Язык

Журнал «Наука и школа», № 5 за 2016 год

(полная версия)

МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ЮРИДИЧЕСКИХ ДИСЦИПЛИН ПРИ ЗАОЧНОЙ ФОРМЕ ОБУЧЕНИЯ

Е. Н. Юдина, В. С. Дурнев

Аннотация. Заочное обучение должно быть методически обеспечено с учетом особенностей
имеющегося контингента слушателей. Необходимо учитывать возрастную специфику, пред-
шествующее образование, а также профессиональный и жизненный опыт учащихся. Это по-
вышает их мотивацию, способствует более прочному усвоению знаний. Поэтому методика
преподавания должна быть построена на тесной взаимосвязи теоретического содержания
преподаваемой дисциплины с будущей или нынешней практической деятельностью обучаемых.
Такую возможность дает метод «кейс-стади». Специфика применения этого метода для пре-
подавания юридических дисциплин подробно рассматривается в статье. В ней также осве-
щены другие особенности методики преподавания для слушателей заочного отделения: кон-
трольные задания, требования к рефератам, творческим работам и т. п.
Ключевые слова: методика преподавания, заочная форма обучения, кейс-стади, конститу-
ционное право, муниципальное право.

METHODS OF TEACHING LEGAL DISCIPLINES AT EXTRAMURAL STUDIES

E. N. Yudina, V. S. Durnev

Abstract. The extramural course has to be methodically provided taking into account features of the available
contingent of students. It is necessary to consider age specifics, previous education, and professional
and life experience as well. This increases their motivation, promotes stronger assimilation of knowledge.
Therefore the technique of teaching has to be constructed on close interrelation of theoretical content of the
delivered discipline with future or current practical activities of trainees. Such an opportunity is given by
the “case-study’’ method. Specifics of application of this method for teaching legal disciplines are considered
in the article. The article also highlights other features of the method of teaching for students of extramural
department such as written tests, requirements for essays, creative work and others.
Keywords: methods of teaching, extramural course, case studies, constitutional law, municipal law.

Юдина Елена Николаевна, доктор социологических наук, профессор, заместитель заведующей кафедры
теоретической и специальной социологии по науке Московского педагогического государственного уни-
верситета
e-mail: elena_nikolaevna@inbox.ru
Yudina Elena N., ScD in Sociology, Professor, Deputy Chairperson, Theoretical and Special Sociology Department,
Moscow State University of Education
e-mail: elena_nikolaevna@inbox.ru
Дурнев Владимир Сергеевич, кандидат юридических наук, старший преподаватель кафедры конституци-
онного и муниципального права Московского университета МВД России имени В. Я. Кикотя
e-mail: vladur@bk.ru
Durnev Vladimir S., PhD in Jurisprudence, Senior Lecturer, Constitutional and Municipal Law Department,
V. Ya. Kikot Moscow university of Ministry of Internal Affairs
e-mail: vladur@bk.ru

МОТИВИРУЮЩЕЕ ОЦЕНИВАНИЕ

К. Е. Зискин, В. А. Петровский

Аннотация. Статья посвящена проблеме оценивания учебной деятельности и учебных дости-
жений учащихся общеобразовательной школы.
В работе проведен анализ зарубежного опыта оценивания, который показал серьезные от-
личия от отечественной практики прежде всего в характере текущего оценивания.
Предлагаемая система оценивания включает в себя два контура: мотивирующее оценива-
ние, имеющее своей целью формировать и усиливать внутреннюю мотивацию обучающихся к
изучению предмета, к освоению различных форм и навыков учебной деятельности, и контро-
лирующее оценивание, имеющее своей целью определение объективного уровня освоения матери-
ала предмета и развития метапредметных компетенций.
В работе также рассматриваются перспективы развития теории оценивания, что может и
должно быть понято как решающее условие обнаружения и усиления субъектности учеников.
Ключевые слова: оценивание, формирующее оценивание, мотивация, подкрепление, обратная
связь, субъектность.

MOTIVATING ASSESSMENT

K. E. Ziskin, V. A. Petrovskiy

Abstract. The article deals with the learning activities and assessment of academic achievements of
secondary school students.
The analysis of foreign assessment experience reveals serious differences from Russian practice.
The proposed assessment system includes two circuits: motivational assessment, with the aim to
shape and strengthen the intrinsic motivation and control assessment aimed at determining the objective
level of development of the material and development of interdisciplinary competences. The article
also discusses the prospects of the development of the theory of assessment which can and should be
understood as a decisive condition for the detection and amplification of subjectivity of students.
Keywords: assessment, formative assessment, motivation, reinforcement, feedback, subjectivity.

Зискин Константин Евгеньевич, кандидат педагогических наук, доцент кафедры педагогики Института
«Высшая школа образования» Московского педагогического государственного университета
e-mail: keziskin@gmail.com
Ziskin Konstantin E., PhD in Education, Associate Professor, Pedagogy Department, Institute, Higher School of
Education, Moscow State University of Education
e-mail: keziskin@gmail.com
Петровский Вадим Артурович, доктор психологических наук, член-корреспондент Российской академии
образования, профессор НИУ ВШЭ, научный руководитель Института «Высшая школа образования» Мо-
сковского педагогического государственного университета
e-mail: petrowskiy@mail.ru
Petrovskiy Vadim A., ScD in Psychology, corresponding member, Russian Academy of Education, Professor, Higher
School of Economics, Research Supervisor, National Research University, Higher School of Education, Moscow
State University of Education
e-mail: petrowskiy@mail.ru

МЕТАПРЕДМЕТНОСТЬ: ФОРМИРОВАНИЕ ПОНЯТИЙНЫХ РЯДОВ В ПРЕДМЕТАХ СОЦИАЛЬНО-ГУМАНИТАРНОГО
ЦИКЛА (ИСТОРИЯ, ОБЩЕСТВОЗНАНИЕ, ГЕОГРАФИЯ) В ОСНОВНОЙ ШКОЛЕ

Е. А. Крючкова

Аннотация. В статье проанализированы особенности формирования межпредметных по-
нятий в учебниках по истории, обществознанию, географии, выделен межпредметный поня-
тийный ряд, выявлены приемы введения межпредметных понятий в практике преподавания
школьных социально-гуманитарных предметов. Рассмотрены особенности метапредметных
и межпредметных понятий, сформулированы их определения. Разработаны приемы работы
по их формированию, приведены примеры метапредметных заданий в основной школе (поэ-
тапно, с 5-го по 9-й класс) по географии, истории, обществознанию. Разработан алгоритм
учебной деятельности с учетом последовательности формирования понятий высокого уровня
обобщения. Приведена памятка-инструкция для учащихся по работе над межпредметными
понятиями. Даны методические рекомендации по формированию в основной школе понятий
«система», «структура», «развитие», «государство». Рассмотрены родовые и видовые понятия,
многозначные понятия, существенные и несущественные признаки понятий, межпредметные
и предметные содержание и объем понятий. Сформулированы критерии сформированности
метапредметных и межпредметных понятий.
Ключевые слова: метапредметность, метапредметные понятия, межпредметные понятия,
система, структура, развитие, государство.

META-SUBJECTIVITY: FORMATION OF CONCEPT ROWS IN THE HUMANITIES AND SOCIAL STUDIES (HISTORY, SOCIAL STUDIES, GEOGRAPHY) IN THE PRIMARY SCHOOL

E. A. Kryuchkova

Abstract. The article focuses on peculiarities of meta-subject and cross-curriculum concepts in the
textbooks on history, social science, geography and considers planning and working methods aimed at
their formation. Learning activity algorithm is developed taking into account the stages of formation
of highly generalized concepts, meta-subject tasks are presented, criteria of formation of meta-subject
and inter-subject concepts are formulated. The article considers the features of meta-subject and intersubject
concepts and their definitions. Methods of their formation and implementation are worked out
and examples of meta-subject tasks are given (step by step from the 5th to the 9th form) in geography,
history and social science. The instruction for pupils for work on inter-subject concepts is presented.
Methodical recommendations on the formation of the concepts „system”, „structure”, „development”,
„state” are given. Generic and specific terms, multiple concepts, essential and insignificant signs of
concepts, the inter-subject and subject meaning and amount of concepts are considered. Criteria of
formation of meta-subject and inter-subject concepts are formulated.
Keywords: meta-subjectivity, cross-curriculum concepts, system, structure, development, state.

Крючкова Елена Алексеевна, кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник центра соци-
ально-гуманитарного образования Института стратегии развития образования РАО
e-mail: elena.kryuchkova.58@mail.ru
Kryuchkova Elena А., PhD in Education, Senior Researcher, Center for social and humanitarian education, Institute
of education development strategy, Russian Academy of education
e-mail: elena.kryuchkova.58@mail.ru

КАЧЕСТВО ОБЩЕГО ОБРАЗОВАНИЯ В РОССИИ: МОДЕЛИ ОРГАНИЗАЦИИ ОБЩЕСТВЕННОЙ ЭКСПЕРТИЗЫ

Т. И. Пуденко, Ю. В. Суева

Аннотация. В статье изложены результаты исследования вариативных моделей обществен-
ной экспертизы как элемента системы управления качеством общего образования в России.
Дается характеристика двух основных групп, включающих модели экспертной оценки и моде-
ли экспертного сопровождения, в которых оценка играет вспомогательную роль. Приводятся
примеры практической реализации разных организационных моделей с оценкой перспектив их
использования. Обосновывается вывод о потенциальной востребованности и преимуществах
моделей экспертного сопровождения, в том числе в связи с общими тенденциями смещения
внимания социума в развитых странах с контроля на развитие партнерства с образователь-
ными организациями.
Ключевые слова: качество образования, оценка качества общего образования, общественная
экспертиза качества образования, организационные модели общественной экспертизы каче-
ства образования.

QUALITY OF GENERAL EDUCATION IN RUSSIA: MODELS OFORGANIZATION OF PUBLICEXAMINATION

T. I. Pudenko, Yu. V. Sueva

Abstract. The article presents the results of the study of variable models of social examination as part
of the quality management system of General education in Russia. It presents the characteristics of
two major groups including the models of expert estimates and models of expert support in which assessment
plays a supporting role. The article gives examples of practical implementation of different
organizational models and the prospect of their use. The article substantiates the demand and benefits
of models of expert support in connection with the trends of the shift of attention of the society from the
control to the development of partnerships with educational institutions in developed countries.
Keywords: quality of education, assessment of quality of general education, public examination of the
quality of education, organizational models of public examination of the quality of education.

