Язык

Журнал «Наука и школа», № 4 за 2015 год

(полная версия)

ПРАВОВОЙ АСПЕКТ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ ГРАЖДАНСКОГО ОБЩЕСТВА И ГОСУДАРСТВА

М. А. Яковлева

Статья посвящена формированию гражданского общества в России. Выявлены основные при­знаки гражданского общества и определены формы властных отношений между обществом и государством. В статье рассмотрены отношения гражданского общества и государства, реализация принципов правового государства, заложенных в Конституции. Правовое государ­ство в России имеет ряд характеристик, которые присущи только ей в силу экономических, политических, культурных и правовых особенностей, закрепленных в Конституции. При опре­деленных обстоятельствах наша страна имеет все шансы сформировать полновесное граж­данское общество и достичь правового государства, на практике реализовав принципы граж­данского общества и правового государства. Тенденция последних лет показывает, насколько государство заинтересовано в участии общества, для этого создаются проекты, которые по­зволяют гражданам влиять на принимаемые решения.

Ключевые слова: правовое государство, гражданское общество, конституционные гарантии, государство, общество.

 

LEGAL ASPECTS OF INTERACTION BETWEEN THE STATE AND CIVIL SOCIETY

M. A. Yakovleva

The article is devoted to the formation of civil society in Russia. The main features of civil society and the forms of power relations between state and society. The article analyzes the relationship of civil society and the state, the implementation of the rule of law inherent in the Constitution. Legal state in Russia has a number of characteristics that are unique due to economic, political, cultural and legal features, enshrined in the Constitution. Under certain circumstances, our country has all the chances to form a full-fledged civil society and to achieve a lawful state, in practice, implementing the prin­ciples of civil society and legal state. The tendency of the current years shows how the state is interested in the participation of the community by creating projects that allow citizens to influence decisions.

Keywords: legal state, civil society, constitutional guarantees, the state, society.

 

Яковлева Мария Александровна, кандидат социологических наук, доцент кафедры теоретической и спе­циальной социологии института социально-гуманитарного образования Московского педагогического го­сударственного университета

e-mail: masha1604@yandex.ru

Yakovleva Maria A., PhD in Sociology, Associate Professor, Theoretical and Special Sociology Department, Institute for Social and Humanities Knowledge, Moscow State Pedagogical University

e-mail: masha1604@yandex.ru

 

НЕГОСУДАРСТВЕННЫЕ ФОРМЫ АККРЕДИТАЦИИ И ФИНАНСИРОВАНИЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОРГАНИЗАЦИЙ: ПРАВОВЫЕ ВОПРОСЫ

В. В. Чеха

Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» впервые комплексно урегулиро­вал вопросы общественной аккредитации образовательных организаций и профессионально- общественной аккредитации образовательных программ. В связи с этим в статье исследуют­ся вопросы, связанные с правовым статусом общественной аккредитации образовательных организаций и профессионально-общественной аккредитации образовательных программ, во­просы соотношения данных видов аккредитации с государственной аккредитацией, вопросы взаимосвязи общественной аккредитации образовательных организаций и профессионально- общественной аккредитации образовательных программ с бюджетным финансированием об­разования в контексте дальнейшего развития моделей оценки качества образования.

Ключевые слова: общественная аккредитация организаций, профессионально-общественная аккредитация образовательных программ, государственная аккредитация образовательной деятельности, бюджетное финансирование, образовательные организации, аккредитацион­ный орган, аккредитационная экспертиза, профессиональный стандарт, объединение работо­дателей, качество образования, федеральный государственный образовательный стандарт.

 

NON-STATE FORMS OF ACCREDITATION AND FINANCING OF EDUCATIONAL ORGANIZATIONS: LEGAL ISSUES

V. V. Checha

Federal law “On education in Russian Federation” for the first time comprehensively settled the issues of public accreditation of educational organizations and professional and public accreditation of edu­cational programs. In this regard, the article analyzes the issues connected with legal status of public accreditation of educational organizations and professional and public accreditation of educational programs, issues of a ratio of these types of accreditation with the state accreditation, interrelation of public accreditation of the educational organizations and professional and public accreditation of educational programs with the budgetary financing of education in the context of further development of models of an assessment of quality of education.

Keywords: public accreditation of organizations, professional and public accreditation of educational programs, state accreditation of educational activity, budgetary financing, educational organizations, accreditation body, accreditation expertise, professional standard, association of employers, quality of education, federal state educational standard.

 

Чеха Вадим Витальевич, кандидат юридических наук, профессор кафедры управления образовательны­ми системами Московского педагогического государственного университета, проректор Московского пе­дагогического государственного университета

e-mail: tschecha77@list.ru

Checha Vadim V., PhD in Jurisprudence, Professor, Management of educational systems Department, Moscow State Pedagogical University, Vice Rector, Moscow State Pedagogical University

e-mail: tschecha77@list.ru

 

ТЕХНОЛОГИЯ ФИНАНСОВОГО МЕНЕДЖМЕНТА В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ: ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ

М. М. Мусарский, М. А. Дмитриев

Современная стратегия развития образования ставит задачу повышения доступности каче­ственного образования при эффективном использовании ресурсов. Сегодня усилия направлены на стимулирование инноваций за счет стремления школы к поддержанию и постоянному повышению качества и конкурентоспособности, роста возможностей образовательного вы­бора для обучающихся, повышения автономии образовательных организаций и оптимизации бюджетных расходов. Реализация этих задач предполагает активный переход на нормативное подушевое финансирование в системе образования, сопряженный с передачей образовательным организациям финансово-хозяйственных функций, предусмотренных законодательством. В ста­тье критически осмыслен компетентностный подход в контексте нового Федерального Зако­на «Об образовании в РФ».

Ключевые слова: финансово-экономическая деятельность, управление образовательной орга­низации, компетентностный подход.

 

TECHNOLOGY OF FINANCIAL MANAGEMENT IN EDUCATIONAL ORGANIZATION: GOALS AND OBJECTIVES

М. M. Мusarsky, M. A. Dmitriev

Current strategy of education development sets the task of increasing the accessibility of quality educa­tion through the effective use of resources. Today efforts are directed towards the stimulation of innova­tions due to the involvement of schools in maintaining and constantly improving the quality and com­petitive ability, growth in the possibilities of educational selection for students, increasing the autono­my of educational institutions and optimization of budget outlays. The implementation of these tasks involves the active transition to per capita financing in education system, combined with the transfer of financial and economic functions to the educational organizations provided by legislation. The article reflects the competence-based approach within the new Federal Law “On Education in the Russian Federation”.

Keywords: financial and economic activity, management of educational organization, competence-based approach.

 

Мусарский Марк Михайлович, доктор экономических наук, профессор, директор Института социально- гуманитарного образования Московского педагогического государственного университета

e-mail: musmark@yandex.ru

Musarsky Mark М., ScD in Education, Professor, Director of the Institute of Social and Humanitarian education, Moscow State Pedagogical University

e-mail: musmark@yandex.ru

Дмитриев Михаил Александрович, проректор по экономическим вопросам Московского педагогиче­ского государственного университета

e-mail: ma.dmitriev@mpgu.edu

Dmitriev Mikhail A., Vice Rector for Economic Affairs, Moscow State Pedagogical University

e-mail: ma.dmitriev@mpgu.edu

 

СИТУАТИВНЫЙ АНАЛИЗ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО ПОЛОЖЕНИЯ В РОССИЙСКОМ ОБРАЗОВАНИИ

Б. А. Райзберг, А. А. Лысенко

В статье рассмотрены и подвергнуты анализу актуальные проблемы российской системы об­разования, предложены возможные пути, способы их решения. Отдельные проблемы порожде­ны пережитками прошлого, другие возникли в связи с усложнением экономических и социаль­ных процессов, обострением ресурсных ограничений, неустойчивостью денежного обращения. Отдельные задачи послужили вызовом для системы образования и общества в целом, требу­ют мобилизации человеческих и финансовых ресурсов, принятия нестандартных, неочевидных решений.

Ключевые слова: образование, высшее профессиональное образование, среднее образование, общее образование, дошкольное образование, рынок труда, квалификация, специальность, педагогический работник, образовательный стандарт, оценка качества и эффективности образования.

 

SITUATIONAL ANALYSIS OF STATUTORY AND REGULATORY PROVISIONS IN RUSSIAN EDUCATION

B. A. Raizberg, A. A. Lysenko

The article considers and analyzes current problems of the Russian education system and offers possi­ble ways and methods of their solution. Some of the issues are caused by the past remnants, the others arose due to the increasing complication of economic and social processes, aggravation of resource re­strictions, instability of monetary circulation. Several tasks have become a challenge for the education system and society in general, they require mobilization of human and financial resources, adoption of non-standard, unobvious decisions.

Keywords: education, higher professional education, secondary education, general education, pre­school education, labor market, qualification, specialty, teachers, educational standard, assessment of quality and efficiency of education.

