, доцент, доцент кафедры теории и
истории государства и права Уральского института управления Российской академии народно-
го хозяйства и государственной службы при Президенте РФ
e-mail: vaina3@yandex.ru
Yagofarova Inara D., PhD in Jurisprudence, Associate Professor, Theory and history of state and law
Department, Ural Institute of management, Russian presidential Academy of national economy and
public administration
e-mail: vaina3@yandex.ru
Статья поступила в редакцию 20.05.2019
The article was received on 20.05.2019
УДК 373.3
ББК 74.202.4
ФОРМИРОВАНИЕ УНИВЕРСАЛЬНЫХ УЧЕБНЫХ ДЕЙСТВИЙ В СИТУАЦИЯХ ФОРМИРУЮЩЕГО
ОЦЕНИВАНИЯ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ
Т. С. Сотцкова
Аннотация. Раскрывается понятие «формирующее оценивание» и его значение для
современного образования. Приводится комплект диагностических методик для
оценки уровня сформированности универсальных учебных действий. Представле-
ны результаты диагностики учителей начальных классов об уровне использования
приемов формирующего оценивания. Представлены результаты сформированности
универсальных учебных действий у младших школьников.
Ключевые слова: формирующее оценивание, критериальное оценивание, прогно-
стическое оценивание, универсальные учебные действия, мотивация, саморегуляция,
умение учиться.
FORMATION OF UNIVERSAL LEARNING ACTIVITIES IN SITUATIONS OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS’ FORMATIVE
ASSESSMENT
T. S. Sottskova
Abstract. The article reveals the concept of „formative assessment” and its significance for
modern education. A set of diagnostic techniques for assessing the level of universal learning
activities formation is presented. The results of diagnostics of primary school teachers
on the level of using the methods of formative assessment are presented. The results of universal
learning activities formation in primary school children are presented.
Keywords: formative assessment, criteria-based assessment, prognostic assessment, universal
educational activities, motivation, self-regulation, ability to learn.
Сотцкова Татьяна Станиславовна, аспирант кафедры педагогической психологии факультета
психологии образования Московского государственного психолого-педагогического универ-
ситета
e-mail: tatyanasottskova@mail.ru
Sottskova Tatyana S., post-graduate student, Pedagogical psychology Department, Psychology of
Education Faculty, Moscow State University of Psychology & Education
e-mail: tatyanasottskova@mail.ru
Статья поступила в редакцию 26.03.2019
The article was received on 26.03.2019
УДК 373.1
ББК 74.200.58
ВНЕУРОЧНАЯ ПРОЕКТНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ КАК ФАКТОР РАЗВИТИЯ СОЦИАЛЬНЫХ НАВЫКОВ
СЕЛЬСКИХ ШКОЛЬНИКОВ
Е. В. Опарина
Аннотация. В статье проанализирована проблема социализации школьников вну-
три сельского пространства. Для создания и сохранения благоприятных социаль-
ных ценностей автор предлагает внедрить во внеурочную деятельность школы про-
ектную работу, а именно социальные проекты, которые помогут сформировать у
школьника адекватное доверие к жизненной среде. Также автор описывает пример
из личного педагогического опыта.
Ключевые слова: разновозрастные группы, сельская школа, дополнительное об-
разование, внеурочная проектная деятельность, социальный проект, социальные
навыки.
EXTRACURRICULAR PROJECT ACTIVITY AS A FACTOR IN THE DEVELOPMENT OF SOCIAL SKILLS OF RURAL STUDENTS
E. V. Oparina
Abstract. The article analyzes the problem of socialization of schoolchildren within a rural
space. To create and maintain favorable social values, the author offers to introduce the
project work into extracurricular activities of the school, namely social projects that will
help to form an adequate trust to the living environment among students. The author also
gives an example from personal pedagogical experience.
Keywords: groups of different age, rural school, additional education, extracurricular
project activity, social project, social skills.
Опарина Екатерина Витальевна, специалист по учебно-методической работе Института жур-
налистики, коммуникаций и медиаобразования Московского педагогического государственно-
го университета
e-mail: Penzeva.ek@yandex.ru
Oparina Ekaterina V., Specialist in educational and methodical work, Institute of Journalism,
Communications and Media Education, Moscow Pedagogical State University
e-mail: Penzeva.ek@yandex.ru
Статья поступила в редакцию 16.04.2019
The article was received on 16.04.2019