Пуденко Татьяна Ивановна,  доктор экономических наук, доцент, заведующая лабораторией управления
образовательными системами ФГБНУ «Институт управления образованием Российской академии образования»
e-mail: pudenko@mail.ru
Pudenko Tatyana I., ScD in Economics, Associate Professor, Head of the Laboratory for the
management of education systems, The Federal State Budgetary Scientific Institution “Institute of
Management of Education of The Russian Academy of Education”
e-mail: pudenko@mail.ru
Суева Юлия Витальевна, научный сотрудник лаборатории управления образовательными системами,
Федеральное государственное бюджетное научное учреждение «Институт управления образованием Рос-
сийской академии образования»
e-mail: sueva_y@mail.ru
Sueva Yulia V., researcher, Laboratory for the management of education systems, The Federal State
Budgetary Scientific Institution “Institute of Management of Education of The Russian Academy of
Education”
e-mail: sueva_y@mail.ru
 

ДОПОЛНИТЕЛЬНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В СОЦИАЛЬНОМ ПРОСТРАНСТВЕ СОВРЕМЕННОЙ РОССИИ

Д. А. Гусев, О. В. Флеров

Аннотация. В статье демонстрируются механизмы влияния основных факторов развития
дополнительного профессионального образования на функционирование данной образователь-
ной системы. При этом проходит четкое разделение между двумя группами факторов: внеш-
ними (социальные, культурно-образовательные, демографические) и внутренние, которые
представляют собой организационно-педагогические условия, непосредственно связанные с
учебным процессом. Именно они являются гранью взаимосвязи собственно педагогического про-
цесса со столь обсуждаемыми сегодня проблемами управления образованием. Последние, в свою
очередь, взаимосвязаны с проблемами общества как внешней среды, где между организациями
дополнительного профессионального образования сегодня проходит конкуренция в условиях
коммерциализации образовательных учреждений и рынка образовательных услуг, которые
они предоставляют.
Хотя многие проблемы в статье носят постановочный характер, ее новизна состоит в том,
что они показаны во взаимосвязи в междисциплинарном контексте и могут дать пищу для
размышлений и материал для более глубоких исследований по данной проблематике.
Ключевые слова: образование взрослых, экономика образования, экономическая ситуация,
рынок труда, демография, организационно-педагогические условия, образовательная услуга.

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION IN SOCIAL SPACE OF MODERN RUSSIA

D. A. Gusev, O. V. Flerov

Abstract. The article demonstrates mechanisms of main factors influencing the development of the
system of continuing professional education. The authors clearly differentiate two groups of factors:
external (social, cultural, demographic) and internal that are organizational pedagogical conditions
immediately connected with educational process. They are the verge of interconnection of pedagogical
process itself and educational management issues so popular nowadays. The latter in their turn are
connected with the problems of society as an outer space where educational organizations compete under
commercialization and educational services market.
Though many problems are only raised, its novelty consists in interconnecting them in an interdisciplinary
context, so they can give food for thought and material for deeper researches in this matter.
Keywords: adults education, economics of education, economic situation, labor market, demography,
organizational and pedagogical conditions, educational service.

Гусев Дмитрий Алексеевич, доктор философских наук, профессор кафедры философии Московского пе-
дагогического государственного университета; профессор кафедры психологии, педагогики и социально-
гуманитарных дисциплин Московского университета им. С. Ю. Витте
e-mail: gusev.d@bk.ru
Gusev Dmitry A., ScD in Philosophy, Professor, Philosophy Department, Moscow State University of Education,
Professor, Psychology, Pedagogy and Humanities Department, Witte Moscow University
e-mail: gusev.d@bk.ru
Флеров Олег Владиславович, кандидат педагогических наук, заместитель заведующего кафедрой психо-
логии, педагогики и социально-гуманитарных дисциплин Московского университета им. С. Ю. Витте; маги-
странт кафедры сервиса Академии социального управления
e-mail: olegflyoroff@yandex.ru
Flerov Oleg V., PhD in Education, Deputy Chairperson, Psychology, Pedagogy and Humanities Department, Witte
Moscow University; Post-graduate student, Academy of Social Management
e-mail: olegflyoroff@yandex.ru

НОВЫЙ КОМПЛЕКС ГОТОВ К ТРУДУ И ОБОРОНЕ (ГТО) И УРОВЕНЬ ГОТОВНОСТИ СТУДЕНТОК
К ЕГО ВЫПОЛНЕНИЮ

Ю. В. Сысоев, Е. Ю. Сысоева

Аннотация. В статье на основе проведенного социологического исследования дается анализ от-
ношения студенток педагогического вуза к занятиям различными физическими упражнениями,
которые являются основными для подготовки к выполнению нормативных требований на вынос-
ливость и развитие силы в новом комплексе ГТО, введенном с 1 сентября 2014 г. во всех учебных
заведениях Российской Федерации. Регулярность занятий (2–3 раза в неделю) медленным бегом,
длительной быстрой ходьбой, плаванием, прогулкой на лыжах, закаливанием свидетельствует
о высокой активности и убежденности будущих учителей в необходимости заниматься своим
физическим совершенствованием для сохранения высокой профессиональной работоспособности и
укрепления здоровья. Полученные данные показали, что большинство студенток педагогического
вуза пассивно относятся к своей физической подготовке, слабо владеют необходимыми двигатель-
ными навыками, чтобы успешно выполнить нормативные требования нового комплекса ГТО, не-
достаточно активно используют летние каникулы для укрепления своего здоровья.
Ключевые слова: студентки педагогического вуза, учитель, нормативные требования ком-
плекса ГТО, личность воспитателя, физические упражнения.

THE NEW READY FOR LABOR AND DEFENSE (TRP) COMPLEX AND THE LEVEL OF PREPAREDNESS OF STUDENTS TOWARDS ITS IMPLEMENTATION

Yu. V. Sysoev, E. Yu. Sysoeva

Abstract. The article is based on sociological research and provides an analysis of attitude of students
of pedagogical higher education institution to training various physical exercises that are basic to meet
regulatory requirements for endurance and strength development in the new TRP complex, introduced
from 1 September 2014 in all educational institutions of the Russian Federation. The frequency of the
classes (two or three times a week) slow Jogging, long brisk walk, swimming, ski touring, hardening
testifies of high activity and confidence of the future teachers of the need to engage in their physical
development to maintain high professional energy for work and health promotion. The obtained data
showed that the majority of students of pedagogical University have passive attitude to their physical
training, poor command of the necessary motor skills to successfully meet the regulatory requirements
of the new TRP complex and insufficiently use the summer break to strengthen their health.
Keywords: students of pedagogical University, teacher, regulatory requirements of the TRP complex,
trainer’s personality, physical exercise.

Сысоев Юрий Васильевич, доктор педагогических наук, профессор, академик РАЕН, МАНПО; почетный
работник высшего профессионального образования РФ, заслуженный работник физической культуры
РСФСР, мастер спорта СССР
e-mail: maraton90@mail.ru
Sysoev Yuriy V., ScD in Education, Professor, academician, Russian Academy of Natural Sciences, International
Teacher’s Training Academy of Science, Honorary worker, Higher professional education of the Russian Federation,
Honored worker of Physical culture of the RSFSR, master of sports of the USSR
e-mail: maraton90@mail.ru
Сысоева Елена Юрьевна, старший преподаватель кафедры физического воспитания РЭУ им. Г. М. Плеханова
e-mail: maraton90@mail.ru
Sysoeva Elena Yu., senior lecturer, physical education Department, Plekhanov Russian University of Economics
e-mail: maraton90@mail.ru

О НАЗРЕВШЕМ РЕФОРМИРОВАНИИ ФИЗИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЯХ

Г. А. Гилев, А. М. Каткова, А. А. Плешаков

Аннотация. Настоящая статья посвящена анализу состояния физической подготовленности
и здоровья учащихся средней школы и студентов высших учебных заведений России. На примере
работы кафедры физического воспитания высшего учебного заведения обоснована целесообраз-
ность пересмотра организационных и методических основ проведения занятий со студента-
ми по предмету «Физическая культура». Предложены базисные мероприятия реформирования
физического воспитания в высших учебных заведениях.
Ключевые слова: положительный мониторинг физической подготовленности, здоровье
подрастающего поколения, студенты, школьники, самостоятельные занятия, аттестация
успеваемости.

TO THE IMMINENT REFORMING OF PHYSICAL TRAINING IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS

G. A. Gilev, A. M. Katkova, A. A. Pleshakov

Abstract. The article is devoted to the analysis of the state of physical fitness and health of high school
students and students of Russian higher educational institutions. On the example of work of department
of physical education of higher educational establishment expedience of revision of organizational
and methodical bases of lead through of reading is grounded with students in “Physical culture”. The
base measures of reformation of physical education are offered in higher educational establishments
Keywords: positive monitoring of physical preparedness, health of rising generation, students, schoolchildren,
independent studies, progress certification.

