Язык

Журнал «Наука и школа», № 6 за 2015 год

(полная версия)

ПЕРСПЕКТИВЫ ПРИМЕНЕНИЯ МАТЕМАТИЧЕСКИХ
МЕТОДОВ ПРИ ИЗУЧЕНИИ ЭКОНОМИЧЕСКИХ ВОПРОСОВ
В ИСТОРИЧЕСКОМ ОБРАЗОВАНИИ

В. Ж. Цветков, Е. А. Цветкова

Статья посвящена проблеме применения количественных методов в экономических исследова-
ниях и в образовании студентов-историков.
Несмотря на рост популярности исторических исследований, проводимых с применением
математико-статистических методов, некоторые историки-профессионалы и студенты с
предубеждением относятся к возможности совмещения гуманитарного и математического
знания. Развеять сомнения по поводу возможности и необходимости применения математи-
ческих методов при изучении экономических вопросов в историческом образовании призвана
наша статья.
Ключевые слова: математические методы в исторических исследованиях, количественная
история, квантитативная история, экономическая история, междисциплинарные исследования.

PROSPECTS OF APPLICATION OF MATHEMATICAL METHODS
IN STUDYING ECONOMIC PROBLEMS IN HISTORICAL EDUCATION
V. J. Tsvetkov, E. A. Tsvetkova
The article is devoted to the problem of application of quantitative methods in the economic researches
and in training students-historians.
Despite the growing popularity of historical researches conducted with the application of mathematical-
statistical methods, some professional historians and students still have prejudice against the
possibility of combination of humanitarian and mathematical knowledge. The article aims to dispel
the doubts concerning the opportunity and necessity of application of mathematical methods in the
researching of economic issues in historical education.
Keywords: mathematical methods in historical researches, quantitative history, economic history,
quantitative history, interdisciplinary research.

Цветков Василий Жанович, доктор исторических наук, профессор кафедры Новейшей отечественной
истории Московского педагогического государственного университета
e-mail: tsvetcov@rambler.ru
Tsvetkov Vasiliy J., ScD in History, Professor, Contemporary Russian History Department, Moscow State Pedagogical
University
e-mail: tsvetcov@rambler.ru
Цветкова Елена Александровна, кандидат экономических наук, преподаватель кафедры Новейшей
отечественной истории Московского педагогического государственного университета
e-mail: tsvetcov@rambler.ru
Tsvetkova Elena A., PhD in Economics, Lecturer, Contemporary Russian History Department, Moscow State Pedagogical
University
e-mail: tsvetcov@rambler.ru

ПОНЯТЫЕ ПРИ ПРЕДЪЯВЛЕНИИ ЛИЧНОСТИ
ДЛЯ ОПОЗНАНИЯ С УЧАСТИЕМ НЕСОВЕРШЕННОЛЕТНИХ
О. В. Поликашина
Данная статья посвящена актуальным проблемам участия понятых при производстве предъ-
явления личности для опознания с участием несовершеннолетних. Автором высказывает-
ся мнение о необязательном участии понятых при производстве указанного следственного
действия.
Ключевые слова: понятой, производство следственных действий, предъявление личности
для опознания, несовершеннолетний, уголовное судопроизводство.

WITNESSES UPON PRESENTATION OF THE CARD FOR IDENTIFICATION
IN THE PRESENCE OF MINORS
O. V. Polikashina
The article is devoted to topical problems of participation of witnesses in the identification process in
the presence of minors. The author suggests the non-participation of witnesses in the specified investigative
action.
Keywords: witnesses, investigative activities, presentation of the personality for identification, minor,
criminal procedure.

Поликашина Ольга Владимировна, кандидат юридических наук, доцент кафедры уголовно-правовых
дисциплин Московского педагогического государственного университета
e-mail: ov.polikashina@mpgu.edu
Polikashina Olga V., PhD in Law, Associate Professor, Criminal Law Disciplines Department, Moscow State Pedagogical
University
e-mail: ov.polikashina@mpgu.edu

ПРОБЛЕМЫ ДОКАЗЫВАНИЯ
КОРРУПЦИОННЫХ ПРЕСТУПЛЕНИЙ ПО УГОЛОВНЫМ
ДЕЛАМ О НЕЗАКОННОМ УСЫНОВЛЕНИИ (УДОЧЕРЕНИИ)
А. И. Глушков
В статье рассмотрены теоретические и правовые вопросы, касающиеся проблем осуществле-
ния уголовно-процессуального доказывания по делам о коррупционных преступлениях, связан-
ных с нарушением установленных правил усыновления и удочерения. При этом исследованы
особенности установления признаков субъекта должностных преступлений по делам указан-
ной категории, сформулированы и обоснованы выводы по уголовно-правовой квалификации де-
яний коррупционного характера.
Ключевые слова: доказывание, коррупция, незаконное усыновление должностные преступле-
ния, субъект преступления, уголовное судопроизводство, предварительное расследование.

PROBLEM OF PROVING CORRUPTION CRIMES ON CRIMINAL CASES
OF ILLEGAL ADOPTION
A. I. Glushkov
The article considers the theoretical and legal issues related to the problems of the criminal procedure
of proof in cases of corruption crimes on violation of adoption rules. The article also analyzes the features
of such indication of malfeasances for this category. Conclusions on the legal qualification of the
criminal acts of corruption are formulated and substantiated.
Keywords: proof, corruption, illegal adoption, malfeasances, the subject of crime, criminal proceedings,
preliminary investigation.

Глушков Александр Иванович, доктор юридических наук, профессор, и.о. заведующего кафедрой уго-
ловного процесса и криминалистики факультета социологии, экономики и права Московского педагогиче-
ского государственного университета
e-mail: profglushkov@mail.ru
Glushkov Alexander I., ScD in Law, Professor, Criminal Procedure and Criminalistics Department, Sociology, Economics
and Law Faculty, Moscow State Pedagogical University
e-mail: profglushkov@mail.ru

РЕФЛЕКСИВНО-ДЕЯТЕЛЬНОСТНАЯ МОДЕЛЬ ПОДГОТОВКИ
ПЕДАГОГОВ ДЛЯ ОБРАЗОВАНИЯ БУДУЩЕГО
Е. И. Булин-Соколова, А. С. Обухов
В данной статье описана рефлексивно-деятельностная модель подготовки педагогов, которая
разрабатывается и реализуется в последние годы в Московском педагогическом государствен-
ном университете в ходе участия МПГУ в проекте Модернизации педагогического образования
Минобрнауки России, а также в рамках проведения научно-исследовательской работы в соот-
ветствии с государственным заданием № 2014/119, полученным МПГУ от Минобрнауки России.
Ключевые слова: модернизация образования, рефлексивно-деятельностная модель, информа-
ционная среда.

REFLEXIVE AND ACTIVITY MODEL OF TRAINING TEACHERS FOR THE
EDUCATION OF THE FUTURE
E. I. Bulin-Sokolova, A. S. Obukhov
The article presents the reflexive and activity model of training teachers which is recently developed
and implemented at the Moscow State Pedagogical University within its participation in the project
of Modernization of pedagogical education of the Ministry of Education and Science of the Russian
Federation as well as in the framework of carrying out the research according to the state order No.
2014/119 received from the Ministry of Education and Science of the Russian Federation.
Keywords: modernization of education, reflexive-activity model, information environment.

Булин-Соколова Елена Игоревна, доктор педагогических наук, профессор Московского педагогического
государственного университета, заведующая кафедрой ИКТ в образовании, руководитель образователь-
ных программ
e-mail: bs@mpgu.edu
Bulin-Sokolova E. I., ScD in Education, Professor, Moscow State Pedagogical University, Chairperson, Information
and Communication Technologies in Education Department, Head of Educational programs
e-mail: bs@mpgu.edu
Обухов Алексей Сергеевич, кандидат педагогических наук, профессор Московского педагогического го-
сударственного университета, заведующий кафедрой психологической антропологии
e-mail: as.obukhov@mpgu.edu
Obukhov Alexey S., PhD in Psychology, Professor, Chairperson, Psychological Anthropology Department, Institute
of childhood, Moscow State Pedagogical University
e-mail: as.obukhov@mpgu.edu

ЕГЭ-2015: ПРОБЛЕМЫ ОСТАЮТСЯ,
НО ПУТИ ИХ РЕШЕНИЯ ПРОСЛЕЖИВАЮТСЯ
В. Д. Полежаев, Р. Ч. Барциц
Для единого государственного экзамена в его нынешнем виде характерно совпадение деклариру-
емых достоинств с системными недостатками. В работе анализируются нововведения, на-
правленные на усовершенствование процедуры сдачи ЕГЭ, и мнение населения страны по от-
ношению к ним. Сделан вывод о невозможности с помощью одного и того же инструмента
качественно проводить итоговую аттестацию выпускников и конкурсный отбор абитуриен-
тов, контролировать качество работы отдельного учителя и осуществлять мониторинг со-
стояния системы образования в целом.
Предлагается осуществить замену оценивания результатов ЕГЭ рейтингом вместо тесто-
вого балла, поскольку суммарный рейтинг является более объективным показателем при про-
ведении конкурсного отбора в вузы по сравнению с суммой баллов по 100-балльной шкале или
суммарным процентом выполненных заданий по предметам вступительных испытаний.
Рассматриваются и другие проблемы ЕГЭ, намечаются пути их преодоления.
Ключевые слова: образование, аттестация, единый государственный экзамен, тест, пере-
счет баллов, шкалирование.

