Журнал «Наука и школа», №5 за 2012 год

СВОЕОБРАЗИЕ ШКОЛЬНОГО ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ НА СОВРЕМЕННОМ ЭТАПЕ

Э. А. Хапалажева

В статье определяется роль дополнительного об­разования в повышении качества школьного обще­го образования. Дается описание основных моделей дополнительного образования в общеобразователь­ном учреждении, уточняется специфика их функ­ционирования. Предлагаются современные методы укрепления статуса и дальнейшего развития форм и содержательных компонентов системы дополни­тельного образования.

Ключевые слова: школьное дополнительное образо­вание, методы, организационные формы, монито­ринг качества.

 

SINGULARITY OF SCHOOL SUPPLEMENTARY EDUCATION IN THE PRESENT TIME

E.A. Khapalazheva

This article defines the role of education in improving the quality of school education. It describes the basic models of supplementary education in Educational In­stitution and specifies the nature of their operation. In the article there offered modern methods of strengthen­ing and further development of forms and content com­ponents of the system of supplementary education.

Keywords: school supplementary education, methods, organizational forms, monitoring quality.

ОБНОВЛЕНИЕ СОДЕРЖАНИЯ ПРОФИЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ ПЕДАГОГОВ ПО ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЕ С УЧЕТОМ ТРЕБОВАНИЙ ФГОС ОСНОВНОГО ОБЩЕГО И ВЫСШЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Г. А. Кузьменко

В статье рассмотрены основные пути обновления содержания профильной подготовки педагогов по физической культуре с учетом принятых образова­тельных стандартов.

Ключевые слова: содержание подготовки бака­лавра, реализация Федерального государственного образовательного стандарта, концепция образо­вательной программы, учебный план, программа дисциплины.

RENOVATION OF THE CONTENTS OF CORE PROFESSIONAL TRAINING OF PE TEACHERS WITH THE CONNECTION WITH BASIC GENERAL AND HIGHER PROFESSIONAL EDUCATION

G.A. Kuzmenko

The article describes the main ways of renovation of the contents of core professional training of PE teachers with the connection with basic educational standards.

Keywords: contents of bachelor training, Federal state educational standard implementation, the concept of educational program, subject curriculum.

ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ

В.Н. Шарапов

XXIв. - век высоких компьютерных технологий. Совре­менный ребенок живет в мире электронной культуры. Меняется и роль учителя в информационной культуре - он должен стать координатором информационного потока. Следовательно, учителю необходимо владеть современными методиками и новыми образователь­ными технологиями, чтобы общаться на одном языке с ребенком. Особое внимание к этому вопросу должно быть и со стороны подготовки специалистов для рабо­ты в этой новой информационной среде.

Ключевые слова: ИКТ, информационные техноло­гии, младший школьник.

INFORMATION TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF TEACHING YOUNGER SCHOOL STUDENTS

V. N. Sharapov

The XXI century is a century of high computer technol­ogy. The modern child lives in a world of electronic cul­ture. That causes the changes in the role of teachers in information culture - he must be the focal point of in­formation flow. Consequently, the teacher must possess modern techniques and new educational technologies to communicate with the child in the same language. Particular attention to this matter should be part of training to work in this new information environment.

Keywords: ICT, information technology, younger pupil.

СОВРЕМЕННЫЕ ПРОБЛЕМЫ В ОБЛАСТИ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ТЕРМИНОЛОГИИ И ПОДХОДЫ К ИХ РЕШЕНИЮ

А.Н. Рыжов

В статье проанализированы наиболее значимые проблемы в области педагогической терминологии, показаны причины их возникновения и современное состояние. Представлены основные направления ис­следований по актуальным проблемам педагогиче­ской терминологии и дана оценка результатов этих исследований. Предложены подходы к комплексному решению существующих проблем на основе реализа­ции модели системы педагогических терминов.

Ключевые слова: научно-педагогическая теория, педагогическая терминология, современные пробле­мы терминологии, модель системы педагогических терминов.

 

MODERN PROBLEMS IN THE FIELD OF PEDAGOGICAL TERMINOLOGY AND APPROACHES TO THEIR SOLUTION

A. N. Ryzhov

The most important problems in the field of pedagogi­cal terminology are analyzed in the article. It shows the reasons of their origin, modern state. The main di­rections of the research on the up-to-date problems of pedagogical terminology and the assessment of the re­sults of these studies are presented in the article. The approaches to complex problem solution of the existing problems on the basis of the realization of the system of pedagogical terms model are also developed.

Keywords: scientific-pedagogical theory, educational terminology, modern problems of terminology, the mod­el of the system of pedagogical terms.

ПРОБЛЕМА ОТБОРА НАУЧНЫХ ТЕКСТОВ ДЛЯ ОБУЧЕНИЯ РУССКОМУ ЯЗЫКУ В ПРОФИЛЬНЫХ ФИЗИКО-МАТЕМАТИЧЕСКИХ КЛАССАХ

Л. В. Попова

В данной статье рассматривается проблема отбо­ра научных текстов для обучения русскому языку в профильных физико-математических классах, из­лагаются основные принципы отбора текстов для работы в профильных физико-математических классах. Автор статьи подчеркивает необходи­мость включения в процесс обучения неадаптиро­ванных или минимально адаптированных тек­стов, принадлежащих известным ученым, лауреа­там нобелевской премии по физике для того, чтобы повысить коммуникативную и лингвистическую компетентность учащихся.

Ключевые слова: профильное обучение, научный стиль, текст научного стиля, обучение русскому язы­ку в профильных физико-математических классах.

PROBLEM OF SELECTION OF SCIENTIFIC TEXTS FOR TRAINING TO RUSSIAN IN PROFILE PHYSICAL AND MATHEMATICAL CLASSES

L. V. Popova

In this article the problem of selection of scientific texts for training to Russian in profile physical and mathematical classes is considered, the basic principles of selection of texts for work in profile physical and mathematical classes are stated. The author of the ar­ticle emphasizes the need of inclusion in the process of training of not adapted or minimum adapted texts be­longing to known scientists, to Nobel prize winners on physics to increase communicative and linguistic com­petence of pupils.

Keywords: profile training, scientific style, the text of scientific style, training to Russian in profile physical and mathematical classes.

ПРОБЛЕМАТИКА ЧТЕНИЯ В СЕМЬЕ

А. П. Кашкаров

Художественный текст воспринимается как сред­ство формирования языковых навыков и умений, как компонент процесса успешного обучения. Рассма­триваются этапы работы над домашним чтением и особенности организации занятий в семье; затра­гиваются приемы перестановки художественного текста. Анализируется обобщенный опыт методи­ки обучения иностранному языку через чтение.

Ключевые слова: дети, чтение, коммуникативные навыки, обучение, языковое общение.

PROBLEMATICS OF READING IN FAMILY

A. P. Kashkarov

Fiction is seen as a means of formation of language skills, as a component of the process of successful train­ing. The stages of working with home reading and pe­culiarities of organization of studying in the family are considered; the means of rearrangement of the text are mentioned. The generalized experience of a tech­nique of foreign language teaching through reading is analyzed.

Keywords: children, reading, communicative skills, teaching, language dialogue.

СТИХИ В ПРОЗАИЧЕСКИХ ПРОИЗВЕДЕНИЯХ Н. М. КАРАМЗИНА

О. Э. Подойницына

В статье рассмотрена функция стихов, которые введены в тексты прозаических произведений Ка­рамзина. Основное внимание уделено книге «Письма русского путешественника». Также анализируется роль песен, которые включены в повесть «Афинская жизнь». Стихи и проза существуют и взаимодей­ствуют в произведениях Н. М. Карамзина как две стихии: контрастируя, они дополняют друг друга в реализации единой художественной функции.

Ключевые слова: Карамзин, стихи, проза, функция, книга, статья.

POEMS IN PROSE WORKS BY N. M. KARAMZIN

O. E. Podoinitsyna

The article considers the role of poems, which were intro­duced in prose works by Karamzin. Special emphasis is given to the book “The letters of the Russian traveler". The article also examines the role of songs that are in­cluded in the novel “The Athenian life". Poetry and prose coexist and interact in the works of Nikolai Karamzin as two essences: being a contrast, they complement each other to implement the general artistic function.

Keywords: Karamzin, poems, prose, function, song, article.