Гилев Геннадий Андреевич, доктор педагогических наук, профессор, профессор кафедры спортивных
дисциплин и методики их преподавания Института физической культуры, спорта и здоровья Московского
педагогического государственного университета
e-mail: gilev@mail.msiu.ru
Gilev Gennady A., ScD in Education, Professor, Sports disciplines and their teaching methods Department, Institute
of physical culture, sport and health , Moscow State University of Education
e-mail: gilev@mail.msiu.ru
Каткова Анастасия Михайловна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры спортивных дисциплин
и методики их преподавания Института физической культуры, спорта и здоровья Московского педагогиче-
ского государственного университета
e-mail: am.katkova@mpgu.edu
Katkova Anastasiya M., ScD in Education, associate professor, Sports disciplines and their teaching methods
Department, Institute of physical culture, sport and health, Moscow State University of Education
e-mail: am.katkova@mpgu.edu
Плешаков Александр Александрович, доцент кафедры физического воспитания Московского государ-
ственного машиностроительного университета
e-mail: kfvum@mail.ru
Pleshakov Alexander A., Associate Professor, Physical education Department, Moscow State Machine-building
University
e-mail: kfvum@mail.ru

ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЙ ИМИДЖ УЧИТЕЛЯ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ И ПУТИ ЕГО СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ

О. Н. Степанова, В. А. Шарый

Аннотация. Исследования в области общей и профессиональной имиджелогии ведутся с 1990-х гг.,
однако проблема формирования профессионального имиджа учителя физической культуры до сих
пор остается недостаточно изученной. Чтобы восполнить данный пробел, авторами был органи-
зован опрос московских школьников – учащихся 10–11-х классов. Респондентам было предложено
написать тезисно, не более чем в 30 словах, словосочетаниях или предложениях, свои ассоциации,
мысли или оценочные суждения, связанные с феноменом «учитель физической культуры». Резуль-
таты количественного контент-анализа опросов показали, что число положительных эпите-
тов в 3 раза превышает число отрицательных, а общее количество положительных суждений (с
учетом частоты их появления в ответах школьников) в 4,7 раза превосходит число отрицатель-
ных. Это указывает на то, что учитель физической культуры имеет более выраженный пози-
тивный, нежели негативный имидж. На основании результатов качественного контент-анали-
за суждений школьников была разработана модель имиджа учителя физической культуры, пред-
ставленная семью компонентами (габитарным, кинетическим, эмоциональным, вербально-ком-
муникативным, а также компонентами, характеризующими образованность, профессионализм
и компетентность, моральный облик педагога), каждый из которых включает в себя набор реаль-
ных (позитивных, нейтральных и негативных) имиджевых характеристик. Определены и описа-
ны этапы работы над совершенствованием профессионального имиджа учителя физической куль-
туры: 1) выбор имиджевой аудитории; 2) формулировка имиджевых целей; 3) прорисовка имидже-
вых характеристик; 4) соотнесение фактических и желаемых характеристик и определение на-
правлений работы с ними; 5) выбор средств и техник работы над имиджем; 6) разработка плана-
графика мероприятий по продвижению имиджа.
Ключевые слова: профессиональный имидж,имидж учителя физической культуры, модель
имиджа, этапы работы над имиджем.

PROFESSIONAL IMAGE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHER AND WAYS OF ITS IMPROVEMENT

O. N. Stepanova, V. A. Shary

Abstract. Research in the field of general and professional imageologyhas been conducted since 1990,
but the problem of forming a professional image of physical education teacheris still poorly understood.
To fill this gap, the authors organized a survey of Moscow schoolchildren – pupils of 10–11 grades. Respondents
were given the task to write a concisely, no more than 30 words, phrases or sentences their associations,
thoughts or value judgments associated with the phenomenon of “physical education teacher”.
The results of quantitative content analysis of the poll showed that the number of positive epithets was 3
times higher than the number of negative ones, and the total number of positive opinions (including the
frequency of their occurrence in the responses) was 4.7 times greater than the number of negative. This
indicates that physical education teacher has a more positive rather than a negative image. Based on the
results of a qualitative content analysis of schoolchildren’s statements there wasdeveloped a model of the
image of the physical education teacher. This model includes 7 components: habitus, kinetic, emotional,
verbal and communicative, education, professionalism and competence, moral character. Each component
contains a set of real (positive, neutral and negative) image characteristics. The article identifies
and describes the stages of work on improving the professional image of physical education teacher:
1) selection of image audience; 2) formulation of image tasks; 3) drawing of image characteristics; 4) correlation
of actual and desired characteristics and determine ways to work with them; 5) selection of tools
and techniquesforworking on the image; 6) development of the schedule of activities to promote the image.
Keywords: professional image, the image of physical education teacher, image model, stages of work
on the image.

Степанова Ольга Николаевна, доктор педагогических наук, профессор кафедры спортивных дисциплин и
методики их преподавания Московского педагогического государственного университета
e-mail: stepanova.olga.75@gmail.com
Stepanova Olga N., ScD in Education, Professor, Sports disciplines and methods of their teaching Department,
Moscow State University of Education
e-mail: stepanova.olga.75@gmail.com
Шарый Вячеслав Анатольевич, студент Московского педагогического государственного университета,
Институт физической культуры, спорта и здоровья
e-mail: switchering@yandex.ru
Shary Vyacheslav A., student, Moscow State University of Education, Institute of Physical Education, Sport and
Health
e-mail: switchering@yandex.ru.

ОБЕСПЕЧЕНИЕ ПРЕЕМСТВЕННОСТИ СРЕДНЕГО ОБЩЕГО И ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ В ОБУЧЕНИИ МАТЕМАТИКЕ

И. Г. Одоевцева, Н. В. Маркова, Н. В. Эйрих

Аннотация. Опыт работы в вузе показывает, что знания, умения и навыки студентов-перво-
курсников по математике недостаточно прочные, они обрывочные и несистематизирован-
ные, что связано, на наш взгляд, с «натаскиванием» школьников на решение ЕГЭ, отсутстви-
ем преемственности школьного и высшего математического образования. В качестве пути
решения данной проблемы авторы статьи предлагают способы реализации компонентов
учебно-познавательной преемственности на уроках математики. В статье описан потенци-
ал школьного курса математики, указаны школьные темы, которые являются «основой» для
успешного освоения курса высшей математики, приводятся примеры и решения заданий по
высшей математике, с указанием опорных школьных навыков.
Ключевые слова: непрерывное образование, преемственность, содержание, компоненты учеб-
но-познавательной преемственности, мотивация, самоконтроль.

THE CONTINUITY OF SECONDARY GENERAL AND HIGHER EDUCATION IN THE TEACHING OF MATHEMATICS

I. G. Odoevceva, N. V. Markova, N. V. Eyrikh

Abstract. Teaching experience at the University demonstrates that the knowledge and skills of firstyear
students in mathematics is insufficient, fragmentary and unsystematic, which is due, in our opinion,
to „coaching” students just to pass the State exam, lack of continuity of school and high mathematics
education. As a way of solving this problem, the authors propose to implement components of the
teaching and learning continuity in mathematics classes. The article describes the potential of school
mathematics course, indicates the school subjects that are the „basis” for the successful completion of
the course of higher mathematics, gives examples and solutions of tasks in higher mathematics with
the indication of basic school skills.
Keywords: continuing education, continuity, content, components of teaching and learning continuity,
motivation, self-control.

Одоевцева Ирина Геннадьевна, старший преподаватель кафедры информационных систем, математики
и методик обучения, преподаватель лицея Приамурского государственного университета имени Шолом-
Алейхема
e-mail: dichenko-irina@list.ru
Odoevceva Irina G., Senior lecturer, Information Systems, Mathematics and teaching methods Department, lyceum
teacher, Amur State University named for Sholom-Aleichem
e-mail: dichenko-irina@list.ru
Маркова Наталья Владимировна, кандидат физико-математических наук, доцент кафедры высшей мате-
матики Тихоокеанского государственного университета
e-mail: nata_mark@mail.ru
Markova Natalya V., PhD in Physics and Mathematics, Associate Professor, High Mathematics Department, Pacific
National University
e-mail: nata_mark@mail.ru
Эйрих Надежда Владимировна, кандидат физико-математических наук, доцент, декан факультета мате-
матики, информационных технологий и техники Приамурского государственного университета имени Шо-
лом-Алейхема
e-mail: nadya_eyrikh@mail.ru
Eyrikh Nadezda V., PhD in Physics and Mathematics, Associate Professor, Dean, Faculty of mathematics, information
technology and engineering, Amur State University named for Sholom-Aleichem
e-mail: nadya_eyrikh@mail.ru

ТЕСТОВЫЙ МОНИТОРИНГ И АНАЛИЗ ВЛИЯНИЯ ФОРМЫ ТЕСТОВОГО ЗАДАНИЯ НА РЕЗУЛЬТАТЫ ТЕСТИРОВАНИЯ

Н. В. Ганина

Аннотация. Приведены данные мониторинга результатов тестирования по химии в пери-
од 2015–2016 гг. слушателей системы довузовской подготовки. Ежегодный мониторинг пока-
зывает хорошую предварительную готовность учащихся, что связано с применяемой на под-
готовительных курсах МИТХТ специальной педагогической технологией. Данная технология
применяется на протяжении нескольких лет и включает активное создание и использова-
ние новых тестовых форм и методов. Рассмотрено распределение результатов выполнения
тестовых заданий по различным темам курса химии. Поскольку форма тестовых заданий
является ключевой проблемой теории педагогических измерений, то актуальным является
изучение влияния формы заданий на результаты выполнения теста. Даны примеры заданий
различной формы (задание с выбором одного правильного ответа, задание с выбором несколь-
ких правильных ответов, задание открытой формы, задание на установление соответствия).
Показано влияние формы некоторых тестовых заданий на результаты выполнения теста.
Ключевые слова: тест, тестирование по химии, тестовое задание, форма тестового зада-
ния, довузовская подготовка, новая педагогическая технология.

TEST MONITORING AND ANALYSIS OF THE EFFECT OF THE FORM OF TEST TASKS ON THE TEST RESULTS

N. V. Ganina

Abstract. The article presents the data of monitoring the test results on chemistry in 2015–2016 of
the participants in the system of pre-University training. Annual monitoring shows good preliminary
readiness of pupils that is due to special pedagogical technology used on training courses by MITHT.
This technology has been used for several years and involves the active creation and use of new test
forms and methods.Distribution of execution results of tests on various topics of the chemistry course is
considered. Since the form of test tasks is a key problem of the theory of pedagogical measurements it is
important to study the influence of the forms of tasks on the execution results of the test. The examples
of tasks of different forms (tasks with the selection of one correct answer, tasks of selecting multiple
correct answers, open form tasks, matching tasks). The influence of the form of some test tasks on the
results of the test performance is presented.
Keywords: test, testing in chemistry, test task, form of a test task, pre-university preparation, new
pedagogical technology.