 

Райзберг Борис Абрамович, доктор экономических и технических наук, профессор, почетный академик РАЕН, заслуженный создатель космической техники, главный научный сотрудник Института макроэкономи­ческих исследований

e-mail: bar@isr.ru

Raizberg Boris A., ScD in Economics and Engineering, Professor, honorary academician, Russian Academy of Natural Sciences, honorary founder of space equipment, chief researcher, Institute of macroeconomic researches

e-mail: bar@isr.ru

Лысенко Алена Александровна, научный сотрудник Института макроэкономических исследований

e-mail: alyona-0109@mail.ru

Lysenko Alena A., Research associate, Institute of macroeconomic research

e-mail: alyona-0109@mail.ru

 

ОБЩЕЕ И ОСОБЕННОЕ В ПРОФЕССИОНАЛЬНО- ПЕДАГОГИЧЕСКОМ ОБРАЗОВАНИИ ОБУЧАЮЩИХСЯ БИЛИНГВОВ В НОВЫХ УСЛОВИЯХ

Л. К. Веретенникова

Статья посвящена актуальной проблеме творческого развития обучающихся билингвов и учащихся российских школ. Раскрыта характеристика подходов к модернизации образования в Российской Федерации. Показана модель образовательного процесса, которая включает в себя несколько блоков: целевой, теоретический, технологический, оценочно-результативный. На основе этой модели кон­струируется индивидуальная образовательная стратегия билингвов, которая позволяет учиты­вать индивидуальные личностные особенности обучающихся, их познавательную сферу. Статья со­держит выводы и рекомендации для педагогов и учителей в современных поликультурных условиях.

Ключевые слова: общее и особенное, билингвизм, ученик-билингв, поликультурный мир, эт­нокультурный социум, двуязычие, творческий потенциал, творческая деятельность.

 

THE GENERAL AND SPECIAL IN PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL TRAINING OF BILINGUAL STUDENTS IN NEW CONDITIONS

L. K. Veretennikova

The article deals with the problem of creative development of the bilingual students and pupils of Russian schools. Features of various approaches to modernization of education in the Russian Federation are revealed. The article describes a model of the educational process which includes several blocks: target, theoretical, tech­nological, estimated and productive. On the basis of this model individual educational strategy of bilingual student allowing to consider specific personal features of the trainees, their cognitive sphere is constructed. The article contains conclusions and recommendations for teachers in modern multicultural conditions.

Keywords: general and special, bilingualism, bilingual student, multicultural world, ethnic and cul­tural society, bilingualism, creativity, creative activity.

 

Веретенникова Людмила Кузьминична, доктор педагогических наук, профессор кафедры педагогики начального обучения Московского педагогического государственного университета

e-mail: vveret@rambler.ru

Veretennikova Ludmila K., ScD in Education, Professor, Primary Education Department, Moscow State Peda­gogical University

e-mail: vveret@rambler.ru

 

АНАЛИЗ ПОНЯТИЯ «ПРОТОТИП» – УСЛОВИЕ ОЦЕНКИ И РАЗРАБОТКИ СОДЕРЖАНИЯ ОБРАЗОВАНИЯ1

С. М. Зверев, В. И. Слободчиков

В статье в постановочной форме передается опыт анализа понятия «прототип» в образова­нии. Рассмотрено его абстрактно-образное и концептуальное значение; исторические формы изменчивости. Дана оценка его значения для разработки содержания образования.

Ключевые слова: прототип, норма, проектирование, генетический анализ, статусность, антропологический потенциал.

 

ANALYSIS OF THE CONCEPT "PROTOTYPE" – CONDITION OF ASSESSMENT AND DEVELOPMENT OF THE CONTENT OF EDUCATION

S. M. Zverev, V. I. Slobodchikov

The article deals with the experience of the analysis of the concept “prototype” in education. The article also considers its abstract, figurative and conceptual significance and historical forms of variability. The assessment of its value for the development of educational content is given.

Keywords: prototype, norm, design, genetic analysis, status, anthropological potential.

 

Зверев Сергей Михайлович, кандидат педагогических наук, заведующий лабораторией «Антропологиче­ские основы профессионально-педагогического образования» Московского института открытого образо­вания

e-mail: appassionata2005@ yandex.ru

Zverev Sergey M., PhD in Education, Head of the laboratory “Anthropological bases of Professional and Peda­gogical Education”, Moscow institute of Open Education

e-mail: appassionata2005@ yandex.ru

Слободчиков Виктор Иванович, доктор психологических наук, член-корреспондент РАО, ведущий на­учный сотрудник лаборатории «Антропологические основы профессионально-педагогического образова­ния» Московского института открытого образования

e-mail: dir-irdorao@ yandex.ru

Slobodchikov Viktor I., ScD in Psychology, corresponding member of Russian Academy of Science, chief re­searcher, “Anthropological Bases of Professional and Pedagogical Education” laboratory, Moscow institute of Open Education

e-mail: dir-irdorao@ yandex.ru

 

МЕТОДИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ОРГАНИЗАЦИОННЫХ ФОРМ ОБУЧЕНИЯ В ПЕДВУЗЕ В УСЛОВИЯХ ВНЕДРЕНИЯ СРЕДСТВ ИКТ

Р. М. Магомедов

В данной статье проводиться анализ понятий «организационные формы обучения», «форма ор­ганизации обучения», «формы учебной работы». Подчеркивается, что процесс обучения реализу­ется только через организационные формы, которые выполняют интегративную роль, обеспе­чивая объединение и взаимодействие всех его компонентов. Совокупность форм, объединенных по признаку связи преподавателя и студента посредством учебного материала и дополняющих друг друга, составляет организационную систему обучения. Раскрываются методические аспекты использования основных организационных форм обучения в педвузе в условиях внедрения средств информационно-коммуникационных технологий. Основной организационной формой обучения в педвузе, направленную на первичное овладение знаниями, представляет собой лекция. Кроме этого выделяются следующие организационные формы: семинарские занятия, практические за­нятия, лабораторные работы, педагогическая практика, самостоятельная работа.

Ключевые слова: организационная форма, формы обучения, информационные технологии, педвуз, лекция, семинар, преподаватель, студент.

 

METHODICAL ASPECTS OF USE OF ORGANIZATIONAL FORMS OF EDUCATION IN TEACHERS’ TRAINING UNIVERSITY WITHIN THE INTRODUCTION OF MEANS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES

R. M. Magomedov

The article analyzes such concepts as “organizational forms of teaching”, “forms of the organization of teaching”, “study forms”. It is emphasized that the process of training is implemented only through organizational forms which carry out an integrative role, providing association and interaction of all its components. Set of the forms united on the basis of communication of the teacher and the student by means of a training material and supplementing each other makes the organizational system of train­ing. The article reveals the methodical aspects of use of the main organizational forms of education in teachers' training University in the conditions of introduction of means of information and com­munication technologies. A lecture represents the main organizational and knowledge-oriented form of teaching in Pedagogical Universities. Besides, the following organizational forms are allocated: semi­nars, practical training classes, laboratory works, teaching practices, independent work.

Keywords: organizational form, forms of teaching, information technologies, teacher training Univer­sity, lecture, seminar, teacher, student.

 

Магомедов Рамазан Магомедович, кандидат педагогических наук, доцент кафедры информатики и про­граммирования Финансового университета при Правительстве Российской Федерации, доцент кафедры теории и методики обучения информатике Московского педагогического государственного университета

e-mail: Mrramazan75@mail.ru

Magomedov Ramazan M., PhD in Education, Associate Professor, Informatics and Programming Department, Financial University under the Government of the Russian Federation, Associate Professor, Theory and Methodol­ogy of teaching Computer Sciences Department

e-mail: Mrramazan75@mail.ru

 

АНТРОПОЛОГИЧЕСКАЯ ДИДАКТИКА: ПРОБЛЕМЫ И ПЕРСПЕКТИВЫ

В. Б. Новичков

Предлагаемая статья явилась итогом многолетнего теоретического исследования, направ­ленного на научное обоснование методологических основ отбора и конструирования модер­низируемого содержания образования. В статье обосновывается необходимость онтоди­дактического подхода в составе методологических подходов в дидактическом исследовании. Переосмысливается содержание основополагающих дидактических принципов. Раскрывает­ся их онтогенетическая детерминированность принципами классической дидактики и он­тологией человека. Утверждается, что господствующая сегодня практика формирования содержания образования на основе многовековой традиции и прагматического подхода к этой проблеме властных элит не имеет под собой научно-теоретических оснований. В статье излагается один из возможных подходов к сложившейся практике, поэтому пред­ставляемый материал носит дискуссионный характер. Вместе с тем на основе выдвинутых теоретических положений удалось осуществить несколько успешных проектных разработок, доказавших свою эффективность в образовательной практике. В статье отражен только теоретический компонент проведенного исследования, раскрывающий содержание интерпре­тируемых ключевых исходных концептов.

Ключевые слова: антропосоциокультурная сущность, онтодидактический подход, онтология человека, бытие, трансцендентность, антропогенность, социогенность, культурогенность, идеалогенность, диалогогенность, педагогическое проектирование и моделирование, антропо­логическая дидактика.

 

ANTHROPOLOGICAL DIDACTICS: PROBLEMS AND PROSPECTS

V. B. Novichkov

The article is the result of years of theoretical research aimed at scientific substantiation of methodologi­cal bases of selection and construction of modernized educational content. The article substantiates the need for autodidactic approach in the composition of methodological approaches in didactic study and rethinks the content of fundamental didactic principles. The article also reveals their ontogenetic deter­minacy principles by classical didactics and human ontology. It is claimed that the practice of formation of the content of education dominating today on the basis of centuries-old tradition and pragmatic ap­proach to this problem of imperious elite has under itself no scientific and theoretical bases. The article describes one of the possible approaches to the established practice therefore, the repre­sented material is debatable. At the same time on the basis of given theoretical provisions it has become possible to carry out some successful design developments that was proven efficient in educational practice. The article reflects only the theoretical component of the research revealing the content of the interpreted key initial concepts.