ПРИСОЕДИНЕНИЕ-ПАРЦЕЛЛЯЦИЯ

Е. В. Севрюгина

Статья посвящена проблеме разграничения таких смежных языковых категорий, как присоединение и парцелляция. Автором статьи установлены принци­пиальные различия между данными явлениями син­таксиса, и полученные сведения могут быть учте­ны при составлении учебных пособий по языку для школьников и учащихся высших учебных заведений.

Ключевые слова: парцеллят, присоединенный ком­понент предложения, зона синкретизма, синхрон­ная переходность.

CONNECTION-PARCELLACIA

E. V. Sevryugina

The article is devoted to the problem of distinguishing such related linguistic categories, as accession and parcellacia. The author of the article has stated the fundamental dif­ferences between these phenomena of syntax and the final results may be taken into while composing textbooks on languages for schoolchildren and university students.

Keywords: parcellat, attached component of a sentence, area of syncretism, synchronous transitivity.

КОГНИТИВНЫЙ АНАЛИЗ КАК МЕТОД ПЕРЕВОДА

С. И. Горбачевская

В статье на конкретных примерах показывается, как когнитивный анализ реалий, трансформиро­ванных прецедентных текстов и нестандартных ответов на рутинные формулы, которые у каждого народа имеют свое специфическое концептуальное осмысление, помогает переводчику осознать семан­тику каждой составляющей этих смысловых еди­ниц и подобрать адекватный способ перевода.

Ключевые слова: когнитивный анализ, концепт, реалия, прецедентный текст, речевое клише.

COGNITIVE ANALYSIS AS A METHOD OF TRANSLATION

S.I. Gorbachevskaja

The article illustrates with the use of concrete exam­ples, how the cognitive analysis of words and phrases with national specificity, transformed precedential texts and non-standard answers for routine formals, which have their own apprehension in every nation, let a translator understand the semantics of each constit­uent of these semantic units and find an adequate way of translation.

Keywords: cognitive analysis, concept, words and phrases with national specificity, precedential text, routine formals.

ОСОБЕННОСТИ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ УЧАСТНИКОВ ЮМОРИСТИЧЕСКОГО ДИСКУРСА

А. А. Тирская

В статье описываются некоторые особенности со­временного британского юмористического дискурса (на материале телевизионного шоу). Автор рассма­тривает коммуникативные цели участников юмори­стического дискурса и коммуникативные стратегии, направленные на обеспечение их успешного взаимо­действия. В центре внимания находятся такие фак­торы, как фоновые знания, эмоциональный настрой коммуникантов, их вовлеченность и активность.

Ключевые слова: юмористический дискурс, юмори­стическая телевикторина, участники дискурса, взаимодействие, коммуникативные стратегии.

 

PARTICIPANTS' INTERACTION IN HUMOROUS DISCOURSE

A. A. Tirskaya

The article is devoted to the analysis of some communi­cative characteristics of the modern British humorous discourse. The author gives an overview of a number of communicative strategies used for successful interac­tion between the discourse participants. The strategies choice is determined by such factors as common back­ground knowledge of the participants, their emotional intentions and involvement.

Keywords: humorous discourse, comedy panel quiz show, participants, intension, communicative strategies.

СЛОВООБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ПРОЦЕССЫ В СФЕРЕ АНГЛИЙСКОЙ КОМПЬЮТЕРНОЙ ТЕРМИНОЛОГИИ

А. С. Рыбакова

Создание новых слов - это основная функция сло­вообразования, и именно словообразование являет­ся одним из важнейших лингвистических механиз­мов, обеспечивающих лексический состав словаря. В данной статье рассматриваются наиболее про­дуктивные словообразовательные процессы в языке компьютерных технологий, такие как аффиксация и словосложение, аббревиация, сокращение (конта­минация) и конверсия.

Ключевые слова: словообразование, аффиксация, словосложение, аббревиация, контаминация, кон­версия, компьютерная терминология.

WORD-FORMATION PROCESSES IN THE SPHERE OF ENGLISH COMPUTER TERMINOLOGY

A. S. Rybakova

Creation of new words is the main function of word- formation. It is word-formation that turns out to be one of the most important linguistic mechanisms that en­riches vocabulary. This article touches upon the most productive word-forming processes in the sphere of com­puter technologies, i.e. affixation, compounding, abbre­viation, blending, and conversion.

Keywords:word-formation,affixation,  compound­ing, abbreviation, blending, conversion, computer terminology.

ФРАЗЕОСЕМАНТИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ АНГЛИЙСКИХ БИБЛЕЙСКИХ ФРАЗЕОЛОГИЧЕСКИХ ЕДИНИЦ СЕМАНТИЧЕСКОГО ПОЛЯ «РАБОТА, ТРУДОВАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ»

Е. В. Пригодина

Целью статьи является исследование группы би­блейских фразеологических единиц семантического поля «работа, трудовая деятельность», как одной из самых многочисленных групп библейских фра­зеологизмов. Рассмотрение производится на основе фразеосемантической классификации библеизмов.

Ключевые слова: библеизм, фразеологизм, семанти­ческая группа, фразеосемантическая классифика­ция, работа, трудовая деятельность.

PHRASEOSEMANTIC PECULIARITIES OF ENGLISH BIBLICAL PHRASEOLOGICAL UNITS OF THE SEMANTIC GROUP "WORK, LABOUR ACTIVITY"

E. V. Prigodina

The aim of the article is the study of biblical phraseo­logical units with the semantics of “work, labour ac­tivity", as one of the most numerous biblical groups of phraseological units. The study is conducted using phraseosemantic classification.

Keywords: biblical phrase, phraseological unit, se­mantic group, phraseosemantic group, work, labour activity.

МЕТОДИЧЕСКАЯ СИСТЕМА ИНОЯЗЫЧНОГО ОБРАЗОВАНИЯ И ЕЕ ФУНКЦИИ В НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЕ

З. Н. Никитенко

В статье описываются функции методической системы развивающего иноязычного образования в начальной школе, рассматривается их влияние на развитие младшего школьника.

Ключевые слова: иноязычное образование в началь­ной школе, методическая система развивающего иноязычного образования, функции системы, по­требности младшего школьника.

FOREIGN LANGUAGE EDUCATION SYSTEM AND ITS FUNCTIONS IN THE PRIMARY SCHOOL

Z. N. Nikitenko

The article describes the functions of the Foreign Lan­guage Education developing system in the Primary School and focuses on their importance for the young learner’s development.

Keywords: Primary Foreign Language Education, For­eign Language Education Developing System, func­tions of the system, the needs of the young learner.

АКСИОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ФОРМИРОВАНИЯ ИНДИВИДУАЛЬНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ТРАЕКТОРИИ СТУДЕНТОВ-МЕДИКОВ (на примере изучения РКИ)

Д. Д. Дмитриева

Статья посвящена проблеме формирования индиви­дуальной образовательной траектории иностран­ных студентов. Автор раскрывает аксиологические основы этого процесса и рассматривает специфику формирования ценностей у будущих врачей посред­ством изучения художественных произведений.

Ключевые слова: аксиологический подход, индиви­дуальная образовательная траектория, ценност­ные ориентации.

AXIOLOGICAL BASICS OF INDIVIDUAL EDUCATIONAL TRAJECTORY FORMATION OF MEDICAL STUDENTS

(on the Example of Studying Russian as a Foreign Language)

D.D. Dmitriyeva

The article is devoted to the problem of individual edu­cational trajectory formation of foreign students. The author touches upon axiological basics of this process and reveals the specification of future doctors' values formation by means of literature learning.

Keywords: axiological approach, individual education­al trajectory, value orientations.

ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНАЯ ИГРА ДЕБАТЫ: ФОРМЫ ОРГАНИЗАЦИИ И ОСОБЕННОСТИ ПРОВЕДЕНИЯ

Сун Лэй

Статья посвящена исследованию дебатов. Дебаты рассматриваются в качестве обучающей и воспи­тательной технологии, подходящей для преподава­телей любых специальностей. Характеризуются различные форматы дебатов и их особенности. Объ­ясняется, как подготовить студентов к дебатам и как оценивать выступающих.

Ключевые слова: дебаты, форматы дебатов, учеб­ные технологии.

INTELLECTUAL GAME DEBATES: FORMS OF ORGANIZATION AND FEATURES OF CONDUCT

Song Lei

The article deals with the debate. The debates are con­sidered as learning and educational technology suita­ble for teachers of all specialties. The variety of formats of debates and their features are characterized in the article. It explains how to prepare students for the de­bate and how to evaluate the speakers.

