Полезные ссылки
Словари
КОНКУРСЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО МАСТЕРСТВА КАК ФОРМА ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ
ИНТЕРАКТИВНЫМ ФОРМАМ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ НА ОСНОВЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ИНТЕГРАЦИИ
COMPETITIONS OF PROFESSIONAL SKILLS AND INTERACTIVE FORMS OF INTEGRATION
OF THEORY AND PRACTICE OF EDUCATION
В. Л. Матросов,
Н. Ю. Борисова,
Д. А. Мельников,
Л. М. Аунапу
Статья посвящена анализу становления в г. Москве системы конкурсов профессионального мастерства педагогов как открытой формы образовательной интеграции психолого-педагогической теории и практики. На основе изучения опыта МПГУ по организации и участию в данных конкурсах характе ризуются универсальные факторы совершенствования системы подготовки педагогических кадров.
Ключевые слова: конкурсы профессионального мастерства, номинация «Педагогический дебют»,формы интеграции педагогической теории и практики, совершенствование системы подготовки педагогических кадров.
V. L. Matrosov,
N. Yu. Borisova,
D. A. Melnikov,
L. M. Aunapu
This article deals with analysis of formation in Moscow the system of teachers’ professional skills’ competitions as open form of educational integration in psychologypedagogical theory and practice. The universal factors of perfecting of the system of training for pedagogical personnel are characterized on the ground of experience of MSPU in organization and participation in such competitions.
Keywords: competitions of professional skills, “Pedagogical debut” category, forms of integration of pedagogical theory and practice, perfecting of the system of training for pedagogical personnel.
ОСОБЕННОСТИ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО УПРАВЛЕНИЯ
ON SPECIAL FEATURES OF PEDAGOGICAL MANAGEMENT
Л. Н. Павлова
В статье дана характеристика педагогического управления, названы особенности педагогического управления и представлен критерий оценки эффективности педагогического управления.
Ключевые слова: педагогическое управление, учениический коллектив, механизм управления и технология педагогического управления.
L. N. Pavlova
The article presents the characteristics of pedagogical management, states its main features and describes the criteria of evaluation of the effectiveness of pedagogical
management.
Keywords: pedagogical management, group of pupils, control mechanism, technology of pedagogical management.
БОЛОНСКИЙ ПРОЦЕСС В СОЦИОЛОГИЧЕСКОМ ИЗМЕРЕНИИ
THE BOLOGNA PROCESS IN SOCIOLOGICAL FRAMEWORK
В. И. Баранова
В статье на основании вторичного анализа социологических исследований академического сообщества выявлена широкая палитра мнений об особенностях протекания Болонского процесса в нашей стране. Проведенный анализ позволил выделить ряд принципиальных позиций, которые отражают суть мнений ученых, преподавателей и студентов по отношению к основным положениям Болонской декларации.
Ключевые слова: Болонский процесс, опрос экспертов, инновации, опрос педагогов и студентов региональных вузов, реформирование образования.
V. I. Baranova
In this article based on a secondary analysis of sociological studies of the academic community a broad palette of opinions about the features of the Bologna Process in our country has been revealed. The analysis enabled us to identify a number of basic items that reflect the essence of the views of scientists, teachers and students as regards the basic tenets of the Bologna Declaration.
Keywords: Bologna Process, interviewing experts, innovation, survey of teachers and students of regional universities, educational reform.
ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ТЕХНОЛОГИЯ:
ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЙ АСПЕКТ
PEDAGOGICAL TECHNOLOGY: ON THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECT
Л. В. Загрекова
В статье представлен возможный вариант конструирования учебного процесса в условиях его технологизации на основе учета и реализации ведущих методологических подходов современной педагогической науки.
Ключевые слова: педагогическая технология, педагогическая система, процесс обучения, методологические принципы педагогики (системный, деятельностный, личностный), субъекты образовательного процесса, конструирование учебного процесса.
L. V. Zagrekova
There is a possible version of construction of educational process in conditions of its technologization on thebase of accountability and realization of leading methodologicalapproach of modern pedagogical science presentedin that article.
Keywords: pedagogical technology, pedagogical system, process of education, methodological principle of pedagogy (systemic, activity, personality), subjects of educational process, construction of educational process.
БИЛИНГВИЗМ И БИЛИНГВАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
BILINGUALISM AND BILINGUAL EDUCATION
А. А. Позднякова
В статье рассматривается билингвизм как одна из основных тенденций языкового развития общества. Билингвальное образование представляется
важной составляющей образовательного процесса. Доказывается, что обмен информацией на билингвальной основе способствует формированию единого межкультурного пространства.
Ключевые слова: многоязычие, билингвизм, миграция, интеграция этнокультурный компонент, билингвальное образование.
A. A. Pozdnyakova
The article deals with bilingualism as one of major trends in language development of a society. Bilingual education appears to be an important part of educational
process. Bilingual information exchange is proved to be helping in creation of single intercultural space.
Keywords: multilingualism, bilingualism, migration, integration, ethnocultural component, bilingual education.
ОЦЕНКА РЕЗУЛЬТАТОВ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
УЧИТЕЛЯ И ШКОЛЫ
ASSESSMENT OF THE RESULTS OF THE TEACHER AND SCHOOL PERFORMANCE
А. Е. Бахмутский,
Н. И. Голубенко
Рассматривается метод и алгоритм оценки предметных достижений учащихся при рубежном контроле в общем образовании. Обосновывается возможность оценки предметных результатов с помощью
информационных технологий. Описывается подход к интерпретации и применению результатов для оценки результатов деятельности учителя и школы.
Ключевые слова: общее образование, предметные результаты, оценка, алгоритм, интерпретация.
A. E. Bakhmutsky,
N. I. Golubenko
The method and algorithm of an assessment of pupils’ achievements in school subjects is considered in the framework of school education. The possibility of an
estimation of subject results by means of information technology is proved. The article describes an approach to interpretation and application of the results with a view to estimating teachers’ and school performance
Keywords: school education, subject results, assessment, algorithm, interpretation.
СТРУКТУРА ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ВУЗА
STRUCTURE OF THE RESEARCH UNIVERSITY
С. А. Якшин,
А. С. Якшина
В статье обсуждается вопрос организации исследовательской работы при обучении в высшем учебном заведении. Разобраны понятия научно-исследовательской и учебно-исследовательской ра боты. Приведена модель организации учеб но-исследовательской работы на физико-математическом отделении.
Ключевые слова: исследовательская работа, научно-исследовательская работа, учебно-исследователь ская работа, организация исследовательской
работы.
S. A. Yakshin,
A. S. Yakshina
In the article the question of the organization of research work of students is discussed. The concepts of scientific-research and educational-research work are
scrutinized, the organization of the educational-research work at the Physics and Mathematics Department of the institute is described.
Keywords: scientific-research, educational-research
work, the organization of research work.
ОРГАНИЗАЦИЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
СТУДЕНТОВ В ВУЗЕ
STUDENTS’ SELF-ACTIVITY ORGANIZATION AT A HIGHER EDUCATION INSTITUTION
А. А. Клецкина,
А. В. Избицкая
В статье предлагается авторская трактовка сущ-
ности понятия «самостоятельная деятельность
студентов» и пути организации самостоятельной
деятельности студентов вуза в учебном процессе
на методическом уровне.
Ключевые слова: самостоятельная деятельность
студентов, методические аспекты организации са-
мостоятельной деятельности студентов в вузе.
A. A. Kletskina,
A. V. Izbitskaya
The article presents the authors’ interpretation of the
essence of the notion of students’ self-activity and illustrates
the ways of its organization at higher education
institutions during the learning process at the methodological
level.
Keywords: students’ self-activity, methodological aspects
of students’ self-activity organization.
ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ПОДХОДЫ К ПРОЕКТИРОВАНИЮ
КУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО
ПРОСТРАНСТВА ВУЗА
THEORETICAL APPROACHES TO THE DESIGN OF CULTURE STUDIES EDUCATIONAL
ENVIRONMENT OF HIGH SCHOOL
Е. В. Широкова
В статье рассматриваются теоретические подхо-
ды к проектированию культурологического образова-
тельного пространства высшей школы, анализиру-
ются теоретическая база и условия построения та-
кого пространства. Автор определяет направления
развития субъектности участников образователь-
ного процесса и приводит модель развития культу-
рологического образовательного пространства.
Ключевые слова: субъектность, субъектно-
субъектное взаимодействие, культурологический
подход, культурологическое образовательное про-
странство, проектирование.
E. V. Shirokova
The paper considers theoretical approaches to the design
of culture studies educational space of higher education,
analyses the theoretical basis and conditions
for the construction of this space. The author defines
the direction of subjectivity involved in the educational
process and results in a model of culture studies educational
space.
Keywords: subjectivity, subject-subject interaction,
culture studies approach, culture studies educational
space, design.
О СОДЕРЖАТЕЛЬНОЙ СПЕЦИФИКЕ ПРОГРАММ
ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
ABOUT THE INFORMATIVE SPECIFICITY OF THE ADDITIONAL EDUCATION PROGRAMMES
Э. А. Хапалажева
В статье уделено внимание обновлению образователь-
ных программ современного дополнительного образо-
вания детей. Приводится их классификация, требо-
вания к разработке целей, задач и содержания. Особое
внимание уделяется формам, методам и технологиям
работы с детьми в инновационном пространстве.
Ключевые слова: дополнительное образование, об-
разовательные программы, формы и методы орга-
низации занятий.
E. A. Khapalazheva
The article focuses on modernization of the modern additional
education programmes for children. Their classifications,
requirements to the development of goals,
objectives and contents are given here. Special attention
is paid to the forms, methods and work techniques
with children in the innovation space.
Keywords: education, educational programmes, forms
and methods of the class arrangement
СОВРЕМЕННЫЙ УЧИТЕЛЬ-СЛОВЕСНИК КАК ЧИТАТЕЛЬ
(о путях совершенствования профессиональной
подготовки учителя)
THE MODERN TEACHER OF LITERATURE AS A READER
(Towards Some Ways of Improving Professional Training of a Teacher)
А. М. Антипова
В статье рассматривается проблема профессио-
нальной подготовки учителя-словесника как ква-
лифицированного читателя, предлагаются пути
совершенствования его читательской деятельно-
сти. Автором обосновывается необходимость из-
менений учебных планов и методики подготовки
специалистов и бакалавров, а также предлагается
магистерская программа «Филологическое образо-
вание» для учителей-словесников, нацеленная на
повышение их читательской квалификации и совер-
шенствование их креативной компетентности.
Ключевые слова: читательская компетентность,
читательская деятельность, стратегии чтения
и понимания текста, диалоговые и рефлективные
технологии.
A. M. Antipova
The article deals with the problem of professional training
of a teacher of literature as a qualified (efficient)
reader. It offers ways of improving teachers’ reading
activity. The author proves the necessity of changing
the academic curriculum and modifying the methods of
training specialists and bachelors. The author presents
the curriculum for the Master’s degree entitled “Philological
Education”. It is meant to be used by teachers
of literature. The curriculum is aimed at increasing
teachers’ reading skills and efficiency and at improving
their creative competence.
Keywords: a reader’s competence, strategies of reading
and understanding texts, dialogue and reflective
technologies.
ТИПОЛОГИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ ЖАНРОВ РЕЧИ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ РКИ
TYPOLOGICAL DESCRIPTIONS OF PROFESSIONAL GENRES OF SPEECH OF RSL TEACHER
Е. Н. Тарасова
В данной статье рассматривается специфика уст-
ной профессиональной речи преподавателя РКИ в
условиях гуманизации образования; анализируется
понятие речевого и профессионального жанра; пред-
лагается использование в педагогической сфере по-
нятия речевой модели.
Ключевые слова: коммуникация, модель, речевая
модель, профессиональный жанр, гуманизация
образования.
E. N. Tarasova
In this article the specific of vocal professional speech
of RSL teacher is examined in terms of humanizing of
education; the concept of vocal and professional genre
is analysed; the use in the pedagogical sphere of the notion
vocal genre is offered.
Keywords: communication, model, vocal model, professional
genre, humanizing of education.
ФОРМИРОВАНИЕ НАВЫКОВ И УМЕНИЙ У СОЦИАЛЬНЫХ
ПЕДАГОГОВ В ПРОЦЕССЕ ИХ ПОДГОТОВКИ
В ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЯХ МВД РОССИИ
THE FORMATION OF SKILLS OF SOCIAL WORKERS DURING THEIR TRAINING
IN THE MINISTRY OF THE INTERIOR EDUCATIONAL INSTITUTIONS
OF THE RUSSIAN FEDERATION
О. В. Лагун
В статье рассматриваются актуальные вопросы
целенаправленного формирования педагогических
навыков и умений у социальных педагогов в процес-
се их подготовки в образовательных учреждениях
МВД России. Автор обосновывает значение практи-
ки для курсантов, так как умения и навыки, кото-
рые формируются в ходе ее прохождения, являются
важными элементами профессиональной культуры
социального педагога, от которых зависит вся про-
фессиональная деятельность специалиста.
Ключевые слова: социальный педагог, профессио-
нальная культура, навыки и умения, практика,
стажировка.
O. V. Lagun
The article deals with the topical issues of purposeful
formation of pedagogical skills of social workers during
their training in educational institutions of the
Ministry of the Interior of the Russian Federation. The
author substantiates the importance of practice for students
as the skills that are formed in the course of it are
important elements of the professional culture of social
educator on which the whole professional activity of a
specialist depends.
Keywords: social educator, professional culture, skills,
practices, training.
ОСОБЕННОСТИ ХУДОЖЕСТВЕННО-ОБРАЗНОГО
ПОЗНАНИЯ ОКРУЖАЮЩЕЙ ДЕЙСТВИТЕЛЬНОСТИ
СРЕДСТВАМИ СКУЛЬПТУРЫ И РИСУНКА
ДЛЯ ХУДОЖНИКА-ПЕДАГОГА
FEATURES OF ARTISTIC AND IMAGINATIVE UNDERSTANDING OF REALITY
BY MEANS OF SCULPTURE AND DRAWING FOR THE ARTIST-TEACHER
И. А. Башкатов
В статье поднимается проблема повышения каче-
ства подготовки будущих художников-педагогов и
их творческого потенциала средствами изучения
художественного образа в скульптуре и рисунке.
Ключевые слова: скульптура, рисунок, художе-
ственный образ, художник педагог.
I. A. Bashkatov
The article raises the problem of improving the quality
of training of future artists and educators, and of enhancing
their creative potential by means of studying
the artistic image in sculpture and drawing.
Keywords: sculpture, drawing, artistic image, teacher
of arts.
ИЗУЧЕНИЕ ПЕДАГОГАМИ-МУЗЫКАНТАМИ ОСНОВ
МУЗЫКОВЕДЕНИЯ В ПРОЦЕССЕ ПОСЛЕДИПЛОМНОГО
ОБРАЗОВАНИЯ
THE STUDY OF TEACHERS-MUSICIANS OF THE FOUNDATIONS OF MUSICOLOGY
IN THE PROCESS OF POST-GRADUATE EDUCATION
Г. П. Сергеева
В статье рассматриваются основные категории и
понятия музыковедения, изучение которых проис-
ходит в процессе последипломного образования учи-
телей музыки на основе деятельностного подхода.
Последипломное образование педагогов-музыкантов
на современном этапе должно представлять собой
художественно-педагогическую систему, включаю-
щую в себя изучение вопросов музыковедения.