UNIFIED STATE EXAMINATION-2015: CHALLENGES REMAIN,
BUT THEIR SOLUTIONS ARE TRACED
V. D. Polezhaev, R.Ch. Bartsits
The unified state examination in its present form is characterized by concurrence of declared advantages
and systemic weaknesses. The article analyzes the innovations for improving the procedure of
the USE and the opinion of people about them. The conclusion is made about the impossibility of
using the same instrument to conduct qualitative final certification of graduates, to perform competitive
selection of entrants, to control the quality of teachers and to monitor the state of the education
system as a whole.
It is proposed to replace the assessment of the USE results by rating instead of the test points because
overall rating is a more objective measure for the competitive selection in universities compared to the
amount of points on 100 points scale or total percentage of assignments in the subjects of entrance examinations.
Another problems of the exam are considered, ways to overcome them are outlined.
Keywords: education, certification, unified state examination, test, recalculation of the scores, scaling.

Полежаев Виктор Дмитриевич, доктор педагогических наук, профессор кафедры высшей математики
МГТУ им. Н. Э. Баумана, ведущий научный сотрудник ФБГНУ «Институт управления образованием Россий-
ской академии образования»
e-mail: polej@mail.ru
Polezhaev Viktor D., ScD in Education, Professor, Higher Mathematics Department, Bauman Moscow State Technical
University
e-mail: polej@mail.ru
Барциц Рауф Чинчорович, доктор педагогических наук, профессор кафедры рисунка Московского педа-
гогического государственного университета
e-mail: bar-lacha@rambler.ru
Bartsits Rauf Ch., PhD in Education, Professor, Graphics Department, Moscow State Pedagogical University
e-mail: bar-lacha@rambler.ru

АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ РЕАЛИЗАЦИИ ФГОС ДО
НА СОВРЕМЕННОМ ЭТАПЕ
Г. П. Новикова
В статье рассматриваются приоритеты современной образовательной политики в области
российского дошкольного и начального школьного образования, инновационные процессы в систе-
ме дошкольного образования: введение в действие ФГОС ДО («Портрет выпускника-дошкольни-
ка» по требованиям ФГОС (для начальной школы)), «Федеральных государственных требований
(ФГТ) к структуре основной общеобразовательной программы дошкольного образования», нор-
мативы развития ребенка-дошкольника в ходе освоения им образовательного содержания (в ДОУ
нового типа, группах кратковременного пребывания, группах развития, группах предшкольной
подготовки), система мониторинга достижений детьми планируемых результатов освоения
базисной или дополнительной программы, стратегические ориентиры развития дошкольного
образования на социальном, финансово-экономическом, организационном уровнях.
Основная мысль в статье: решение проблемы реализации Федеральных государственных об-
разовательных стандартов дошкольного образования (ФГОС ДО) в научной и методической
инновационной деятельности, в организациях дошкольного образования на современном этапе.
Ключевые слова: инновационная система дошкольного образования, система вариативных
организационных форм, проблема построения образовательных стандартов дошкольного об-
разования, условия, позволяющие обеспечить качество образования.

ACTUAL PROBLEMS OF IMPLEMENTATION OF FEDERAL STATE EDUCATIONAL
STANDART OF PRESCHOOL EDUCATION AT THE PRESENT STAGE
G. P. Novikova
The article deals with the priorities of modern educational policy in the field of the Russian preschool
and primary school education, innovative processes in the system of preschool education: introduction
of Federal State Standard of Preschool Education („The preschool graduate’s portrait”
according to requirements of the Federal Standard (for elementary school)), „The Federal State
Requirements (FSR) to structure of the main general education program of preschool education”,
standards of development of the preschool child during the mastering of the educational contents
(in Preschool educational Institutions of new type, groups of short-term stay, groups of development,
groups of preschool preparation), system of monitoring of achievements by children of the planned
results of development of the basic or additional program, strategic reference points of development
of preschool education at the social, financial and economic, organizational levels.
The main idea of the article is to solve the problem of implementation of Federal state educational
standards of preschool education (FSES PE) in scientific and methodical innovative activity, in the
organizations of preschool education at the present stage.
Keywords: innovative system of preschool education, system of variable organizational forms, problem
of constructing educational standards of preschool education, conditions allowing to provide quality
of education.

Новикова Галина Павловна, доктор педагогических наук, доктор психологических наук, профессор, глав-
ный научный сотрудник Института инновационной деятельности в образовании Российской академии
наук, академик Международной академии наук педагогического образования
e-mail: nochuirot@rambler.ru
Novikova Galina P., ScD in Education, ScD in Psychology, Professor, Senior researcher, Institute for innovation in
education, Russian Academy of Sciences, academician, International Teacher’s Training Academy of Science
e-mail: nochuirot@rambler.ru

ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ФУНКЦИИ ИЗОИСКУССТВА
В ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ШКОЛЕ
С. П. Ломов, Ю. И. Мезенцева
В статье анализируются результаты отечественных исследований в области психологии и
педагогики, на основании которых можно сделать вывод о роли визуального познания мира,
позволяющего активизировать мышление школьников и сформировать успешный опыт само-
стоятельного освоения действительности путем практической работы в области изобрази-
тельного искусства.
Ключевые слова: реальное, ирреальное, изобразительное искусство, визуальное, изобрази-
тельная грамота, художественное образование, психологические особенности художественно-
го творчества, дидактика.

EDUCATIONAL FUNCTIONS OF FINE ARTS IN SECONDARY SCHOOL
S. P. Lomov, Yu. I. Mezentseva
The article analyzes the results of domestic research in the field of psychology and pedagogy, based on
which we can conclude about the role of visual knowledge of the world that enhances pupils’ thinking
and forms successful experience of self-exploration of reality through practical work in the field of fine
arts.
Keywords: real, surreal, fine arts, visual, graphic reading and writing, art education, psychological
characteristics of artistic creativity, didactics.

Ломов Станислав Петрович, доктор педагогических наук, профессор Московского государственного пе-
дагогического университета, академик РАО, академик РАХ
e-mail: splomow@mail.ru
Lomov Stanislav P., ScD in Education, Professor, Moscow State Pedagogical University, Academician, Russian
Academy of Education, Academician, Russian Academy of Arts
e-mail: splomow@mail.ru
Мезенцева Юлия Ивановна, кандидат педагогических наук, доцент, заведующая кафедрой методики обуче-
ния изобразительному и прикладному искусству Московского государственного областного университета
e-mail: kaf-moidi@mgou.ru
Mezentseva Yulia I., PhD in Education, Associate Professor, Chairperson, Methods of teaching fine and applied
arts Department, Moscow State Regional University
e-mail: kaf-moidi@mgou.ru

ИНТЕГРАЦИОННЫЕ ПРОЦЕССЫ ДИЗАЙН-ОБРАЗОВАНИЯ
Р. Ч. Барциц, И. А. Львова
В статье раскрывается сущность интеграционных процессов в подготовке дизайнеров, воз-
можности применения технологий активного обучения в формировании профессиональной
компетентности будущего дизайнера к решению задач средствами новых технологий.
Глобальная компьютеризация рабочих процессов произошла во всех профессиональных обла-
стях. Процесс обучения студентов-дизайнеров в высшей школе тоже кардинально изменился.
Ключевые слова: интеграционные процессы, дизайн-образование, проектная культура,
бизнес-образование.

INTEGRATION PROCESSES IN DESIGN EDUCATION
R. Ch. Bartsis, I. A. Lvova
The article reveals the essence of integration processes in training designers, the use of active learning
technologies in formation of professional competence of a future designer to the solution of problems by
means of new technologies.
Global computerization of working processes took place in all professional fields. The learning process
of students-designers in higher education institutions has changed dramatically, too.
Keywords: integration processes, design education, design culture, business education.

Барциц Рауф Чинчорович, доктор педагогических наук, профессор кафедры рисунка Московского педа-
гогического государственного университета
e-mail: bar-lacha@rambler.ru
Bartsis Rauf Ch., PhD in Education, Professor, Graphics Department, Moscow State Pedagogical University
e-mail: bar-lacha@rambler.ru
Львова Инна Алексеевна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры дизайна Московского государ-
ственного областного университета
e-mail: splomow@mail.ru
Lvova Inna A., PhD in Education, Associate Professor, Design Department, Moscow State Regional University
e-mail: splomow@mail.ru

НЕСКОЛЬКО ЗАМЕЧАНИЙ ОБ ИЗЛОЖЕНИИ МЕТОДА
МАТЕМАТИЧЕСКОЙ ИНДУКЦИИ В ШКОЛЬНЫХ
УЧЕБНИКАХ ПО МАТЕМАТИКЕ
И. Л. Тимофеева
Метод математической индукции часто используется в доказательствах математических
теорем как в средней общеобразовательной, так и высшей школе. Однако многие преподава-
тели и авторы учебников не всегда уделяют должное внимание логической корректности из-
ложения и использования этого метода. В статье приведены различные варианты изложения
метода математической индукции, которые детально проанализированы как с логической,
так и с методической точки зрения. Отмечены часто встречающиеся недостатки изложения
этого метода, которых следует избегать в преподавании. Предложена логически корректная
формулировка метода математической индукции и приведен пример, иллюстрирующий кор-
ректное использование этого метода. Материал статьи будет полезен учителям математи-
ки, преподавателям математики в вузах, преподавателям методики обучения математике
и студентам педвузов.
Ключевые слова: метод математической индукции, принцип математической индукции,
переменная, квантор общности, некорректное изложение метода.