Keywords: debate, debate formats, educational tech­nology.

СТРАТЕГИЯ РАЗВИТИЯ МЕТОДИЧЕСКОМ СИСТЕМЫ МАТЕМАТИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ БАКАЛАВРОВ

Д. А. Власов, А. В. Синчуков

В статье обоснована необходимость развития и представлена стратегия развития математиче­ской подготовки бакалавров на уровне методиче­ской системы, выявлены актуальные направления, условия, ориентиры усиления прикладной професси­ональной направленности обучения математике в вузе, а также представлены полученные авторами практические результаты развития методической системы математической подготовки бакалавров.

INSTRUCTIONAL SYSTEMS DEVELOPMENT STRATEGY FOR THE PREPARATION OF MATHEMATICS BACHELORS

D. A. Vlasov,A. V. Sinchukov

In this article the necessity of the development and a strategy of the development of mathematics training of bachelors on the level of a methodical system are pre­sented, the actual directions, conditions, guidelines to strengthen the application of professional orientation of teaching mathematics at the university are identi­fied as well as the authors’ practical results of the me­thodical system of mathematics bachelors are given.

Ключевыеслова: методическаясистема, приклад- Keyword: methodical system, applied mathematics, наяматематика, математическаяподготовка, mathematical training, undergraduate. бакалавриат.

ФОРМИРОВАНИЕ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ О ТЕОРИИ ГРАВИТАЦИИ У ОДАРЕННЫХ ШКОЛЬНИКОВ 9-11 КЛАССОВ

Е.А. Михайлов, С.Б. Рыжиков

В статье предложены методы популярного изло­жения наиболее интересных явлений теории гра­витации для старшеклассников, основанные на опыте преподавания в Вечерней физической шко­ле МГУ им. М. В. Ломоносова. В процессе изуче­ния курса школьники могут проводить проектно­исследовательские работы. Данный материал мо­жет быть изложен на факультативных занятиях в школах с углубленным изучением математики и физики, в кружках по физике, астрономии или в летних школах.

Ключевые слова: теория гравитации, одаренные школьники, проектно-исследовательские работы.

THE FORMATION OF IDEAS ABOUT THE THEORY OF GRAVITY AMONG GIFTED STUDENTS OF 9-11 FORMS

E.A. Mikhailov, S.B. Ryzhikov

The article depicts the methods for popular exposition of the most interesting phenomena of the theory of gravity for high school students that are based on the experience of teaching in the Evening physical school at Moscow State University of M.V. Lomonosov. Dur­ing the course, students can do researches. This mate­rial can be discussed at elective classes in schools with the in-depth study of mathematics and physics, in the circles in physics, astronomy, or in summer school.

Keywords: theory of gravity, gifted students, research work.

КОМПЬЮТЕРНОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ АНАЛОГОВЫХ И ЦИФРОВЫХ УСТРОЙСТВ

К. В. Гоголданова Д. Я. Тамарчак

Изложена методика исследования аналоговых и цифровых устройств с помощью современного ла­бораторного оборудования при подготовке бакалав­ров педагогического образования по специальности «Технология и информатика». Эксперименты про­водятся на лабораторном комплексе NIELVIS.

Ключевые слова: модель, имитационное и натур­ное моделирование, лабораторное оборудование.

COMPUTER MODELING OF ANALOG AND DIGITAL DEVICES

K.V. Gogoldanova, D.Ya. Tamarchak

In this article the methods of research of analog and digital devices with the help of modern laboratory equipment are expounded. The experiments are carried out on laboratory complex NI ELVIS.

Keywords: model, simulated and real modulation, labo­ratory equipment.

ФИЛОСОФСКИЙ СМЫСЛ КОНЦЕПЦИИ САМООРГАНИЗАЦИИ В АСТРОФИЗИКЕ

О. А. Щетинина

Астросинергетика является современной парадиг­мой рождения и эволюции Вселенной. Астросинер­гетика объясняет эволюцию Вселенной в аспекте ее самоорганизации. Исследуется связь принципов единства мира и развития мира.

Ключевые слова: астросинергетика, самоорганиза­ция, эволюция Вселенной, философия.

PHILOSOPHICAL SENSE OF THE CONCEPTION OF SELF-ORGANIZATION IN ASTROPHYSICS

O. A. Shchetinina

Astrosynergetics is an up-to-date paradigm of the birth and the evolution of the Universe. Astrosynergetics explains the evolution of the Universe through its self­organization. Connection of the principles of world’s unity and world’s development is researched.

Keywords: astrosynergetics, self-organization, Uni­verse evolution, philosophy.

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЦИФРОВОЙ ЛАБОРАТОРИИ В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ КАК ИННОВАЦИОННЫЙ ПОДХОД В РАБОТЕ С ОДАРЕННЫМИ ДЕТЬМИ НА ПРОПЕДЕВТИЧЕСКОМ ЭТАПЕ ИЗУЧЕНИЯ ХИМИИ

М. В. Шепелев

В статье представлены теоретические основы и описание методик проведения практических работ по некоторым разделам пропедевтического курса химии в 5—6-х классах с использованием оборудова­ния цифровой лаборатории.

Ключевые слова: цифровая лаборатория, пропедев­тический курс химии, детская одаренность.

THE USE OF DIGITAL LABORATORY IN THE EDUCATIONAL PROCESS AS AN INNOVATIVE APPROACH IN THE WORK WITH GIFTED CHILDREN DURING INTRODUCTORY STAGE OF CHEMISTRY LEARNING

M. V. Shepelev

The article presents the theoretical framework and a description of the methods of practical works on some sections of introductory chemistry course in 5-6 forms with the use of digital laboratory’s equipment.

Keywords: digital laboratory, gifted children, introduc­tory chemistry course.

ФОРМИРОВАНИЕ ПОЗНАВАТЕЛЬНЫХ УНИВЕРСАЛЬНЫХ УЧЕБНЫХ ДЕЙСТВИЙ НА УРОКАХ ХИМИИ ЧЕРЕЗ РЕШЕНИЕ УЧЕБНЫХ ЗАДАЧ МЕЖПРЕДМЕТНОГО СОДЕРЖАНИЯ

Л.И. Дранишникова, И.Г. Епифанова, М.Н. Плотникова

Формирование универсальных учебных действий у об­учающихся на ступени основного общего образования направлено на реализацию развивающего потенциала ФГОС. Предлагаемые методические материалы воз­можно использовать на уроках химии, математики и русского языка для достижения этой цели.

Ключевые слова: Федеральные государственные об­разовательные стандарты, универсальные учебные действия, задачи межпредметного содержания.

FORMING OF COGNITIVE EDUCATIONAL ACTIONS ON CHEMISTRY LESSONS USING THE INTER-OBJECTIVE CONTENT TASKS

L.I. Dranishnikova, I.G. Epifanova, M.N. Plotnikova

Forming of multi-sided educational actions for high school pupils is based on FSES evolutionary potential idea. There are some methodical materials which can be used on Chemistry, Mathematics and Russian lan­guage lessons.

Keywords: Federal state educational standards, multi­sided educational actions, inter-objective content tasks.

МЕТОДИКА ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ИСТОРИКО-ХИМИЧЕСКОГО ЭКСПЕРИМЕНТА КАК СРЕДСТВА ФОРМИРОВАНИЯ ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ АКТИВНОСТИ УЧАЩИХСЯ

И.В. Галкин

В статье рассмотрена методика использования историко-химического эксперимента (ИХЭ) в про­цессе обучения. Рассмотрены причины выбора ИХЭ как средства формирования познавательной дея­тельности учащихся при изучении химии, этапы формирования самостоятельности учащихся при использовании ИХЭ. Описаны методические под­ходы к использованию ИХЭ с целью формирования познавательных интереса и активности, пред­ставленные в образовательно-методическом ком­поненте модели.

 

THE TECHNIQUE OF THE USAGE OF HISTORICAL AND CHEMICAL EXPERIMENT AS MEANS OF FORMATION OF INFORMATIVE ACTIVITY OF PUPILS

I.V. Galkin

In the article the technique of the usage of historical and chemical experiment (НСЕ) in the course of train­ing is considered. The reasons of the choice of НСЕas a means of formation of an informative activity of pu­pils when studying chemistry are studied. Stages of for­mation of independence of pupils when using НСЕare stated. Methodical approaches to НСЕusage for the purpose of formation of an informative interest and ac­tivity, the models presented in an educational and me­thodical component are described.

