Журнал «Наука и школа», №1 за 2013 год

ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ И СОЦИАЛЬНАЯ ИННОВАТИКА - ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГИЧЕСКАЯ ОСНОВА ПРАКТИКО- ОРИЕНТИРОВАННЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ

Горенков Е. М.

В работе рассматривается становление и развитие педагогической и социальной инноватики как новой отрасли знаний, ее возможности стать теоретико-методологическим основанием практико-ориентированных научных исследований для обновления современной образовательной и социальной сфер.

Ключевые слова: инноватика, педагогическая и социальная инноватика, инновационный потенциал, целостность, понятийный аппарат, практикоориентированное исследование

PEDAGOGICAL AND SOCIAL INNOVATION THEORY AS THEORETICAL AND METHODOLOGICAL BASE OF PRACTICAL RESEARCHES

Gorenkov E. M.

The article is devoted to the examination of the formation and development of pedagogical and social innovation theory as a new field of study, its abilities to become theoretical and methodological foundation for practically oriented scientific researches pointed at modernization of present day social and educational spheres are stated.

Keywords: innovation theory, pedagogical and social innovation theory, innovative potential, integrity, conceptual structure, practically oriented research

 

ИННОВАЦИОННЫЕ ПРОЦЕССЫ В ОБРАЗОВАНИИ ЯКУТИИ

Григорьева А. А., Николаева А. Д.

В статье приводится аналитический материал, отражающий динамику происходящих в Якутии инновационных процессов, начиная с 1990-х гг. Рас- крывается периодизация этапов развития образовательных инноваций на примере Якутии. Дается аналитическая характеристика данных этапов. Приводятся примеры инноваций в разные периоды их становления и развития

Ключевые слова: этапы развития инноваций, стимулирование инновационной деятельности, формы соорганизации деятельности школы и социальных институтов, нормативно-правовое обеспечение

INNOVATIONAL PROCESSES IN EDUCATION OF YAKUTIA

Grigoriyeva A. A., Nikolaeva A. D.

In the present article analytical data concerned with the dynamics of innovational processes in Yakutia beginning from 1990 is provided. The developmental stages of educational processes in relation to Yakutia are revealed. The analytical characteristics of these stages are pointed out. Examples of formation and development of these innovational processes in different periods are given.

Keywords: tages of development of innovation, encouragement of innovational activity, forms of cooperation of schools and social institutions, regulatory support

 

ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ЯРМАРКА «СЕЛЬСКАЯ ШКОЛА» КАК ОДНА ИЗ ФОРМ ИННОВАЦИОННОГО ДВИЖЕНИЯ

Неустроев Н. Д.

Автор обосновывает идею о том, что в условиях модернизации российского образования происходили интенсивные инновационные процессы в тех или иных субъектах, принимая различные формы ее реализации в зависимости от конкретных местных условий, нацио нально-региональных особенностей. В частности, в Республике Саха (Якутия) идея организации педагогической ярмарки «Сельская школа» стала одной из эффективных форм инновационного движения.

Ключевые слова: модернизация образования, инновационные идеи, педагогическая ярмарка, сельская школа, учебно-воспитательный процесс, форма, содержание, регион, особенности

PEDAGOGICAL FAIR RURAL SCHOOL AS ONE OF THE FORMS OF INNOVATIVE MOVEMENT

Neustroyev N. D.

The author proves the idea that in the conditions of Russian education modernization there were intensive innovative processes in those or other subjects, accepting various forms of its realization depending on concrete local conditions, national-regional features. In particular, in the Republic of Sakha (Yakutia) the idea of the organization of pedagogical fair «Rural school» became one of effective forms of innovative movement.

Keywords: education modernization, innovative ideas, pedagogical fair, rural school, teaching and educational process, the form, the maintenance, region, features

 

КОНЦЕПТУАЛЬНЫЕ ОСНОВЫ РАЗВИТИЯ САМООБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СТУДЕНТОВ В УСЛОВИЯХ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ

Суханов П. В., Морозова Н. В.

В статье рассмотрены вопросы модернизации системы образования в контексте самообразователь- ной деятельности студентов и глобальной информатизации общества. Изложены основные положения разработанной концепции развития самообразовательной деятельности в условиях информатизации образования. Введено понятие инновационной самообразовательной среды вуза и обоснована ее роль в развитии самообразовательной деятельности.