Ключевые слова: музыковедение, музыкальное про-
изведение, интонационная природа музыки, жанры,
стили, музыкальный язык, интеграция искусств.
G. P. Sergeeva
The article considers the basic categories and concepts
of musicology, the mastering of which takes place in the
course of post-graduate education of teachers of music
on the basis of the activity approach. Postgraduate education
of teachers-musicians at the present stage should
be an artistic-pedagogical system, which includes the
study of the issues of musicology.
Keywords: musicology, music, the nature of intonation
music, genres, styles, musical language, the integration
of the arts.
ОТРАЖЕНИЕ В СОДЕРЖАНИИ ШКОЛЬНОЙ ГЕОГРАФИИ
ФРАНЦИИ КРАЕВЕДЧЕСКОГО ПРИНЦИПА ОБУЧЕНИЯ
LOCAL LORE PRINCIPLE REALIZATION IN THE SECONDARY SCHOOL OF FRANCE
GEOGRAPHY CONTENT
С. Ф. Кошкина
В статье рассматривается краеведческий прин-
цип в преподавании географии во Франции, его роль,
реализация в общеобразовательных учреждениях
Франции и возможности использования положи-
тельного опыта при разработке стратегических
направлений развития образования в России.
Ключевые слова: краеведческий принцип обучения,
компетенция, реформирование образования, зна-
ния, умения.
S. F. Koshkina
The article covers the local lore principle in teaching
Geography in France, its role, its realization in secondary
education institutions of France and the opportunities
of application of positive experience in working out
the strategies of educational development in Russia.
Keywords: local lore teaching principle, competence,
school education reformation, knowledge, skills.
МЕДИАОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
КАК СРЕДСТВО СОЗДАНИЯ КОММУНИКАТИВНО-
РЕЧЕВОЙ СРЕДЫ НА УРОКАХ РИТОРИКИ
MEDIA EDUCATIONAL TECHNOLOGIES AS A MEANS OF CREATION
OF THE COMMUNICATIVE ENVIRONMENT AT RHETORIC LESSONS
Ю. Р. Заика
В статье рассматриваются вопросы использования
медиаобразовательных технологий в школе, обосно-
вывается введение понятия «медианаглядность» и
определяется ее роль в создании коммуникативно-
речевой среды на уроках риторики.
Ключевые слова: медиаобразовательные техноло-
гии, медианаглядность, риторика, коммуника тив-
но-речевая среда, нравственное воспитание.
Yu. R. Zaika
Different issues are covered in the article such as usage
of media educational technology at school, introduction
of the term «media presentation» and its role
in creating the communicative environment at rhetorical
lessons.
Keywords: media educational technology, media presentation,
rhetoric, the communicatively-speech environment,
ethical education.
ПРОЦЕСС РАЗВИТИЯ ДЕТСКОЙ ПРЕССЫ В БУРЯТИИ
(обобщение опыта работы в период 1993–2011 гг.)
CHILDREN PRESS DEVELOPMENT IN BURYATIA DURING THE PERIOD OF 1993–2011
Л. Б. Доржиева
В статье изложены подходы успешного применения раз-
вития детской прессы как педагогического феномена, об-
ладающего огромным образовательно-воспитательным
потенциалом в развивающемся информационном обще-
стве. Новизна и значимость статьи в том, что пред-
ставлена авторская система детской прессы как осо-
бого социального института, выполняющего по отно-
шению к обществу определенные функции.
Ключевые слова: детская пресса, процесс развития,
информационное общество, совместное творчество,
интеграция социальных институтов воспитания.
L. B. Dorzhieva
Approaches to successful use of children press development
as a pedagogical phenomenon having great educational-
bringing up potential in the developing informative
society are given in the article. The author’s system
of children press having some definite functions in society
is presented.
Keywords: children press, development process, informative
society, joint activity, social upbringing institutes
integration.
МЕЖПРЕДМЕТНАЯ ЗАДАЧА В СТРУКТУРЕ УЧЕБНО-
ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ МЛАДШИХ
ШКОЛЬНИКОВ
CROSS CURRICULUM PROBLEM IN THE STRUCTURE OF THE EDUCATIONAL
AND COGNITIVE ACTIVITY OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN
М. Е. Камень
В статье рассматривается понятие «межпред-
метная задача». Автором предложена структура
межпредметной задачи, разработана классифика-
ция межпредметных задач в зависимости от типа
межпредметных связей. Даны примеры межпред-
метных задач из учебников для начальной школы.
Ключевые слова: межпредметная задача, структу-
ра межпредметной задачи, классификация межпред-
метных задач, примеры межпредметных задач.
M. Y. Kamen
In the article the concept of cross curriculum problem
is investigated. The author introduces the structure of
this notion, presents its classification made with regard
to the type of cross curriculum communications.
Examples of cross curriculum problems taken from primary
school textbooks are provided in the article.
Keywords: cross curriculum problem, structure of cross
curriculum problem, classification of cross curriculum
problem, examples of cross curriculum problems.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ГЕНДЕРНОГО ПОДХОДА
В ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ПРАКТИКЕ
IMPLEMENTATION OF GENDER APPROACH IN TEACHING PRACTICE
П. Н. Прокина
В статье проанализирована актуальность ген-
дерного подхода и предложена модель реализации
гендерного подхода в современной школе. На основе
результатов проведенного эксперимента можно
говорить о необходимости использования данного
подхода в процессе обучения с целью повышения по-
знавательного интереса и коррекции влияния соци-
альных противоречий на поведение школьников.
Ключевые слова: гендерный подход, обучение, по-
знавательный интерес, эксперимент.
P. N. Prokina
Actuality of gender approach has been analysed in the
article and a new model of gender approach implementation
has been suggested. Experimental data proves
the necessity of application of gender approach for the
purpose of raising cognitive interest as well as adjustment
of influence of social contradictions on the behavior
of schoolchildren.
Keywords: gender approach, education, cognitive interest,
experiment.
СПЕЦИФИКА РАБОТЫ С ЛИНГВИСТИЧЕСКИ
ОДАРЕННЫМИ ШКОЛЬНИКАМИ
THE SPECIFIC CHARACTER OF WORKING WITH LINGUISTICALLY GIFTED PUPILS
Л. Н. Щербатых
В данной статье автор подчеркивает, что для
лингвистически одаренных детей должны быть
созданы благоприятные условия в общеобразова-
тельных школах, которые будут способствовать
их интеллектуальному и творческому развитию,
а также повышению их языковой подготовки бла-
годаря личностно ориентированному подходу в обу-
чении иностранным языкам. Описывается опыт
работы преподавателей кафедры иностранных
языков специальных дисциплин Елецкого государ-
ственного университета им. И. А. Бунина с лингви-
стически одаренными школьниками.
Ключевые слова: одаренный школьник, лингвисти-
ческая одаренность, лингвистически одаренные
дети, элективный курс.
L. N. Shcherbatykh
In this article the author emphasizes that the linguistically
gifted children need to be provided with
favorable conditions in secondary schools, which will
facilitate their intellectual and creative development,
as well as improve their language due to the use of student-
oriented approach in teaching foreign languages.
The author describes the teachers’ of foreign languages
experience of the Department of Special Disciplines
working with linguistically gifted pupils in Elets State
Bunin University.
Keywords: a gifted pupil, linguistic talent, linguistically
gifted children, an elective course.
ТВОРЧЕСТВО КАК ЭКЗИСТЕНЦИАЛЬНАЯ ЦЕННОСТЬ
ГУМАНИЗМА В СИСТЕМЕ ЛИТЕРАТУРНОГО
ОБРАЗОВАНИЯ 5–8 КЛАССОВ
CREATIVITY AS EXISTENTIAL VALUE OF HUMANISM IN THE SYSTEM OF LITERARY
EDUCATION FOR STUDENTS OF 5–8 FORMS
Ф. Е. Соловьева
Достижению личностных результатов в процессе
изучения литературы в 5–8-х классах содействует
осмысление творчества как экзистенциальной ценно-
сти гуманизма, формирование представлений о много-
гранности натуры творческой личности, стремящей-
ся к преобразованию мира в соответствии с идеалом.