Ключевые слова: историко-химический экспери­мент; активизация познавательной деятельно­сти учащихся на уроках химии; решение задач обу­чения, воспитания и развития.

Keywords: historical and chemical experiment; activi- zation of an informative activity of pupils at chemistry lessons; the solution of problems of training, education and development.

СОПРЯЖЕНИЕ МЕТОДОЛОГИЙ КАК ОБЩАЯ СТРАТЕГИЯ ИЗУЧЕНИЯ БИОЛОГИЧЕСКИХ СИСТЕМ

И. А. Третьякова

На основе принципа системности и категории «сопря­жение» разработана модель, логически синтезирую­щая философские, естественнонаучные и общебиологи­ческие подходы. Данная модель может исполнять роль матрицы и способна определить общую стратегию изучения всех биологических систем - от клетки до биосферы. При этом и сама модель выполняет методо­логическую функцию, отражая в определенной степе­ни целостность организации, функционирования био­логической формы движения материи, и ее эволюцию.

Ключевые слова: методология, диалектика, систе­ма, эволюция, «часть-целое», взаимодействие, со­пряжение, моделирование, обучение.

JOINING METHODOLOGIES AS GENERAL STRATEGY OF THE STUDY OF BIOLOGICAL SYSTEMS

I.A. Tretjakova

On the basis of the principle of systematization and cat­egory “joining” a model was developed, which logically synthesizes philosophical, natural-science and general biological approaches. This model can fulfill the role of matrix and is capable of determining general strategy of the study of all biological systems - from the cell, to the biosphere. In this case the model itself fulfills meth­odological function, reflecting in the certain degree the integrity of organization, functioning and evolution of the biological form of motion of matter.

Keywords:methodology, dialectics, system, evolu­tion, “part - whole”, interaction, joining, simulation, instruction.

ОРГАНИЗАЦИЯ НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ РАБОТЫ ШКОЛЬНИКОВ В СЕЛЬСКОЙ ШКОЛЕ

Л.П. Габышева

В статье изложен опыт научно-исследовательской работы в условиях сельской школы. Описывается положительный результат организации научных исследований школьников.

Ключевые слова: научно-исследовательская рабо­та, экология, научно-практическая конференция.

ORGANIZATION OF THE RESEARCH WORKS OF SCHOOL STUDENTS AT RURAL SCHOOL

L.P. Gabysheva

In article experience of research work in the conditions of rural school is stated. Is described the positive result of the organization of scientific researches of school students.

Keywords: research work, ecology, scientific and prac­tical conference.

РИСУНОК В СИСТЕМЕ ПОДГОТОВКИ УЧИТЕЛЯ ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОГО ИСКУССТВА

А. А. Голуб

В статье проводится анализ состояния проблемы формирования методического мышления студен­тов на основе рисунка. Рассматривается взаимо­связь педагогического рисунка и тематического ри­сования в средней общеобразовательной школе.

Ключевые слова: педагогический рисунок, методи­ческое мышление, школьный рисунок, мотивация, педагогические условия, самостоятельная работа.

DRAWING IN THE PREPARATION OF TEACHERS OF ART

A. A. Golub

The article analyzes the problem of formimg the me­thodical thinking of students on the basis of drawing. The interrelation of pedagogical drawing and themat­ic drawing in secondary comprehensive school is also studied.

Keywords: pedagogical drawing, methodical think­ing, school art, motivation, pedagogical condition, self­education.

О ПРОБЛЕМЕ ВОСПРИЯТИЯ ДЕЙСТВИТЕЛЬНОСТИ И ОТОБРАЖЕНИЕ ЕЕ В ХУДОЖЕСТВЕННЫХ ПРОИЗВЕДЕНИЯХ ДЕТЕЙ

Е. О. Соколова

Автор рассматривает организацию восприятия де­тей в изобразительной деятельности как одну из важных задач учебно-воспитательной работы в ху­дожественных учебных заведениях. Речь идет о том, чтобы направить внимание школьников на художе­ственное восприятие окружающей действительно­сти и развить у учащихся знания, умения и навыки художественно передавать ее в своих работах. Опре­делены основные положения организации художе­ственного восприятия учащихся в учебных заведени­ях с художественной направленностью.

Ключевые слова: восприятие, рисунок, художе­ственное образование, окружающая действитель­ность, наблюдение, познание, анализ, синтез.

ON PERCEPTION OF REALITY AND ITS REFLECTION IN ART WORKS OF CHILDREN

Е.О. Sokolova

The author considers organization of children’s percep­tion of their arts activities as one of the major tasks of teaching and educational work in art schools. The main idea of this article is to draw children’s attention to the artistic perception of the environment and to develop their knowledge and skills in order to communicate their ideas by means of their artistic works. The major statements of organization of artistic perception of art students have been defined.

Keywords: perception, drawing, art education, reality, observation, cognition, analysis, synthesis.

РАЗВИТИЕ ЧУВСТВА ЦВЕТА У УЧАЩИХСЯ ДЕТСКОЙ ШКОЛЫ ИСКУССТВ

Н.В. Блохина

В статье рассказывается о программе, разрабо­танной для учащихся школ искусств 4-5-х классов. Основная задача - освоение цвета, использование его возможностей в живописи. Затрагиваются вопросы более глубокого изучения цветоведения, декоратив­ной живописи, теории живописи, композиции, ко­торые позволит учащимся школ искусств развить творческие способностей и художественный вкус.

Ключевые слова: колористическое видение, вос­приятие, мышление, художественный образ, деко­ративная живопись.

THE DEVELOPMENT OF STUDENTS' SENSE OF COLOR IN CHILDREN'S ART SCHOOL

N.V. Blokhina

This article highlights a program designed for the 4th- 5th grade students in Art School. The main task of mastering the color is its usage in painting. The article raises questions about in-depth learning of chromatol- ogy, decorative painting, art theory, composition, which altogether enables students to obtain high-level skills and to develop artistic taste.

Keywords: coloristic vision, perception, thinking, artis­tic image, still-life, sketch.

О НЕКОТОРЫХ АСПЕКТАХ ИЗУЧЕНИЯ МУЗЫКАЛЬНОЙ ПЕДАГОГИКИ

Л. Х. Гасанова

В статье подчеркивается актуальность и необ­ходимость изучения проблем инновационного обра­зования. Последнее обусловлено современными осо­бенностями социокультуры, глобализацией, функ­ционированием этнокультуры. Отмечается, что методы культурологического знания, внедренные в современное музыкальное образование, оказались бы импульсом креативных решений сложных проблем.

Ключевые слова: инновация, музыкальная педаго­гика, гуманитарное образование, культурология, глобализация.

ON SOME ASPECTS OF MUSICAL PEDAGOGICS STUDYING

L.Kh. Gasanova

This article highlights the importance and relevance of considering problems of innovative education. This is justified because of modern features of social culture, globalization and ethnocultural functioning. It is em­phasized in the article that method of cultural knowl­edge embedded in modern music education may become an impulse for creative solutions of difficult problems.

Keywords: innovation, music pedagogics, humanitar­ian education, cultural knowledge, globalization.

ВЫРАБОТКА НАВЫКОВ ИЗВЛЕЧЕНИЯ ЗВУКА НА САКСОФОНЕ У НАЧИНАЮЩИХ УЧЕНИКОВ НА ПРИМЕРЕ РАБОТЫ С МЛАДШИМИ ШКОЛЬНИКАМИ

Е.А. Черняков

Опираясь на основные положения методики препо­давания игры на саксофоне ведущих российских и зарубежных саксофонистов, а также концепции здоровьесбережения, автор рекомендует ряд мето­дических приемов и подготовительных упражне­ний, способствующих пониманию и запоминанию ощущения работы мышц при постановке амбушю­ра, выработке осанки, исполнительского дыхания, опоры звука и извлечения звука у начинающих уче­ников (младший школьный возраст).

Ключевые слова: выработка навыков, саксофон, из­влечение звука.

DEVELOPING THE SKILLS OF BEGINNER STUDENTS' SOUND EXTRACTION FROM THE SAXOPHONE WITH AN EXAMPLE OF WORKING WITH YOUNGER STUDENTS

V. A. Chernyakov

Having based the research on the methodology of teach­ing the basic provisions of the saxophone playing by leading Russian and foreign saxophone players, and on the concept of preserving and strengthening public health, the author recommends a series of techniques and training exercises to promote understanding and remembering sensations of the muscles in the produc­tion of ear cushions, to develop posture performing breathing, to support sound and extract sound for nov­ice students (primary school age).