Keywords: anthroposociocultural essence, autodidactic approach, ontology of a person, life, transcen­dence, antropogenity, sociogenity, culturogenity, idealogenity, dialogism, pedagogical constructing and modeling, anthropological didactics.

 

Новичков Владимир Борисович, кандидат педагогических наук, доцент, заслуженный учитель РФ, совет­ник при ректорате Московского педагогического государственного университета

e-mail: buttur1@yandex.ru

Novichkov Vladimir B., PhD in Education, Associate Professor, Honored Teacher, Advisor to the Rector's Office, Moscow State Pedagogical University

e-mail: buttur1@yandex.ru

 

О ВОЗМОЖНЫХ ДИДАКТИЧЕСКИХ ПОДХОДАХ К ПОВЫШЕНИЮ КАЧЕСТВА ПРЕПОДАВАНИЯ ФИЛОСОФИИ В ВЫСШЕМ УЧЕБНОМ ЗАВЕДЕНИИ

Е. Г. Волкова

Философия – одна из немногих дисциплин в учебных планах высших ученых заведений, кото­рая является обязательной для изучения студентами всех факультетов, направлений и про­филей подготовки. Преподавательский опыт автора и многих его коллег свидетельствует о том, что чаще всего изучение философии оставляет у студентов не лучшие впечатления и воспоминания: эта дисциплина обычно воспринимается учащимися как крайне оторванная от жизни. В статье обосновывается важное методологическое положение, согласно которому преподаватель (при должных дидактических усилиях) вполне может показать студентам, что философия не оторвана от жизни, а, наоборот, имеет к ней самое прямое отношение, может быть не только ясной и понятной, но и интересной и увлекательной. Поставленные автором проблемы и предлагаемые им идеи смогут помочь преподавателям философии по­высить уровень мотивации студентов, изучающих философию, и поднять преподавание этой дисциплины на новый качественный уровень.

Ключевые слова: философия, преподавание философии, история философии, общетеорети­ческая философия, схоластика, методика, дидактика, познавательный интерес, мотивация.

 

POSSIBLE DIDACTIC APPROACHES TO INCREASING EFFICIENCY OF TEACHING PHILOSOPHY IN HIGHER SCHOOL

E. G. Volkova

Philosophy is one of few disciplines in higher school curricula that is compulsory for specializations. Author’s teaching experience as well as his colleagues’ shows that most often learning Philosophy leaves students unpleased: this discipline is usually seen as highly impractical. The article proves an important methodological postulate according to which a teacher (under proper didactic conditions) can show his students that Philosophy is not impractical and vice versa is relevant to real life, that it can be not only clear, but also interesting and captivating. The problems set by the author and his ideas can help Philosophy teachers increase students’ motivation and raise teaching of this discipline to a qualitatively new level.

Keywords: Philosophy, teaching Philosophy, history of Philosophy, theoretical Philosophy, Scholasti­cism, Methodology, Didactics, learning interest, motivation.

 

Волкова Екатерина Георгиевна, кандидат философских наук, доцент кафедры философии Московского педагогического государственного университета

e-mail: veg.a @ yandex.ru

Volkova Ekaterina G., PhD in Philosophy, Associate Professor of Philosophy Department, Moscow State Pedagogical University

e-mail: veg.a @ yandex.ru

 

ТРЕБОВАНИЯ К ФОРМУЛИРОВКЕ ТЕМЫ НАУЧНО- МЕТОДИЧЕСКОГО ИССЛЕДОВАНИЯ

И. М. Смирнова

Любое научное исследование, в частности по методике обучения математике, начинается с выбора темы. Направление исследования, как правило, выбирается в соответствии с индиви­дуальными склонностями, особенностями, запросами, интересами автора, его сложившимися представлениями о теории и методике обучения математике. В данной статье предлага­ются требования к формулировке темы такого исследования, которые иллюстрируются на примерах из методики обучения математике. Результатом исследования может быть рефе­рат, выпускная квалификационная работа, диссертация (магистерская, кандидатская, док­торская) и др. Хотя эти работы и различаются глубиной, строгостью изложения, объемом содержания, охватом рассматриваемых проблем, постановкой, проведением и результатами педагогического эксперимента, публикациями и т. п., в их основе лежит одна и та же методо­логия научно-педагогического исследования.

Ключевые слова: требование, тема, научно-методическое исследование.

 

REQUIREMENTS TO THE FORMULATION OF THE THEME OF SCIENTIFIC AND METHODICAL RESEARCH

I. M. Smirnova

Any scientific research, in particular on methods of teaching mathematics, begins with the selection of themes. The direction of research, as a rule, is selected in accordance with the personal habits, fea­tures, requests, interests of the author, his current ideas about the theory and methodology of teaching mathematics. This article includes requirements for the formulation of themes of such researches that are illustrated by examples of methods of teaching mathematics. The result of this research can be an abstract, graduation thesis, dissertation (master's, PhD, doctorate), etc. Though these works differ in the depth, rigor of presentation, scope of content, scope of the problems under consideration, formula­tion, conduct and results of the pedagogical experiment, publications, etc., they are based on the same methodology of scientific and pedagogical research.

Keywords: requirement, theme, scientific and methodical research.

 

Смирнова Ирина Михайловна, доктор педагогических наук, профессор кафедры элементарной математи­ки и методики обучения математике Московского педагогического государственного университета

e-mail: i-m-smirnova@yandex.ru

Smirnova Irina M., ScD in Education, Professor, Elementary Mathematics and Methods of Teaching Mathematics Department, Moscow State Pedagogical University

e-mail: i-m-smirnova@yandex.ru

 

МЕЖНАЦИОНАЛЬНОЕ ВОСПИТАНИЕ В СТРАНАХ ЗАПАДА: СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ

А. Н. Джуринский

В статье рассмотрена официальная школьная политика в условиях нарастания этнокуль­турной диверсификации социума в ведущих странах Запада, таких как США, Канада, Вели­кобритания, Германия, Франция. Специальному изучению подвергнута проблема межнацио­нального воспитания применительно к иммигрантам.

Ключевые слова: межнациональное воспитание, воспитание автохтонов, воспитание им­мигрантов, мультикультурное воспитание, кросс-культурное воспитание, интеркультурное воспитание, межкультурный диалог в воспитании, монокультурное воспитание.

 

INTERETHNIC EDUCATION IN THE COUNTRIES OF THE WEST: A COMPARATIVE ANALYSIS

A. N. Dzhurinsky

The article deals with the official school policy in terms of the increasing ethnic and cultural diversi­fication of society in the leading countries of the West, such as the USA, Canada, Great Britain, Ger­many, France. The problem of interethnic education in relation to immigrants is subjected to special studying.

Keywords: interethnic education, education of aboriginals, education of immigrants, multicultural education, cross-cultural education, inter-cultural education, cross-cultural dialogue in education, mono-cultural education.

 

Джуринский Александр Наумович, доктор педагогических наук, академик РАО, профессор Института детства Московского педагогического государственного университета

e-mail: djurins@yandex.ru

Dzhurinsky Alexander N., ScD in Education, Academician, Member of Russian Academy of Education, Professor, Institute of the Childhood, Moscow State Pedagogical University

e-mail: djurins@yandex.ru

 

ПРОЕКТИРОВАНИЕ ВОЗРАСТНО-НОРМАТИВНЫХ МОДЕЛЕЙ РАЗВИТИЯ ДОШКОЛЬНИКОВ В УСЛОВИЯХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО КОМПЛЕКСА

В. К. Рябцев, И. В. Ильичева, В. В. Ряшина

В рамках статьи рассматриваются различные аспекты разработки такой области гуманитар­ного знания, как возрастно-нормативная модель развития (ВНМР). Предпринята попытка об­щей первичной разметки смыслового поля проектирования ВНМР на ступени дошкольного обра­зования. ВНМР строится как комплексное психолого-педагогическое культуросообразное знание. Общий контур модели включает: линии развития, новообразования и ситуации развития; условия развития. Как интегральное новообразование дошкольного периода рассматривается появление субъектной позиции. Разработка ВНМР является составной частью комплекса проектных работ, необходимых для реализации возрастно-сообразной системы педагогической деятельности на определенной ступени образования.

Ключевые слова: возрастно-нормативная модель развития, гуманитарное знание, психоло­го-педагогическое проектирование, субъектная позиция, педагогические позиции, ступень об­разования, дошкольный период развития

 

DESIGN OF THE AGE-RELATED NORMATIVE MODELS OF DEVELOPMENT

V. K. Ryabtsev, I. V. Ilyichova, V. V. Ryashina

The article analyzes different aspects of elaborating of age-related normative models of development as a certain part of humanitarian knowledge. The authors discuss the main senses of elaborating age-related normative models of development at the stage of pre-school education. These models are described as complex psycho-pedagogical culture-related knowledge. In common sense, the design of the model includes: the lines of development, the new-formations, the situations of development and the conditions of development. The attitude of a subject is described as an integrative new-formation of pre-school childhood. The elaborating of age-related normative models of development is a very im­portant part of pedagogical design in order to develop the age-related system of pedagogical activity.

Keywords: age-related normative models of development, humanitarian knowledge, psycho-pedagogi­cal modelling, attitude of a subject, stage of education, pre-school education.