Ключевые слова: литературное образование, вооб-
ражение, вдохновение, гармония, идеал, самоопреде-
ление, самосовершенствование, творческий про-
цесс, подвижничество.
F. E. Solovyova
To achieve personal results in the process of studying
Literature one should understand the creativity as existential
value of humanism, form ideas about manysided
nature of creative personality that aims to change
the world according to the ideal.
Keywords: imagination, inspiration, harmony, ideal,
self-determination, self-perfection, creativity process,
mobility.
СРАВНИТЕЛЬНАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА СОКРАЩЕННОГО
ПЕРЕВОДА, РЕФЕРИРОВАНИЯ И АННОТИРОВАНИЯ
В КОНТЕКСТЕ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ СТУДЕНТОВ
ЭКОНОМИЧЕСКИХ ФАКУЛЬТЕТОВ НЕЯЗЫКОВЫХ ВУЗОВ
THE COMPARATIVE ANALYSIS OF THE CONTRACTED, REVIEWING AND ANNOTATIVE TYPES
OF TRANSLATION IN THE PROCESS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING AIMED AT STUDENTS
OF ECONOMIC FACULTIES IN NON-LINGUISTIC HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS
О. А. Боринос
В статье рассматриваются роль и место сокращен-
ного перевода в современной системе обучения буду-
щих экономистов, его определение и характерные
особенности, его преимущества по сравнению с ан-
нотированием, реферированием и их взаимосвязь.
Ключевые слова: сокращенный перевод, рефератив-
ный и аннотационный переводы, экономическая
специальность, текст.
O. A. Borinos
The article considers the role and place of the contracted
translation in the modern system of training future
economists, its definition and characteristics, its advantages
in comparison with the reviewing and the annotative
types of translation and their relationship.
Keywords: contracted translation, reviewing and annotative
types of translation, economic specialty, text.
ЛИРИЧЕСКОЕ «Я» ПОВЕСТВОВАТЕЛЯ В АНОНИМНОЙ
ЭПИЧЕСКОЙ ПЕСНЕ
THE LYRICAL “SELF” NARRATOR IN ANONYMOUS EPIC SONGS
Е. В. Дубовая
В «обезличенных», «анонимных», «коллективных»,
«народных» эпических песнях, наряду с объективным
описанием событий, угадывается авторское присут-
ствие, которое легко дешифруется по целому ряду
признаков. В старофранцузской «Песни о Роланде»
ощущение субъективного начала привносят, прежде
всего, различные разряды местоимений. Будучи мало-
значительными грамматическими элементами, ме-
стоимения в поэтическом контексте подвергаются
дополнительной семантизации, создают иллюзию
сказителя, присутствующего «здесь и сейчас».
Ключевые слова: эпические песни, способы само-
выражения лирического субъекта, семантизация
местоимений.
E. V. Dubovaya
In the “impersonal”, “anonymous”, “collective”, “popular”
epic songs, along with an objective description of
events, we discern the author's presence, which can
be easily decrypted by a variety of criteria. In the Old
French “Chanson de Roland” various types of pronouns
bring about the sense of subjectivity. Insignificant as
grammatical elements, in a poetic context pronouns are
mostly semantic elements; they create an illusion of the
narrator’s presence “here and now”.
Keywords: epic song, the lyrical narrator’s ways of expression,
pronouns in semantic function.
РАБОТА С ВИДЕОМАТЕРИАЛАМИ В ХОДЕ ИЗУЧЕНИЯ
ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА СТУДЕНТАМИ ГУМАНИТАРНЫХ
СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ
INTEGRATING VIDEO-MATERIALS INTO ELT CLASSES AIMED AT STUDENTS
OF THE HUMANITIES
Г. С. Климова,
Е. А. Светова
Статья посвящена проблеме применения аутен-
тичных видеоматериалов в процессе обучения ино-
странному языку (на примере английского языка).
В работе приведена авторская типология видеома-
териалов. Авторы полагают, что эффективность
использования ранжированных по методическим
целям заданий может быть увеличена в случае
учета типа видеоматериала. Данная работа содер-
жит примеры методических разработок.
Ключевые слова: видеоматериалы, английский
язык, коммуникативные навыки, типология видео-
материалов.
G. S. Klimova,
E. A. Svetova
The article is devoted to the problem of authentic videoaids
used in the process of foreign language learning
(on the example of the English language). The authors’
typology of video materials is furnished in the work.
The authors think that the efficiency of using methodically
ranged tasks can be enhanced by taking into account
various video types. The article contains some
examples of the authors’ methodological notes.
Keywords: video materials, English language, communicative
skills, types of video.
ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ ВОСПРИЯТИЯ
ПРОСТРАНСТВА КАК ЭЛЕМЕНТА ПРОСТРАНСТВЕННОГО
МЫШЛЕНИЯ У УЧАЩИХСЯ СРЕДНЕЙ ШКОЛЫ
PECULIARITIES OF FORMING OF SPACE PERCEPTION AS AN ELEMENT OF SPATIAL
THINKING OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS
А. В. Василенко
В статье представлены особенности процесса вос-
приятия пространства, представлены основные
направления формирования восприятия простран-
ства в процессе обучения геометрии.
Ключевые слова: пространство, восприятие про-
странства, зрительное восприятие.
A. V. Vasilenko
The features of the process of space perception are presented
in the article, basic directions of forming of perception
of space in the process of teaching of geometry
are presented.
Keywords: space, space perception, visual perception
(visuognosis).
МЕТОДИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ПРОЕКТИРОВАНИЯ
ОРИЕНТАЦИОННЫХ ЭЛЕКТИВНЫХ КУРСОВ ПО МАТЕМАТИКЕ
НА СТАРШЕЙ СТУПЕНИ ОБЩЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
METHODICAL FEATURES OF THE DESIGN OF ORIENTATION MATHEMATICAL ELECTIVES
IN THE SENIOR SECONDARY EDUCATION
Л. Н. Кондратенко
Статья посвящена особенностям проектирования
структуры и содержания ориентационного мате-
матического элективного курса, средств и методов
обучения, образовательных результатов старше-
классников, изучавших электив.
Ключевые слова: модульное структурирование
курса, спираль саморазвития.
L. N. Kondratenko
The article is devoted to the features of the structure
and content design of orientation mathematical electives,
means and methods of education, educational results
of the senior students studying the elective.
Keywords: modular structuring of a course, self-development
spiral.
К ВОПРОСУ ОРФОГРАФИИ РУСИЗМОВ В МОНГОЛЬСКОМ ЯЗЫКЕ
TO A QUESTION OF ORTHOGRAPHY OF RUSSISMS IN THE MONGOLIAN LANGUAGE
Бат-Эрдэнэ Сономжамцын
В статье дан анализ орфографии русизмов совре-
менного монгольского языка. Автор показывает
основные закономерности графических изменений
заимствований при их адаптации применительно
к монгольским языкам.
Ключевые слова: орфографические проблемы, русиз-
мы, графическая адаптация, монгольские языки.
Bat-Erdene Sonomjamtsyn
This article is dedicated to orphography of russisms in
the mongolian language. The author shows main peculiarities
of graphic changes of borrowings during their
adaptation applicable to the Mongolian language.
Keywords: orphographical problems, russisms, graphical
adaptation, mongolian languages.
ПРИНЦИПЫ ОРГАНИЗАЦИИ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ
ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ ПО ФИЗИКЕ
В СРЕДНЕЙ ШКОЛЕ
PRINCIPLES OF ORGANIZING THE RESEARCH ACTIVITY AT PHYSICS CLASSES
AT SECONDARY SCHOOL
О. В. Лебедева
Выделены основные принципы организации исследова-
тельской деятельности в учебном процессе по физи-
ке в средней школе – как общедидактические, так и
специфические для методики преподавания физики.