Keywords: development of skills, saxophone, sound extraction.

ИСПОЛНИТЕЛЬСКАЯ КУЛЬТУРА ЭСТРАДНОГО ПЕВЦА КАК ВЫСШАЯ ФОРМА ЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

Е.В. Маргатова

Статья посвящена проблеме формирования испол­нительской культуры эстрадных певцов в процес­се обучения в эстрадной студии. Раскрываются психолого-педагогические условия наиболее эффек­тивного воздействия на учащихся. Данная пробле­ма рассматривается с позиций: философии, педаго­гики, психологии и методики.

Ключевые слова: исполнительская культура, эстрад­ное пение, профессиональная деятельность, высоко­художественный репертуар, компетенция эстрад­ных певцов, качественные характеристики, учебный процесс, художественный вкус, вокальная школа.

PERFORMING CULTURE OF THE CROONER AS THE HIGHEST FORM OF HIS PROFESSIONAL ACTIVITY

E.V. Margatova

The article describes different aspects of performance and cultural development of students who are in the beginning of their singing career. The author reviews psychological and pedagogical methods that she used in her practice with students, pointing out which of them appeared the most efficient. The article reveals philo­sophical, pedagogical, psychological and methodologi­cal sides in reaching the assigned goal.

Ключевыеслова: performing culture, variety singing, professional activity, highly artistic repertoire, compe­tence of crooners, qualitative characteristics, educa­tional process, art taste, vocal school.

МУЗЫКАЛЬНО-РИТМИЧЕСКОЕ РАЗВИТИЕ ДОШКОЛЬНИКОВ И МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ

Л.А. Безбородова, М.Б. Пустовойтова

В статье рассматриваются вопросы становления и развития музыкально-ритмического воспитания дошкольников и младших школьников, значение и педагогические возможности ритмики с элемен­тами хореографии, раскрываются этапы такой работы с детьми в условиях общеобразовательных учреждений.

Ключевые слова: музыка, ритмика, хореография, дошкольники, младшие школьники, общеобразова­тельные учреждения.

MUSICAL AND RHYTHMIC DEVELOPMENT OF PRESCHOOL AND PRIMARY SCHOOLCHILDREN

L.A. Bezborodova, M.B. Pystovoytova

This article deals with the problems of formation and development of musical and rhythmic education of preschool and primary schoolchildren, it stresses great importance and pedagogical possibilities of rhythmics combined with certain choreography elements and re­veals the stages of this work with children in the con­text of comprehensive schools.

Keywords: music, rhythmics, choreography, preschool children, primary schoolchildren, comprehensive schools.

ПРИОБЩЕНИЕ СТАРШИХ ДОШКОЛЬНИКОВ К СПОРТИВНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

Д.В. Качалов,С.О. Истомин

В статье отмечается, что эффективное приобще­ние детей старшего дошкольного возраста к спор­тивной деятельности осуществляется посредством процесса, включающего целевой, содержательный, процессуальный компоненты на основе системного и личностно-деятельностного подходов.

Ключевые слова: приобщение детей к спортивной деятельности.

DRAWING SENIOR CHILDREN UNDER SCHOOL AGE INTO SPORTS ACTIVITY

D.V. Kachalov, S.O. Istomin

The article defines that an effective way to draw senior children under school age into sports activity is con­ducted through the process including such components as aim, content, process based on the systematical and self-active approach.

Keywords: drawing children into sports activity.

ФОРМИРОВАНИЕ ДВИГАТЕЛЬНОЙ САМОСТОЯТЕЛЬНОСТИ ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

A.В. Качалова, B.Р. Каримов

Рассматриваются основные направления формирова­ния двигательной самостоятельности детей старше­го дошкольного возраста, описываются функции и со­держание индивидуальной траектории формирования двигательной самостоятельности дошкольников.

Ключевые слова:двигательнаясамостоятель­ность, индивидуальная траектория формирования двигательной самостоятельности детей старшего дошкольного возраста.

THE FORMATION OF MOTION ACTIVITY INDEPENDENCE OF SENIOR CHILDREN UNDER SCHOOL AGE

A.V. Kachalova,V.R. Karimov

The article deals with the main directions in the forma­tion of the senior pre-school age children’s motion activity independence. The functions and the content of the indi­vidual route of the formation of the senior pre-school age children’s motion activity independence are considered.

Keywords: the motion activity independence, the indi­vidual route of the formation of the senior pre-school age children’s motion activity independence.

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ВОСПИТАТЕЛЬНОГО ПОТЕНЦИАЛА КУЛЬТУРНО-ДОСУГОВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В РАЗВИТИИ ТВОРЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ У ДЕТЕЙ, ЗАНИМАЮЩИХСЯ ТЕННИСОМ

М. А. Марьенко

В статье приводятся результаты, полученные ав­торами с использованием методов теоретического анализа и обобщения литературы, многолетнего соб­ственного опыта работы тренером, опроса тренеров по теннису Российской Федерации и других стран, а также материалы по исследованию воспитательного потенциала культурно-досуговой деятельности в раз­витии творческого мышления у юных теннисистов.

Ключевые слова: воспитательныйпотенциал, культурно-досуговая деятельность, творческое мышление и методы его развития, теннис.

THE USE OF EDUCATIONAL POTENTIAL OF CULTURAL AND LEISURE ACTIVITIES IN THE DEVELOPMENT OF CREATIVE THINKING OF PLAYING TENNIS CHILDREN

M.A. Maryenko

In this article the authors present the results obtained with the use of methods of theoretical analysis and syn­thesis of the literature, many years of coach experience, opinion poll of tennis coaches of the Russian Federation and other countries. As well as educational materials researching the potential of cultural and leisure activi­ties in the development of creative thinking in young tennis players.

Keywords: educational potential, cultural and leisure activities, creative thinking and methods of its develop­ment, tennis.

РАЗВИТИЕ ЭСТЕТИЧЕСКОЙ ГИМНАСТИКИ КАК ВИДА СПОРТА И СРЕДСТВА ФИЗИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ УЧАЩЕЙСЯ МОЛОДЕЖИ

Л.П. Морозова

В статье приводятся данные об истории развития эстетической гимнастики в России и за рубежом, информация о выступлении российских команд в соревнованиях различного уровня, а также перспек­тивные направления развития этого вида спорта.

Ключевые слова: эстетическая гимнастика, Меж­дународная федерация эстетической групповой гимнастики (IFAGG), Всероссийская федерация эстетической гимнастики (ВФЭГ), Чемпионат мира, Кубок мира, Кубок Европы среди вузов.

DEVELOPMENT OF AESTHETIC GYMNASTICS AS SPORT AND FACILITIES OF PHYSICAL EDUCATION FOR STUDENTS

L.P. Morozova

This article presents the history of aesthetic gymnastics in Russia and abroad, information about the achieve­ments of Russian teams in competitions at various lev­els, as well as perspective directions of development of this sport.

Keywords: aesthetic gymnastics, International Federa­tion of Aesthetic Group Gymnastics (IFAGG), Russian Federation of Aesthetic Gymnastics, World Champion­ship, World Cup, EUSA Cup.

СОЦИАЛЬНО-КУЛЬТУРНАЯ СРЕДА ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО УЧРЕЖДЕНИЯ КАК ФАКТОР ФОРМИРОВАНИЯ ЦЕННОСТНЫХ ОРИЕНТАЦИЙ УЧАЩЕЙСЯ МОЛОДЕЖИ

В.Н. Агафошкин

В статье приводятся данные о процессе формиро­вания ценностных ориентаций оздоровительной направленности у учащейся молодежи в условиях социально-культурной среды учреждений разного уровня образования, от дошкольного до высшего профессионального.

Ключевые слова: социально-культурная среда обра­зовательного учреждения, ценностные ориентации.

SOCIO-CULTURAL ENVIRONMENT OF AN EDUCATIONAL INSTITUTION AS A FACTOR OF STUDENTS' VALUE SYSTEM FORMATION

V.N. Agаfoshkin

This article presents the data concerning the formation process of students’ value systems focused on health- improving in terms of socio-cultural environment of institutions of different levels starting from preschool education and up to higher professional one.