 

Рябцев Владимир Константинович, кандидат психологических наук, заведующий лабораторией профес­сионального развития педагогов ФГБНУ «Институт изучения детства, семьи и воспитания РАО»

e-mail: masterVR@yandex.ru

Ryabtsev Vladimir K., PhD in Psychology, Director, Laboratory of Teachers‘ professional development, Federal State-financed organization, Institute of childhood, family and education, Russian Academy of Education

e-mail: masterVR@yandex.ru

Ильичева Ирина Викторовна, директор ГБОУ гимназия № 1409 г. Москвы

e-mail: co1409@mail.ru

Ilyichova Irina V., Honoured Teacher of Russia, Principal of Gymnasium No. 1409, Moscow

e-mail: co1409@mail.ru

Ряшина Вера Викторовна, кандидат психологических наук, ведущий научный сотрудник лаборатории профессионального развития педагогов ФГБНУ «Институт изучения детства, семьи и воспитания РАО»

e-mail: dissovet-ippdrao@yandex.ru

Ryashina Vera V., PhD in Psychology, Chief Researcher, Laboratory of Teachers‘ professional development, Fed­eral State-financed organization, Institute of childhood, family and education, Russian Academy of Education

e-mail: dissovet-ippdrao@yandex.ru

 

О ФОРМИРОВАНИИ ТВОРЧЕСКИХ СПОСОБНОСТЕЙ УЧАЩИХСЯ

Г. П. Стулова

Статья посвящена проблеме формирования творческих способностей детей, так как они яв­ляются единственным источником интеллектуального и материального прогресса обще­ства. Автор утверждает, что творчество человека – это особое свойство его разума. Оно зарож­дается с самого раннего возраста и формируется в процессе исследовательской деятельности ребенка. Однако для успешного результата необходимы определенные условия. К ним относят­ся прежде всего определенные знания, а также развитие таких личностных качеств, как спо­собность к самообразованию, любознательность, скептицизм, настойчивость, воля, физиче­ское здоровье. Кроме этого, необходимы страстное желание творческой деятельности, упор­ный труд, степень одаренности от природы, которая характеризуется такими понятиями, как способности, талант, гениальность; необходим и талантливый педагог. В результате анализа этих условий, связанных с развитием некоторых личностных ка­честв, показан путь формирования творческих способностей детей в процессе обучения хоро­вому пению.

Ключевые слова: творчество, способности, голосовые проявления, исследовательская дея­тельность, способности к самообразованию, любознательность, наблюдательность, вообра­жение, скептицизм, настойчивость, энтузиазм, память, эмоциональность, физическое здо­ровье, хоровое пение, вокально-хоровая деятельность, певческое искусство, кризис системы образования.

 

FORMATION OF CREATIVE ABILITIES OF PUPILS

G. P. Stulova

The article is devoted to the problem of creativity development. The author claims that cre­ative abilities are the only source of intellectual and material progress for our society. Creativity is a special state of human mind. It arises from a very early age and develops during the process of research activities. However, for a successful outcome you need some certain circum­stances. These include, first of all, certain knowledge and development of such personal qualities as ability to self-education, curiosity, skepticism, persistence, will, physical health. In addition, a pas­sionate desire for creative activity is necessary as well as hard work; the degree of natural endow­ments, which is characterized by such notions as ability, talent, genius; a talented teacher. After analyzing these conditions, which are connected with the development of certain personal qual­ities, the article discusses a path of child’s creativity development from the perspective of choral singing classes.

Keywords: creativity, abilities, vocal effects, research, self-study, curiosity, observation, imagination, skepticism, perseverance, enthusiasm, memory, emotion, physical health, choral singing, vocal and choral activities, art of singing, crisis of the education system.

 

Стулова Галина Павловна, доктор педагогических наук, профессор кафедры музыкально-исполнитель­ского искусства в образовании Московского педагогического государственного университета

e-mail: stulova.galina@mail.ru

Stulova Galina P., ScD in Education, Professor, Performing arts and Music Department, Moscow State Pedagogi­cal University

e-mail: stulova.galina@mail.ru

 

ПРОБЛЕМЫ ДОШКОЛЬНОГО И НАЧАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Л. А. Безбородова

В статье рассматриваются современные проблемы преемственности дошкольного и началь­ного образования, проблемы и сущность, функции и вопросы эстетического воспитания до­школьников и младших школьников средствами семейного праздника, различные определения термина «Семейный досуг». Одновременно в статье раскрываются вопросы о введении предшкольной подготовки ребенка, обеспечении непрерывности дошкольного и начального образования. Кроме того, анализируют­ся основные направления образования и воспитания детей предшкольного возраста, их реали­зация в формировании учебной деятельности ребенка предшкольного возраста, показан про­цесс интеграции системы общего образования с дополнительным и предшкольным образовани­ем, адаптации ребенка к перегрузкам в школе. Охарактеризована классификация и виды се­мейных праздников, последовательность их подготовки и проведения, предварительная рабо­та по созданию сценария и композиции праздника, даны правила организации свободного вре­мени ребенка. Представлено содержание семейного досуга, приобщение детей к культурным видам активного отдыха.

Ключевые слова: предшкольное образование, преемственность, эстетическое воспитание, развитие ребенка, семейный досуг, праздник.

 

THE ISSUES IN PRESCHOOL AND PRIMARY EDUCATION

L. A. Bezborodova

The article looks into the current issues of the continuity of preschool and primary education, as well as the problems, essence, and functions of esthetic upbringing of preschool and primary school children by means of family celebrations and various definitions of the term „Family leisure are also considered. Issues relating to the introduction of preschool preparation of a child providing the continuity of pre­school and primary education are highlighted. Besides, the main directions of education and upbring­ing of preschool children and their implementation in the formation of learning activity of the child are analyzed. The integration process of General Education System with supplementary and preschool education is described and it is shown how children adopt themselves to overloads at school. Detailed classification of family holidays is followed by a look at successive steps involved in arranging a family holiday and the preparatory work that goes into creating the script and composition of the event. Rules are provided of how to organize the children leisure. Activities comprising family leisure and the way to introduce children to cultural and sports activities are described.

Keywords: preschool education, continuity, esthetic upbringing, child development, family leisure, holiday.

 

Безбородова Людмила Александровна, доктор педагогических наук, профессор кафедры теории и практики начального образования Московского педагогического государственного университета

e-mail: purity2002@mail.ru

Bezborodova Lyudmila A., ScD in Education, Professor, Theory and Practice of Primary education Department, Moscow State Pedagogical University

e-mail: purity2002@mail.ru

 

МЕТОДИКА ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ДЕЛОВЫХ ИГР В РАБОТЕ С ПЕДАГОГАМИ ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Н. А. Морева, Ю. А. Дмитриев, Т. В. Кротова

В статье раскрываются особенности подготовки и проведения деловых игр в образовательной практике, выявляются причины редкого применения данного метода, показана методология активных методов обучения, выделены трудности в применении деловой игры и активных методов обучения в работе с дошкольниками и педагогами дошкольного образования, показана методика ее проведения.

Ключевые слова: активные методы обучения, деловая игра, познавательная активность, признаки деловой игры, типы и разновидности деловой игры, этапы подготовки и проведения.

 

METHODS OF USING GAMES IN PRESCHOOL TEACHER TRAINING

N. A. Moreva, Yu. A. Dmitriev, T. V. Krotova

The article reveals special aspects of preparation and introduction of activity games in educational practice, identifies the reasons for the rare use of this method, shows the methodology of active train­ing methods, identifies the difficulties in using the game and active training methods with preschool children and preschool teachers’ training, provides the methods of their implementation.

Keywords: active training methods, business game, cognitive activity, business game elements, types and varieties of business games, stages of business game preparation and playing.

 

Морева Наталья Александровна, доктор педагогических наук, доцент, Академик МАНПО, профессор ка­федры дошкольной педагогики Московского педагогического государственного университета

e-mail: amoreva@yandex.ru

Moreva Natalia A., ScD in Education, Associate Professor, Academician, International Teacher’s Training Acad­emy of Science, Professor, Pre-school Pedagogy Department, Moscow State Pedagogical University

e-mail: amoreva@yandex.ru

Дмитриев Юрий Александрович, доктор педагогических наук, профессор кафедры дошкольной педаго­гики Московского педагогического государственного университета

e-mail: 4230000@rambler.ru

Dmitriev Yuri A., ScD in Education, Professor, Pre-school Pedagogy Department, Moscow State Pedagogical Uni­versity

e-mail: 4230000@rambler.ru

Кротова Татьяна Викторовна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры дошкольной педагогики Московского педагогического государственного университета

e-mail: krotovatv75@mail.ru

Krotova Tatiana V., PhD in Education, Associate Professor, Pre-school Pedagogy Department, Moscow State Pedagogical University

e-mail: krotovatv75@mail.ru

 

МЕТОДЫ И ТЕХНОЛОГИИ РАЗРЕШЕНИЯ КОНФЛИКТОВ В УПРАВЛЕНИИ ЗНАНИЯМИ

Е. Е. Луцькая, Е. В. Мерзлякова

Управление знаниями представляет собой совокупность разнообразных социальных практик и социальных технологий, которые поддерживают адекватный запас организационного зна­ния. В данной статье рассматриваются причины появления конфликтов в сфере управления знаниями, а также методы и технологии разрешения таких конфликтов.

Ключевые слова: управление знаниями, запас знаний, организация, конфликт, методы и технологии разрешения конфликтов.

 

METHODS AND TECHNOLOGIES OF CONFLICT RESOLUTION IN KNOWLEDGE MANAGEMENT

E. E. Lutskaya, E. V. Merzlyakova

Knowledge management is a combination of various social practices and social technologies which maintains an adequate fund of organizational knowledge. The article deals with the causes of con­flicts in the knowledge management and methods and technologies of conflict resolution.

Keywords: knowledge management, fund of knowledge, organization, conflict, methods and technolo­gies of conflict resolution.