Ключевые слова: самообразование, самообразовательная деятельность, информационные технологии, информационная образовательная среда, инновационная самообразовательная среда, концепция развития самообразовательной деятельности в условиях информатизации образования

CONCEPTUAL FOUNDATIONS OF SELF-EDUCATION OF STUDENTS IN THE INFORMATIONAL EDUCATION

Sukhanov P. V., Morozova N. V.

The paper deals with the modernization of the educational system in the context of the self-education of the students and the global information society. It sets out the main provisions of the concept of self-education activity in the information education. The concept of innovation and self-educational environment of high school is introduced and its role in the development of self-educational activities is justified.

Keywords: self-education, self-education activities, information technology, information educational environment, the innovative self-educational environment, the concept of self-education activity in the informational education

 

ПРОФИЛЬНОЕ ОБУЧЕНИЕ В УСЛОВИЯХ РЕСУРСНОГО ЦЕНТРА

Утемуратова Б. К.

В статье представлен опыт модели ресурсного центра как эффективного средства организации профильного обучения. Использование ресурсов социаль- ных партнеров обеспечит для школ сети качественный уровень преподавания профильных дисциплин и организацию индивидуальной образовательной траектории учащихся, создаст эффективную систему допрофессиональной и довузовской подготовки.

Ключевые слова: инновационно-образовательная система, сотрудничество с вузами, сетевые школы

CORE TRAINING IN THE RESOURCE CENTER

Utemuratova B. K.

The experience of a model of Resource Centre as an effective means of organization of core training is considered in this article. Using social partners` resources will provide quality level of teaching of core subjects and the organization of individual educational trajectory of pupils, will create effective system before professional and before university preparation.

Keywords: innovative education system, collaboration with universities, network schools

 

ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСКАЯ КУЛЬТУРА КАК КРИТЕРИЙ ОЦЕНКИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ УЧИТЕЛЕЙ ТЕХНОЛОГИИ

Гусин К. Ф.

Статья посвящена вопросам формирования предпринимательской культуры при подготовке будущих учителей технологии в педагогическом вузе. Автор рассматривает цели и задачи формирования предпринимательской культуры учителей технологии

Ключевые слова: культура, предпринимательство, предпринимательская культура, информационносемиотическая концепция культуры

ENTREPRENEURIAL CULTURE AS A CRITERION FOR EVALUATING THE PROFESSIONAL TRAINING OF TEACHERS OF TECHNOLOGY

Gusin K. F.

The article is devoted to the formation of an entrepreneurial culture in the training process of future teachers of technology in the pedagogical university. The author examines the aims and objectives of the formation of an entrepreneurial culture of technology teachers.

Keywords: culture, entrepreneurship, entrepreneurial culture, information and semiotic concept of culture

 

СОДЕРЖАТЕЛЬНО-УПРАВЛЕНЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ЭФФЕКТИВНОГО ФУНКЦИОНИРОВАНИЯ СИСТЕМЫ ФОРМИРОВАНИЯ СОЦИАЛЬНО-ЭТИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ У БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ

Иржасова Ж. С.

В статье рассматриваются содержательно-управлен ческие условия эффективного функционирования системы формирования социально-этической компетенции у будущих учителей начальных клас- сов, такие как создание образовательной среды и ор- ганизация тьюторского сопровождения.

Ключевые слова: содержательно-управленческие условия, среда, тьюторское сопровождение, компонент, системообразующий фактор, партисипация, прогностичность, социально-этическая компетенция

CONTENT-MANAGEMENT CONDITIONS OF EFFECTIVE FUNCTIONING SYSTEM FORMATION OF SOCIAL AND ETHICAL COMPETENCE AT PRIMARY SCHOOL TEACHERS

Irzhasova Zh. S.

Content-management conditions of effective functioning system formation of social and ethical competence at primary school teachers are considered in the article in terms of the following aspects: educational environment and tutor support organization

Keywords: content-management conditions, environment, tutor support, component, backbone factor, participation, predictability, social and ethical competence

 

РАЗВИТИЕ ОБРАЗОВАНИЯ КАК ЧАСТЬ ГОСУДАРСТВЕННОЙ СОЦИАЛЬНОЙ ПОЛИТИКИ КОРОЛЕВСТВА САУДОВСКАЯ АРАВИЯ

Мохаммед Обойд , Аль Кхтани

Важной частью социальной политики является развитие образования. Королевство Саудовская Аравия достигло больших успехов в этом направлении. На образование граждан тратится четверть государственного бюджета страны. Но достичь гармонии между сферами образования и сферой производства пока не удалось. Это может в будущем стать основой социального конфликта.