SOME COMMENTS ON MATHEMATICAL INDUCTION METHOD
PRESENTATION IN SCHOOL MATHEMATICS TEXTBOOKS
I. L. Timofeeva
Mathematical induction method is often used in mathematical theorem proofs in secondary and high
schools. Nevertheless many teachers and authors of textbooks don’t pay due attention to logical correctness
of presenting and using that method. The article describes different approaches to mathematical
induction method presentation. All approaches are deeply analyzed both from logical and
methodological viewpoints. There are notes of typical drawbacks often used in presenting this method.
Logically correct mathematical induction method formulation is proposed in the article. Correct using
of this method is illustrated by practical example. Given article will be useful for secondary school
math teachers, high school lecturers of mathematics, lecturers in mathematics teaching methods and
students of pedagogical institutes.
Keywords: mathematical induction method, mathematical induction principle, variable, universal
quantifier, incorrect presentation method.

Тимофеева Ирина Леонидовна, доктор педагогических наук, профессор кафедры математического ана-
лиза математического факультета Московского педагогического государственного университета
e-mail: iltimofeeva@mail.ru
Timofeeva Irina L., ScD in Education, Professor, Mathematical Analysis Department, Mathematics Faculty, Moscow
State Pedagogical University
e-mail: iltimofeeva@mail.ru

ОВЛАДЕНИЕ ИНОСТРАННЫМ ЯЗЫКОМ
В НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЕ В РЕСПУБЛИКАХ РФ
С ПОЗИЦИИ ПОЛИЛОГА ЛИНГВОКУЛЬТУР
С. И. Манджиева
Большое количество культуроведческого материала в курсе обучения иностранным языкам в
начальной школе не может само по себе сформировать у ученика способности к межкультур-
ному общению. Более того, национально-специфические фрагменты иной культуры могут вы-
звать у ученика как положительную, так и отрицательную реакцию. Следствием этого мо-
жет быть социокультурная отчужденность, ведущая к отходу к собственным национальным
ценностям, или, наоборот, обесцениванию своего и наивному восхищению всем иностранным.
Предлагаемое обновление содержания обучения иностранным языкам в контексте основных
положений поликультурного языкового образования (С. И. Манджиева) призвано редуцировать
подобные негативные стороны межкультурного общения.
Поскольку стратегической целью современного обучения иностранным языкам в начальной
школе признается развитие способностей младшего школьника к иноязычному общению (З. Н.
Никитенко), то рассмотрение цели обучения иностранным языкам в контексте основных по-
ложений поликультурного языкового образования предлагается с позиции формирования куль-
туро-ориентированной способности учеников к иноязычному общению (термин З. Н. Ники-
тенко). Учитывая тот факт, что в начальной школе создается только фундамент для фор-
мирования этой способности, необходимость формирования специальных культуроведческих
умений, которые и составляют основу для формирования культуро-ориентированной способ-
ности к иноязычному общению, становится очевидной.
Создание фундамента для формирования такой способности требует определенных условий,
при которых она будет способствовать развитию таких качеств личности младшего школь-
ника как духовность, интерес к изучению иностранного языка и культур, воспитанию уважи-
тельного отношения к иным культурам и чувства гордости за свои, что, в свою очередь, обе-
спечивает саморазвитие личности как субъекта родной культуры.
Ключевые слова: полилог лингвокультур, поликультурное языковое образование, культуро-
ориентированная способность к иноязычному общению, поликультурное развитие личности
младшего школьника, концепция развивающего иноязычного образования.

FOREIGN LANGUAGE ACQUISITION FROM THE POSITION
OF THE POLYLOGUE OF LINGUA CULTURES IN A PRIMARY SCHOOL
IN THE REPUBLICS OF THE RUSSIAN FEDERATION
S. I. Mandzhieva
The article deals with the research focused on the need of updating the content of foreign language
teaching in primary school within the modern circumstances of the multi-lingual and multicultural
situation in the republics of the Russian Federation.
Since the strategic goal of modern foreign language teaching in a primary school recognizes the development
of abilities of younger schoolchildren to foreign language communication (Z. N. Nikitenko),
consideration of the objectives of foreign language teaching in the context of the main provisions of
multicultural language education is proposed for the formation of cultural-oriented ability for the
communication in a foreign language (the term by Z. N. Nikitenko) and is determined as a necessary
quality for the efficient foreign language communication.
Creation of the base for formation of such ability demands certain conditions under which it will
promote development of such qualities as spirituality, interest to learning of foreign language and cultures,
teaching of respect for other cultures and being proud for your culture which in turn, provides
self-development of the personality as subject of native culture.The research results can be used in foreign language teaching in other multicultural societies.
The theoretical value of the research is the determination of the new aim of foreign language teaching
in primary school within the fundamental notions of polycultural language education in the republics
of the Russian Federation.
Keywords: polylogue of linqua cultures, polycultural language education, cultural-oriented ability for
the communication in a foreign language, polycultural development of a younger school, Student’s
personality, the concept of developmental foreign language education.

Манджиева Светлана Ильинична, кандидат педагогических наук, старший преподаватель кафедры гер-
манской филологии гуманитарного факультета Калмыцкого государственного университета
e-mail: sve-mandzhieva@yandex.ru
Mandzhieva Svetlana I., PhD in Education, senior lecturer, Germanic Philology Department, Humanity Faculty,
Kalmyk State University
e-mail: sve-mandzhieva@yandex.ru

ДЕСЕНСИБИЛИЗИРУЮЩЕЕ ВОЗДЕЙСТВИЕ
КОМПЬЮТЕРНЫХ ИГР С СОДЕРЖАНИЕМ В СЮЖЕТЕ
СЦЕН НАСИЛИЯ НА ПСИХИКУ МОЛОДОГО ПОКОЛЕНИЯ
Ю. В. Сысоев, И. Б. Лебедев, Т. П. Филатова
Более чем за двадцатилетнюю историю развития психологии в области влияния компьютер-
ных игровых технологий на личность человека среди исследователей сформировалось дихото-
мическое отношение, проявляющееся в оправдательной либо критикующей позиции, что вле-
чет необъективность и предвзятость при проведении научных исследований. Стоит учиты-
вать, что влиянию развлекательного медианасилия посвящено около 3000 различных иссле-
дований, по результатам которых подавляющая часть психологов, психиатров, физиологов,
педиатров единогласно заявляют о воздействии увлечения продукцией компьютерной игровой
индустрии с деструктивным содержанием не только на психическое, но и на физическое со-
стояние игрока, но некоторые исследователи подчеркивают абсурдность таких заявлений.
Справедливости ради стоит отметить, что в искажении истинной картины пагубного дей-
ствия систематических и продолжительных сеансов подобных игр повинны медиакорпорации,
занимающиеся постоянным опровержением результатов исследований с неутешительными
результатами, которые являются невыгодными для развития бизнеса, путем инвестирова-
ния в крупномасштабные исследования с заранее предрешенными выводами. В нашей статье
приведены результаты наиболее масштабных исследований ведущих ученых в этой области
для систематизации и подведения итогов полученных знаний за последнее десятилетие.
Ключевые слова: игровая зависимость, отрицательное влияние на личность подростка, же-
стокость в компьютерных играх.

DESENSITIZING EFFECTS OF COMPUTER GAMES WITH VIOLENT SCENES
ON THE PSYCHOLOGICAL CONDITIONS OF YOUNG GENERATION
Yu. V. Sysoev, I. B. Lebedev, T. P. Filatova
In the course of over twenty years of psychology development in the field of computer game technologies, effects
on a person’s identity, researchers have adopted a dichotomous approach. This results in pro and contra opinions
leading to bias and prejudice in scientific studies. It should be considered that the influence of media violence
in entertainment has been examined in around 3000 various studies. The results are prompting the majority of
psychologists, psychiatrists, physiologists, and pediatricians to declare that there are cause-and-effect
relationships between passion towards products of the computer gaming industry with destructive
content and the influence not only on the psychological conditions, but also on the physiological conditions
of gamers. However, some researchers emphasize the absurdity of such statements. It should be
noted that media corporations try to distort the true picture of the harmful effects of systematic and continuous
sessions in these types of games. They prefer to invest in their own large-scale studies with very predictive conclusions.
The article presents the results of the largest studies carried out by leading scientists in the field; they are
to make a systematic summary of the data received in the last decade.
Keywords: compulsive gambling, negative effect on the personality of teenager, violence in video games.

Сысоев Юрий Васильевич, доктор педагогических наук, профессор, заслуженный работник физической
культуры РСФСР, академик МАНПО
e-mail: maraton90@mail.ru
Sysoev Yury V., ScD in Education, Professor, Honored worker of physical culture of the RSFSR, Academician , International
Teacher’s Training Academy of Science
e-mail: maraton90@mail.ru
Лебедев Игорь Борисович, доктор психологических наук, профессор, академик Российской академии
естественных наук
e-mail: maraton90@mail.ru
Lebedev Igor B., ScD in Рsychology, Professor, Academician, Russian Academy of Natural Sciences,
e-mail: maraton90@mail.ru
Филатова Татьяна Петровна, старший лейтенант, адъюнкт кафедры психологии Московского универси-
тета МВД России, психолог МУ МВД России «Балашихинское»
e-mail: maraton90@mail.ru
Filatova Tatiana P., Senior lieutenant, adjunct, Psychology Department, Moscow Interior Ministry University, Psychologist,
MU , Ministry of internal Affairs of Russia , Balashikha
e-mail: maraton90@mail.ru

ДЕЯТЕЛЬНОСТНЫЙ ПОДХОД К ОРГАНИЗАЦИИ ПОЗНАНИЯ
РОДНОГО КРАЯ В ПРОЦЕССЕ ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОГО
ВОСПИТАНИЯ УЧАЩИХСЯ
Е. Н. Землянская, Г. И. Веденеева
Рассматриваются особенности реализации деятельностного подхода к организации познания
родного края школьников. Дана характеристика компонентов работы по приобретению зна-
ний о родном крае с отражением своеобразия деятельности учащихся и деятельности педаго-
га. Подчеркнута значимость проблемы для решения актуальных вопросов духовно-нравствен-
ного воспитания обучающихся.
Ключевые слова: деятельность, деятельностный подход, познание родного края, духовные
ценности, мотивы, поступок.