 

Луцькая Екатерина Евгеньевна, кандидат философских наук, доцент кафедры теоретической и специ­альной социологии Института социально-гуманитарного образования Московского педагогического госу­дарственного университета

e-mail: ee.lutskaya@m.mpgu.edu

Lutskaya Ekaterina E., PhD in Philosophy, Associate Professor, Theoretical and Special Sociology Department, Institute of Social and Humanitarian Knowledge, Moscow State Pedagogical University

e-mail: ee.lutskaya@m.mpgu.edu

Мерзлякова Елена Викторовна, кандидат социологических наук, доцент кафедры социально-гуманитар­ных дисциплин и менеджмента факультета социологии, экономики, управления Московского социально- педагогического института

e-mail: elena-vm07@rambler.ru

Merzlyakova Elena V., PhD in Sociology, Associate Professor, Social and Humanitarian disciplines and Manage­ment Department, Sociology, Economics and Management Faculty, Moscow Social and Pedagogical Institute

e-mail: elena-vm07@rambler.ru

 

КОНФЛИКТЫ В СРЕДЕ ФИЗКУЛЬТУРНО-СПОРТИВНОГО ПЕРСОНАЛА

Н. В. Масягина

Изучение конфликтов и конфликтных ситуаций в физкультурно-спортивных коллективах является важным разделом в работе администрации. Любая организация состоит из определенного количества людей, которые являются ее со­трудниками – персоналом. Для них характерно наличие индивидуальных и корпоративных целей и задач, которые должны быть соотнесены с организационными. В статье проведен анализ особенности формирования сотрудниками физкультурно-спор­тивных организаций, выявлены виды конфликтов. Выделенные виды конфликтов определяют особенности управленческих решений руководи­теля: точность определения должностных обязанностей и функций всех сотрудников и под­разделений, а также предъявление единых требований к работе исходя из должностных обя­занностей сотрудников.

Ключевые слова: конфликт, персонал, физкультурно-спортивная организация, управленче­ское решение.

 

CONFLICT AMONG THE SPORTS STAFF MEMBERS

N. V. Masyagina

The study of conflict and conflict situations in sports teams is an important part in the administration work. Any organization consists of a number of people who are its staff members. They are character­ized by the presence of individual and corporate goals and objectives, which should be linked with the organizational ones. The article analyzes the peculiarities of the staff of sports organizations and identifies the types of conflicts. The allocated types of conflict management define the features of administrative decisions: the ac­curacy of determining the duties and responsibilities of all the employees and departments as well as the presentation of the common requirements to work on the basis of the official duties of employees.

Keywords: conflict, staff, sports organizations, administrative decision.

 

Масягина Наталья Васильевна, кандидат педагогических наук, доцент ГБУДПО «Московский учебно- спортивный центр» Москомспорта

e-mail: 01qwer@list.ru

Masyagina Natalya V., PhD in Education, Associate Professor, State budgetary educational institution of addi­tional professional education, “Moscow Sports Centre” Moscow Sport Committee

e-mail: 01qwer@list.ru

 

ШАГ ВПЕРЕД, ДВА ШАГА НАЗАД: К ВОПРОСУ ОБ ИННОВАЦИЯХ И ТРАДИЦИЯХ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ

А. А. Фролова

Вопрос о соотношении инноваций и традиций в образовательном процессе является доста­точно непростым и дискуссионным. Всегда ли образовательное новшество является прогрес­сивным и поднимает качество образования на новый, более высокий уровень? Не исключена ли такая ситуация, что при инновационном приобретении в чем-то одном, в другом происхо­дит потеря, или «шаг вперед» оборачивается также и «шагом назад»? Существуют ли такие образовательные традиции, которые заведомо выигрывают у любой инновации? Возможно ли говорить о безусловном прогрессе в области образования? Автор статьи предпринимает попытку в контексте полемики кумулятивистского и антикумулятивистского подходов рассмотреть вопрос о соотношении инновации и традиции в образовательном процессе. По­ставленная задача решается путем проблемного рассмотрения некоторых образовательных инноваций, в числе которых лекции-презентации как новые технические средства обучения, модульно-рейтинговая система оценки, тестирование и письменные работы вместо устной формы контроля знаний; а также традиций, среди которых «билетная» система сдачи эк­заменов, академическое, или «схоластическое» по преимуществу изложение учебного матери­ала. Автор аргументированно показывает что большинство инноваций затрагивает фор­му образовательного процесса, не меняя его «схоластического» содержания, тогда как именно последнее должно быть подвергнуто конструктивной критике, радикальному пересмотру и реорганизации, которая и будет действительной и позитивной образовательной инновацией.

Ключевые слова: кумулятивизм, антикумулятивизм, прогресс, инновация, традиция, обра­зовательный процесс, презентации, модульно-рейтинговая система, экзамен, схоластика.

 

ONE STEP FORWARD, TWO STEPS BACK: TO THE ISSUE OF INNOVATIONS AND TRADITIONS IN EDUCATIONAL PROCESS

A. A. Frolova

The article deals with the issue of correlation of innovations and traditions in educational process which is rather complicated and debatable. Is educational novelty always progressive and bringing education quality up to a new level? Can’t there be such a situation when innovative acquisition means some loss, in other words “a step forward” means “a step back”? Are there such educational traditions that outweigh any innovations a priori? Is it possible to speak about a unconditional progress in education? The author of the article makes an attempt to consider the issue of correlation of innovations and traditions in educational process in the aspect of counter-position of cumulative and anti-cumulative approaches. The objective is being solved by means of problematic tackling of certain educational innovations that include lectures-pre­sentations as new technical means of teaching, module-rating system, written tests instead of oral forms of knowledge control. The traditions viewed in this article are “cards” exam system, academic or “scholastic” lecturing. The author gives arguments that show that most innovations touch upon the form of educational process without changing its “scholastic” contents, whereas the latter must be reasonably criticized, radi­cally reconsidered and reorganized, which will be a real and positive educational innovation.

Keywords: cumulativism, anticumulativism, progress, innovation, tradition, educational process, pre­sentations, module-rating system, exam, scholasticism.

 

Фролова Александра Александровна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры дошкольной пе­дагогики Московского педагогического государственного университета

e-mail: strunya@yandex.ru

Frolova Alexandra A., PhD in Education, Associate Professor, Preschool Pedagogy Department, Moscow State Pedagogical University

e-mail: strunya@yandex.ru

 

СВЯЗЬ КРЕАТИВНОСТИ И АСИММЕТРИИ ЗРИТЕЛЬНОГО СЕНСОРНОГО ВХОДА У ШКОЛЬНИКОВ

А. А. Фабинская, Е. В. Фомина

В настоящей работе проведено изучение связи креативности и сочетаний асимметрий у школьников начальной и средней школы. 80 испытуемых обоего пола были разделены на группы с разными сочетаниями функциональных асимметрий и показателей на определение творче­ской одаренности на основе теста Торренса. Оригинальность мышления выше у детей 7–9 лет с предпочтением левого ведущего глаза по сравнению с детьми с правым ведущим глазом. Ори­гинальность предопределяет создание новых идей. В возрасте 10–12 лет дети с ведущим левым глазом превосходят своих сверстников по показателям гибкости мышления. Связи моторных асимметрий с креативностью не обнаружено, что, возможно, обусловлено социокультурным давлением праворукой среды.

Ключевые слова: креативность, творческие способности, функциональная межполушарная асимметрия мозга, латеральность, школьники, психофизиологические особенности, началь­ная школа.

 

CONNECTION BETWEEN CREATIVITY AND ASYMMETRY OF THE VISUAL SENSORY INPUT AMONG PUPILS

A. A. Fabinskaya, E. V. Fomina

The article analyzes the connection between creativity and combinations of different asymmetries among pupils of primary and secondary school. 80 subjects of both sexes were divided into the groups with different combinations of functional asymmetries and indexes defining creativeness on the basis of Torrance test. 7–9 years old children with a preference to the leading left eye have a higher origi­nality of thinking comparing to the children with a preference to the leading right eye. Originality predetermines creation of new ideas. At the age of 10–12 years children with the leading left eye tower above their peers according to the indexes of the flexibility of thinking. There were no connections found between motor asymmetry and creativeness, it is probably due to the social and cultural pressure of the right-handed environment.

Keywords: creativity, creative skills, functional hemispheric asymmetry of the brain, laterality, school­children, physiological features, elementary school.

 

Фабинская Анастасия Александровна, аспирантка Института физической культуры, спорта и здоровья Московского педагогического государственного университета, преподаватель физической культуры в шко­ле № 1315 г. Москвы

e-mail: fabi2008@yandex.ru

Fabinskaya Anastasiya A., Post-Graduate student, Institute of Physical Education, Sport and Health Moscow State Pedagogical University, teacher of physical education, School No. 1315, Moscow

e-mail: fabi2008@yandex.ru

Фомина Елена Валентиновна, доктор биологических наук, профессор Института физической культуры, спорта и здоровья Московского педагогического государственного университета

e-mail: fomin-fomin@yandex.ru

Fomina Elena V., ScD in Biology, Professor, Institute of Physical Education, Sport and Health Moscow State Peda­gogical University

e-mail: fomin-fomin@yandex.ru

 

НАРОДНЫЕ КОЛЫБЕЛЬНЫЕ КАК СРЕДСТВО ФОРМИРОВАНИЯ ОСНОВ МУЗЫКАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЫ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

О. П. Радынова

В статье обосновывается актуальность проблемы формирования музыкальной и общей куль­туры личности на современном этапе развития науки и практики дошкольного образования; раскрываются основные интегративные процессы, методы и формы, применяемые в разрабо­танной технологии, обосновывается их эффективность для развития музыкальной и общей культуры детей. Автор показывает, что в представленной технологии, реализованной в ав­торской программе музыкального развития детей «Музыкальные шедевры», восприятие класси­ческой и народной музыки объединяет все виды музыкальной деятельности, которые являются средствами выражения формируемого эмоционально-оценочного отношения к музыке. В статье анализируются возможности народной колыбельной в процессе приобщения ребенка к музыкаль­ной культуре, типы содержания, доступные детям, раскрываются особенности этого жанра, возможности разнообразного применения в практике дошкольного образования и в семье.