Ганина Наталия Викторовна, кандидат технических наук, доцент, заведующий кафедрой Основ есте-
ствознания ИТХТ Московского технологического университета, директор подготовительных курсов МИТХТ
e-mail: ntvedu@mail.ru
Ganina Natalia V., PhD in Engineering, associate Professor, Chairperson, Foundations of science Department,
Moscow technological University, Director of preparatory courses, Moscow State University of Fine Chemical Technologies
e-mail: ntvedu@mail.ru

ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ ПО СОВРЕМЕННОМУ ТАНЦУ
У БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ-ХОРЕОГРАФОВ В ВУЗЕ

А. В. Верхоляк

Аннотация. В статье представляется система и опыт авторской работы со студентами
по формированию профессионально-специализированных компетенций. Формируется осмыс-
ленное отношение к ведущим категориям хореографической деятельности студентов. Рас-
крывается сущность профессионально-специализированных компетенций, а также представ-
ляется алгоритм формирования профессиональных компетенций. Презентуются ключевые
компетенции. Объясняются важные педагогические задачи в работе со студентами. Иссле-
дуются понятия «компетенция», «компетентность», «компетентностный подход» и предла-
гается сопоставление этих понятий, способствующих выявлению профессионально-специали-
зированных компетенций у будущих педагогов-хореографов. Даны основные рекомендации для
обучающихся по усвоению и закреплению профессионально-специализированныхкомпетенций
в области современного танца. Модернизируется сама методика преподавания дисциплины
«Джаз-танец и его методика преподавания». Приводится итоговый результат работы препо-
давателя со студентами в высшем учебном заведении.
Ключевые слова: компетенция, компетентность, компетентностный подход, профессио-
нальная компетентность, профессиональные специализированные компетенции.

CHARACTERISTICS OF SPECIALIZED PROFESSIONAL COMPETENCIES IN MODERN DANCE AT FUTURE TEACHERS OF CHOREOGRAPHY AT THE UNIVERSITY

A. V. Verkholyak

Abstract. The article presents the system and experience of the author’s work with students on formation
of professionally specialized competencies. Reasonable attitude towards the leading category of
choreographic activities of students is formed. The essence of professional and specialized competences
is revealed and the algorithm of formation of professional competences is presented. The article explains
the important teaching objectives in the work with students and explores such concepts as “competence”,
“competence-based approach” and proposes a mapping of these concepts which facilitate the identification
of the specialized professional competence of future teachers-choreographers. Basic recommendations for
the assimilation and consolidation of specialized professional competencies in the field of contemporary
dance is explained. The method of teaching jazz dance and its teaching methodology is modernized. The
final result of the work of teacher with students in higher education institution is presented.
Keywords: competence, competency, competence approach, professional competence, professional and
specialized competencies.

Верхоляк Альберт Валентинович, старший преподаватель кафедры танцев народов мира и современ-
ной хореографии Московского государственного института культуры
e-mail: albert27@yandex.ru
Verkholiak Albert V., Senior Lecturer, Dance and Choreography Department, Moscow state Institute of culture
e-mail: albert27@yandex.ru

ЧИТАТЕЛЬСКИЕ ДЕФИЦИТЫ И МЕТОДИЧЕСКИЕ УСТАНОВКИ СОВРЕМЕННЫХ И БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ
НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ

Т. С. Троицкая

Аннотация. Цель статьи заключается в обосновании нового подхода к подготовке будущих
учителей начальной школы в Институте детства МПГУ. Ведущим методом к исследованию
данной темы является анализ читательской компетенции и культуры художественного вос-
приятия студентов факультета начального образования. Основные результаты заключают-
ся в разработке новых учебных курсов, обеспечивающих достижение будущими педагогами не-
обходимого уровня читательской компетенции. Материалы статьи могут быть полезными
для преподавателей педагогических вузов и колледжей, а также для широкого круга специали-
стов, занимающихся проблемами литературного образования школьников и студентов.
В статье описан опыт работы со студентами факультета начального образования, направ-
ленной на повышение их читательской и методической компетентности. Занятия проводятся
на материале книги Эриха Распэ «Приключения барона Мюнхаузена» и рабочей тетради «Врун,
фантазер, мечтатель?» (комплект «Дети-читатели», авторы Т. Троицкая, О. Петухова).
Новый практико-ориентированный подход к подготовке будущих учителей изменил концеп-
цию педагогической практики. Студенты выходят в школу один раз в неделю и проводят уро-
ки, которые проектируются под руководством филологов-методистов и психологов. Студен-
ты регулярно делают видеозаписи своих уроков и размещают их в электронной среде. Видеоза-
писи просматриваются и рецензируются преподавателями, выборочно просматриваются и
обсуждаются на практических занятиях. Таким образом, филологическая, методическая и
психолого-педагогическая составляющие образования будущих учителей оказываются в том
естественном взаимодействии, которое востребовано профессией учителя.
Ключевые слова: студенты, начальное образование, литературное образование, традицион-
ная школа, инновационные подходы, практико-ориентированное обучение, читательская куль-
тура, методическая компетентность, практика в школе, стереотипы.

LACK OF READING COMPETENCE AND METHODICAL SETTINGS OF MODERN AND FUTURE ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS

T. S. Troitskaya

Abstract. The paper focuses on establishing new approaches to training elementary school teachers at
Childhood Institute (Moscow State University of Education). The cornerstone method of the research is
analysis of reading competence and literature perception of students of Elementary School Teacher
Training department. The most prominent results of the research is in new curricula enabling future
teachers to reach the necessary degree of reading competence. The materials presented in article are
intended for teacher training college and university professors, as well as for scholars and researchers
concentrating in literature studies teaching issues.
The article covers the work with Elementary School Teacher Training students, focused on elevating
their reading and teaching competence. Classes are based on ‘The Adventures of Baron Munchausen’
by Erich Raspé and the workbook ‘Liar, Inventor, Dreamer’ (part of ‘Little Readers’ teaching aid kit by
Tatiana Troitskaya and Olga Petukhova).
The new practice-oriented approach to teacher training has redefined the concepts behind teaching
practice. Students teach at schools once a week, preparing and planning their classes in advance under
guidance of experts in literature studies and psychology. Students routinely videotape classes they
teach and upload the recordings to the online learning management system. The recordings are reviewed
and discussed by professors. Selected recordings are also taken to workshops to be discussed
with students. Thus, natural interaction between philological, methodological and psychological components
of teacher training is ensured according to the requirements of teacher’s profession.
Keywords: students, elementary education, literary education, traditional school, innovative approaches,
practice-oriented training, reading culture, methodological competence, practice at school,
stereotypes.

Троицкая Татьяна Сергеевна, доктор педагогических наук, профессор, заведующая кафедрой русского
языка и методики его преподавания факультета начального образования Института детства Московского
педагогического государственного университета
e-mail: ts.personal@gmail.com
Troitskaya Tatiana S., ScD in Education, professor, Chairperson, Russian language and methods of its teaching
Department, Primary education Faculty, Institute of Childhood, Moscow State University of Education
e-mail: ts.personal@gmail.com

АКТУАЛИЗАЦИЯ МАТЕМАТИЧЕСКИХ ЗНАНИЙ ПЕРВОКУРСНИКОВ

Л. В. Товарниченко, М. А. Степкина

Аннотация. Данная статья описывает методы обучения математике студентов первого
курса, которые были использованы в рамках дополнительного курса по элементарной мате-
матике для первокурсников различных направлений подготовки Астраханского государствен-
ного университета в 2015–2016 учебном году. Целью курса «Практикум по математике» яв-
ляется устранения пробелов в знаниях школьного курса математики студентов первого кур-
са. В статье авторы обосновывают необходимость внедрения в процесс обучения в вузе новых
форм и методов обучения для повышения качества высшего профессионального образования,
подготовки разносторонне развитой личности, способной обеспечить конкурентоспособность
на современном рынке труда. В статье приводится описание примененных новых технологий
обучения математике, показана результативность данной работы за весь учебный год.
Ключевые слова: уровень математической грамотности, новые формы, методы, техноло-
гии, математическая подготовка студентов, навыки и умения, профессиональные задачи,
кейсы с заданиями, профессиональная подготовка.

FRESHMEN′S MATHEMATICAL KNOWLEDGE UPDATE

L. V. Tovarnichenko, M. A. Stepkina

Abstract. The article refers to the description of the mathematics studying methods for the first year
students. These methods were used in the frame of additional course in elementary mathematics for
freshmen of different educational branches of the Astrakhan state university in 2015-2016 educational
years. The “Mathematics case study” course purpose is to fill the gaps in the first year students mathematical
knowledge brought from the school mathematical course. The authors define the necessity of
implementation into the process of training in higher educational institutions the new forms and training
methods as a tool to improve the quality of higher professional education, training of a developed
personality having a competitive ability at the modern labor market. The article provides both the
description of the applied new technologies of teaching mathematics and the effectiveness of this work
over the whole academic year.
Keywords: level of mathematical literacy, new forms, methods, technologies, students’ mathematical
training, skills and abilities, professional tasks, cases with tasks, professional training.

Товарниченко Людмила Викторовна, кандидат педагогических наук, доцент, Астраханский государ-
ственный университет
е-mail: metodika@asu.edu.ru
Tovarnichenko Ludmila V., PhD in Education, Associate Professor, Astrakhan State University
е-mail: metodika@asu.edu.ru
Степкина Мария Алексеевна, ассистент, Астраханский государственный университет
е-mail: mariya.stepkina@asu.edu.ru
Stepkina Mariya A., assistant, Astrakhan State University
е-mail: mariya.stepkina@asu.edu.ru

РАЗВИТИЕ КОГНИТИВНЫХ СПОСОБНОСТЕЙ УЧАЩИХСЯ (ТВОРЧЕСКОГО ВООБРАЖЕНИЯ, МЫШЛЕНИЯ И РЕЧИ) В ПРОЦЕССЕ ПОИСКОВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ НА УРОКАХ РУССКОГО ЯЗЫКА

В. Ю. Макарова

Аннотация. Данная статья посвящена актуальному в методике преподавания русского языка
вопросу развития когнитивных способностей учащихся, важнейшими из которых являются
мышление, воображение и речь в процессе поисковой деятельности. В статье рассматривают-
ся основные понятия: мышление, воображение, речь. Проводится сравнение и дифференциация
данных понятий. Возможность применения методики проблемного и развивающего обучения
для уроков русского языка – основной вопрос, поднятый в данной статье. Дидактический ма-
териал, поэтический текст, на котором проводится рассмотрение основных аспектов ста-
тьи, становится объектом пристального изучения и анализа. Отличительным признаком
работы с поэтическим текстом является его анализ с помощью поисковых задач и заданий
поискового характера. Поэтический текст оказывает духовное и эстетическое влияние, повы-
шает эмоциональный и творческий потенциал урока. Целенаправленное использование зада-
ний поискового характера в качестве основного средства работы по анализу художественного
текста на уроках русского языка способствует развитию когнитивных способностей учащих-
ся, вовлечению их в самостоятельную исследовательскую деятельность, результатом кото-
рой является создание собственного текста.
Ключевые слова: развитие когнитивных способностей учащихся, развитие мышления, вооб-
ражения, речи на уроках русского языка, поисковые задания и задачи на уроках русского языка.