ACTIVITY APPROACH TO THE ORGANIZATION OF THE KNOWLEDGE
OF NATIVE LAND IN THE SPIRITUAL AND MORAL EDUCATION
OF SCHOOLCHILDREN
E. N. Zemlyanskaya, G. I. Vedeneeva
The article considers the implementation of the activity approach of schoolchildren to the organization
of knowledge of their native land. The article presents the characteristic of components of work on
the acquisition of knowledge about native land with the reflection of the originality of both students’
and teachers’ activities. The importance of a problem for the solution of topical issues of spiritual and
moral education of students is emphasized.
Keywords: activities, activity approach, knowledge of their native land, spiritual values, motives, act.

Землянская Елена Николаевна, доктор педагогических наук, профессор, заведующая кафедрой педагоги-
ки начального обучения Московского педагогического государственного университета
e-mail: Enz_888@mail.ru
Zemlyanskaya Elena N., ScD in Education, Professor, Chairperson, Pedagogy of primary education Department,
Moscow State Pedagogical University
e-mail: Enz_888@mail.ru
Веденеева Галина Ивановна, кандидат педагогических наук, доцент, старший научный сотрудник Воро-
нежского филиала Московского гуманитарно-экономического института
e-mail: galina5423@mail.ru
Vedeneeva Galina I., PhD in Education, Senior Researcher, Voronezh branch, Moscow Humanitarian-Economic
Institute
e-mail: galina5423@mail.ru

ПРИОРИТЕТНЫЕ ЗАДАЧИ СОВРЕМЕННОГО
УРОКА ЛИТЕРАТУРЫ В КОНТЕКСТЕ ТРАДИЦИЙ
ОТЕЧЕСТВЕННОЙ СЛОВЕСНОСТИ
А. М. Шуралёв
В статье на основании прослеживания истории российской методики преподавания литера-
туры рассматриваются важнейшие задачи литературного образования, связанные с гармо-
низацией психических свойств личности, духовным развитием, нравственным, патриотиче-
ским и эстетическим воспитанием, с формированием у школьников систематических и це-
лостных представлений художественной картине мира, с созданием условий для творческого
самовыражения формирующейся личности ученика-читателя.
Ключевые слова: вдумчивое чтение, гармонизация психических свойств личности, духовное
развитие, нравственное, патриотическое и эстетическое воспитание, художественная кар-
тина мира, творческое самовыражение.

THE PRIORITY TASKS OF A MODERN LITERATURE LESSON
IN THE CONTEXT OF THE RUSSIAN LITERATURE TRADITIONS
A. M. Shuralyov
Based on the history of the Russian teaching methodology, the article considers the most important
tasks of literary education related to the harmonization of mental properties of the personality, spiritual
development, moral, patriotic and aesthetic education and to the formation of students’ systematic
and holistic view about the artistic picture of the world and providing the conditions for creative selfexpression
of the student-reader.
Keywords: thoughtful reading, harmonization of mental properties of the personality, spiritual development,
moral, patriotic and aesthetic education, artistic picture of the world, creative self-expression.

Шуралёв Александр Михайлович, доктор педагогических наук, профессор кафедры русской литературы
Башкирского государственного педагогического университета им. М. Акмуллы, г. Уфа, член Союза писателей
России
e-mail: almishur@mail.ru
Shuralyov Alexander M., ScD in Education, Professor,Russian literature Department, M. Akmulla Bashkir State
Pedagogical University, Ufa, member of the Writers’ Union of Russia
e-mail: almishur@mail.ru

ЧИТАТЕЛЬСКАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ КАК СОСТАВЛЯЮЩАЯ
ОБЩЕКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ
(ДИАГНОСТИКА МЕТАПРЕДМЕТНЫХ УМЕНИЙ)
Л. А. Ходякова, А. В. Супрунова
В статье рассматривается понятие «читательская компетенция» в качестве составляющей
общекультурной компетентности, поскольку именно процесс чтения обеспечивает формирова-
ние и расширение целостной и взаимосвязанной системы знаний, умений и навыков личности,
позволяющих ориентироваться в современном многогранном социокультурном мире. Анализи-
руется содержание термина «читательская компетенция» и предлагается авторская формули-
ровка этого понятия. Кроме того, показаны результаты исследования базовых учебников и кален-
дарно-тематического планирования по русскому языку в аспекте обучения чтению.
Представлена проведенная авторами диагностическая работа (констатирующий экспе-
римент) по выявлению степени развития общего кругозора учащихся 5–8-го классов и уровня
сформированности у них таких метапредметных (общекультурных) умений, как поиск ин-
формации и понимание текста, преобразование и интерпретация информации, оценка ин-
формации. Приведены результаты анализа полученных данных эксперимента.
Ключевые слова: читательская компетенция, общекультурная компетентность, вид ре-
чевой деятельности, понимание, интерпретация, извлечение смысла, готовность, личный
опыт, социокультурное пространство, диагностическая работа, несплошной текст, задания,
метапредметные умения, анализ, результаты.

READER’S COMPETENCE AS COMPONENT OF COMMON CULTURAL
COMPETENCE (DIAGNOSTICS OF METASUBJECT ABILITIES)
L. A. Hodyakova, A. V. Suprunova
The article considers the concept „reader’s competence” as a part of the general cultural competence as
reading provides system of knowledge and skills that allow any person to navigate in modern sociocultural
world. The content of the term „reader’s competence” is analyzed and the author’s formulation
of the concept is offered. The results of the analysis of basic textbooks and calendar-thematic planning
on the Russian language in the aspect of training in reading are shown. The article presents the diagnostic
work (the stating experiment) on identification of extent of development of the general outlook of
pupils of the 5–8th form and the level of formation of their metasubject (general cultural) abilities ,as
information search and understanding of the text, transformation and interpretation of information,
information assessment is presented.
The results of the analysis of data of this experiment is also provided.
Keywords: reader’s competence, common cultural competence, type of speech activity, understanding,
interpretation, extraction of sense, readiness, personal experience, sociocultural space, diagnostic work,
non-continuous text, tasks, meta-subject abilities, analysis, results.

Ходякова Лия Александровна, доктор педагогических наук, профессор Московского педагогического
государственного университета
e-mail: hliaa@bk.ru
Hodyakova Liya A., ScD in Education, Professor, Moscow State Pedagogical University
e-mail: hliaa@bk.ru
Супрунова Анна Витольдовна, аспирантка Московского педагогического государственного университета
e-mail: icqforabc@list.ru
Suprunova Anna V., Post-graduate student, Moscow State Pedagogical University
e-mail: icqforabc@list.ru

ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ПОДГОТОВКА СПЕЦИАЛИСТОВ
В СФЕРЕ МЕЖКУЛЬТУРНЫХ КОММУНИКАЦИЙ
В УСЛОВИЯХ ОБНОВЛЕНИЯ ЯЗЫКОВОГО ОБРАЗОВАНИЯ
Т. А. Дмитренко
В статье анализируются некоторые актуальные проблемы профессиональной подготовки бу-
дущих специалистов в сфере межкультурных коммуникаций в условиях обновления языкового
образования.
Автор придает большое значение новым технологиям преподавания иностранного языка, ко-
торые способствуют достижению эффективной коммуникации между специалистами в раз-
личных сферах в условиях поликультурной среды.
Ключевые слова: языковая подготовка, новые технологии обучения, интеграция, конкурен-
тоспособный специалист, менталитет.

VOCATIONAL TRAINING OF SPECIALISTS IN THE FIELD
OF INTERCULTURAL COMMUNICATION IN TERMS
OF UPDATING LANGUAGE EDUCATION
T. A. Dmitrenko
The article examines some topical problems connected with the quality improvement of vocational
training of the future specialists in the field of intercultural communications in terms of updating
language education.
The author highlights the role of new technologies in teaching foreign languages, which facilitate an
effective communication of specialists of various fields in the multicultural environment.
Keywords: foreign language training, new technologies of learning, integration, competitive specialist,
mentality.