Keywords: socio-cultural environment of educational institutions, value systems.

СОВРЕМЕННОЕ СОСТОЯНИЕ ПРОБЛЕМЫ ОРГАНИЗАЦИИ КУЛЬТУРНО-ДОСУГОВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ РАБОТАЮЩИХ ЖЕНЩИН, ВЕДУЩИХ МАЛОПОДВИЖНЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ

Н.А. Поляничко, С.В. Колтан

В статье приводятся данные, полученные в ходе теоре­тического анализа и обобщения современной психолого­педагогической литературы, посвященной организа­ции культурно-досуговой деятельности со взрослым работающим населением России и зарубежных стран.

Ключевые слова: культурно-досуговая деятель­ность, малоподвижный образ жизни.

CURRENT STATE OF THE ORGANIZATION OF CULTURAL AND LEISURE ACTIVITIES OF WOMEN, LEADING A SEDENTARY LIFESTYLE

N.A. Polyanichko, S.V. Koltan

This article presents data obtained during the theoreti­cal analysis and synthesis of contemporary psychologi­cal and educational literature on the organization of cultural and leisure activities with an adult working population of Russia and foreign countries.

Keywords: cultural and leisure activities, a sedentary lifestyle.

ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПОЗИЦИЯ ТРЕНЕРА В ОРГАНИЗАЦИИ КУЛЬТУРНО-ДОСУГОВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ВОСПИТАННИКОВ

Н.В. Гасанов, В.Г. Козынченко, В.В. Малахов

В статье приводятся данные о педагогической по­зиции и методике ее диагностики у тренеров, а также результаты исследования педагогической позиции тренеров по различным видам спорта го­родов Калининграда, Москвы, Санкт-Петербурга, Московской области и др.

Ключевые слова: педагогическая позиция, куль­турно-досуговая деятельность, воспитание юных спортсменов.

PEDAGOGICAL POSITION OF A COACH IN THE ORGANIZATION OF CULTURAL AND LEISURE ACTIVITIES OF STUDENTS

N.V. Gasanov, V.G. Kozynchenko, V.V. Malakhov

This article presents the data concerning pedagogical positions, the method of their diagnosis for coaches and the results of the research of the pedagogical position of coaches in various sports in Kaliningrad, Moscow, St. Petersburg and other cities.

Keywords: pedagogical position, cultural and leisure activities, education of young athletes.

ВЛИЯНИЕ ИЗУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА НА ФОРМИРОВАНИЕ ЛИЧНОСТНЫХ ЧЕРТ

Е.Ю. Бекасова, О.Р. Бусарова

Проведено исследование влияния длительного изуче­ния иностранного языка на личность обучающего­ся. В исследовании приняли участие 399 студентов факультета иностранных языков педагогического университета, для которых родным языком являет­ся русский. Установлено, что группы будущих специ­алистов по немецкому, французскому и испанскому языкам достоверно различаются по ряду факторов личностного опросника 16 ЛФ. Все эти факторы име­ют преимущественно культурную детерминацию.

Ключевые слова: личностные черты, билингвизм, изучение иностранного языка.

THE IMPACT OF LEARNING A FOREIGN LANGUAGE ON THE FORMATION OF PERSONAL CHARACTERISTICS

E.Yu. Bekasova,O.R. Busarova

The survey concerning the influence of the longtime learning of a foreign language on the personality was carried out. About 399 students of the faculty of for­eign languages of Moscow State Pedagogical Univer­sity who speak Russian as their native language took part in this research. It is discovered that groups of future specialists in the German, French and Spanish languages differ in a range of personal factors chosen out of 16 PF questionnaire. All these factors are deter­mined predominantly in a cultural way.

Keywords:personalcharacteristics, bilingualism, learning of a foreign language.

ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ВОЗМОЖНОСТИ НАРРАТИВНОЙ ИГРЫ В ФОРМИРОВАНИИ ПРАВОВОГО СОЗНАНИЯ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ

А.О. Бухаров

Представленная статья посвящена изучению педа­гогических возможностей нарративной игры, при­менение которой позволяет более эффективно фор­мировать умение отстаивать собственную точку зрения, анализировать правовые ситуации, привле­кая личный и социальный опыт учащихся путем перемещения их знаний в насыщенные контексты личностных переживаний, что способствует фор­мированию их правового сознания. Подчеркивает­ся, что правосознание интенсивнее формируется, когда школьники активно участвуют в условных правоотношениях.

Ключевые слова: нарративная игра, правовое со­знание, младшие школьники.

PEDAGOGICAL OPTIONS OF THE NARRATIVE GAME IN THE FORMATION OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN'S LAW CONSCIOUSNESS

A.O. Bukharov

The article is devoted to the study of the pedagogical options of the narrative game which allows to form the ability to defend one’s own point of view more ef­fectively, to analyze law situations appealing to indi­vidual and social experience of junior schoolchildren by placing their knowledge in personal experience con­texts for the promotion of the development of their law consciousness. It is highlighted that the sense of justice is formed more intensively when schoolchildren are in­volved in the imagined law relations.

Keywords: narrative game, law consciousness, junior schoolchildren.

МОДЕЛИРОВАНИЕ ПРОЦЕССА ФОРМИРОВАНИЯ НАУЧНЫХ ПОНЯТИЙ У УЧАЩИХСЯ НА ОСНОВЕ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ЭВРИСТИЧЕСКИХ МЕТОДОВ И ПРИЕМОВ

Н.В. Залесова

В данной статье рассматривается важный во­прос процесса обучения - формирование научных понятий. Описывается модель формирования научных понятий на основе использования эври­стических методов и приемов, раскрываются ее компоненты.

Ключевые слова: научное понятие, модель форми­рования научных понятий, эвристические методы и приемы.

SIMULATION OF THE PROCESS OF FORMING THE SCIENTIFIC NOTIONS AMONG THE PUPILS ON THE BASIS OF USAGE OF HEURISTIC METHODS AND WAYS

N.V. Zalesova

An important problem of the process of education - the formation of the scientific notions - is considered in the present article. The pattern of forming the scien­tific notions on the basis of usage of heuristic methods and ways is described in this article, and its compo­nents are revealed.

Keywords: Scientific notion, model of forming of the scientific notions, heuristics methods and ways.

РОЛЬ САМОКОРРЕКЦИИ УЧАЩИХСЯ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ

А. Д. Зыкова

Статья посвящена вопросам целенаправленного формирования навыков самокоррекции учащихся, его особенностей и необходимости применения в сфере новых федеральных государственных образо­вательных стандартов основного общего образова­ния. Представлены этапы и уровни сформирован- ности алгоритма самокоррекции.

Ключевые слова: самокоррекция, коррекция дей­ствий, формирование умения, механизм самокор- рекции, основное общее образование.

THE ROLE OF SELF-CORRECTION OF STUDENTS IN THE LEARNING PROCESS

A. D. Zykova

The article describes the essence of self-correction skills formation, its peculiarities and necessity of its applica­tion in the sphere of Federal state educational standard of basic General education. Steps and levels of forma­tion of self-correction are presented.

Keywords: self-correction, operational correction, skill forming, self-correction mechanism, basic General education.

ЭМОЦИИ ПОДРОСТКА И ИХ ВОСПИТАНИЕ

Л. В. Тарабакина

В статье предложено концептуальное обоснование происхождения и функционирования зрелой моде­ли эмоциональной саморегуляции человека. Эмоции подростка рассматриваются не как случайность и не как источник искажений внешнего мира, а как жизненная способность личности, помогающая оце­нивать свое место и понимать свои задачи в мире. Обсуждаются условия эмоциональной безопасности и эмоционального развития подростка в учебно­воспитательном процессе.

Ключевые слова: эмоциональная саморегуляция, эмоциональная безопасность среды, эмоциональное воспитание.

EMOTIONS OF A TEENAGER AND THEIR EDUCATION

L.V. Tarabakina

The article provides a conceptual substantiation of the genesis and functioning of a mature model of emotion­al self-direction. Emotions of a teenager are considered neither as a chance nor as a source of external world distortion, but as a vital capacity of every person, which helps to evaluate a person’s place in the world and his or her challenges. The author discusses conditions of emotional safety and emotional development of teenag­ers in the educational process.

Keywords: emotional self-direction, emotional safety, emotional education.