Ключевые слова: дошкольное образование, музыкальная культура, художественная культу­ра, общая культура, музыкальная классика, фольклор, колыбельные песни.

 

FOLK LULLABIES AS A MEANS OF FORMING THE FOUNDATIONS OF MUSICAL CULTURE OF PRESCHOOL AGE CHILDREN

O. P. Radynova

The article deals with the relevance of the problem of formation of musical and general culture of the individual at the current stage of development of science and practice of pre-school education. The article also describes the basic integrative processes, methods and forms used in the developed technol­ogy, substantiates their effectiveness for the development of musical and General culture of children. The article shows that in the presented technology realized in the author’s program of musical develop­ment of children „Musical masterpieces”, the perception of classical and folk music combines all types of musical activities which are means of expression of emotional and estimated attitude to music. The article also analyzes the possibilities of folk lullaby in the course of familiarizing of a child with musi­cal culture, the types of content available to children and reveals the features of this genre, possibilities of various implementation in practice of preschool education and in a family.

Keywords: preschool education, musical culture, art culture, general culture, musical classics, folklore lullabies.

 

Радынова Ольга Петровна, доктор педагогических наук, профессор, и. о. заведующего кафедрой эстети­ческого воспитания детей дошкольного возраста Московского педагогического государственного универ­ситета

e-mail: olgaradynova@mail.ru

Radynova Olga P., ScD in Education, Professor, Acting Chairperson, Aesthetic Education of preschool children Department, Moscow State Pedagogical University

e-mail: olgaradynova@mail.ru

 

ИЗУЧЕНИЕ НЕВЕРБАЛЬНЫХ СРЕДСТВ ОБЩЕНИЯ В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ КОММУНИКАТИВНО- РЕЧЕВЫХ УМЕНИЙ ШКОЛЬНИКОВ

С. А. Малинина

В статье рассматривается необходимость изучения невербальных средств речи для развития коммуникативно-речевых умений школьников. На уроках риторики школьники учатся эффек­тивному общению, которое включает использование невербальных средств, однако риторика отсутствует в обязательном базовом компоненте. Художественная литература описывает действительность, в том числе и невербальное поведение, обязательно присутствует пор­третная характеристика героя, поэтому изучение невербальных средств целесообразно про­водить на уроках литературы в процессе анализа художественного произведения. Одним из наиболее частотных является описание взгляда героя, который может являться частью его портретной характеристики, выполнять коммуникативную функцию, раскрывать взаимо­отношения персонажей и выражать их чувства. Рассмотрение несловесных средств позволит углубить анализ изучаемых произведений, повысить мотивацию учащихся, привлечь внимание к актуальным проблемам общения.

Ключевые слова: невербальные средства общения, анализ литературного произведения, пор­третная характеристика, взгляд, жест, тактильный контакт.

 

THE STUDY OF NON-VERBAL MEANS OF COMMUNICATION IN THE COURSE OF FORMATION OF COMMUNICATIVE AND SPEECH SKILLS OF SCHOOL STUDENTS

S. A. Malinina

The article considers the need for a study of non-verbal speech means for the development of commu­nicative skills of students. At the lessons of rhetoric students learn to communicate effectively, which includes the use of non-verbal means, but rhetoric is not a compulsory basic component. Works of fiction describe reality including non-verbal behavior, the portrait characteristics of the hero is neces­sarily present, therefore, it is expedient to carry out the study of non-verbal means in the classroom at literature lessons in the course of the analysis. One of the most frequent is the description of the look of the hero, which can be a part of his portrait characteristics and perform a communicative function, reveal the relationships between the characters and express their feelings. Consideration of nonverbal means will allow to deepen the analysis of the studied works, to increase motivation of pupils, to draw attention to actual problems of communication.

Keywords: nonverbal means of communication, analysis of literary work, portrait characteristic, the look, the gesture, tactile contact.

 

Малинина Светлана Алексеевна, учитель русского языка и литературы ГБОУ гимназия 1584, аспирантка филологического факультета Московского педагогического государственного университета

e-mail: int2206867@yandex.ru

Malinina Svetlana A., teacher, Russian language and literature, high school No. 1584, Post-graduate student, Philology Faculty, Moscow State Pedagogical University

e-mail: int2206867@yandex.ru

 

ДИАГНОСТИКА МОТИВАЦИИ ШКОЛЬНИКОВ К ИЗУЧЕНИЮ ФИЗИКИ

А. В. Желеева

Данная статья посвящена проблеме исследования мотивации старшеклассников к изучению физики. Проанализирован федеральный государственный образовательный стандарт с целью определения требований к личностным результатам освоения учащимися основной образо­вательной программы. Выявлено, что особое внимание в документе уделено мотивационной сфере школьников. Автором обоснована необходимость разработки педагогических инстру­ментов, позволяющих анализировать личностные результаты обучения. Изложены основные элементы методики исследования мотивационной сферы учащихся в области физики. В част­ности, предложен практичный метод исследования учебной мотивации: разработано тести­рование для исследования мотивационной сферы школьников, адаптированное к предмету «Физика»; удобный способ обработки данных тестирования (самостоятельно разработанная компьютерная программа); наглядное представление информации о мотивационной сфере школьников, позволяющее облегчить выявление причин неудовлетворительного уровня учеб­ной мотивации, определять направления деятельности педагога по их устранению, а также прогнозировать поведение школьников в различных видах деятельности. В статье приведены результаты исследования мотивационной сферы учащихся классов различных профилей.

Ключевые слова: физика, мотивационная сфера, старшеклассники, методика исследова­ния мотивационной сферы, диагностика, познавательный интерес, личностные результаты обучения.

THE DIAGNOSTICS OF SCHOOL STUDENTS’ MOTIVATION

 

THE DIAGNOSTICS OF SCHOOL STUDENTS’ MOTIVATION TOWARDS LEARNING PHYSICS

A. V. Zheleeva

This article is dedicated to the problem of investigation of high school students’ motivation towards learning physics. Federal state educational standard has been analyzed in order to define the require­ments for the personal results of students’ mastering of the basic educational program. The results of the study show that special attention in this document is given to the motivational sphere of students. The author has justified the need to develop educational tools to analyze personal learning outcomes. The basic elements of the research methodology of motivation in the field of physics are outlined in this document. In particular, practical methods of learning motivation research is proposed: testing for the study of motivation of students, adapted to the subject of „Physics”, convenient ways of testing data (an independently developed computer program). Visual representation of information about motivation of students makes it easier to identify the causes of poor academic motivation level, to determine the direction of teacher’s activity to eliminate them, as well as to predict the behavior of students in vari­ous activities. The article presents the results of the study of motivation of students of different profiles.

Keywords: physics, motivational sphere, senior students, research methods of motivational sphere, diagnostics, cognitive interest, personal learning outcomes.

 

Желеева Алина Валериевна, старший преподаватель кафедры физики для естественных факультетов Московского педагогического государственного университета

e-mail: Alina_Zheleeva@mail.ru

Zheleeva Alina V., Senior Lecturer, Physics for Natural Faculties Department, Moscow State Pedagogical University

e-mail: Alina_Zheleeva@mail.ru

 

ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ АВТОМАТИЗИРОВАННОЙ ГЕНЕРАЦИИ ЗАДАНИЙ ПО ДИФФЕРЕНЦИАЛЬНЫМ УРАВНЕНИЯМ

Р. М. Асланов, Е. В. Беляева, С. А. Муханов

В статье рассматриваются вопросы проектирования самостоятельной работы студентов при изучении курса дифференциальных уравнений. Одной из ключевых парадигм современного образования стала его гуманизация, индивидуализация и дифференциация. Одним из инстру­ментов, позволяющих задействовать указанные принципы обучения без кардинальных изме­нений сложившейся системы образования, является использование в учебном процессе систем дистанционного обучения, например Moodle. Данная система имеет развитые возможности по организации самостоятельной работы студентов. При этом проблемой является подготовка индивидуального набора заданий каждому студенту. Для решения данной проблемы авторами был разработан генератор заданий самостоятельной работы. Генерирование вида дифференци­ального уравнения производится с учетом выделенных канонических форм дифференциальных уравнений. В канонических формах для генерации использовались рекурсивные функции. Уро­вень вложенности данных функций предлагается регулировать параметром, значение которого определяет сложность уравнения. В каждой рекурсивной функции выбор тех или иных матема­тических функций осуществлялся с помощью генератора случайных чисел.

Ключевые слова: самостоятельная работа, высшее образование, образовательные техноло­гии, технология дистанционного обучения, Moodle.