кафедры методики преподавания иностранных языков Института филологии и иностранных языков Мо-
сковского педагогического государственного университета
e-mail: dmit.t.a@mail.ru
Dmitrenko Tatiana A., ScD in Education, Professor, Academician, International Teacher’s Training Academy
of Science, Professor, Methods of teaching foreign languages Department, Institute of Philology and foreign
languages, Moscow State Pedagogical University
e-mail: dmit.t.a@mail.ru

ПРОЕКТИРОВАНИЕ СОДЕРЖАНИЯ УЧЕБНЫХ ПРЕДМЕТОВ
КОРРЕКЦИОННО-РАЗВИВАЮЩЕЙ ОБЛАСТИ
АДАПТИРОВАННОЙ ОСНОВНОЙ
ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПРОГРАММЫ ГЛУХИХ ДЕТЕЙ
В СООТВЕТСТВИИ С ФГОС НОО ОБУЧАЮЩИХСЯ
С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ
Е. З. Яхнина
В статье рассматривается содержание обязательных предметов коррекционно-развивающей об-
ласти, направленных на развитие слухового восприятия и произносительной стороны речи у глухих
детей, в соответствии с ФГОС начального общего образования обучающихся с ограниченными воз-
можностями здоровья – «Формирование речевого слуха и произносительной стороны речи», «Разви-
тие слухового восприятия и техника речи», «Музыкально-ритмические занятия». Раскрыт диффе-
ренцированный подход к проектированию программ по развитию речевого слуха, слухозрительного
восприятия устной речи и ее произносительной стороны у разных категорий глухих детей.
Ключевые слова: глухие дети, Федеральный государственный образовательный стандарт,
начальное общее образование, адаптированная основная общеобразовательная программа,
развитие речевого слуха, слухозрительного восприятия устной речи, обучение произношению,
дифференцированный подход.

DEVELOPING THE CONTENT OF SCHOOL SUBJECTS OF CORRECTIONALEVOLVING
AREA OF ADAPTED PRIMARY EDUCATION PROGRAM
FOR DEAF CHILDREN IN ACCORDANCE WITH THE FEDERAL STATE
EDUCATIONAL STANDARDS FOR STUDENTS WITH SPECIAL
EDUCATIONAL NEEDS
E. Z. Yakhnina
The article reviews the content of obligatory subjects of correctional-evolving area in education directed
at developing the hearing perception and reproduction of oral speech of deaf children in accordance
with Federal State Educational Standards of primary education of children with special educational
needs, such as: Developing of speech hearing and speech pronunciation, Developing of hearing perception
and oral speech training, Music-rhythmic lessons. Differentiated approach to the designing of
programs on developing of oral speech hearing, hearing-view perception of oral speech and its pronunciation
with different categories of deaf children is reviewed in the article.
Keywords: deaf children, Federal State Educational Standards, primary education, adapted primary
education program, developing of oral speech hearing, hearing-view perception of oral speech,
teaching of oral speech and reproduction, differentiated approach.

Яхнина Елена Захаровна, кандидат педагогических наук, доцент, профессор кафедры сурдопедагогики ин-
клюзивного образования Института детства Московского педагогического государственного университета,
e-mail: yaez@mail.ru
Yakhnina Elena Z., PhD in Education, Associate Professor, Professor, Surdopedagogy and Inclusive Education
Department, Institute of childhood, Moscow State Pedagogical University
e-mail: yaez@mail.ru

ИНТЕГРАЦИОННЫЕ ПОДХОДЫ В СИСТЕМЕ ОБУЧЕНИЯ
ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОМУ ИСКУССТВУ В НАЧАЛЬНЫХ
КЛАССАХ
Г. А. Горбунова, С. Е. Игнатьев
Ребенка всегда окружает пространство, которое наделено цветом, формами, звуками, движе-
нием, которое изменяется во времени. Учебно-творческие занятия по изобразительному ис-
кусству нацелены на развитие творческого потенциала ребенка, его способности к восприя-
тию и отражению окружающей среды (природы, людей, животных и предметов). Это разви-
тие происходит через познание ребенком природы, гармонии цвета и формы различных пред-
метов.
Развивать творческий потенциал ребенка, означает научить его понимать и любить то,
что его окружает. Развивая воображение школьника, опираясь на внутренние качества его
личности, детскую интуицию, ассоциации, мышление, память, желание работать, мы подво-
дим ребенка к творчеству, то есть к созданию неповторимого нового продукта созданного им
в конкретном временном промежутке.
Интегративные составляющие обучения формируются в зависимости от индивидуальных
особенностей детей, подготовки самого преподавателя и концептуальной направленности де-
ятельности школы или педагога и их приоритетов в работе с учащимися.
Ключевые слова: способности, творчество, творческий потенциал, обучение, развитие.

INTEGRATIVE APPROACHES TO TEACHING ART IN THE ELEMENTARY
SCHOOL
G. A. Gorbunova, E. S. Ignatyev
A child is always surrounded by a space that has colors, forms, sounds, motions, and variations with
time. Teaching and creative tasks at drawing lessons aim at developing a child’s creativity, his/her
ability to interpret and depict the environment (nature, people, animals, and objects). This development
is the result of learning the nature, harmony between colors and forms of different objects.
To develop a child’s creativity is to teach him/her to understand and love what surrounds him/her.
When developing a child’s imagination based on his/her personal qualities, intuition, associations,
thinking, memory, willingness to work; we lead the child to creation, i.e. creating a new unique work
in a definite time span.
Integration parts of training are formed according to children’s individuality, competence of the
teacher himself and the conceptual activity line of the school or teachers, and their priorities in working
with pupils.
Keywords: ability, creativity, creative potential, training, development.

Горбунова Галина Александровна, доктор педагогических наук, профессор кафедры изобразительного
искусства Санкт-Петербургского государственного университета
e-mail: veta5@yandex.ru
Gorbunova Galina A., ScD in Education, Professor, Fine arts Department, St. Petersburg State University
e-mail: veta5@yandex.ru
Игнатьев Сергей Евгеньевич, доктор педагогических наук, профессор кафедры методики преподавания
изобразительного искусства Московского педагогического государственного университета
e-mail: ise_hgf@mail.ru
Ignatyev S. E., ScD in Education, Professor, Methods of teaching Fine arts Department, Moscow State Pedagogical
University
e-mail: ise_hgf@mail.ru

ПРАКТИЧЕСКАЯ РЕАЛИЗАЦИЯ ТЕЛЕСНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ
В КОММУНИКАТИВНОЙ ПЕДАГОГИКЕ ФРГ
Телесные компетенции – это профессионально ориентированные способности, которые помо-
гают учителю установить интенсивный контакт с учениками и усовершенствовать уровень
интеракции и взаимоотношения.
Учителя с помощью телесных компетенций могут лучше излагать учебный материал, мо-
тивировать и активизировать учеников. Эти способности связаны с большой самоуверенно-
стью и чувством высокой самооценки, которая усиливается за счет использования эффектив-
ного телесного поведения. Благодаря постоянной тренировке автоматизируется положи-
тельное телесное поведение. В равной степени важным является как самовосприятие, так и
саморефлексия собственного действия. Значимой предпосылкой в обучении телесным компе-
тенциям является культура обратной связи (фидбэк).
Ключевые слова: субъективное восприятие, самовосприятие, саморефлексия, телесные
компетенции.

PRACTICAL IMPLEMENTATION OF CORPORAL COMPETENCES
IN COMMUNICATIVE PEDAGOGY OF GERMANY
L. V. Zavalishina
Corporal competences are the professionally focused abilities which help the teacher to come into intensive
contact with pupils and to improve the level of an interaction and relationship. Teachers using
corporal competences can better present the learning material, motivate and make pupils active. These
abilities are connected with high self-confidence and a high sense of self-esteem which is enhanced
through the use of effective physical behavior. Thanks to continuous training the positive corporal
behavior is automated. Equally important is both self-perception and self-reflection. A significant prerequisite
in training of corporal competences is the culture of feedback.
Keywords: subjective perception, self-perception, self-reflection, corporal competences.

Завалишина Лия Викторовна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры немецкого языка Москов-
ского педагогического государственного университета
e-mail: liya-zavalishina@yandex.ru
Zavalishina Liya V., PhD in Education, Associate Professor, German language Department, Moscow State Pedagogical
University
e-mail: liya-zavalishina@yandex.ru

ПОВЫШЕНИЕ ВНЕШНЕЙ И ВНУТРЕННЕЙ МОТИВАЦИИ
ОБУЧЕНИЯ КАК ЭФФЕКТИВНОЕ УСЛОВИЕ ФОРМИРОВАНИЯ
ЛИЧНОСТНЫХ РЕЗУЛЬТАТОВ ОБУЧАЮЩИХСЯ
(на примере обучения географии)
Ю. С. Репринцева
Статья рассматривает одну из актуальных проблем современного образования – формирова-
ние личности обучающихся. Одним из важных методических условий формирования личност-
ных результатов школьников является повышение внешней и внутренней мотивации обуче-
ния. Дается характеристика внешне и внутренне мотивированной деятельности, онтогене-
тическим факторам развития мотивационной системы личности на различных возрастных
этапах, показана зависимость формирования личностных результатов обучения от разных
видов способностей обучающихся.
Ключевые слова: мотивация обучения, внешние мотивы деятельности, внутренние моти-
вы деятельности, личностные результаты обучающихся, способности человека, школьная
география.

RISING OF EXTERNAL AND INTERNAL MOTIVATION IN TRAINING
AS AN EFFECTIVE CONDITION OF DEVELOPING THE PERSONAL RESULTS
OF THE TRAINEES (on the example of teaching geography )
Yu. S. Reprintseva
The article considers the formation of personality of students as one of the topical problems of modern
education. One of the important methodological conditions of formation of personal results of pupils
is to increase external and internal learning motivation. The article analyzes both externally and internally
motivated activity, ontogenetic factors of development of motivational system of a person at
different age stages and shows the dependence of the development of personal learning outcomes on
different types of abilities of the students.
Keywords: motivation of training, external motives of activity, internal motives of activity, personal
results of trainees, abilities of a person, school geography.