DEVELOPMENT OF COGNITIVE ABILITIES OF STUDENTS (CREATIVE IMAGINATION, THINKING AND SPEECH)
IN THE COURSE OF SEARCH OPERATIONS AT RUSSIAN LESSONS

V. Yu. Makarova

Abstract. The article is devoted to the development of cognitive abilities of students, the important
issue in the methods of teaching the Russian language. The most relevant of which is thinking, imagination
and speech in the process of search activity. The article discusses the basic concepts: thinking,
imagination, speech. A comparison and differentiation of these concepts is presented. The ability to
apply methods of problem and developing training for the lessons of the Russian language is the main
issue raised in this article. Didactic material, poetic text, which shall review the main aspects of the
article, becomes the object of careful study and analysis. The hallmark of the work with the poetic text
is its analysis with the help of search tasks and exploratory nature of the job. The poetic text has a
spiritual and aesthetic impact, and increases the emotional creativity of the lesson. Purposeful use of
tasks of search engine character as the main means of work on the analysis of a literary text at Russian
lessons contributes to the development of cognitive abilities of students, their involvement in independent
research, the result of which iscreation of own text.
Keywords: development of cognitive abilities of students, development of thinking, imagination,
speech at Russian lessons, search tasks and assignments at Russian language lessons.

Макарова Виктория Юрьевна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры теории и практики препо-
давания русского языка и русского языка как иностранного Московского педагогического государственно-
го университета
e-mail: vikmak1976@yandex.ru
Makarova Victoria Yu., PhD in Education, associate professor, theory and practice of teaching Russian language
and Russian as a foreign language Department, Moscow State University of Education
e-mail: vikmak1976@yandex.ru

ТЬЮТОРСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ РЕБЕНКА СО СЛОЖНОЙ СТРУКТУРОЙ НАРУШЕНИЯ

Е. Г. Речицкая

Аннотация. В статье рассматривается вопрос психолого-педагогического сопровождения ре-
бенка, имеющего комплексный характер нарушения: нарушение слуха и расстройства аути-
стического спектра (РАС). Тьюторская поддержка помогает ребенку с нарушениями вклю-
чаться в различные дифференцированные отношения со сверстниками и взрослыми в рамках
образовательной организации и в семье.
Ключевые слова: дети с нарушением слуха, расстройство аутистического спектра (РАС),
комплексные нарушения развития, индивидуальный и дифференцированный подход, сопрово-
ждение, тьютор.

EDUCATIONAL SUPPORT OF CHILDREN WITH COMPLEX DIFFICULTIES IN DEVELOPMENT

E. G. Rechitskaya

Abstract. The article deals with psychological and pedagogical support of children with complex
disorders: hearing impairment and autism (ASD). Educational support helps children with disorders
to adopt to various differentiated relationships with peers and adults in the educational organizations
and the family.
Keywords: children with hearing impairment, autism spectrum disorder (ASD), complex developmental
disorders, individual and differentiated approach, tutoring.

Речицкая Екатерина Григорьевна, кандидат педагогических наук, профессор кафедры инклюзивного об-
разования и сурдопедагогики Московского педагогического государственного университета
e-mail: rechitskaja@yandex.ru
Rechitskaya Ekaterina G., PhD in Education, Professor, Inclusive education and Surdopedagogy Department,
Moscow State University of Education
e-mail: rechitskaja@yandex.ru

РАЗВИТИЕ ПРОЕКТНОЙ И ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ШКОЛЬНИКОВ И МЕЖДУНАРОДНЫЕ СИСТЕМЫ КОНКУРСОВ И КОНФЕРЕНЦИЙ В СФЕРЕ НАУЧНО-ТЕХНИЧЕСКОГО ТВОРЧЕСТВА ЮНОШЕСТВА И МОЛОДЕЖИ

И. А. Смирнов, А. В. Автономова, Н. А. Януль

Аннотация. Статья посвящена вопросам развития в Российской Федерации национальной си-
стемы конкурсов и конференций проектных и исследовательских работ юношества и молоде-
жи как эффективного инструмента вовлечения школьников в проектную и научно-техниче-
скую деятельность.
Авторы проанализировали данные по основным наиболее значимым международным конкур-
сам в области научно-технического творчества юношества и молодежи, а также по всерос-
сийским мероприятиям данной сферы, проводимым в нашей стране.
В качестве заключения сформулированы предложения о мерах по дальнейшему развитию
проектной и исследовательской деятельности в системе общего и дополнительного образова-
ния в Российской Федерации.
Ключевые слова: научно-техническое творчество, международные конкурсы, всероссийские
конкурсы, проектная деятельность, исследовательская деятельность.

DEVELOPMENT OF PROJECT AND RESEARCH ACTIVITIES OF SCHOOLCHILDREN AND INTERNATIONAL SYSTEMS OF COMPETITIONS AND CONFERENCES TO ENCOURAGE CREATIVE SCIENTIFIC AND TECHNICAL ACTIVITY OF THE YOUTH

I. A. Smirnov, A. V. Avtonomova, N. A. Yanul

Abstract. The article deals with the necessity to develop in the Russian Federation the national system
of competitions and conferences of youth projects and research works as an effective tool to involve
schoolchildren into the project-oriented S&T activities.
The authors have analyzed the data on the most important international and all-Russian competitions
related to the creative S&T activity of youth.
The article is concluded by the well-defined proposals on development of the project-oriented S&T
activities within the system of general and supplementary education in the Russian Federation.
Keywords: scientific and technical creativity, international competitions, all-Russian competitions,
design activity, research activity.

Смирнов Иван Алексеевич, кандидат биологических наук, заместитель директора по научно-методиче-
ской работе АНОО «Гимназия Свт. Василия Великого»
e-mail: ismirnoff@ya.ru
Smirnov Ivan A., PhD in Biology, Deputy Director in scientific and methodical work, Autonomous non-profit
educational organization, Gymnasium of St. Basil the Great
e-mail: ismirnoff@ya.ru
Автономова Анастасия Витальевна, кандидат биологических наук, ведущий специалист отдела между-
народных программ Международного Фонда Технологий и Инвестиций
e-mail: aav@ifti.ru
Avtonomova Anastasia V., PhD in Biology, expert, international programs department, International Foundation
of Technology and Investment
e-mail: aav@ifti.ru
Януль Наталья Алексеевна, кандидат химических наук, директор Международного Фонда Технологий и
Инвестиций
e-mail: yanul@ifti.ru
Yanul Natalia A., PhD in Chemistry, Director, International Foundation of Technology and Investment
e-mail: yanul@ifti.ru

ФИЛОСОФИЯ ОБУЧЕНИЯ ЧТЕНИЮ: ИНТЕРПРЕТАЦИЯ ИДЕЙ Ж. ФУКАМБЕРА НА ОСНОВЕ СИСТЕМНО-
ОРГАНИЗАЦИОННОГО ПОДХОДА

И. В. Харитонова, Е. Е. Беляева

Аннотация. Статья представляет собой философское осмысление проблемы раннего обучения
чтению в аспекте, заданном Ж. Фукамбером. Показано, что в процессе раннего обучения чте-
нию традиционно используются подходы, в основе которых лежит приведение в соответствие
графической и акустической форм слова. Установлено, что при чтении может быть осущест-
влена прямая цепная связь между графическим высказыванием и связанными ментальными
образами, что позволяет обеспечить законченность и цикличность чтения как восприятия.
Интерпретация идеовизуального подхода позволила авторам продемонстрировать, что его
внутренние ресурсы могут получить новое «прочтение» в рамках современных теорий междис-
циплинарного характера. На основе общенаучной системно-организационной концепции, кото-
рая разрабатывается авторами в последнее десятилетие, построены и сопоставлены модели
механизмов говорения и чтения, отражающие две стороны (графическую и звуковую) мысли-
тельного процесса и представляющие собой движение от идеальных образов к материальному
их оформлению.
Ключевые слова: раннее обучение чтению, системный подход, идеовизуальный метод, гра-
фическое высказывание, звуковое высказывание, связанные ментальные образы, восприятие,
воспроизведение.

PHILOSOPHY OF TEACHING READING: THE INTERPRETATION OF J. FOUCAMBERT’S IDEAS THROUGH THE SYSTEM-ORGANIZATIONAL APPROACH

I. V. Kharitonova, E. E. Belayeva

Abstract. The article represents a philosophical understanding of the early reading education problem,
posed by J. Foucambert. It is proved that the approaches which are based on the comparison of
graphical and acoustic forms of words are traditionally used during the early reading education. It
was established that the direct chain link between the graphical phrase and related to it mental images
allows to provide the complete and cyclical character of reading as a perception. The interpretation
of the idea and visual approach allows the authors to demonstrate that its resources can be otherwise
perceived within the interdisciplinary character of modern theories. On the basis of general scientific
system-organizational concept which has been developed by the authors during the past decade, are
elaborated and compared the models of speaking and reading mechanisms reflecting the both sides
(graphical and acoustic) of the thought process and representing the transition of ideal images to their
material form.
Keywords: early reading education, system approach, idea and visual method, graphical phrase,
acoustic phrase, linked mental images, perception, pronunciation.