СПОСОБНОСТЬ К ДЕЦЕНТРАЦИИ КАК КОМПОНЕНТ ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОЙ КУЛЬТУРЫ ШКОЛЬНИКОВ

Г. И. Веденеева

Анализируются результаты исследования дина­мики перехода от эгоцентризма к децентрации у школьников различных возрастных категорий. Отслеживаются представления детей и подрост­ков о характере восприятия их взрослыми в рамках взаимодействия «“Я” и другой». На основе получен­ных результатов выявлены типы зеркального «Я» в динамике их развития. Исследование приобрета­ет прикладной характер в воспитательной работе по формированию у школьников умения ставить себя на место других, принимать их точку зрения, сопереживать.

Ключевые слова: духовно-нравственая культура, эмпатия, зеркальное «Я», децентрация.

THE ABILITY TO DECENTRATION AS A COMPONENT OF AND MORAL CULTURE OF SCHOOLCHILDREN SPIRITUAL

G. I. Vedeneeva

In the article the results of studying the dynamics of the transition from egocentrism to decentration in school­children of different ages are analyzed. Views of chil­dren and adolescents on the nature of their perception by adults in the interaction between „Self and other” are tracked. On the basis of the results types of mirror Self in the dynamics of their development are revealed. The study takes an applied nature in the sphere of edu­cational work to build up skills in pupils, to put oneself in the shoes of others, to take somebody else’s point of view, to empathize.

Keywords: spiritual and moral culture, empathy, mir­ror Self, decentration.

ИННОВАЦИОННО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ ФОРМИРОВАНИЯ КОРПОРАТИВНОЙ КУЛЬТУРЫ УЧАЩИХСЯ В ПОЛИКУЛЬТУРНОЙ СРЕДЕЙ ШКОЛЫ

Н. М. Николаева

В статье представлены основные инновационно­педагогические технологии для формирования кор­поративной культуры в поликультурной среде школы.

Ключевые слова: корпоративная культура, сред­няя школа, инновационные технологии.

INNOVATIVE EDUCATIONAL TECHNOLOGY CORPORATE CULTURE OF STUDENTS IN THE MULTICULTURAL ENVIRONMENT OF THE SCHOOL

N.M. Nikolaeva

The article presents the main innovation and educa­tional technology for the formation of corporate culture in a multicultural environment of the school.

Keywords: corporate culture, high school, and innova­tive technology.

ДЕТЕРМИНАЦИЯ МОРАЛЬНЫХ НЕДОСТАТКОВ И ИХ ОТНОШЕНИЕ К ОСНОВНЫМ ТИПАМ ДИЗОНТОГЕНЕЗА

В.В. Линьков

В статье решается задача систематизации пред­ставлений о моральных недостатках, их происхо­ждении и формах детерминации. Выделены внеш­ние и внутренние причины нарушений нравствен­ного развития, выявлена возможность сочетания этих причин. Определены особенности влияния де­формации убеждений и отношения к ним на возник­новение разных видов моральных недостатков.

Ключевые слова: моральный недостаток, дизон- тогенез, детерминация, нравственное развитие, воспитание.

DETERMINATION OF MORAL SHORTCOMINGS AND THEIR CONNECTION WITH THE BASIC TYPES OF DYSONTOGENESIS

V. V. Linkov

The aim of the article is to systematize ideas about mor­al shortcomings, their origins and forms of determina­tion. Identification of internal and external causes of moral development disorder and the possibility of com­position of these causes. The distortion of beliefs and attitudes has a substantial influence on the occurrence of different types of moral shortcomings.

Keywords: moral shortcoming, dysontogenesis, deter­mination, moral development, moral education.

СОЦИАЛЬНАЯ ОРГАНИЗАЦИЯ КАК ДЕЯТЕЛЬ ПОЛЯ

Г. В. Власюк

В статье в аспекте ресурсного подхода анализиру­ется потенциал социальной организации как дея­теля поля, взаимозависимость ее ролей как агента поля и поля подструктур, рассматриваются пара­метры внешней и внутренней автономии, аспекты доминирования.

Ключевые слова: социальная организация, ресурсы, внутренняя автономия, внешняя автономия, доми­нирование, сетевые ресурсы, доверие.

SOCIAL ORGANIZATION AS AN ACTOR OF A FIELD

G.V. Vlasyuk

In the article the potential of the social organization as the actor of the field is examined in the view of the resource approach, the interdependence of its roles as an agent of fields or substructures fields is considered, parameters of the external and internal autonomy as­pects of domination are stated.

Keywords: social organization, resources, internal au­tonomy, external autonomy, dominance, network re­sources, trust.

ИСТОРИЧЕСКИЙ ОЧЕРК ОБ ИЗУЧЕНИИ МЕТАЛЛА В ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОМ ИСКУССТВЕ

Л.А. Баранчеева

В статье рассматривается история цивилиза­ции сквозь призму взаимоотношений человека и металлов.

Ключевые слова: металл, обработка, цивилизация.

HISTORICAL OUTLINE ON METAL RESEARCH IN FINE AND APPLIED ARTS

L.A. Barancheeva

In the article the history of civilization is viewed through the prism of mutual relations of the person and metals.

Keywords: metal, processing, civilization.

БЫТ И ПОВСЕДНЕВНАЯ КУЛЬТУРА РУССКОЙ АРМИИ ЭПОХИ ОТЕЧЕСТВЕННОЙ ВОЙНЫ 1812 ГОДА

М.В. Короткова

Статья посвящена солдатскому и офицерско­му быту эпохи Отечественной войны 1812 г. Ав­тор рассматривает особенности военной кухни, средств передвижения, форменной одежды различ­ных родов войск. Особое внимание уделено в статье традициям, обычаям и нравам армейской жизни пе­риода Наполеоновских войн.

Ключевые слова: Отечественная война 1812 г., сол­датская еда, офицерский рацион, средства передви­жения, форменная одежда, досуг, традиции, нравы и обычаи армейской жизни.

EVERYDAY LIFE AND CULTURE OF THE RUSSIAN ARMY IN THE PATRIOTIC WAR OF 1812

M.V. Korotkova

The article devoted soldier and officer mode of life of the Patriotic War 1812 period. The author tells about food, means of communication, uniform of Russian army, traditions and customs of army life of the Napo­leon wars period.

Keywords: Patriotic War 1812, soldier food, officer meals, means of communication, uniform of Russian army, leisure, traditions and customs of army life.

ПРОБЛЕМА ТИПОЛОГИИ ВОСПИТАННИЦ ИНСТИТУТОВ БЛАГОРОДНЫХ ДЕВИЦ В КОНТЕКСТЕ ИХ МЕЖЛИЧНОСТНОГО ОБЩЕНИЯ

М. Ю. Хохлова

В статье представлено исследование основных психологических типов воспитанниц женских учебных заведений закрытого типа, сложившихся в первой половине XIX в. Особый мир Институтов благородных девиц благодаря специфической вос­питательной системе формировал определенные устойчивые личностные типажи, связывал вос­питанниц отношениями, которые помогали им со­циализироваться и взрослеть.

Ключевые слова: женское образование, психологиче­ские типы, система воспитания, взаимоотношения.

THE ISSUE OF TYPOLOGY OF STUDENTS AT GIRLS' BOARDING SCHOOLS IN THE CONTEXT OF THE INTERPERSONAL COMMUNICATION

M. Yu. Khokhlova

The article presents the research of the main psycho­logical types of the students of girls’ exclusive board­ing schools which were formed in the first half of the XIX century. A unique world of girls’ boarding schools, owing to their specific educational system, formed some definite stable personality types, bound the students with the relations which helped them to socialize and mature.

Keywords: women’s education, psychological types, the system of education, relationships.

РОССИЙСКАЯ СИСТЕМА ОБРАЗОВАНИЯ В ПРЕДСТАВЛЕНИЯХ ПОСЛА ФРАНЦИИ В РОССИИ ПРОСПЕРА ДЕ БАРАНТА

Т.А. Федина

Статья посвящена системе образования в России во времена правления Николая Iв представлении по­сла Франции в России (1835-1841 гг.) Проспера де Баранта. Барант посетил несколько образователь­ных учреждений разного уровня и попытался от­разить в своих «Заметках о России» недостатки и достоинства системы образования того времени, а также оценить качество российского образования.

Ключевые слова: посол Франции в России Проспер де Барант, система образования, император Нико лай I, «Заметки о России».