Ключевые слова: Саудовская Аравия, социальная политика, образование, человеческие ресурсы

DEVELOPMENT OF EDUCATION AS PART OF THE STATE SOCIAL POLICY OF THE KINGDOM OF SAUDI ARABIA

Mohammed Oboid , Al Khtani

An important part of social policy is the development of education. The Kingdom of Saudi Arabia has achieved great success in this area. A quarter of the state budget is spent on the education of citizens. But harmony between education and the world of production hasnt been achieved yet. This may in the future become the basis of social conflict.

Keywords: Saudi Arabia, social policy, education, human resources

 

ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ПОЛИТИКА В ОТНОШЕНИИ ДЕТЕЙ МИГРАНТОВ

Ли Сюй

Проблемы образования детей трудящихся мигрантов в настоящее время являются центром внимания китайского правительства в решении неотложных задач. В статье рассматривается законодательная система в отношении решения проблемы образования детей трудящихся-мигрантов, исследуются причины возникновения проблемы, и вместе с тем предлагается постепенное совершенствование законодательства и наиболее эффективное решение проблемы.

Ключевые слова: обязательное образование, равные возможности получения образования

EDUCATION POLICY FOR CHILDREN OF MIGRANTS

Li Xu

The problem of education of working migrants now is the central area of concern for the Chinese government. This paper reviews the educational problems of children of migrant workers in the legislative system analysis. It also discusses the problems of legislation and finds out better solutions of these problems.

Keywords: compulsory education, equal opportunities for education

 

ИНФОРМАТИЗАЦИЯ И НЕПРЕРЫВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В ТАДЖИКИСТАНЕ: СОЦИАЛЬНЫЙ И ПСИХОЛОГО- ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ АСПЕКТЫ

Комили А. Ш., Шарипов Ф. Ф.

В статье рассмотрены проблемы непрерывного образования в условиях информатизации современного общества. Непрерывное образование служит средством систематической актуализации накапливаемых в мире знаний и позволяет людям максимально и наиболее эффективно реализовать себя в жизни. Информатизация образования в разумном сочетании с достижениями педагогики является мощным инструментом реализации концепции непрерывного образования

Ключевые слова: информатизация, непрерывное образование, новые информационные технологии, информационная среда, информационные ресурсы

INFORMATIZATION AND CONTINUOUS EDUCATION IN TAJIKISTAN: SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL-PEDAGOGICAL ASPECTS

Komili A. Sh., Sharipov F. F.

Keywords: informatization, the continuous education, new informational technology, the information environment, informational resources

 

ДИДАКТИЧЕСКИЕ ПРИНЦИПЫ ПРИМЕНЕНИЯ АВТОМАТИЗИРОВАННЫХ УЧЕБНЫХ КОМПЛЕКСОВ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ ВУЗА

Морозова Н. В., Суханов П. В.

В статье рассмотрены основные вопросы реализации дидактических принципов применения автоматизированных учебных комплексов в образовательном процессе вуза, выделены основные требования, предъявляемые к ним на стадии разработки и внедрения.

Ключевые слова: самообразование, образование, непрерывное образование, самообразовательная деятельность, дидактические принципы, информационные технологии в образовании, автоматизированные учебные комплексы

DIDACTIC PRINCIPLES OF USING AUTOMATED TRAINING COMPLEX IN HIGHER EDUCATIONAL PROCESS OF HIGH SCHOOL

Morozova N. V., Sukhanov P. V.

This article provides basic information about the implementation of didactic principles of automated training systems in the educational process of the university, and the main requirements to their stage of development and implementation.

Keywords: self-study, education, continuing education, self-education activities, didactic principles, information technology in education, automated training systems

 

СТИХОТВОРНЫЕ ПИСЬМА С. ЕСЕНИНА РОДНЫМ И БЛИЗКИМ КАК ЖАНРОВАЯ МОДИФИКАЦИЯ ЭПИСТОЛЯРНОЙ ЛИРИКИ

Петрова М. А.

В статье анализируется цикл стихотворных писем родным и близким, созданный С. А. Есениным в 1924-1925 гг. В аспекте традиций и новаторства рассматриваются вопросы проблемно-темати ческой и жанрово-стилевой общности этих произведений как циклового единства.