Харитонова Ирина Викторовна, кандидат филологических наук, доктор философских наук, доцент, заве-
дующая кафедрой романских языков им. В. Г. Гака Института иностранных языков Московского педагогиче-
ского государственного университета
e-mail: iv.kharitonova@m.mpgu.edu
Kharitonova Irina V., PhD in Philology, ScD in Philosophy, Associate Professor, Chairperson, V. G. Gak Romance
Languages Department, Institute of Foreign Languages Moscow State University of Education
e-mail: iv.kharitonova@m.mpgu.edu
Беляева Екатерина Евгеньевна, кандидат культурологии, доцент кафедры романских языков им. В. Г. Гака
Института иностранных языков Московского педагогического государственного университета
e-mail: belayevi_s_k@mail.ru
Belyaeva Ekaterina E., PhD in Culture Studies, Associate Professor, V. G. Gak Romance Languages Department,
Institute of Foreign Languages Moscow State University of Education
e-mail: belayevi_s_k@mail.ru

ДИФФЕРЕНЦИРОВАННЫЙ ПОДХОД К ОРГАНИЗАЦИИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОСТРАНСТВА УРОКА

Т. В. Яковенко, С. В. Фаттахова

Аннотация. В статье рассматриваются вопросы использования достижений нейропедаго-
гики для решения профессиональных задач педагога в процессе организации образовательного
пространства в условиях реализации ФГОС ООО. Представлены приемы активизации учебно-
познавательной деятельности обучающегося на основе знаний о функциональной асимметрии
головного мозга, способы организации пространства аудитории/класса для обучающихся с
основными типами организации мозга: левополушарный, правополушарный и равнополушар-
ный. Особое внимание уделено обоснованию выбора методов, приемов, технологий обучения для
развития детей. Приводятся результаты мониторинговых исследований о знании учителя-
ми основ нейропедагогики и готовности применять их в профессиональной деятельности. На
основе проведенных исследований была выявлена необходимость составления рекомендаций,
направленных на повышение эффективности образовательного процесса, по планированию об-
разовательного пространства и организации учебно-познавательной деятельности обучаю-
щихся на основе знаний о функциональной асимметрии головного мозга.
Ключевые слова: нейропедагогика, современный урок, ФГОС ООО, дифференцированное об-
учение, межполушарная асимметрия головного мозга.

DIFFERENTIATED APPROACH TO THE ORGANIZATION OF EDUCATIONAL SPACE OF THE LESSON

T. V. Yakovenko, S. V. Fattakhova

Abstract. The article deals with the use of achievements of neuropathology for solving professional
tasks of a teacher in the process of organization of educational space within the implementation of
FSES BGE (Federal State Educational Standard of basic general education). The article presents the
methods of enhancing educational and cognitive activity of the learner based on the knowledge about
the functional asymmetry of brain and the ways of the organization of the classroom space for learners
with the basic types of organization of the brain: sinistrocerebral and dextracerebral. Special attention
is paid to the justification of choice of methods, techniques and technologies of learning for teaching
the children. The article presents the results of the research monitoring on the knowledge of teachers
the basics of neuropedagogy and willingness to use it in their professional activity. On the basis of
theoretical analysis of empirical research there was identified the need to make recommendations focused
on the planning of the educational space and organization of educational and cognitive activity
of learners on the basis of knowledge about the functional asymmetry of the brain, aimed at improving
the effectiveness of the educational process.
Keywords: Neuropedagogy, modern lesson, FSES BGE, differentiated training, interhemispheric
asymmetry of the brain.

Яковенко Татьяна Владимировна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры ботаники и физиоло-
гии растений Казанского (Приволжского) федерального университета, Институт фундаментальной медици-
ны и биологии, отделение биологии и биотехнологии
e-mail: ytv@list.ru
Yakovenko Tatiana V., PhD in Education, Associate Professor, Botany and Plant physiology department, Kazan
(Volga region) federal university, Institute of fundamental medicine and biology, department of biology and biotechnology
e-mail: ytv@list.ru
Фаттахова Светлана Владимировна, кандидат педагогических наук, доцент, заведующая методическим
кабинетом Казанского суворовского военного училища Министерства обороны Российской Федерации
e-mail: sv-5.10@mail.ru
Fattakhova Svetlana V., PhD in Education, Associate Professor, Head of methodical study, Kazan Suvorov military
school of the Ministry of defence of Russian Federation
e-mail: sv-5.10@mail.ru

СОПОСТАВЛЕНИЕ УРОВНЯ ФИЗИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ, СТЕПЕНИ РАЗВИТИЯ ФИЗИЧЕСКИХ КАЧЕСТВ И ФУНКЦИОНАЛЬНЫХ ПОКАЗАТЕЛЕЙ СЕРДЕЧНО-СОСУДИСТОЙ СИСТЕМЫ У ПЕРВОКЛАССНИКОВ МОСКОВСКОГО МЕГАПОЛИСА

Н. Б. Панкова, С. В. Романов, И. К. Евдокимова, Г. И. Ишкова, М. Ю. Карганов

Аннотация. Проведено одновременное тестирование уровня физического развития, степени
развития физических качеств и функционального состояния сердечно-сосудистой системы
и систем ее автономной регуляции у первоклассников ближнего Подмосковья (город Реутов).
Показано, что в целом уровень физического развития детей соответствует нормативам, и
большинство детей успешно справляются с силовыми тестами комплекса ГТО. Однако нор-
мативы бега на 30 м оказались невыполненными. Возможной причиной таких трудностей
является функциональное напряжение автономной регуляции сердечно-сосудистой системы,
что выявлено по показателям вариабельности сердечного ритма и чувствительности баро-
рефлекса. При этом в наибольшей степени негативные функциональные сдвиги оказались ха-
рактерны для мальчиков.
Ключевые слова: дети, физическое развитие, комплекс ГТО, вариабельность сердечного ритма.

COMPARISON OF THE LEVEL OF PHYSICAL DEVELOPMENT, THE DEGREE OF DEVELOPMENT OF PHYSICAL  QUALITIES AND FUNCTIONAL INDICES OF THE CARDIOVASCULAR SYSTEM AT THE FIRST-GRADERS IN MOSCOW MEGALOPOLIS

N. B. Pankova, S. V. Romanov, I. K. Evdokimova, G. I. Ishkova, M. Yu. Karganov

Abstract. Simultaneous testing of the level of physical development, the degree of development of physical
qualities and functional condition of the cardiovascular system and the systems of its autonomous
regulation at first-graders (Reutov, Moscow region) was carried out. It has shown that in general the
level of physical development of children corresponds to the standards, and most children successfully
cope with the strength tests the “Ready for Labor and Defense” complex. However, the standards on 30 m
running were unfulfilled. A possible reason for these difficulties is the functional tension in the autonomic
regulation of the cardiovascular system, it was revealed according to the heart rate variability
and baroreflex sensitivity. At the same time, most negative functional shifts were characteristic of boys.
Keywords: children, physical development, Ready for Labor and Defense complex, heart rate variability.

Панкова Наталия Борисовна, доктор биологических наук, главный научный сотрудник лаборатории фи-
зико-химической и экологической патофизиологии ФГБНУ «Научно-исследовательский институт общей па-
тологии и патофизиологии»
e-mail: nbpankova@gmail.com
Pankova Natalia B., ScD in Biology, Chief Researcher, Laboratory of Physical, Chemical and Ecological Pathophysiology,
Institute of General Pathology and Pathophysiology
e-mail: nbpankova@gmail.com
Романов Сергей Валерьевич, учитель физической культуры МБОУ СОШ № 5, г. Реутов Московской области
e-mail: romanow_sergey@mail.ru
Romanov Sergey V., Physical Education Teacher, Municipal Budget Educational Institution General Education
School No. 5, Reutov (Moscow Region)
e-mail: romanow_sergey@mail.ru
Евдокимова Ирина Константиновна, директор МБОУ СОШ № 5, г. Реутов Московской области
e-mail: school-reutov5@mail.ru
Evdokimova Irina K., Headmaster, Municipal Budget Educational Institution General Education School No. 5,
Reutov (Moscow Region)
e-mail: school-reutov5@mail.ru
Ишкова Галина Ильинична, заместитель директора по учебно-воспитательной работе МБОУ СОШ № 5,
г. Реутов Московской области
e-mail: ischkovag@mail.ru
Ishkova Galina I., Deputy Director for Educational Work, Municipal Budget Educational Institution General Education
School No. 5, Reutov (Moscow Region)
e-mail: ischkovag@mail.ru
Карганов Михаил Юрьевич, доктор биологических наук, профессор, заведующий лабораторией физико-
химической и экологической патофизиологии ФГБНУ «Научно-исследовательский институт общей патоло-
гии и патофизиологии»
e-mail: mkarganov@mail.ru
Karganov Mikhail Yu., ScD in Biology, Professor, Head of Laboratory of Physical, Chemical and Ecological Pathophysiology,
Institute of General Pathology and Pathophysiology
e-mail: mkarganov@mail.ru

КУЛЬТУРА РЕЧИ КАК КОМПОНЕНТ КОММУНИКАТИВНОЙ КУЛЬТУРЫ И КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ
ЯЗЫКОВОЙ ЛИЧНОСТИ

В. И. Горовая, Л. В. Григорова

Аннотация. В статье рассмотрены этимология и смысловое содержание термина «языко-
вая личность». На основе анализа современных источников выделены некоторые особенности
языковой личности, связанные с созданием и пониманием текстов. В аспекте практическо-
го значения обозначена систематизирующая функция языковой личности, заключающаяся в
обеспечении системного видения проблем, связанных с общением и взаимодействием. Особое
внимание уделено культурообразующей функции языковой личности, в связи с чем проведен
сопоставительный анализ понятий «коммуникативная культура» и «культура общения», рас-
крыта их взаимосвязь. В ходе аналитической работы установлено, что базовой категорией
для коммуникативной культуры выступает культура речи. В статье рассмотрены автор-
ские подходы к определению понятия, критериям оценки, связь с языковой системой. На осно-
ве структурно-функционального подхода выявлены сущностные характеристики категорий
«коммуникативные качества речи» и «коммуникативная компетентность», отмечены осо-
бенности письменно-речевой коммуникации в электронной среде.
Ключевые слова: языковая личность, коммуникативная культура, культура речи, коммуни-
кативная компетентность

.
STANDARD OF SPEECH AS A COMPONENT OF COMMUNICATIVE CULTURE AND COMMUNICATIVE COMPETENCE
OF THE LANGUAGE PERSONALITY

V. I. Gorovaya, L. V. Grigorova

Abstract. The article deals with the etymology and meaning of the term „language personality”. Based
on the analysis of contemporary sources the article highlights some of the features of language personality
associated with the creation and understanding of texts. In the aspect of practical importance
the article identifies the systematizing function of the language personality consisting in ensuring
a systemic vision of problems related to communication and interaction. Special attention is paid
to culture-forming functions of language identity, in this connection the comparative analysis of the
concepts „communicative culture” and „culture of communication” is carried out, their interrelation is
disclosed. In the course of analytic work it is revealed that the standard of speech acts as basic category
for communicative culture. The article considers the author’s approaches to the concept definition,
evaluation criteria, communication of the linguistic system. On the basis of the structural and functional
approach the article identifies the essential characteristics of the categories of „communicative
qualities of speech” and „communicative competence” and notes the peculiarities of written and speech
communication in the digital environment.
Keywords: language personality, communicative culture, culture of speech, communicative competence.