 

INFORMATION TECHNOLOGIES OF AUTOMATED GENERATION OF TASKS ON THE DIFFERENTIAL EQUATIONS

R. M. Aslanov, E. V. Belyaeva, S. A. Mukhanov

The article considers the issues of designing students’ independent work when studying the course of “Differential Equations”. The main paradigm of modern education has become its humanization, in­dividualization and differentiation. Distance Learning System is one of the tools to use these principles without fundamental changes in the current education system. Moodle is the example of this system. It has advanced capabilities for organization of independent work of students. The challenge is to create an individual set of tasks for each student. Authors have developed a generator of homework tasks for independent work. The form of differential equation generation is made taking into account the selected canonical form of differential equations. Recursive functions were used for the generation of equations from its canonical forms. The nesting level of these functions is proposed to adjust by the parameter. The value of this parameter determines the complexity of the equation. In each recursive function the choice of these or those mathematical functions is carried out by means of random figures generator.

Keywords: independent work, higher education, educational technologies, distance learning technol­ogy, Moodle.

 

Асланов Рамиз Муталлим оглы, доктор педагогических наук, профессор кафедры математического ана­лиза Московского педагогического государственного университета

e-mail: r_aslanov@list.ru

Aslanov Ramiz M., ScD in Education, Professor, Mathematical Analysis Department, Moscow State Pedagogical University

e-mail: r_aslanov@list.ru

Беляева Елена Вадимовна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры информатики Ульяновского высшего авиационного училища гражданской авиации (институт)

e-mail: r_aslanov@list.ru

Belyaeva Elena V., PhD in Education, Associate Professor, Informatics Department, Ulyanovsk Higher Civil Avia­tion School (Institute)

e-mail: r_aslanov@list.ru

Муханов Сергей Александрович, кандидат педагогических наук, доцент кафедры высшей математики Московского государственного машиностроительного университета (МАМИ)

e-mail: s_a_mukhanov@mail.ru

Mukhanov Sergey A., PhD in Education, Associate Professor, Mathematics Department, Moscow State Engineer­ing University (MS EU)

e-mail: s_a_mukhanov@mail.ru

 

ОПТИМИЗАЦИОННЫЙ ЭКСПЕРИМЕНТ В СРЕДЕ ANYLOGIC

А. И. Калугин

В данной статье приводится подробное описание компьютерного оптимизационного экспери­мента, рекомендуемого к проведению в процессе изучения имитационного моделирования в кур­се информатики. В статье присутствуют методические рекомендации, необходимые иллю­стративные материалы, а также задания для самостоятельного выполнения. На конкретном примере рассмотрено использование новых видов учебной деятельности в среде компьютерного моделирования AnyLogic, доступной для бесплатного использования в образовательных целях.

Ключевые слова: моделирование, модель, компьютерный эксперимент, имитационное моде­лирование, оптимизация, оптимизационный эксперимент, AnyLogic.

 

OPTIMIZATION EXPERIMENT IN ANYLOGIC

A. I. Kalugin

The article deals with the detailed description of computer optimization experiment which is rec­ommended to use in the process of learning simulation in the computer science course. The article contains methodical recommendations, all the required illustrations and self-study tasks. Trough a specific example the author explains how to apply the new types of learning using the simulation modeling tool Any Logic free for educating purposes.

Keywords: modeling, model, computer experiment, imitation modeling, optimization, optimization experiment, AnyLogic.

 

Калугин Александр Игоревич, старший преподаватель кафедры прикладной математики, информатики и информационных технологий факультета физики и информационных технологий Московского педагоги­ческого государственного университета; соискатель кафедры теории и методики обучения информатике Московского педагогического государственного университета

e-mail: kalugin.alexander@mail.ru

Kalugin Alexander I., Senior Lecturer, Mathematics, Informatics and Information Technologies Department, Physics and Information Technologies Faculty, Moscow State Pedagogical University; Post-Graduate Student, The­ory and Methods of Teaching Computer Sciences Department, Moscow State Pedagogical University

e-mail: kalugin.alexander@mail.ru

 

РАССМОТРЕНИЕ ВОПРОСОВ ИНФОРМАЦИОННОЙ БЕЗОПАСНОСТИ НА ПРИМЕРЕ ИЗУЧЕНИЯ СЕМЕЙСТВА ФАЙЛОВЫХ СИСТЕМ ОС LINUX EXT2FS-EXT4FS НА УРОКАХ ИНФОРМАТИКИ В СРЕДНЕЙ ШКОЛЕ

П. И. Ефимов

В статье рассматривается особенности организации образовательного процесса в средней школе по изучению вопросов информационной безопасности в рамках изучения курса информа­тики. Подчеркивается важность изучения вопросов информационной безопасности в школь­ном курсе информатики, раскрывается современное представление понятия информационной безопасности. Предложены простые и доступные средства для изучения данных вопросов на примере файловой системы операционной системы Linux. Рассмотрена краткая история мо­дели безопасности файловой системы Linux. Предложены различные задания для школьников, которые в соответствии с ФГОС разбиты на необходимый, повышенный и высокий уровень сложности, что дает возможность школьникам самостоятельно оценивать свой уровень ос­воения материала. При этом школьники могут самостоятельно выбрать, в какой среде вы­полнять данные задания – в среде командной строки или используя графический интерфейс пользователя.

Ключевые слова: информационная безопасность, Linux, защита информации, файловая си­стема, обучение информатике.

 

CONSIDERATION OF INFORMATION SECURITY ISSUES ON THE EXAMPLE OF THE STUDY OF FAMILY OF FILE SYSTEMS EXT2FS-EXT4FS OF LINUX OPERATION SYSTEM AT INFORMATICS LESSONS IN HIGH SCHOOL

P. I. Efimov

The article considers the features of organization of educational process at schools on studying of in­formation security issues within the informatics course and highlights the importance of the studies. The modern representation of the concept of information security is disclosed. The simple and acces­sible tools for the study of these issues on the example of the file system of Linux operation system are proposed. The article gives a brief review of the history of Linux security model. Various assignments that are divided into three levels (required, enhanced and high level of complexity) in accordance with State Educational Standards are proposed It enables students to evaluate their own level of mastering the material. At the same time, students can choose their own environment in which to perform these tasks - in an environment using the command line or a graphical user interface.

Keywords: information security, Linux, data protection, file system, teaching of Informatics.

 

Ефимов Павел Игоревич, аспирант кафедры теории и методики обучения информатике математического факультета Московского педагогического государственного университета; учитель информатики МОУ СОШ № 20 им. Н. З. Бирюкова

e-mail: pefimov@pcpower.ru

Efimov Pavel I., Post-Graduate student, Theory and Methods of teaching informatics Department, Moscow State Pedagogical University; Teacher of informatics, N. Z. Biryukov Moscow school No. 20

e-mail: pefimov@pcpower.ru

 

ОСНОВНЫЕ МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОДХОДЫ К РЕШЕНИЮ ЗАДАЧ, СВЯЗАННЫХ С РАСТВОРИМОСТЬЮ И КРИСТАЛЛИЗАЦИЕЙ

Е. Г. Нелюбина, Л. Г. Сафина

В данной статье отражена необходимость решения задач в школьном курсе изучения химии. В процессе решения задач по химии происходит уточнение и закрепление понятий о веще­ствах и процессах, в частности понятий, связанных с растворимостью и кристаллизаци­ей. Данный процесс побуждает учащихся повторять пройденное, углублять и осмысливать его, химические задачи способствуют формированию системы конкретных представлений о процессах, происходящих в природе и развитию сложной мыслительной деятельности уча­щихся. Теснейшее взаимодействие знаний и действий является основой формирования раз­личных приемов мышления: суждений, умозаключений, доказательств. В статье подобраны задачи, включающие определенные химические ситуации, становятся стимулом самостоя­тельной работы школьников с учебным материалом. Также в этой статье предлагаются методические рекомендации по решению задач на расчеты, связанные с растворимостью и кристаллизацией.

Ключевые слова: расчетные задачи по общей химии, методика решения химических задач, растворы, коэффициент растворимости, растворимость, кристаллизация.

 

BASIC METHODOLOGICAL APPROACHES TO THE SOLUTION OF PROBLEMS RELATED TO SOLUBILITY AND CRYSTALLIZATION

E. G. Nelubina, L. G. Safina

The article reflects the need to address the problems in the school course of chemistry. In the process of solving problems in the chemistry course there happens refinement and consolidation of notions about substances and processes, in particular the concepts related to the solubility and crystallization. This process encourages students to revise the studied material, to deepen and comprehend it. Chemical problems contribute to the formation of the system of specific ideas about the processes occurring in the nature and development of complex cognitive activities of students. Close interaction of knowledge and action is the basis for the formation of different methods of thinking: judgment, reasoning, evidence. The article has selected the tasks, including certain chemical situations that stimulate independent work of students with educational material. The article also offers guidelines to meet the challenges of calculations associated with solubility and crystallization.

Keywords: computational problems in general chemistry, methods of solving chemical problems, solu­tions, solubility coefficient, solubility, crystallization.