Репринцева Юлия Сергеевна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры географии Благовещенско-
го государственного педагогического университета
e-mail: reprinceva1986@mail.ru
Reprintseva Yulia S., PhD in Education, Associate Professor, Geography Department, Blagoveschensk State Pedagogical
University
e-mail: reprinceva1986@mail.ru

ВЛИЯНИЕ ОЗДОРОВИТЕЛЬНОГО ПЛАВАНИЯ
НА ФИЗИЧЕСКОЕ РАЗВИТИЕ ДЕТЕЙ МЛАДШЕГО
ШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА С ИЗБЫТОЧНЫМ ВЕСОМ
Н. Е. Сахарова, В. С. Соколова
Целью работы является изучение динамики показателей физического развития и функци-
онального состояния у детей с избыточной массой тела при использовании коррекционной
программы занятий плаванием. Представлены результаты обследования 99 учащихся 1–4-х
классов ГБОУ «Центр образования № 1329». Возраст обследуемых составил от 7 до 10 лет.
Обследование проводили четыре раза (перед началом занятий, через 3, 6, и 9 месяцев занятий
плаванием). Изучали динамику массы тела и толщину трех кожно-жировых складок, кото-
рые измеряли методом калиперометрии в типичных местах. Функциональное состояние орга-
низма оценивали на основании анализа частоты сердечных сокращений (ЧСС), артериального
давления (АД), частоты дыхания (ЧД), жизненной емкости легких (ЖЕЛ) и динамометрии
кисти. После проведенного курса тренировок по результатам повторных исследований отме-
чалась положительная динамика функциональных показателей: ЖЕЛ, ЧД, АД и ручной дина-
мометрии, а также уменьшалась масса тела и толщина жировых складок в трех типичных
местах. Настоящее исследование доказывает положительное влияние занятий плаванием на
физическое и функциональное состояние детей с избыточной массой тела.
Ключевые слова: ожирение, избыточный вес, здоровье детей, младший школьный возраст,
плавание, функциональное состояние, физическое состояние.

THE INFLUENCES OF THE HEALTH-IMPROVEMENT SWIMMING
ON THE PHYSICAL DEVELOPMENT OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN
WITH WEIGHT PROBLEMS
N. E. Sakharova, V. S. Sokolova
The article deals with the study of the dynamics of the functional parameters while using the swimming
corrective program for overweight children. The results of the medical examination of 99 students
from 1st – 4th grades from the state educational institution „Center of Education number 1329” are
presented. The age of the examined children was between 7 and 10 years old. The examination of the
students was conducted four times (at the end of the training, before it and after 3, 6 and 9 months of
swimming). Anthropometric measures were evaluated as well as height to weight ratio, and the calculated
height / weight proportion The dynamics of body weight and thickness of three skin and fatty
folds which were measured by a caliperometric assessment method in typical places were also studied.
The functional state of the organism was assessed by using the tests (vital lung capacity, respiratory
rate, heart rate, blood pressure, and hand held dynamometry. The study proves the existence of a positive
impact of swimming on the physical and functional status of children with alimentary obesity.
At the end of the study functional indicators were in a positive trend, skin fold thickness and hand
dynamometry showed improvement of the physical condition of the students.
Keywords: obesity, overweight, health of children, younger school age, swimming, functional status,
physical status

Сахарова Наталья Евгеньевна, аспирантка кафедры теоретических основ физической культуры и спорта
Московского педагогического государственного университета, тренер-преподаватель Спортивного ком-
плекса Олимпийской деревни-80 г. Москвы
e-mail: natysik_sax@mail.ru
Sakharova Natalia E., Post-graduate student, Theoretical Foundations of Physical Culture and Sports Department,
Moscow State Pedagogical University, coach-teacher, The sports complex of the Olympic village-80 , Moscow
e-mail: natysik_sax@mail.ru
Соколова Вера Сергеевна, доктор медицинских наук, профессор кафедры теоретических основ физиче-
ской культуры и спорта Московского педагогического государственного университета
e-mail: vs.sokolova@mpgu.edu
Sokolova Vera S., ScD in Medicine, Professor, Theoretical Foundations of Physical Culture and Sports Department,
Moscow State Pedagogical University
e-mail: vs.sokolova@mpgu.edu

АНТРОПОЛОГИЯ ОБРАЗОВАНИЯ –
КАК ПРЕДЧУВСТВИЕ СМЫСЛА1
В. И. Слободчиков
Представленный текст выстроен «по мотивам» статьи В. Б. Новичкова «Антропологическая
дидактика: проблемы и перспективы», опубликованной в журнале «Наука и школа» № 4 за
2015 г., и носит дискуссионный характер. На материале статьи обсуждается вопрос о самой
возможности построения антропологически ориентированного отечественного образования:
что сделано, что не сделано, что остается неясным – как делать.
Ключевые слова: антроподидактика, антропогенность, антропология образования, образо-
вательное знание, антропопрактика.

ANTHROPOLOGY OF EDUCATION – AS A PREMONITION OF SENSE
V. I. Slobodchikov
The presented text is based on the V. B. Novichkov’s article „Anthropological didactics: problems and
prospects” in the Science and School magazine No. 4/2015 and has a debatable nature. On the material
of the article the possibility of creation of anthropologically focused domestic education is discussed:
what has been done or remains to be completed, how to deal with unclear issues.
Keywords: anthropodidactics, antropogenity, anthropology of education, educational knowledge,
anthropopractice.

Слободчиков Виктор Иванович, доктор психологических наук, профессор, член-корреспондент РАО,
главный научный сотрудник Института изучения детства, семьи и воспитания РАО
e-mail: dir-irdorao@yandex.ru
Slobodchikov Viktor I. ScD in Psychology, Professor, correspondent member of RAE, Chief researcher, Institute
for the study of childhood, family and education of Russian academy of education
e-mail: dir-irdorao@yandex.ru

ОСНОВАНИЯ И СТЕНЫ
В. С. Лысенко
Данная статья является полемическим откликом на опубликованную в № 4 за 2015 г. жур-
нала «Наука и школа» работу В. Б. Новичкова «Антропологическая дидактика». Поддерживая
базовую идею В. Б. Новичкова о необходимости теоретически определить критериальные осно-
вания для отбора и конструирования содержания образования, автор в то же время подверга-
ет критике методологические подходы к разработке поставленных В. Б. Новичковым проблем
и неоправданно высокий абстрактный уровень статьи.
Ключевые слова: школа, дидактика, модусы человеческого бытия, отбор содержания
образования.

BASE AND WALLS
V. S. Lysenko
The article is a polemic response to V. B. Novichkov’s work „Anthropological didactics” published in
No. 4/2015 of the Science and School magazine. Supporting the basic idea of V. B. Novichkov about
the need to theoretically define the criteria bases for selecting and designing the content of education,
the author at the same time criticizes methodological approaches to development of the problems put
by V. B. Novichkov and unfairly high abstract level of the article.
Keywords: school, didactics, modes of human life, selection of the content of education.

Лысенко Валерий Степанович, кандидат философских наук
e-mail: valys1@yandex.ru
Lysenko Valery S., PhD in Philosophy
e-mail: valys1@yandex.ru

ПРОФОРИЕНТАЦИОННАЯ РАБОТА С ДЕТЬМИ
И ПОДРОСТКАМИ С ОГРАНИЧЕННЫМИ
ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЖИЗНЕДЕЯТЕЛЬНОСТИ
Р. А. Афанасьева
В данной статье описывается опыт работы автора по организации профориентационной
работы с детьми и подростками с ограниченными возможностями жизнедеятельности.
Практико-ориентированная статья посвящена актуальной и недостаточно изученной об-
ласти специального (дефектологического) образования – профессиональному самоопределе-
нию детей и подростков с ограниченными возможностями жизнедеятельности. Статья
содержит результаты теоретических исследований и их практических приложений к раз-
работке средств, профессионального самоопределения и готовности детей и подростков с
ограниченными возможностями жизнедеятельности к освоению доступной профессиональной
деятельности. Кроме того, в статье содержится перспективный план профориентацион-
ной работы с детьми и подростками с ограниченными возможностями здоровья.
Обосновываются этапы профориентационной работы в системе специального образования.
Система профориентационной работы была внедрена в специальных образовательных учреж-
дениях Иркутска и Иркутской области.
Ключевые слова: профориентационная работа, условия успешной профориентации, дети и
подростки с ограниченными возможностями жизнедеятельности, этапы профориентации,
система специального образования.

VOCATIONAL GUIDANCE WORK WITH CHILDREN AND ADOLESCENTS
WITH DISABILITIES
R. A. Afanasyeva
The article describes the experience of the author on the organization of vocational guidance work with
children and adolescents with disabilities. The article is practice-oriented and is devoted to the actual
and insufficiently studied area of special (defectological) education – professional self-determination
of children and adolescents with disabilities. The article contains the results of theoretical studies and
practical applications to develop a means of professional self-determination and readiness of children
and adolescents with disabilities to the development of affordable professional activities. In addition,
the article provides a perspective plan of career-oriented work with children and adolescents with
disabilities. The article substantiates the stages of career guidance in special education. System of vocational
guidance was implemented in special educational institutions of Irkutsk and Irkutsk region.
Keywords: vocational guidance work, conditions for a successful career, children and adolescents
with disabilities, stages of career guidance, special education system.