Ключевые слова: исследовательская деятельность
учащихся, проектирование учебного процесса физи-
ки, принципы обучения.
O. V. Lebedeva
In the article the main principles of organizing the research
activity at physics classes at secondary school
(both the general didactic ones and the ones characteristic
of teaching physics) are stated.
Keywords: students' research work, modelling of a
physics class, principles of education.
ИСТОРИЯ ЛАЗЕРНОЙ ФИЗИКИ КАК УЧЕБНАЯ
ДИСЦИПЛИНА
HISTORY OF LASER PHYSICS AS A CLASSROOM DISCIPLINE
А. И. Руснак,
В. В. Кудрявцев
История становления и развития физики лазеров,
ее социокультурный, технический и методологи-
ческий аспекты недостаточно известны школь-
никам и студентам педагогических вузов. При из-
учении этой темы обсуждаются два типа иннова-
ций – тематический и методический. Рассмотре-
ны содержание исторического, физического и социо-
культурного блоков, образующих структуру курса
«История лазерной физики», а также современные
методы его преподавания – мультимедийные тех-
нологии и историко-физический подход. Приведена
обобщающая схема, отражающая особенности изу-
чения истории лазерной физики в профильной шко-
ле и в педагогическом вузе.
Ключевые слова: современная физика, лазер, про-
фильная школа, элективный курс, мультимедий-
ные технологии.
A. I. Rusnak,
V. V. Kudryavtsev
The history of formation and development of laser
physics, its sociocultural, technical and methodological
aspects are less known among pupils and students
of pedagogical universities. While studying this topic,
the two types of innovations – thematic and methodological
– are being discussed. The content of historical,
physical and sociocultural units which make the
structure of the course and the modern methods of its
teaching – multimedia technologies and historical approach
are observed. The summarizing scheme that
reflects the peculiarities of studying history of laser
physics in the profession-oriented school and pedagogical
university is given.
Key words: modern physics, laser, profile school, elective
course, multimedia technologies.
К ВОПРОСУ О ФОРМИРОВАНИИ МЕТОДИЧЕСКОЙ
СИСТЕМЫ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ПОДДЕРЖКИ ОДАРЕННЫХ
ДЕТЕЙ НА ПРОПЕДЕВТИЧЕСКОМ ЭТАПЕ ИЗУЧЕНИЯ ХИМИИ
TO THE PROBLEM OF FORMING THE METHODICAL SYSTEM OF THE PEDAGOGICAL SUPPORT
FOR GIFTED CHILDREN DURING THE INTRODUCTORY STAGE OF CHEMISTRY LEARNING
М. В. Шепелев
В работе представлена концепция методической
системы работы педагога с одаренными учащимися
5–6-х классов общеобразовательных учреждений на
пропедевтическом этапе изучения химии, которая
обеспечивает положительную динамику развития
их творческих способностей на разных этапах обу-
чения. Показано, что использование методической
системы педагогической поддержки одаренных
учащихся на начальном этапе изучения химии в
условиях введения новых образовательных стан-
дартов на основе авторской программы и учебно-
методического комплекта обеспечивает развитие
индивидуальных характеристик одаренных детей,
позволяет им успешно продвигаться в интересую-
щей их области деятельности, формирует устой-
чивый интерес к химии, способствуют личност-
ному самоопределению учащихся и развитию у них
творческих способностей.
Ключевые слова: детская одаренность, пропедев-
тический курс химии, методическая система педа-
гогической поддержки одаренных детей.
M. V. Shepelev
The concept of the methodological teacher’s work with
gifted children of the 5-6 forms of educational institutions
during the introductory stage of studying chemistry
is introduced in this article. It provides positive
dynamics of their creative abilities development during
various stages of training. The use of the methodical
system of the pedagogical support for gifted children
at an early stage of studying chemistry by the implementation
of new educational standards, based on the
authors’ and academic programmes, provides the development
of gifted children’s individual characteristics,
allows them successfully to improve their knowledge in
the chosen areas, forms a strong interest in chemistry,
contributes to self-determination and develops their
creative abilities.
Keywords: children’s gift, introductory chemistry
course, methodical system of the pedagogical support
for gifted children.
НЕКОТОРЫЕ ПРОБЛЕМЫ ЭКОЛОГИЧЕСКОГО
ОБРАЗОВАНИЯ И ПУТИ ИХ РЕШЕНИЯ
SEVERAL PROBLEMS OF ECOLOGICAL EDUCATIONS AND WAYS OF SOLVING THEM
М. Г. Ваганов
В статье анализируются насущные проблемы в
области экологического образования, исследуются
объективные и субъективные причины их возникно-
вения. В экологической подготовке молодежи остро
сказывается недостаток конкретных научных
знаний, а главное – общего естественнонаучного
фундамента. Важнейшей задачей является перевод
экологического образования на качественно новый
теоретический уровень.
Ключевые слова: материя, методология, интегра-
ция, межпредметные связи, культура, природа, эко-
логическое образование.
M. G. Vaganov
The essential problems in the field of ecological education,
having both objective and subjective reasons, are
analyzed in the article. Ecological preparation of youth
is affected by lack of concrete scientific knowledge and
mainly by lack of general natural-science base. Therefore
the major problem in the field of ecological education
now is its transfer into qualitatively new, theoretical
level.
Keywords: matter, methodology, integration, intersubject
communications, culture, nature, ecological
education.
МЕТОДОЛОГИЧЕСКАЯ РОЛЬ КАТЕГОРИИ «СОПРЯЖЕНИЕ»
ПРИ ИЗУЧЕНИИ ГЕНОТИПА КАК ЦЕЛОСТНОЙ СИСТЕМЫ
METHODOLOGICAL ROLE OF THE CATEGORY ≪COUPLING≫ IN STUDYING GENOTYPE
AS A COMPLETE SYSTEM
И. А. Третьякова
В работе показана методологическая роль категории
«сопряжение» для понимания механизма взаимодей-
ствия генов в системе генотипа. Логический синтез
философских и конкретно-научных знаний поможет
учащимся и студентам овладеть категориями диа-
лектики, усвоить их как метод познания и преобра-
зования материального мира. В качестве инновации
предлагается модель «Генотип как сопряженная це-
лостная система».
Ключевые слова: взаимодействие, отражение,
информация, «часть – целое», система, дискрет-
ность, непрерывность, сопряжение, генотип, ме-
тодология.
I. A. Tretjakova
The methodological role of the category “coupling” is
shown for understanding of the mechanism of interaction
of genes in a genotype system. Logic synthesis
of philosophical and specifically-scientific knowledge
will help pupils and students to seize dialectics categories,
to acquire them as a method of knowledge and
material world transformation. As an innovation the
model “Genotype as the interfaced complete system”
is offered.
Keywords: interaction, reflection, information, “part –
whole,” system, step-type behavior, continuity, coupling,
genotype, methodology.
ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОГРАМНО-МЕТОДИЧЕСКОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ ФИЗИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ В СИСТЕМЕ «СЕМЬЯ-ШКОЛА»
Т. К. Ким
В статье дается характеристика программ, организа
ции и методики проведения физкультурных занятий
в семейных группах, управления физическим воспита
нием и контроля за ним в условиях семейного быта,
подготовки педагогических кадров к работе с семьей, в
направлении совершенствования семейного компонен
та физического воспитания, программ просвещения
родительской общественности с целью повышения их
физкультурнопедагогической компетентности.
Ключевые слова: физическое воспитание, школа,
семья, программы, методическое обеспечение.
T. K. Kim
The article characterizes programs, organization and
methods of implementing physical education in fam
ily groups; it also highlights the process of managing
and controlling physical education in the framework of
family circles. Programs of staff training and focusing
on the family component of physical training, as well
as enlightening parental community with the aim of
enhancing their sports and pedagogical confidence are
considered.