 

Нелюбина Елена Георгиевна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры химии, географии и мето­дики их преподавания Поволжской государственной социально-гуманитарной академии

e-mail: nelena2001@mail.ru

Nelubina E. G., PhD in Education, Associate Professor, Chemistry, Geography and Methods of their teaching De­partment, Volga State Academy of Social Sciences and Humanities

e-mail: nelena2001@mail.ru

Сафина Лилия Галимзановна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры химии, географии и мето­дики их преподавания Поволжской государственной социально-гуманитарной академии

e-mail: safina.liliya@pgsga.ru

Safina L. G., PhD in Education, Associate Professor, Chemistry, Geography and Methods of their teaching Depart­ment, Volga State Academy of Social Sciences and Humanities,

e-mail: safina.liliya@pgsga.ru

 

ОДИН ИЗ ПОДХОДОВ К ИЗУЧЕНИЮ ТЕМЫ «ФИЗИЧЕСКАЯ МОДЕЛЬ ИДЕАЛЬНОГО ГАЗА И РАСПРЕДЕЛЕНИЕ МАКСВЕЛЛА ПО СКОРОСТЯМ МОЛЕКУЛ»

Э. В. Доброхотов

В рамках классической модели идеального газа выводится распределение Максвелла по скоро­стям. Предполагается, что газ представляет собой изотропную однородную среду, в котором число частиц в каждом выделенном объеме фиксировано, но очень велико. При отсутствии внешних воздействий на систему в силу изотропии направления скоростей молекул в про­странстве являются совершенно случайными. При этом модули величин скоростей изменя­ют свои значения от нуля до бесконечности, но функция распределения имеет характерный максимум для тех скоростей, когда кинетическая энергия молекул сравнима с температурой газа. Предложенный вывод распределения Максвелла может быть полезным как преподавате­лям, читающим молекулярную физику и термодинамику в курсе общей физики в вузе, так и преподавателям школы в классах с углубленным изучением физики.

Ключевые слова: идеальный газ, распределение Максвелла, концентрация, вероятность.

 

ONE APPROACH TO THE STUDY OF THE TOPIC “PHYSICAL MODEL OF IDEAL GAS AND MAXWELL DISTRIBUTION OF MOLECULAR VELOCITIES”

E. V. Dobrokhotov

The Maxwell velocity distribution is derived in framework of a classical model of an ideal molecular gas. The gas is considered to be an absolutely homogeneous and isotropic environment in which the number of particles in each selected volume is supposed to be very large and fixed. When external impact on the system is absent the directions of molecular velocities are fully random. Modules of the velocities may vary from zero to infinity but the distribution function has a characteristic maximum for those velocities of molecules for which the kinetic energy of the molecules is comparable to the temperature of the gas. The proposed method of obtaining the Maxwell distribution can be useful both for college teachers who teach molecular physics and thermodynamics, and for school teachers in classes with profound study of physics.

Keywords: ideal gas, the Maxwell distribution, concentration, probability.

 

Доброхотов Эдуард Валерьевич, кандидат физико-математических наук, доцент Нижегородского госу­дарственного университета

e-mail: doev4@mail.ru

Dobrokhotov Edward V., PhD in Physics and Mathematics, Associate Professor, Nizhny Novgorod State University

e-mail: doev4@mail.ru

 

К ВОПРОСУ О МЕТОДАХ ОБУЧЕНИЯ ЭСТРАДНОМУ ПЕНИЮ

И. Х. Стулов

В статье говорится о трудностях обучения эстрадному пению в связи с недостатком научно- методической литературы. Автор рассматривает различные методы обучения пению про­шлых лет и современности. Среди них такие, как пение в речевой позиции; освобождение голо­са; фонопедический; концентрический; объяснительно-иллюстративный; репродуктивный; мысленное пение на основе внутрислухового представления; активизация слухового восприя­тия и умственных операции в процессе сравнительного анализа правильного и неправильного голосообразования у певцов; накопление слуховых впечатлений в процессе прослушивания за­писей хороших певцов и др. В результате анализа различных методических систем обучения пению автор делит их на локальные, которые направлены на управление функцией какой-либо отдельной части голосо­вого аппарата, и системные, воздействующие целостно на весь голосообразующий комплекс. Системные методы в свою очередь по своему воздействию могут иметь различное назначение: психологическое, физиологическое, эмпирическое и акустическое. На основе личного исполнительского и педагогического опыта автором предложена научно обоснованная комплексная методика воспитания профессиональных эстрадных певцов, состо­ящая из сочетания различных системных методов, в зависимости от индивидуальных особен­ностей учащихся.

Ключевые слова: эстрадное пение, вокальная педагогика, локальные и системные методы об­учения, технология голосообразования, проблемы эстрадных певцов.

 

TO THE ISSUE OF METHODS OF TEACHING POP SINGING

I. Kh. Stulov

The article discusses the difficulties of pop-singing teaching due to the lack of scientific and method­ological literature. The author considers the variety of methods of pop-singing teaching both modern and of the past years. Among them are: singing in the speech position; the release of the voice; phono­pedic; concentric; explanatory and illustrative; reproductive; mental singing on the basis of inner ear perception; activation of aural impression and mental operations in the process of the comparative analysis of the right and wrong singers’ phonation; the accumulation of aural experiences in the pro­cess of listening to recordings of good singers, etc. As a result of the analysis of various methodical systems of teaching singing the author divides them into local, which are focused on a function of a particular part of the vocal apparatus, and system, af­fecting the whole voice-forming complex. System methods can also have different purposes of influence: psychological, physiological, empirical and acoustic. The author proposes evidence-based practices developed during personal performing and teaching experience, through the system perspective of professional pop singers education.

Keywords: pop-singing, vocal pedagogy, local and system teaching methods, phonation technology, problems of pop singers.

 

Стулов Игорь Харьевич, кандидат педагогических наук, доцент кафедры эстрадного искусства в образо­вании Московского педагогического государственного университета

e-mail: igorstulov1982@gmail.com

Stulov Igor Kh., PhD In Education, Associate Professor, Pop music and Art Department, Moscow State Pedagogi­cal University

e-mail: igorstulov1982@gmail.com

 

СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ СУЩНОСТЬ ИДЕАЛА ВОСТОЧНЫХ ЕДИНОБОРСТВ ЛИЧНОСТНЫЙ ПОДХОД

А. В. Сафошин

В настоящей статье мы предпринимаем попытку сформулировать идею о необходимости личностного подхода к восточным единоборствам, которые подводятся под теоретический идеал. Тезисное раскрытие понимания самой личности с целью подведения ее под идеал на­глядно демонстрирует, что личность имеет трехсоставную структуру, личность человека биологически избыточна, у представителей разных национальностей ментальная организа­ция личности различна, слабые стороны личности необходимо компенсировать. С позиции В. И. Стрелкова, дополняющего взгляды З. Фрейда представлением о циклическом обращении информации внутри сложившейся структуры, отношения, которые складываются между отдельными подструктурами личности, выглядят таким образом, что инициатором всех процессов выступает Я, совпадающее с мотивационной сферой личности. В свою очередь, Я воздействует на ОНО – поведенческую сферу, где хранится два источника генетической ин­формации – инстинкты и задатки. Наконец, СВЕРХ-Я, являясь сферой интеллектуальной, работает также с двумя источниками информации – внешней, культурной, и внутренней, генетической. Представители Востока в отношении себя реализуют эволюционный путь раз­вития, грамотно пользуясь достижениями иных культур, западный тип личности момен­тально обнаруживает у себя наличие способностей после того, как они актуализируются под влиянием кумулятивного эффекта мотивации, в русской ментальности генетически зало­жен личностный конфликт, поскольку имеет место парадоксальный тип отношений, когда низшее пытается управлять высшим, вследствие чего возникает проблема столкновения вле­чений с высшими ценностями, которые отказываются ассимилировать низшее. Предлагается технологическая карта, в основу которой кладется режим опережающего отражения, что в условиях обучения приводит умственную деятельность в динамику. Тем самым преодолевает­ся генетическая стереотипия образов, что тождественно социально-педагогическому идеалу восточных единоборств в их сущности.

Ключевые слова: социально-педагогический идеал восточных единоборств, личностный под­ход, ментальность личности, структура личности.

 

SOCIAL AND PEDAGOGICAL NATURE OF THE IDEAL OF ORIENTAL MARTIAL ARTS: PERSONAL APPROACH

A. V. Safoshin

The article presents the idea of a personal approach to the Oriental martial arts, which are under the theoretical ideal. Thesis disclosure of understanding of personality in order to take it under ideal clearly demonstrates that a person has a threefold structure, his personality is biologically redundant, representatives of different nationalities have different mental organization, weak points of a person need to be compensated. From V.I. Strelkov’s position who supplements Freud’s views with the idea of cyclic circulation of information inside the developed structure, the relations which develop between separate substructures of the personality look in such a way that the initiator of all the processes is I, coinciding with the motivational sphere of the personality. In turn, I influences It – the behavioral sphere which contains two sources of genetic information - instincts and inclinations. Finally, SUPER I, being the intellectual sphere, works also with two sources of information – external, cultural, and internal, genetic. Representatives of the East, regarding themselves, implement an evolutionary way of development, competently using achievements of other cultures. Western type of a personality instantly finds in itself the existence of abilities, once they are updated under the influence of cumulative effect of motivation, in the Russian mentality the personal conflict is genetically put since there is a paradoxical type of relations when the lowest tries to operate the highest owing to what there is a problem of col­lision of inclinations with the supreme values which refuse to assimilate the lowest. The article offersa flow chart based on the principle of advancing reflection when during the training mental activity comes into dynamics. Thereby, the genetic stereotypy of images which is identical to social and peda­gogical ideal of oriental martial arts in their essence is overcome.

Keywords: the socio-pedagogical ideal of martial arts, personal approach, mentality of personality, structure of personality.

 

Сафошин Александр Викторович, кандидат педагогических наук, профессор кафедры теоретических ос­нов физической культуры и спорта Московского педагогического государственного университета

e-mail: stam67@mail.ru

Safoshin Alexander V., PhD in Education, Professor, Theoretical foundations of physical education and sports Department, Moscow State Pedagogical University

e-mail: stam67@mail.ru