Афанасьева Раиса Альбертовна, кандидат педагогических наук, доцент, заведующая кафедрой теории
и практик специального обучения и воспитания Педагогического института, Иркутского государственного
университета
e-mail: kaf_pipsoiv@mail.ru
Afanasyeva Raisa A., PhD in Education, Associate Professor, Chairperson, Theory and practice of special training
and education Department, Pedagogical Institute, Irkutsk State University
e-mail: kaf_pipsoiv@mail.ru

ФОРМИРОВАНИЕ ХУДОЖЕСТВЕННО-ОБРАЗНОГО
МЫШЛЕНИЯ УЧАЩИХСЯ НА ОСНОВЕ СИНТЕЗА ИСКУССТВ
Н. В. Бигус, Н. Н. Цаль, А. Н. Бигус
Статья является актуальной, поскольку рассматривает недостаточно разработанную в те-
ории и методике художественного образования проблему развития образного мышления уча-
щихся на основе синтеза искусств. Предлагаемая система задания и упражнений способству-
ет осмыслению учащимися категории «художественный образ», пониманию его структуры и
развитию мышления. Представленный теоретический материал может быть успешно ис-
пользован в практике работы педагогов детских школ искусств и учреждений дополнительно-
го образования детей.
Ключевые слова: художественный образ, образное мышление, ассоциация, синтез искусств.

FORMING OF ARTISTIC AND CREATIVE THINKING OF STUDENTS
BASED ON SYNTHESIS OF ARTS
N. V. Bigus, N. N. Tsal, А. N. Bigus
The article considers the insufficiently studied topical issues in the theory and methodology of the development
of the students’ artistic and creative thinking on the basis of Arts synthesis. The suggested
system of the lessons and exercises helps students to comprehend the category of the “artistic image”,
understand its structure and helps to develop their thinking. The presented theoretical material can be
successfully used in art schools and institutions of additional education of children.
Keywords: artistic image, artistic and creative thinking, association, Arts synthesis.

Бигус Наталья Владимировна, заведующая отделом общего фортепиано, преподаватель общего форте-
пиано Талнахской детской школы искусств г. Норильска
e-mail: bigusanna@list.ru
Bigus Natalya Vladimirovna, Head of the General Piano Department, Teacher of General Piano, Talnakh Children
Art School, Norilsk
e-mail: bigusanna@list.ru
Цаль Наталия Николаевна, кандидат педагогических наук, преподаватель изобразительного искусства
Талнахской детской школы искусств г. Норильска
e-mail: bigusanna@list.ru
Tsal Nataliya N., PhD in Education, Teacher of Art, Talnakh Children Art School, Norilsk
e-mail: bigusanna@list.ru
Бигус Анна Николаевна, преподаватель по постановке голоса, вокальному ансамблю Норильского кол-
леджа искусств; аспирантка Московского педагогического государственного университета
e-mail: bigusanna@list.ru
Bigus Anna N, Lecturer, Voice training and vocal ensemble, Norilsk College of Art; Post-graduate student, Moscow
State Pedagogical University
e-mail: bigusanna@list.ru

СИСТЕМА ЗАДАНИЙ КАК СТРУКТУРНЫЕ ЭЛЕМЕНТЫ
УЧЕБНИКОВ ПО МАТЕМАТИКЕ ДЛЯ 5–6 КЛАССОВ
З. А. Жумагулова
В статье рассматривается система заданий как один из структурных элементов учебника
математики, которая направлена на формирование и проявление индивидуальности учаще-
гося в учебном процессе. Предложена система заданий по математике для 5–6-го классов, спо-
собствующих повышению интереса учащихся к математике, развивающих познавательную и
исследовательскую деятельность учащихся.
Ключевые слова: задания различного уровня сложности, познавательные интересы, тексто-
вые задачи, задания исследовательского характера, практическая деятельность.

THE SYSTEM OF TASKS AS THE STRUCTURAL ELEMENTS OF TEXTBOOKS
ON MATHEMATICS FOR 5–6 GRADES
Z. A. Zhumagulova
The article considers the system of tasks as one of structural elements of the textbook on mathematics
which is directed on formation and manifestation of the pupil’s personality in educational process. The
system of tasks on mathematics for the 5–6th grades promoting the increase of interest of the pupils in
mathematics developing cognitive and research activity of pupils is offered in the article.
Keywords: tasks of different level of difficulty, cognitive interests, text tasks, tasks of research character,
practical activity.

Жумагулова Зауре Абдыкеновна, старший научный сотрудник лаборатории естественно-математиче-
ского образования Национальной академии образования им. Ы. Алтынсарина, Казахстан, аспирантка Мо-
сковоского педагогического государственного университета
e-mail: abdrahmanovna@mail.ru
Zhumagulova Zaure A., senior researcher, laboratory of naturally-mathematical education, National Academy
of Education named after Y. Altynsarin, Kazakhstan; Post-Graduate Student, Moscow State Pedagogical University
e-mail: abdrahmanovna@mail.ru

ДИАГНОСТИКА УРОВНЯ РАЗВИТИЯ КОМПОЗИЦИОННО-
ОБРАЗНОГО МЫШЛЕНИЯ ПОДРОСТКОВ
Т. А. Канунникова
В статье поднимается проблема диагностики уровня развития композиционно-образного
мышления учащихся детской художественной школы. Автор утверждает, что качество учеб-
ной деятельности подростков по предмету композиция нельзя рассматривать и оценивать
изолированно от предметных результатов в области живописи и рисунка. Приводятся при-
меры комплексного анализа образной выразительности продуктов изобразительной деятель-
ности подростков, полученные в ходе констатирующего эксперимента. Обосновывается не-
обходимость «композиционного поиска» как важнейшего элемента учебно-творческой деятель-
ности подростков на занятиях композицией. Рассматриваются организационные условия
достижения метапредметных результатов композиционной деятельности учащихся, таких
как развитие композиционно-образного мышления.
Ключевые слова: методика обучения композиции, композиционный поиск, художественно-об-
разное мышление, композиционно-образное мышление, художественная выразительность.

DIAGNOSTICS OF THE LEVEL OF DEVELOPMENT OF COMPOSITIONAL
AND CREATIVE THINKING OF TEENAGERS
T. A. Kanunnikova
The article deals with the problem of diagnostics of the level of development of compositional and creative
thinking of students of children’s art school. The author claims that the quality of educational
activity of teenagers cannot be considered and evaluated separately from the subject results in the
study of painting and drawing. The examples of complex analysis of the level of development of compositional
and creative thinking of teenagers received during the experiment are given. The author states
the need for „compositional search” as the most important element of educational and creative activity
and discusses organizational conditions for achieving interdisciplinary results of compositional activity
of students.
Keywords: methods of teaching composition, compositional search, artistically creative thinking,
composition and creative thinking, artistic expression.

Канунникова Татьяна Александровна, аспирантка кафедры теории и методики изобразительного искус-
ства Московского педагогического государственного университета; заместитель директора по научно-ме-
тодической работе в МАОУ ДОД художественной школе г.о. Железнодорожный Московской области
e-mail: earlfantasy@gmail.com
Kanunnikova Tatiana A., post-graduate student, Theory and Methods of Fine Arts Department, Moscow State
Pedagogical University; Deputy director for research and methodology work of art school, Municipal Educational
Establishment of additional education, Palace of Children’s Creativity Zheleznodorozhny, Moscow region
e-mail: earlfantasy@gmail.com

ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ РАБОТА НАД ДИКЦИЕЙ МЛАДШИХ
ШКОЛЬНИКОВ В НАЧАЛЬНОМ ОБРАЗОВАНИИ
Е. В. Максимова
В данной статье обоснована необходимость работы над дикцией в начальной школе. Она по-
священа совершенствованию дикции детей младшего школьного возраста на этапе работы со
скороговоркой. В статье проведен анализ скороговорок русского языка, который позволил их
классифицировать. В ней доказано, что важным средством совершенствования дикции млад-
ших школьников в начальном образовании является скороговорка. В содержательной части
предлагаются авторские игры-приемы, рекомендации для работы со скороговорками, которые
можно использовать в процессе развития дикции у детей младшего школьного возраста. Далее
автором рассматривается работа над скороговорками по совершенствованию дикции у млад-
ших школьников, которая проводится в четыре этапа. Статья предназначена для учителей
начальной школы, воспитателей группы продленного дня, руководителей детских театраль-
ных кружков, педагогов курсов по технике речи младших школьников.
Ключевые слова: четкая дикция, дикционный тренинг, скороговорка, игры-приемы и этапы
работы над скороговоркой.

PEDAGOGICAL WORK ON THE ARTICULATION OF YOUNGER
SCHOOLCHILDREN IN PRIMARY EDUCATION
E. V. Maximova
The article substantiates the need for work on articulation in primary school. It is dedicated to improving
articulation of primary school children by working with tongue twisters. The article gives analysis
of tongue twisters in the Russian language and classifies them on the basis of this analysis. It proves
that a tongue twister is an important tool in improving the articulation of primary schoolchildren.
The content part of the article consists of the author’s game methods and recommendations for working
with tongue twisters, which may be used in the course of articulation development for primary
schoolchildren. Further, the author gives a review of work with tongue twisters to improve articulation
of primary schoolchildren and might be useful for primary school teachers, afterschool teachers,
heads of children’s drama groups, and teachers of training courses on the articulation of younger
schoolchildren.
Keywords: distinct articulation, articulatory training, tongue twister, game methods and tongue
twister work steps.