Keywords: physical training, school, family, programs,
methodological maintenance.
КОПИРОВАНИЕ ПРОИЗВЕДЕНИЙ СТАНКОВОЙ
МАСЛЯНОЙ ЖИВОПИСИ НА ПРИМЕРЕ СПЕЦИАЛЬНОЙ
ПОДГОТОВКИ ХУДОЖНИКА-ПЕДАГОГА
COPYING OF THE WORKS OF EASEL OIL PAINTING ON THE EXAMPLE
OF SPECIAL TRAINING OF THE ARTIST-EDUCATOR
В. А. Ваняев
В статье с позиции общей методологии художест-
вен но-педагогического образования, кратко рассма-
триваются возможности использования худо жест-
венно-изобразительной практики копирования стан-
ковой масляной живописи в специальной подготовки
художника-педагога. Автор раскрывает в тексте
ключевые понятия «копия – оригинал». Основное вни-
мание в статье уделяется системе специфических
упражнений, ориентированных на совершенствова-
ние знаний умений и навыков в практике копирова-
ния произведений станковой масляной живописи.
Ключевые слова: копирование станковой масляной
живописи, технология масляной живописи, копия, ори-
гинал, моделирование научно-педагогического исследо-
вания, специальная подготовка художника-педагога.
V. A. Vanyaev
In the article written from the perspective of the general
methodology of artistic-pedagogical education, the author
briefly discusses the possibilities of using the fine
art practice of copying easel oil painting in the process
of special training of the artist-educator. The author reveals
the key concepts of “copying” and “the original”.
The main attention is paid to the specific system of exercises
aimed at improving knowledge and skills in the
practice of copying the works of easel oil painting.
Keywords: copying of easel oil painting, a technique of
oil painting, a copy, the original, modeling of scientific
and pedagogical studies, special training of the artisteducator.
АКТИВНОЕ И ИНТЕРАКТИВНОЕ ОБУЧЕНИЕ
НАЧИНАЮЩИХ УЧЕНИКОВ В КЛАССЕ САКСОФОНА
(на материале работы с младшими школьниками
в учреждениях дополнительного образования)
ACTIVE AND INTERACTIVE LEARNING BEGINNER STUDENTS IN THE CLASS SAXOPHONE
(Based on Work with Younger Students in Institutions of Further Education)
Е. А. Черняков
Проблемы, связанные с освоением саксофона в учреж-
дениях дополнительного образования, трудности в
обучении учеников с разными уровнями умственных
и музыкальных способностей, физических данных,
разных возрастных категорий диктуют поиск но-
вых форм и методов обучения начинающих учеников
в классе саксофона. Применение интерактивного
метода в обучении в сочетании с активным и пас-
сивным методами является дополнительным фак-
тором, влияющим на оптимизацию занятий, и спо-
собствует достижению более высоких показателей в
обучении начинающих учеников в классе саксофона.
Ключевые слова: саксофон, активный метод, ин-
терактивный метод.
E. A. Chernyakov
Problems associated with the development of the saxophone
in the Institutions of additional education,
learning difficulties of students with different levels
of mental and musical abilities, physical abilities, different
age groups dictate the search for new forms and
methods of teaching beginning student in the class of
saxophone. Application of interactive teaching methods,
combined with passive and active is an additional
factor in the optimization studies and promotes higher
levels of training novice students in the class saxophone.
Keywords: saxophone, active method, interactive method.
УВЛЕЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ С РАЗЛИЧНЫМ УРОВНЕМ
МОТИВАЦИИ ДОСТИЖЕНИЯ УСПЕХА
HOBBIES OF STUDENTS WITH DIFFERENT LEVELS OF MOTIVATION TO ACHIEVE SUCCESS
О. Р. Бусарова
Проведено исследование мотивации достижения
успеха и мотивации избегания неудачи 126 студен-
тов московских вузов в возрасте 17–24 лет, обуча-
ющихся по различным специальностям. Сравнива-
лись хобби студентов с высоким и средним уровнем
мотивации достижения. Выявлено, что студенты с
высокой мотивацией достижения чаще имеют хоб-
би, чем их сверстники; количество увлечений и их
оригинальность в этой группе различаются в зави-
симости от уровня мотивации избегания неудачи.
Различий в содержании хобби студентов с разным
уровнем мотивации достижения не обнаружено.
Ключевые слова: мотивация достижения успеха,
мотивация избегания неудачи, хобби студентов,
социализация.
O. R. Busarova
126 students aged 17 to 24 studying various specialties
in Moscow universities took part in a survey of
the motivation to achieve success and the motivation
to avoid failure. Hobbies among students with a high
and a medium level of motivation were compared. It
was discovered that students with a higher motivation
level tend to have hobbies more often than their peers.
In the group of highly motivated students, the quantity
of hobbies and hobbies’ singularity differ depending on
the level of motivation in avoiding failures. No difference
was discovered among hobbies of students with
different levels of motivation to achieve success.
Keywords: motivation to achieve success, motivation to
avoid failure, hobbies of students, socialization.
ФОРМИРОВАНИЕ ГОТОВНОСТИ КУРСАНТОВ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ
УЧРЕЖДЕНИЙ МВД РОССИИ К ПРОФИЛАКТИЧЕСКОЙ РАБОТЕ
С НЕСОВЕРШЕННОЛЕТНИМИ ПРАВОНАРУШИТЕЛЯМИ
FORMATION OF PREPAREDNESS OF STUDENTS OF THE RUSSAIN MINISTRY
OF THE INTERIOR EDUCATIONAL INSTITUTIONS FOR PREVENTIVE WORK
WITH JUVENILE DELINQUENTS
А. С. Весельев
В статье рассмотрены актуальные вопросы форми-
рования профессиональной готовности курсантов
образовательных учреждений МВД России к профи-
лактической работе с несовершеннолетними право-
нарушителями. Автор пришел к выводу, о том, что
уровень профессионального развития курсантов в
процессе обучения не обеспечивает в полной мере не-
обходимую степень их готовности к выполнению
всех профилактических функций на практике.
Ключевые слова: профессиональная готовность,
учебно-воспитательный процесс, профилактиче-
ская деятельность, несовершеннолетний право на-
ру ши тель.
A. S. Veseljev
The article deals with topical issues of formation of
professional preparedness of students of educational
institutions of the Russian Ministry of Interior for
preventive work with juvenile delinquents. The author
concludes that the level of professional development of
students in the learning process does not provide the
necessary extent of their readiness to perform all the
functions of prevention in practice.
Keywords: professional readiness, educational process,
prevention activities, juvenile offender.
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ВОСПИТАНИЕ БУДУЩЕГО ВРАЧА В ВУЗЕ
PROFESSIONAL UPBRINGING OF THE FUTURE MEDICAL DOCTOR IN THE HIGHER
EDUCATION ESTABLISHMENT
Н. В. Маяковская
В статье дано авторское уточнение характери-
стики понятия «профессиональное воспитание»
на основе научных представлений о сущности про-
фессиональной деятельности врача. Автор описы-
вает педагогические условия профессионального
воспитания будущего врача и основные принципы
его осуществления в вузе на основе положений гума-
нистической педагогики, личностно ориентирован-
ного образования и антропоцентризма.
Ключевые слова: профессиональное воспитание,
принципы профессионального воспитания, педаго-
гические условия профессионального воспитания.
N. V. Majakovskaja
The article presents the author’s specification of the
characteristics of the notion of professional upbringing
based on scientific representations of the humanistic
essence of the medical doctor professional activity. The
author describes pedagogical conditions of professional
upbringing of the future medical doctor and the main
principles of its realization in the higher education establishments
on the basis of humanistic pedagogics,
person-oriented education and anthropocentrism.