Ключевые слова: жанр поэтического послания, стихотворное письмо, жанровые модификации эпистолярной лирики

S. ESENINS POETIC LETTERS TO THE FAMILY HOW EPISTOLARY GENRE MODIFICATION LYRICS

Petrova M. A.

The cycle of poetic letters to the family created by Yesenin in 1924-1925 is analyzed in the article. The questions of a problematic-thematic and genre-style generality of these works of literature as cyclic unity in aspect of traditions and innovation are considered

Keywords: genre of poetic letters, the literary tradition of poetic writing, epistolary genre modification of the lyrics

 

ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ОСОБЕННОСТИ ВЫСОКИХ КОМЕДИЙ Ж. Б. МОЛЬЕРА И КОМЕДИИ А. С. ГРИБОЕДОВА «ГОРЕ ОТ УМА»

Моисеев Е. А.

В статье анализируются основные композиционные и художественно-изобразительные признаки жанра комедии на примере взаимосвязи драматур- гов, обозначенных в заглавии. Опираясь на опыты других литературоведов, которые рассматривали в своих трудах этот вопрос (в частности, А. Н. Веселовского), в статье раскрываются такие параллели творчества, как художественные особенности, средства выразительности высоких комедий Мольера и «Горе от ума» Грибоедова.

Ключевые слова: поэтика комедий Мольера и Грибоедова, бог из машины, одно вместо другого, божба, повтор как средство комического, говорящие фамилии, ирония и гипербола в комедиях Мольера и Грибоедова

ART FEATURES HIGH COMEDY J. B. MOLIERE COMEDY A. S. GRIBOYEDOV\'S WOE FROM WIT

Moiseev E. A.

In the article analyzes the main compositional and artistic and visual signs on the example of the genre of comedy playwrights relationship identified in the title. Drawing on the experience of other literary critics, who saw in his work the issue (in particular Veselovsky) The article describes such parallels art as art features, the expressive high comedies of Moliere and Woe from Wit Griboyedov.

Keywords: Poetics of Comedy Moliere, Griboyedov, the god of the car, one for another, swearing, repetition as a means of comic, speaking names, irony and hyperbole in the comedies of Moliere and Griboyedov

 

САЛТЫКОВ-ЩЕДРИН И АЗИЗ НЕСИН

Мустафа Йылмаз

В статье предпринята попытка в ходе компаративного анализа установить генетическую связь между творчеством Салтыкова-Щедрина («Сказки» и «Господа Головлевы») и турецкого писателя Азиза Несина на материале анализа их произведений, оценки А. Несином сатиры СалтыковаЩедрина и роли турецких переводов «Сказок» в эволюции творчества Несина.

Ключевые слова: Салтыков-Щедрин, Азиз Несин, художественное влияние

SALTYKOV-SHCHEDRIN AND AZIZ NESIN

Mustafa Yilmaz

The article considers the reconstruction of the genetic connections between works of Saltykov-Shchedrin (Tales and Golovlev Family) and Turkish author Aziz Nesin (based on analysis of their works), A. Nesins assessment of Saltykov-Shchedrins satire, and role of Turkish translations of Tales in the evolution of Nesins works.

Keywords: Saltykov-Shchedrin, Aziz Nesin, artistic influence

 

КОНЦЕПТУАЛЬНАЯ МЕТАФОРА «ЛЮБОВЬ» В ПОЭТИЧЕСКИХ ПРОИЗВЕДЕНИЯХ АНГЛИЙСКИХ ПОЭТОВ XVIII-XIX ВВ.

Владимирова А. Н., Никулина Е. А.

Статья посвящена рассмотрению концептуальной метафоры ЛЮБОВЬ в произведениях английских поэтов XVIII-XIX вв. Анализируются лексические единицы, контекстуальные особенности стихотворных текстов, сравнивается представление о любви в работах поэтов различных веков.

Ключевые слова: ЛЮБОВЬ, метафора, концепт

CONCEPTUAL METAPHOR LOVE IN THE POETIC TEXTS BY ENGLISH POETS OF 18TH-19TH CENTURIES

Vladimirova A. N., Nikulina E. A.

The article is focused on the conceptual metaphor LOVE in the poetic works of 18th-19th centuries. The certain lexical units are analyzed and the perception of love in various poetic works is scrutinized.

Keywords: LOVE, metaphor, concept

 

ФРАЗЕОСЕМАНТИЧЕСКОЕ ПОЛЕ СО ЗНАЧЕНИЕМ «РАБОТА, ТРУДОВАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ»

Пригодина Е. В.