RUSSIAN EDUCATIONAL SYSTEM IN THE REPRESENTATIONS OF THE AMBASSADOR OF FRANCE TO RUSSIA PROSPER DE BARANTE

T.A. Fedina

The article is devoted to the educational system in Rus­sia during the reign of Nikolay I in the representation of Prosper de Barante, who was the ambassador of France to Russia from 1835 to 1841. Barante visited some educational institutions of various levels and tried to reflect in his «Notes about Russia» advantages and disadvantages of the educational system of that time and also to evaluate the quality of the education.

Keywords: Prosper de Barante, educational system, Nicolay I, «Notes about Russia».

ПОНЯТИЯ «УНИАТСТВО» И «ИЕЗУИТИЗМ» В КОНТЕКСТЕ ИСТОРИОСОФИИ Ю. Ф. САМАРИНА

С.И. Скороходова

В статье на основе обширного архивного материала раскрывается сущность полемики между Самари­ным и русскими иезуитами. Автор раскрывает поня­тия «униатство» и «иезуитизм» на основе анализа писем Самарина и его фундаментального труда - «Иезуиты и их отношение к России». Указывается новый источник этой работы - труды Рене-Франсуа Гетте, обосновывается, что Самарин и Гетте со­трудничали. Автор приходит к выводу, что свое­образие позиции философа заключается в том, что его критика «униатства» и «иезуитизма» включа­лась в историософский контекст его взглядов.

Ключевые слова: Самарин, Гагарин, Мартынов, Гетте, униатство, иезуитизм, «версальские иезуи­ты», латинство, Папа, Римский первосвященник, окатоличивание, грех, творчество, историософ­ский, Церковь.

THE CONCEPTS OF THE «UNIATISM» AND «JESUITISM» IN THE CONTEXT OF THE HISTORIOSOPHY OF YU. F. SAMARIN

S.I. Skorokhodova

The article, based on a wide range of archive materi­als, describes the nature of the dispute between Sama- rin and the Russian Jesuits. Pursuant to the analysis of Samarin’s letters and his fundamental work „The Jesuits and their Attitude to Russia” the author dis­cusses the concepts of the „Uniatism” and „Jesuitism”. The article refers to a new source of this work of Sama- rin’s: the works of R. F. Guettee. The author provides evidence that Samarin and Guettee did cooperate. The author also concludes that the peculiarity of the philos­opher’s position is that his criticism of the „Uniatism” and „Jesuitism” was included into the historiosophical context of his views.

Keywords: Samarin, Gagarin, Martynov, Guettee, Uniatism, Jesuitism, „Versailles Jesuits”, Latinism, Pope, Roman Pontiff, catholicising, sin, creativity, his- toriosophical, Church.

ПУНКТЫ ОБЩЕСТВЕННОГО ПИТАНИЯ В г. МОСКВЕ В ПЕРИОД С 22 ИЮНЯ 1941 ПО МАРТ 1942 г.

К.А. Игнатов

Статья посвящена особенностям организации пун­ктов общественного питания в г. Москве в период с 22 июня 1941 - март 1942 гг. Проведенное исследо­вание позволило выявить, что роль общественного питания в снабжении городского населения в годы войны значительно повысилась. Система обще­ственного питания позволяла эффективнее исполь­зовать механизм распределения продуктов в соот­ветствии с трудовым вкладом каждого работника, обеспечивалось более экономное использование про­довольствия, выделенного по карточкам, улучшение питания стало возможным за счет привлечения до­полнительных продовольственных ресурсов.

Ключевые слова: общественное питание, Моссовет, продовольственное нормирование, отдел рабочего снабжения, спекуляция, дифференцирование норм, дефицит, пайки, продовольственная проблема.

PUBLIC EATING PLACES IN MOSCOW IN THE PERIOD FROM JUNE, 22, 1941 TO MARCH, 1942

K.A. Ignatov

The article is devoted to the organization peculiarities of catering in Moscow in the period from June 22 1941 till March 1942. According to the conducted study the catering function in supply of population in the war years has been up considerably. Due to the catering sys­tem goods were distributed in accordance with labor of every employee or worker. Food-card system was used more effectively, the food was improved due to the ex­tra food resources.

Keywords: catering, Moscow Union, food rate setting, supply department, speculation, derivation, deficit, ra­tion, food problem.

РОССИЙСКАЯ ПОСЛЕРЕВОЛЮЦИОННАЯ ЭМИГРАЦИЯ НА ЗАВЕРШАЮЩЕМ ЭТАПЕ ВТОРОЙ МИРОВОЙ ВОЙНЫ

Е.Г. Кривошеева

В статье рассматривается участие российской по­слереволюционной эмиграции в создании Комитета Освобождения Народов России (КОНР). Также ис­следуется переписка российских послереволюцион­ных эмигрантов (офицеров, казаков) о вступлении в различные военные формирования для участия в вой­не против СССР на стороне фашистской Германии.

Ключевые слова: Вторая мировая война, эмигра­ция, офицеры, казаки.

THE RUSSIAN POSTREVOLUTION IMMIGRATION AT THE FINAL PART OF THE SECOND WORD WAR

E.G. Krivosheyeva

This article is about participation of the Russian post revolution immigration in creation of the Committee of Liberty of Russian People. It is also about corre­spondence of the Russian post revolution immigrants (officers, cossaks) about their entering to different war groups for the participation in the war against the USSR at the side of fascists Germany.

Keywords: the Second World War, immigration, offi­cers, cossaks.

ОТЕЧЕСТВЕННАЯ ИСТОРИОГРАФИЯ О «СВОБОДНЫХ ЗЕМЛЯХ» АМЕРИКИ В ТРАКТОВКЕ ОСНОВОПОЛОЖНИКА ПРОГРЕССИЗМА Ф. ДЖ. ТЕРНЕРА

А.А. Цыганова

В статье рассматриваются основные подходы отече­ственной историографии XX-XXIвв. к творчеству американского ученого и историка Ф. Дж. Тернера. Обо­значив «границу» ключевым фактором развития аме­риканской истории, Тернер предложил свою трактов­ку американской исключительности, заключающейся в наличии обширного фонда свободных земель и необхо­димости их постоянного освоения. Влияние и роль ко­лонизации на развитие государства и капитализма в целом вызвало широкий отклик в советской исто­риографии, которая с позиций марксизма опровергла теоретический подход Тернера. Современная историо­графия, широко применяя сравнительно-исторический метод в научных исследованиях, рассматривает кон­цепцию «границы» в качестве общенаучного понятия и объясняющей модели для других стран со схожим ко­лонизационным опытом, в том числе и для России.

Ключевые слова: Тернер, граница, фронтир, свобод­ные земли, колонизация, прогрессизм, США, Сибирь.

RUSSIAN HISTORIOGRAPHY ABOUT FREE LANDS OF THE USA IN THE CONCEPTION OF F. J. TURNER, THE FOUNDER OF PROGRESSIVE HISTORY

A. A. Tsyganova

The article examines the basic approaches of Russian historiography of XX-XXI centuries to the works of American scholar and historian F. J. Turner. Having made the frontier the key point of the development of American history, Turner gave his own interpretation of the American uniqueness, based on vast territories of free lands and the need for its permanent settlement. The role of the colonization in the development of the state and capitalism in whole found a broad response among soviet historians, who refuted Turner’s concep­tion from Marxist methodology. Modern historians applying comparative method in their research use the frontier theory as the general scientific concept and the explaining model for the countries with similar coloni­zation experience, like Russia.

Keywords: Turner, frontier, free lands, colonization, progressive history, USA, Siberia.

О КЛЕРИКАЛИЗАЦИИ РОССИЙСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Г.Л. Ильин

Рассматривается процесс сближения государства с религией в обществе, где религия и общество раз­делены конституционно. Делаются выводы об аналогии методологического и организационного строения научного и религиозного знания и утрате современной наукой влияния на общество в целом и на образование в частности.

Ключевые слова: клерикализация образования, на­учное образование, критика научного образования, критика учебников религиозного образования, нена­учное образование.

ABOUT CLERICALIZATION OF RUSSIAN EDUCATION

G.L. Ilyin

The article discusses the process of rapprochement of the state with religion in a society where religion and society are separated by the constitution. The articles features conclusions about the analogy of the methodological and organizational structure of scientific and religious knowledge and the loss of modern science impact on soci­ety in general and in education in particular.

Keywords: clericalization of education, scientific edu­cation, criticism of scientific education, criticism of re­ligious instruction books, non-scientific education.