Keywords: professional upbringing, principles of professional
upbringing, pedagogical conditions of professional
upbringing.
ОТ ТЕОРИИ ЦЕННОСТЕЙ – К ПРАКТИКЕ ИХ
ФОРМИРОВАНИЯ У ШКОЛЬНИКОВ
FROM THE THEORY OF VALUES TO THE PRACTICE OF THEIR FORMATION
AMONG SCHOOLCHILDREN
Е. В. Фомина
В статье на основе анализа работ, посвященных
теории формирования ценностей у школьников,
рассматривается иерархия базовых ценностей
и проблема выработки и присвоения базовых цен-
ностей культуры детьми. При переходе от тео-
рии ценностей к практике их формирования вы-
деляются свойства, признаки и уровни усвоения,
освоения и присвоения школьниками ценностей
культуры. На этой основе предложены этапы
формирования базовых ценностей и на примерах
обучения декоративно-прикладному искусству
представлены пути выработки личностных цен-
ностей по ряду компонентов художественно-
познавательной деятельности.
Ключевые слова: теоретические основы ценностно-
ориентированного подхода, иерархия, свойства,
признаки, этапы формирования базовых ценно-
стей, компоненты художественно-познавательной
деятельности.
E. M. Fomina
The hierarchy of the basic values and the problem of formation
and acquisition of these basic cultural values by
schoolchildren are viewed in this article on the basis of
the analysis of scientific papers, devoted to the theory of
values formation among schoolchildren. By transition
from the theory of values to the practice of their formation
we can single out properties, characteristics and levels
of learning, adaptation and mastering the cultural
values by schoolchildren. On this basis the stages of formation
of the basic values are offered for consideration.
The ways of personal values formation on a number of
components of the art and educational activities are also
presented in this article. They are seen on the example of
teaching the decorative-applied arts.
Keywords: theoretical basis of the value-focused approach,
hierarchy, properties, indications, stages of formation
of the basic values, components of the art and
educational activities.
ПРОБЛЕМА ЭСТЕТИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ ШКОЛЬНИКОВ
НА ОБРАЗЦАХ АРХИТЕКТУРНЫХ ПАМЯТНИКОВ ДАГЕСТАНА
THE PROBLEM OF AESTHETIC EDUCATION OF SCHOOL CHILDREN ON SAMPLES
OF DAGESTAN ARCHITECTURAL MONUMENTS
И. М. Раджапов
Г. А. Курбан-адамова
Автор рассматривает проблему эстетического
воспитания школьников на образцах архитектур-
ных памятников дагестанского города Дербента,
имеющего многовековую историю. Акцент в ста-
тье делается на развитие эстетических чувств
школьников посредством уникального и неповтори-
мого природного ландшафта, тысячелетней архи-
тектуры, национальных традиций и современной
трактовки эстетического воспитания.
Ключевые слова: эстетическое воспитание средства-
ми архитектуры, архитектурные памятники г. Дер-
бента, национальные и общечеловеческие традиции,
художественное воспитание, образное мышление.
I. M. Radzapov,
G. A. Kurban-adamova
In the article the problems of aesthetic education based
on the architectural memorials of the city of Derbent
are investigated. The main emphasis is made on the development
of aesthetic sense of school children which
is supposed to be realized through the acquaintance
with the mixture of unique objects of the region with
a thousand-year-old architecture, national traditions
and modern aesthetic education.
Keywords: aesthetic education, architectural memorial
of the Derbent, national and public tradition, image
thinking.
ЭСТЕТИЧЕСКИЕ И НАУЧНЫЕ ОБОСНОВАНИЯ ПРИРОДЫ
ВОСПРИЯТИЯ ЦВЕТА
THE AESTHETIC AND SCIENTIFIC GROUNDS FOR EXPLAINING THE NATURE
OF COLOUR PERCEPTION
Л. С. Филиппова
В данной статье освещены вопросы, касающиеся
истории развития цветового восприятия с древних
времен до наших дней. Автором также рассматри-
ваются научные и метафизические обоснования
природы цвета, его происхождения и восприятия
человеком, науку и духовность в произведении
искусства.
Ключевые слова: зрительное восприятие, перцеп-
тивные особенности, сущность цвета, цветовой
спектр, метафизические свойства цвета.
L. S. Filippova
This article highlights the issues, relating to the history
of color perception development from the ancient times
to our days. The author also examines the scientific
and metaphysical grounds for explaining the nature of
colour, its origin, the perception of colour by people, science
and spirituality in works of art.
Keywords: visual perception, perception peculiarities,
the essence of color, color spectrum, metaphysical properties
of color.
СПЕЦИФИКА ПОНИМАНИЯ ГЛУБИННЫХ
СЕМАНТИЧЕСКИХ СТРУКТУР ЯЗЫКА ДЕТЬМИ
С НЕДОРАЗВИТИЕМ РЕЧИ: ПСИХОЛОГИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ
THE SPECIFICITY OF UNDERSTANDING THE BASIC SEMANTIC LANGUAGE STRUCTURES
BY CHILDREN WITH THE SPEECH UNDERDEVELOPMENT: PSYCHOLOGICAL ANALYSIS
М. Т. Холод
В статье анализируются глубинные когнитивно-
семантические механизмы в языковом сознании
младших школьников с недоразвитием речи. Подроб-
но описывается типология смысловых нарушений
у таких учащихся, анализируется сложноорганизо-
ванный психологический механизм, лежащий в осно-
ве имеющихся у них трудностей и препятствующий
полноценному усвоению языковой семантики.
Ключевые слова: семантические трансформа-
ции, десемантизированные предложения, конвер-
сивные корреляции, денотативное тождество,
когнитивно-семантический механизм.
M. T. Kholod
In this article the underlying cognitive-semantic mechanisms
in the linguistic consciousness of primary school
children with the speech underdevelopment, are analyzed.
The typology of the semantic abnormality, which is typical
of the children under consideration, is described. The
complex psychological mechanism, which underlies the
existing problems and prevents children from full understanding
of the language semantics, is also analyzed.
Keywords: semantic transformations, desemantic sentences,
conversive correlations, denotative identity,
cognitive-semantic mechanism.
ПРОИСХОЖДЕНИЕ КОРОЛЕВСКОЙ ВЛАСТИ В НОРВЕГИИ
И ЕЕ ОБРАЗ В «КРУГЕ ЗЕМНОМ»
THE ORIGIN OF KINGS' POWER IN NORWAY AND ITS IMAGE IN THE HEIMSKRINGLA
И. В. Таланова
Статья посвящена образу власти правителей ран-
несредневековой Скандинавии, отразившемуся в со-
чинении исландского историка Снорри Стурлусона
(1179–1241) «Круг Земной». Обсуждаются исто-
рические и социально-политические предпосылки,
сформировавшие образ идеального вождя в пред-
ставлении Снорри. Раскрываются родовой, военный
и сакральный аспекты власти конунга.
Ключевые слова: раннесредневековая Скандинавия,
история ментальностей, образ власти конунга.
I. V. Talanova
The article deals with the image of power of the rulers
of early medieval Scandinavia represented in the Heimskringla,
a collection of sagas written by an Icelandic
historian of the early 13th century Snorri Sturluson,.
Historical, social and political conditions are being discussed
which formed the image of an ideal ruler as it was
seen by Snorry. The ancestral, military and sacral aspects
of the king’s power are brought to the foreground.
Keywords: early medieval Scandinavia, history of mentality,
the image of king’s power.
ПОДВИЖНЫЕ ИГРЫ В СИСТЕМЕ ФИЗИЧЕСКОГО
ВОСПИТАНИЯ РОССИЙСКОЙ ИМПЕРИИ
(вторая половина XIX – начало XX века)
OUTDOOR GAMES IN THE SYSTEM OF PHYSICAL EDUCATION IN THE RUSSIAN EMPIRE
(the Second Half of the XIX – the Beginning of the XX Centuries)
Г. М. Алимов
В статье поднимается проблема генезиса средств
физического воспитания в дореволюционной России,
к которым относили подвижные игры и занятия
физическими упражнениями. В трудах П. Ф. Лес-
гафта, Е. А. Покровского, И. Я. Герда разрабаты-
валась теория подвижных игр, давались описание
и классификация игр и методики их применения в
школьном образовании.