Горовая Валерия Ивановна, доктор педагогических наук, профессор Ставропольского филиала Москов-
ского педагогического государственного университета
e-mail: gorovaya.valerya@yandex.ru
Gorovaya Valeria I., ScD in Education, Professor, Stavropol
branch, Moscow State University of Education
e-mail: gorovaya.valerya@yandex.ru
Григорова Лилия Викторовна, кандидат филологических наук, доцент, заместитель директора по связям с
общественностью Ставропольского филиала Московского педагогического государственного университета
e-mail: grigorowa.lilia@yandex.ru
Grigorova Lilia V., PhD in Philology, Associate Professor, Deputy Director for public relations, Stavropol branch,
Moscow State University of Education
e-mail: grigorowa.lilia@yandex.ru

ОЦЕНКА УРОВНЯ ВНИМАНИЯ И ФУНКЦИОНАЛЬНОГО СОСТОЯНИЯ ОРГАНИЗМА ПОДРОСТКОВ ПРИ ЗАНЯТИЯХ
ЕДИНОБОРСТВАМИ

В. С. Соколова, Б. Д. Юдин

Аннотация. В статье освещаются вопросы влияния функционального состояния на устойчи-
вость и концентрацию внимания учащихся 11–12 лет на различных этапах учебно-трениро-
вочного процесса при занятиях самбо. Показано, что тренировочные и учебные занятия отри-
цательно влияют на устойчивость и концентрацию внимания. Показатели функционального
состояния юных самбистов не имеют отрицательной реакции и являются стабильными на
всем протяжении наблюдения. Полученные результаты могут быть рекомендованы при пла-
нировании и организации учебно-тренировочного процесса.
Ключевые слова: функциональное состояние, внимание, концентрация и устойчивость, борь-
ба самбо, тренировка, планирование учебного процесса.

EVALUATION OF TEENAGER’S ATTENTION SPAN AND GENERAL BODY STATE DURING COMBAT TRAINING

V. S. Sokolova, B. D. Yudin

Abstract. The article is devoted to issues of functional state influence on 11–12 year pupils’ attention
span at different stages of the educational and training process. It has been proved that the educational
and training periods have negative influence on the attention stability and shorten attention span.
Nevertheless the body functional state index of young sambo fighters does not show any negative body
reaction and is unchangeable throughout the observation period. The obtained results may be recommended
for planning and scheduling of the training and educational process.
Keywords: Functional state, attention, concentration and stability, Sambo, training, planning of educational
process.

Соколова Вера Сергеевна, доктор медицинских наук, профессор кафедры теоретических дисциплин фи-
зической культуры и спорта Московского педагогического государственного университета
e-mail: vera_sokolova2@bk.ru
Sokolova Vera S., ScD in Medicine, Professor, Theoretical disciplines of physical culture and sport Department,
Moscow State University of Education
e-mail: vera_sokolova2@bk.ru
Юдин Борис Дмитриевич, доктор медицинских наук, профессор
e-mail: ubdok@mail.ru
Yudin Boris D., ScD in Medicine, Professor
e-mail: ubdok@mail.ru

ОСОБЕННОСТИ ПРОЯВЛЕНИЯ ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ ИНИЦИАТИВЫ ПЕРВОКЛАССНИКОВ В ЭКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЙ СИТУАЦИИ РАЗВИТИЯ ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ САМОСТОЯТЕЛЬНОСТИ

Я. Н. Носикова

Аннотация. В статье показано многообразие подходов к вопросу рассмотрения познаватель-
ной инициативы в педагогических теориях, выделены сущностные характеристики понятия
«познавательная инициатива»: проявление познавательной активности и интереса; надситу-
ативность; интегративное качество личности, которое побуждает ребенка преобразовать
заданную ситуацию в самостоятельное исследование; действие смыслообразования, устанав-
ливающее значимость познавательной деятельности для ребенка. Представлена динамика
развития познавательной инициативы первоклассников в экспериментальной ситуации раз-
вития. Описано, как реализация программы развития познавательной самостоятельности
младших школьников в условиях учебно-исследовательской деятельности способствовала по-
вышению уровня познавательной инициативы первоклассников.
Ключевые слова: познавательная самостоятельность, познавательная инициатива, лич-
ностные универсальные учебные действия, младший школьный возраст, учебно-исследователь-
ская деятельность, экспериментальная ситуация развития.

FEATURES OF MANIFESTATION OF INFORMATIVE INITIATIVE OF FIRST GRADERS IN AN EXPERIMENTAL SITUATION OF DEVELOPMENT OF COGNITIVE INDEPENDENCE

Ya. N. Nosikova

Abstract. The article deals with the diversity of approaches to the question of cognitive initiative in
pedagogical theories and the essential characteristics of the notion “cognitive initiative” and highlights
the essential characteristics of the concept of „informative initiative” such as manifestation of cognitive
commitment and interest; creative approach; integrative personal quality which makes a child convert a
given situation into the independent study; the effect of meaning that creates the significance of cognitive
activity for a child. The article presents the development dynamics of a cognitive initiative of first grade
pupils in the experimental situation of development. The article describes how the implementation of
the program of the development of cognitive independence of junior school children in the conditions of
research activity enhances the advance of the level of cognitive initiative of first grade pupils.
Keywords: cognitive independence, cognitive initiative, personal universal learning actions, junior
school age, educational and research activity, experimental situation of development.

Носикова Яна Николаевна, педагог дополнительного образования ГБОУ города Москвы «Школа с углу-
бленным изучением иностранных языков № 1302», аспирантка общеинститутской кафедры теории и исто-
рии педагогики Института педагогики и психологии образования Московского городского педагогического
университета
e-mail: ynn@inbox.ru
Nosikova Yana N., Teacher of additional education, State Budget Educational Institution, Moscow No. 1302
School with advanced English curriculum, Post-graduate student, Theory and History of Education Department,
Institute of pedagogics and psychology of education, Moscow City Teacher Training University
e-mail: ynn@inbox.ru

ОСОЗНАНИЕ В ИСТОРИИ ПРИНЦИПОВ НРАВСТВЕННОСТИ И МОРАЛИ КАК НОРМЫ ПРАВА

А. Ф. Шелухин

Аннотация. В статье автор кратко исследует мнения некоторых исторических религиоз-
ных философов – Соломона, Гомера, Конфуция, Цицерона, Пифагора, Гераклита, Сократа,
Платона, Будды, Моисея, Иисуса, Джорджа Вашингтона и некоторых современных деятелей
о месте норм нравственности и морали в жизни общества, как нормы права. Цель краткого
исторического исследования состоит в том, чтобы найти преемственность взглядов передо-
вых личностей как в прошлом, так и в настоящем, подтвердить, что без реализации норм
нравственности и морали, как нормы права, невозможно развитие современного общества
и решение всех задач, которые оно ставит перед собой. Статья построена на исследовании и
сравнении изречений философов и иных деятелей о необходимости развития общества через
благо каждого члена общества и всех землян. В результате данного исследования установлено,
что в историческом прошлом законы включали нравственные и моральные нормы поведения,
принятые и используемые большинством членов общества. Нравственные и моральные нормы
поведения также использовали в тех случаях, когда невозможно было разрешить спор по суще-
ству в судах на основании принятых законов. Сделан вывод о необходимости придать нормам
нравственности и морали силу Закона, отразив это в Конституции государства, ввести эти
нормы в ранг государственной идеологии, разработать и включить обязательную дисциплину
с названием «Нравственность» в средние и высшие образовательные учреждения для обучения
нормам нравственности и морали. Обученный нравственным и моральным нормам поведения
гражданин должен применять эти нормы поведения в соответствии со своей свободной волей.
Проникновение нравственности и морали во все сферы нашей современной жизни приведет к
активному развитию всего общества. Выбор остается за каждым.
Ключевые слова: история, добро, зло, нравственность, мораль, норма права, закон.

UNDERSTANDING IN HISTORY THE PRINCIPLES OF MORALITY AND ETHICS AS RULES OF LAW

A. F. Shelukhin

Abstract. The article explores a short study of certain historical, religious philosophers such as Solomon,
Homer, Confucius, Cicero, Pythagoras, Heraclitus, Socrates, Plato, Buddha, Moses, George
Washington and present public figures views on moral and ethical standards and values in the social
life as rules of law. The aim of this short historical study is to find out the continuity in views of progressive-
minded personalities both in the present and in the past, showing that in modern world the
development of society and its problem solving are impossible without moral and ethical standards implementation
as the rule of law. The article is based on studies of philosophers and other figure’s sayings
and on their comparing of public’s necessity in development through the benefit of every member
and all earthlings of the society. The article summarizes that Law force should be given to standards of
morality and morals reflecting it in the Constitution of the state, enter these norms into a rank of the
state ideology, develop and include obligatory discipline called „Morality” in secondary and higher
educational institutions for teaching the standards of morality and ethics. The citizen who is trained
ethically and morally should apply these standards of behavior in accordance with his free will. With
penetration of moral and ethical standards in all the spheres of our modern life can guarantee an active
progress of the whole society. Each member of the society can make his own choice.
Keywords: history, kindness, evil, ethics, morality, rule of law, the law.