Максимова Елена Владиславовна, аспирантка кафедры теории и практики начального образования Мо-
сковского педагогического государственного университета
e-mail: Elena.Maksimova.Logoped@ya.ru
Maksimova E. V., Post-graduate student, Theory and practice of elementary education Department, Moscow
State Pedagogical University
e-mail: Elena.Maksimova.Logoped@ya.ru

ЗНАЧЕНИЕ БИБЛИОТЕКИ В ИНФОРМАЦИОННО-
ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ
ОРГАНИЗАЦИЙ МВД РОССИИ
Е. О. Никитина
В статье рассматривается роль библиотеки в создании комфортных условий пользова-
телям для оперативного получения информации. Приведен опыт формирования поли-
функциональной информационно-образовательной среды на примере информационно-би-
блиотечного центра Московского университета МВД России имени В. Я. Кикотя.
Важной частью информационного общества является образовательная система, так как
одной из ее первостепенных задач должно быть формирование информационной личности, сво-
бодно владеющей технологиями преобразования информации, ориентирующейся в информаци-
онных потоках, осознающей сущность информационных процессов.
Ключевые слова: информационно-библиотечный центр, информационно-образовательная
среда, полифункциональность, библиотекарь, электронные ресурсы, информационная культу-
ра, электронное обучение.

THE VALUE OF THE LIBRARY IN THE INFORMATION-EDUCATIONAL
ENVIRONMENT OF THE EDUCATIONAL INSTITUTIONS
OF THE MIA OF RUSSIA
E. O. Nikitina
The article discusses the role of libraries in the creation of comfortable conditions for users to obtain
information and presents the experience of forming a poly-functional educational environment on the
example of information library center of V. Ya. Kikotya Moscow University of the Ministry of Internal
Affairs of the Russian Federation. An important part of the information society is the educational system
as one of its primary objectives should be the development of information personality and fluent in
the technologies of transformation of information seeking in the information flows, aware of the nature
of information processes.
Keywords: information and library center, information and educational environment, multifunctionality,
librarian, electronic resources, e-learning, information culture.

Никитина Евгения Олеговна, майор полиции, преподаватель кафедры педагогики Учебно-
научного комплекса психологии служебной деятельности Московского университета МВД Рос-
сии имени В. Я. Кикотя
e-mail: 4124799@mail.ru
Nikitina Eugenia O. Police Major, Lecturer, Pedagogics Department, Educational and scientific
body of psychology of service activity, V.Ya.Kikotya Moscow University of the Ministry of Internal Affairs
of the Russian Federation
e-mail: 4124799@mail.ru

ТВОРЧЕСКИЕ ПРОЕКТЫ В ОБУЧЕНИИ РУССКОМУ ЯЗЫКУ:
ДОСТИЖЕНИЯ И ПЕРСПЕКТИВЫ
В. Р. Потемкина
В данной статье «Творческие проекты в обучении русскому языку: достижения и перспекти-
вы» рассматриваются примеры успешных творческих проектов в обучении школьников русско-
му языку в разных странах мира. Автор статьи описывает основные инновационные техно-
логии и метод проектов, как успешный способ обучения русскому языку как иностранному. Ав-
тор рассматривает примеры творческих и международных проектов, как способ мотивации
школьников к изучению русского языка в разных странах мира.
Ключевые слова: инновация, инновационные формы обучения, технология, проект, инноваци-
онный проект, проектное обучение, международный проект, творческий проект, мотивация.

CREATIVE PROJECTS IN TEACHING RUSSIAN:
ACHIEVEMENTS AND PROSPECTS
V. R. Potemkina
The article considers the examples of creative projects in teaching of Russian language in different countries.
The author describes the main innovative technologies and project methods as one of successful
ways of teaching Russian as a foreign language. The author considers examples and creative international
projects, as a way to motivate students to study Russian language in different countries of the world.
Keywords: innovation, innovative forms of teaching, project, innovative project, project teaching, international
project, creative project, motivation.

Потемкина Виктория Равельевна, соискатель Института русского языка им. Пушкина, координатор про-
грамм Российского центра науки и культуры в Варшаве (Польша)
e-mail: potemkinav@mail.ru
Potemkina Victoria R., Post-graduate student, Pushkin Institute of Russian Language, coordinator of programs
of the Russian center of science and culture in Warsaw (Poland)
e-mail: potemkinav@mail.ru

РОЛЬ ОРНАМЕНТАЛЬНОЙ КОМПОЗИЦИИ В СИСТЕМЕ
ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ХУДОЖЕСТВЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ
К. М. Зубрилин
В статье рассмотрены роли, проблемы и задачи орнаментальной композиции в дополнитель-
ном образовании в современных условиях. Занятия по орнаментальной композиции дают мощ-
ный толчок для саморазвития, самореализации и творчества учащихся в системе дополни-
тельного художественного образования.
Ключевые слова: орнаментальная композиция, саморазвитие, самореализация, художе-
ственный вкус, эстетика, декоративно-прикладное искусство.

THE ROLE OF ORNAMENTAL COMPOSITIONS IN THE SYSTEM
OF ADDITIONAL EDUCATION IN ART
K. M. Zubrilin
The article considers the role, problems and tasks of ornamental compositions in additional education
in modern conditions. Classes in ornamental composition give a powerful impetus for self-development,
self-realization and creativity of students in the system of additional art education.
Keywords: ornamental composition, self-development, self-realization, art taste, esthetics, applied arts.

Зубрилин Константин Михайлович, кандидат педагогических наук, доцент Московского педагогическо-
го государственного университета
e-mail: Kzubrilin@mail.ru
Zubrilin K. M., PhD in Education, Associate Professor, Moscow State Pedagogical University
e-mail: Kzubrilin@mail.ru

ЕДИНЫЙ ПОДХОД К ПРЕДМЕТАМ ЯЗЫКОВОГО ЦИКЛА
В РУСЛЕ КОНЦЕПЦИИ НАЧАЛЬНОГО ИНОЯЗЫЧНОГО
ОБРАЗОВАНИЯ
Т. С. Ткаченко
Данная статья посвящена единому подходу к предметам языкового цикла в русле концепции на-
чального иноязычного образования. В статье рассматривается актуальная проблема культурно-
ориентированного овладения иностранным языком применительно к начальной школе. Автор под-
черкивает, что обучение родному и иностранным языкам должно осуществляться в рамках единого
подхода в начальном языковом образовании, определяющего единую стратегию, согласно которой ов-
ладение иностранным языком и иноязычной культурой происходит на базе родного языка и культу-
ры. Предметом данной статьи является анализ культуроведческого материала в УМК по русскому
языку «Школа России», на основе которого утверждается, что формирование культуроведческих
умений у младших школьников требует опоры на родной язык и родную культуру. В результате
анализа отмечается поликультурность содержания системы учебников «Школа России», которая
носит сквозной характер. Поликультурность обеспечивается в каждой предметной линии («Азбу-
ка», «Русский язык», «Литературное чтение»), с учетом предметной специфики и отражает много-
образие и единство национальных культур народов России, содействуя формированию у учащихся
способности к межкультурному общению. Анализируемый УМК обильно насыщен культуроведче-
ским материалом, подобранным с учетом возрастных особенностей младших школьников. Ведущей
идеей данного курса является изучение родного русского языка через призму его духовной, культурно-
исторической ценности. Обращается внимание, что в предмете «Русский язык» заложен большой
культуроведческий потенциал, который необходимо учитывать при выстраивании методики овла-
дения иностранным языком в младшем школьном возрасте.
Ключевые слова: единый подход к предметам языкового цикла, культуроведческие умения,
начальное иноязычное образование, культурно-ориентированное овладение.

A UNIFIED APPROACH TO LANGUAGE SUBJECTS IN THE CONTEXT
OF PRIMARY FOREIGN LANGUAGE EDUCATION
T. S. Tkachenko
This article deals with the unified approach to language cycle subjects in line with the concept of
primary foreign language education. The problem of culturally-based foreign language acquisition in
primary schools is specially noted. The author emphasizes that learning native and foreign languages
should be implemented in the framework of a unified approach in primary language education, defining
a common strategy, according to which the acquisition of foreign language and foreign culture is
based on native language and culture. The subject of this article is the analysis of the cultural material
in the educational-methodical complex of the Russian language „School of Russia” on the basis
of which it is declared that the formation of the cultural abilities of children requires support for native
language and native culture. Multiculturalism of the content of the textbooks „School of Russia”
is shown as a result of the analysis. Multiculturalism is provided in each of the subject line („ABC”,
„Russian language”, „Literature) and reflects the diversity and unity of national cultures of the peoples
of Russia, promoting the development of the young learners’ abilities to intercultural communication.
The educational-methodical complex of the Russian language „School of Russia” is filled with cultural
material, taking into account age peculiarities of younger learners. The leading idea of this course is
the study of the native Russian language through the prism of its spiritual, cultural and historical
values. It is noted that the subject „Russian language” has a great cultural potential, which should be
taken into account in leaning foreign languages at young school age
Keywords: a unified approach to language subjects, cultural skills, primary foreign language education,
cultural-based learning.

Ткаченко Татьяна Сергеевна, аспирантка кафедры методики преподавания иностранных языков Москов-
ского педагогического государственного университета
e-mail: tkachenko_tatiana@mail.ru
Tkachenko Tatiana S., Post-graduate student, Methods of teaching foreign languages Department, Moscow
State Pedagogical University
e-mail: tkachenko_tatiana@mail.ru

В Болгарии завершилась научно-практическая сессия
по обучению русскому языку как иностранному
“METHODICAL BASES OF TEACHING RUSSIAN
AS A FOREIGN LANGUAGE IN A MODERN MULTICULTURAL
ENVIRONMENT USING TECHNOLOGIES
OF DISTANCE LEARNING” (Varna, 9–11 oct. 2015)