Ключевые слова: история физической культуры,
физическое воспитание, физическое упражнение,
подвижные игры.
G. M. Alimov
The problem of the genesis of physical education in prerevolutionary
Russia with outdoor games and physical
training is discussed in this article. In the works by P.
F. Lesgaft, E. A. Pokrovsky, I. Gerd a theory of outdoor
games was worked out, a description and a classification
of games and the methods of their implementation
in school education were presented.
Keywords: the history of physical culture, physical education,
physical exercises, outdoor games.
«РУССКАЯ ИДЕЯ» В КОНТЕКСТЕ МЕССИАНСТВА
СЛАВЯНОФИЛОВ
THE ≪RUSSIAN IDEA≫ IN THE CONTEXT OF MESSIANISM OF THE SLAVOPHILES
С. И. Скороходова
В контексте мессианства славянофилов раскры-
вается понимание славянофилами «русской идеи».
Философы указывают на ее мессианский и хилиа-
стический смысл. Автор выявляет сходство во
взглядах славянофилов и Н. А. Бердяева на мессиан-
ское предназначение России в мировой истории. Так-
же раскрывается полемика между Е. Н. Трубецким
и М. К. Морозовой. Автор пришел к заключению,
что понятие «супранационализм» наиболее точно
раскрывает понимание славянофилами соотноше-
ния общего и частного, общечеловеческого и нацио-
нального. Раскрывается отличие христианского
хилиазма, который был присущ славянофилам, от
ветхозаветного.
Ключевые слова: «Русская идея», супранациона-
лизм, мессианство, миссианство, христианская
теократия, ветхозаветная теократия, национа-
лизм, Святая Русь, «Третий Рим».
S. I. Skorokhodova
The article outlines the Slavophiles' understanding of
the «Russian Idea». The Philosophers emphasize its
messianic and chiliastic sense. The author discovers
similarity in views of the Slavophiles and N.A. Berdyaev
with respect to the messianic destination of Russia
in the world history. The article also describes the debates
in this regard between E.N. Trubetskoy and M.K.
Morozova. The author concludes that the concept of the
«supranationalism» is the most precise to define the
Slavophiles' understanding of correlation between the
general and particular, the universal and national. The
article also describes the difference between the Christian
chiliasm, which was peculiar to the Slavophiles,
and the Old Testament one.
Keywords: the «Russian Idea», supernationalism, messianism,
missianism, Christian theocracy, Old Testament
theocracy, nationalism, Holy Russia, «Third
Rome».
ВЛИЯНИЕ ИДЕЙ «ТРУДОВОЙ ШКОЛЫ» В ОТЕЧЕСТВЕННОЙ
ПЕДАГОГИКЕ НАЧАЛА ХХ ВЕКА НА РОЛЬ И МЕСТО
УЧАЩЕГОСЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ
INFLUENCE OF IDEAS OF “LABOR SCHOOL” IN RUSSIAN PEDAGOGICS
OF THE BEGINNING OF THE XX CENTURY ON THE ROLE AND PLACE OF A PUPIL
IN EDUCATIONAL PROCESS
П. В. Васильев
В статье раскрываются педагогические подходы
к созданию «трудовой школы» в дореволюционной
России начала XX в., в рамках которых сформиро-
валось представление о труде (трудовой деятель-
ности) как о таком средстве воспитании, которое
позволяет активизировать субъектную позицию
учащегося в образовательном процессе.
Ключевые слова: трудовая школа, труд, трудовая
деятельность, учащийся, субъект педагогического
процесса.
P. V. Vasilyev
The article reveals the pedagogical approaches to the
creation of “labor school” in pre-revolutionary Russia
of the beginning of the XX century. Within this approach
there formed the idea of labor (work activity)
as a means of education allowing the activization of the
subject position of a pupil in educational process.
Keywords: labor school, work, labor activity, pupil, subject
of pedagogical process.
ИСТОРИЯ ХАРБИНСКОЙ ЕПАРХИИ В ТРУДАХ
СОВРЕМЕННИКОВ (1920–1940-е гг.)
THE HISTORY OF THE HARBIN DIOCESE IN THE WORKS BY CONTEMPORARIES (1920–1940)
С. Н. Баконина
Статья затрагивает проблему недостаточной
освещенности в научной литературе истории
Харбинской епархии, являвшейся центром дальне-
восточной части Русской Православной Церкви
заграницей. Автор рассматривает практически
не изученные труды по истории церковной жизни
Харбина, написанные современниками событий в
период с 1920 до начала 1940-х годов, и характери-
зует их как источники, представляющие большую
научную ценность.
Ключевые слова: русская эмиграция, Русская право-
славная церковь за границей, Дальний Восток, Хар-
бинская епархия.
S. N. Bakonina
The article deals with the problem of insufficient investigation
of the history of the Harbin Diocese in the
scientific literature. Harbin was the centre of the Far
Eastern part of the Russian Orthodox Church abroad.
The author reviews the little-studied works on the history
of church life in Harbin, written by contemporaries
in the period from 1920 to early 1940s, and describes
these works as the key sources having invaluable scientific
value.
Keywords: Russian emigration, the Russian Orthodox
Church abroad, the Far East, the Harbin Diocese.
ВОСПИТАТЕЛЬНАЯ РАБОТА В МГПИ ИМЕНИ
В. И. ЛЕНИНА В 60–70-е ГОДЫ ХХ ВЕКА
THE EDUCATIONAL WORK IN MOSCOW STATE PEDAGOGICAL INSTITUTE NAMED
AFTER V. I. LENIN IN 1960–1970TH OF THE XX CENTURY
А. В. Чистова
Статья посвящена воспитательной работе в
МГПИ им. В. И. Ленина в 1960–1970-е годы. Зна-
чительное внимание вуз уделял воспитательной
работе со студентами, патриотическому и ин-
тернациональному воспитанию, изучению истории
родного края, истории вуза.
Ключевые слова: воспитательная работа, Москов-
ский государственный педагогический институт
имени В. И. Ленина, комитет комсомола.
A. V. Chistova
Article is devoted to the educational work in Moscow
State Pedagogical Institute named after V. I. Lenin in
1960–1970th. The Institute gave special attention to
the educational work with students, patriotic and international
education, studying the history of the native
land and the Institute.
Keywords: educational work, Moscow State Pedagogical
Institute named after V. I. Lenin, Komsomol
committee.
ИНДЕКСНЫЙ СВОП И КОРЗИННЫЙ КРЕДИТНЫЙ СВОП
КАК ИНСТРУМЕНТЫ ХЕДЖИРОВАНИЯ КРЕДИТНОГО РИСКА
INDEX CREDIT DEFAULT SWAP AND BASKET CREDIT DEFAULT SWAP AS CREDIT RISK
HEDGING INSTRUMENTS
С. В. Матросов
В статье рассматриваются такие инструменты
мирового рынка кредитных деривативов, как ин-
дексный своп и корзинный кредитный своп, условия
и основные механизмы их применения на финансо-
вом рынке.
Ключевые слова: мировой финансовый рынок, хеджи-
рование, кредитный дериватив, дефолт, кредитный
риск, индексный своп, корзинный кредитный своп.
S. V. Matrosov
The article deals with such specific forms of credit derivatives,
as Index Credit Default Swap and Basket Credit Default
Swap. It describes the conditions and basic mechanisms
of their application to the financial market activity.
Keywords: international financial market, hedging,
credit derivative, default, credit risk, yield, index credit
default swap, basket credit default swap.