Шелухин Александр Федорович, кандидат юридических наук, доцент, доцент кафедры гражданско-пра-
вовых дисциплин Института социально-гуманитарного образования Московского педагогического госу-
дарственного университета
e-mail: 4503525@mail.ru
Shelukhin Alexander F., PhD in Jurisprudence, Associate Professor, Civil disciplines Department, Institute of social
and humanitarian education, Moscow State University of Education
e-mail: 4503525@mail.ru

О КУЛЬТУРОВЕДЧЕСКОМ НАПОЛНЕНИИ УЧЕБНИКОВ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА ДЛЯ НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ

Т. С. Ткаченко

Аннотация. Данная статья посвящена проблеме культуроведческого наполнения учебников
английского языка для начальной школы. В статье затрагивается актуальный вопрос куль-
турно-ориентированного овладения иностранным языком применительно к начальной школе.
Автор подчеркивает, что процесс овладения иностранным языком и иноязычной культурой
необходимо выстраивать на базе родного языка и родной культуры учащегося. Предметом
данной статьи является анализ культуроведческого материала учебников английского языка
для начальной школы. Анализу подверглись отечественные учебники по английскому языку и
учебники, созданные совместно российскими и британскими издательствами, которые автор
условно называет «британскими». Отмечается, что в «британских» учебниках используется
имитативная технология овладения языком и британская культура является доминантной
в представленном диалоге культур. Результаты проведенного анализа демонстрируют от-
сутствие интеграции культуры и языка, недостаточное внимание к родной культуре учаще-
гося, при этом используются неинтересные задания. Обращается внимание, что, используя в
работе «британские» учебники, учитель вынужден дополнять культуроведческий материал,
поскольку представление общечеловеческих ценностей не выходит за рамки фоновых представ-
лений о культуре и быте. Автором отмечается методический примитивизм «британских»
учебников при построении заданий на основе культуроведческого материала, а также отсут-
ствие методических рекомендаций по соизучению языка и культуры.
Ключевые слова: начальное иноязычное образование, культуросообразная парадигма, куль-
туроведческое наполнение, культуроведческий материал, духовно-ценностная ориентация.

ON THE CULTURAL CONTENT OF ENGLISH TEXTBOOKS FOR PRIMARY SCHOOLS

T. S. Tkachenko

Abstract. The article deals with the cultural content of the English textbooks and touches upon the
topical issue of culturally-based foreign language acquisition in a primary school. The author emphasizes
that the process of learning a foreign language and culture should be based on native language
and culture. The subject of this article is the analysis of the cultural material of English textbooks for
primary schools. The analysis was applied to the textbooks published by Russian publishing companies
as well as textbooks, created jointly by Russian and British publishing houses, which the author
symbolically calls the „British”. It is noted that in such textbooks imitation technology of mastering the
language is used and the British culture appears to be dominant in the presented dialogue of cultures.
The results of this analysis demonstrate the lack of integration of culture and language, lack of focus
on the pupil’s native culture and usage of uninteresting tasks. Attention is drawn to the fact that using
British textbooks the teacher has to supplement the given cultural material as the representation
of multicultural values does not go beyond the background of ideas about culture and way of life. The
author underlines methodological primitivism of the cultural tasks construction in British textbooks
and the lack of guidelines for joint language and culture study.
Keywords: primary foreign language education, cultural paradigm, cultural content, cultural material,
spiritual and value orientation.

Ткаченко Татьяна Сергеевна, аспирантка кафедры методики преподавания иностранных языков Москов-
ского государственного педагогического университета
e-mail: tkachenko_tatiana@mail.ru
Tkachenko Tatiana S., Post-graduate student, Methods of teaching foreign languages Department, Moscow
State University of Education
e-mail: tkachenko_tatiana@mail.ru

КОЛЛАЖ КАК МЕТОД ПРИОБЩЕНИЯ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ К НАЦИОНАЛЬНЫМ ТРАДИЦИЯМ НАРОДОВ МИРА

Е. А. Чайка

Аннотация. Статья посвящена актуальной проблеме возрождения, сохранения национальных
традиций народов мира, приводятся примеры использования национальных традиций в обще-
образовательной школе, включения отдельных обычаев, обрядов одного народа мира с целью
сплочения, единения людей разных национальностей. Одним из методов приобщения младших
школьников к национальным традициям является коллаж. Приводится пример приобщения
младших школьников к национальным традициям народов мира во внеурочной деятельности
методом создания композиции на тему «Мы в кругу традиций, обычаев, обрядов народов мира».
Ключевые слова: приобщение, национальные традиции, младшие школьники, коллаж.

COLLAGE AS A METHOD OF INTRODUCING YOUNGER STUDENTS TO THE NATIONAL TRADITIONS OF THE PEOPLES OF THE WORLD

E. A. Chaika

Abstract. The article is devoted to the problem of revival and preservation of national traditions of the peoples
of the world and gives examples of the use of national traditions in secondary school, including specific
customs and rites of one nation in the world for the unity of people of different nationalities. One of the methods
of introducing younger students to the national traditions is collage. An example of introducing younger
students to the national traditions of the peoples of the world in extracurricular activities by creating compositions
on the theme of „We in the circle of traditions, customs and rituals of the peoples of the world” is given.
Keywords: familiarization, national traditions, younger students, collage.

Чайка Елена Анатольевна, учитель средней общеобразовательной школы № 22 г. Абакана (Республика Хакасия)
e-mail: trio-22@yandex.ru
Chaika Elena А., teacher, secondary school No. 22, city of Abakan (Republic of Khakassia)
e-mail: trio-22@yandex.ru

СТРУКТУРА, КРИТЕРИИ, УРОВНИ И ПОКАЗАТЕЛИ СФОРМИРОВАННОСТИ КУЛЬТУРЫ ИНФОРМАЦИОННОЙ
БЕЗОПАСНОСТИ ШКОЛЬНИКОВ

Н. С. Дерендяева

Аннотация. Данное исследование знакомит с понятием«культура информационной безопасно-
сти школьника», который становится актуальным в настоящее время. Выделены и проанали-
зированы основные компоненты структуры культуры информационной безопасности: когни-
тивный, коммуникативный, деятельностный, компонент информационной культуры лично-
сти, компонент информационной защиты, компонент профилактики аддиктивного поведения.
Определены критерии, уровни и показатели сформированности культуры информационной без-
опасности, которые помогут определить уровень (высокий, средний, низкий) сформированности
культуры информационной безопасности у школьников после проведения занятий, направлен-
ных на формирование культуры информационной безопасности школьников.
Ключевые слова: информационная безопасность личности, культура информационной без-
опасности школьника, информационная потребность, информационное воздействие, защи-
та от информации, защита информации, общение школьника, компьютерная зависимость,
интернет-зависимость.

STRUCTURE, CRITERIA, LEVELS AND INDICATORS OF FORMATION OFINFORMATION SECURITY CULTURE OF SCHOOLCHILDREN

N. S. Derendyaeva

Abstract. The study introduces the concept of „information security culture among schoolchildren”,
which becomes relevant nowadays. The article identifies and analyzes the main components of the
structure of the culture of information security: cognitive, communicative, activity, component of the
personal information culture, a component of information security, the prevention of addictive behavior
component. The criteria, levels and indicators of formation of an information security culture,
which will help determine the level (high, medium, low) of formation of the information security culture
among students after the sessions, aimed at creating a culture of information securityis defined.
Keywords: Information security of the person, schoolchildren’s information security culture, information
needs, information impact, information protection, information security, communication of
schoolchildren, computer addiction, Internet addiction.

Дерендяева Наталия Степановна, аспирантка Тобольского педагогического института имени Д. И. Мен-
делеева (филиала) Тюменского государственного университета в городе Тобольске, главный библиограф
Тюменской областной научной библиотеки имени Д. И. Менделеева
e-mail: Tascha84@mail.ru
Derendyaeva Nataliya S., Post-graduate student, Tobolsk D. I. Mendeleev Pedagogical Institute (branch), Tyumen
State University, Tobolsk, chief bibliographer, Tyumen D. I. Mendeleev Regional Scientific Library
e-mail: Tascha84@mail.ru

ТЕХНОЛОГИИ ПРИМЕНЕНИЯ ПРОБЛЕМНОГО ПОДХОДА В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ МАТЕМАТИКЕ
В НАЧАЛЬНЫХ КЛАССАХ

А. А. Меджидова

Аннотация. Данная статья затрагивает вопросы развития обучения математике в началь-
ных классах. Важная роль в общеобразовательной школе отведена задачам современного ма-
тематического образования. Реализация поставленных задач для развития математических
знаний учащихся начальной школы невозможна без продуктивных методов обучения, в том
числе и проблемного обучения. Средством для развития логического мышления детей является
учебная математическая задача. В статье раскрыты цели и назначение проблемного подхода
в обучении математике в начальных классах. Особое место в статье отведено раскрытию
принципов проблемного обучения. Также предоставлена продуктивная программа для подго-
товки учителя, направленная на проведение уроков математики с применением проблемного
подхода в обучении, и этапы его реализации. В статье указаны функции проблемных заданий,
необходимых для развития обучения математике учащихся начальных классов.
Ключевые слова: математика, проблемное обучение, познавательная деятельность, обуче-
ние математике, развивающее обучение, учебная задача.

TECHNOLOGIES OF APPLICATION PROBLEM APPROACH IN TEACHING MATHEMATICS IN PRIMARY SCHOOL

A. A. Madjidova

Abstract. The article deals with the issues aimed at the improvement of mathematics teaching at a
primary school. Implementation of the tasks for developing mathematical knowledge of students is not
possible without productive teaching methods, including problem-based learning. Means for development
children’s logical thinking is the educational mathematics task. The article reveals the aims and
goals of problem-based approach in teaching mathematics at a primary school. The special place in
the article is allocated to the disclosure of the principles of problem training. The article also provides
an effective program for training teachers directed at carrying out lessons of mathematics using the
problem-based approach in training and stages of its implementation. The article defines the functions
of the problem tasks necessary for the development of teaching mathematics at primary schools.
Keywords: math, problem-based learning, cognitive activities, math teaching, developmental education,
learning task.

Меджидова Айгюн Абульфат кызы, кандидат педагогических наук, учитель Бакинского Европейского
Лицея и Педагогического Университета Азербайджанской Республики, Заслуженный учитель Азербайджан-
ской Республики
e-mail: Aygunmecidova@gmail.com
Madjidova Aygun A., PhD in Education, lecturer, Baku European Lyceum, Azerbaijan State Pedagogical University,
Honored teacher, Republic of Azerbaijan
e-mail: Aygunmecidova@gmail.com