В данной статье проводится систематизация английских фразеологических единиц и паремий фразеосемантического поля «работа, трудовая деятель- ность». На основе компонентного анализа значения данные фразеологические единицы распределены по нескольким фразеосемантическим группам

Ключевые слова: фразеологизм, пословица, работа, трудовая деятельность, семантика, фразеосемантическое поле

PHRASEOSEMANTIC FIELD WORK, LABOUR ACTIVITY

Prigodina E. V.

In this article the English phraseological units and proverbs with the meaning work, labour activity are studied and systemized by the use of phraseosemantic field method. On the basis of the component analysis the phraseological units were divided into several phraseosemantic groups.

Keywords: phraseological unit, proverb, work, labour activity, semantics, phraseosemantic field

 

РОЛЬ МЕТАФОРИЧЕСКОЙ ОБРАЗНОСТИ В КОНТЕКСТУАЛЬНОЙ РЕАЛИЗАЦИИ МНОГОЗНАЧНОГО ГЛАГОЛА В СОВРЕМЕННОМ АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ

Солошенко М. А.

В статье рассматривается роль метафорического сравнения в реализации многозначным глаголом

Ключевые слова: глагол , метафора, сравнение, опыт

THE ROLE OF THE METAPHORICAL IMAGERY IN THE CONTEXTUAL IMPLEMENTATION OF POLYSEMANTIC VERB IN THE MODERN ENGLISH LANGUAGE

Soloshenko M. A.

The article focuses on the role of metaphoric comparison in the realization of its meanings by the polysemantic verb

Keywords: , metaphor, comparison, experience

 

ЯВЛЕНИЕ АНДРОЦЕНТРИЗМА В ПОСЛОВИЧНОМ ФОНДЕ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА

Кирсанова М. А.

Данная статья посвящена анализу мужских и женских образов, закрепленных в английских пословицах, в которых отражена оценка качеств и норм поведения. Исследование выявило, что большинство пословиц представляет в основном мужскую перспективу, отражая андроцентризм языковой картины мира.

Ключевые слова: пословица, гендерный анализ, андроцентризм, картина мира

THE PHENOMENON OF ANDROCENTRISM IN ENGLISH PROVERBS

Kirsanova M. A.

The article focuses on the gender stereotypes of men and women fixed in English proverbs which show the assessment of qualities and norms of behavior. The research reveals that the majority of proverbs reflects mens point of view showing the androcentrism of the English language world picture.

Keywords: proverb, gender analysis, androcentrism, language world picture

 

О КРИТЕРИИ НАЧАЛА ПРИОБЩЕНИЯ РЕБЕНКА К ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ И КУЛЬТУРЕ

Ризаева Л. М.

В статье предлагается при определении оптималь- ного возраста для начала приобщения детей к иностранному языку и культуре учитывать, наряду с другими факторами, в качестве ведущего - форму общения, достигнутую ребенком на родном язы- ке. Автор убеждает, что таковой должна быть внеситуативно-личностная форма общения. В связи с этим начало приобщения детей к иностранным языкам и культуре автор считает целесообразным сместить к пятилетнему возрасту.

Ключевые слова: критерии возрастной перио ди зации ребенка, общение, формы общения, вне си туатив но-личностное общение

CRITERION OF THE MOST EFFECTIVE STARTING POINT FOR FOREIGN LANGUAGE AND CULTURE EDUCATION OF YOUNG CHILDREN

Rizayeva L. M.

The article suggests that when determining the optimal age for childrens exposure to foreign culture and language the form of social interaction achieved in their native language should be considered in the first place though along with other factors. The author convincingly claims that establishment of the extra-situational interpersonal form of social interaction in a childs development determines the best timing. Therefore, children cannot be exposed to foreign cultures and languages being younger than 5-6 years.

Keywords: criteria of child development periods, social interaction, forms of social interaction, extra-situational interpersonal form of social interaction

 

УСВОЕНИЕ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА НА ОСНОВЕ ОБУЧЕНИЯ ПРОИЗНОШЕНИЮ И ФОНЕТИЧЕСКОЙ ИНТЕРФЕРЕНЦИИ: КОНЦЕПЦИЯ УПРАВЛЕНИЯ

Павлова О. В.

Обучение чтению иностранного языка формирует- ся на основе речевых автоматизмов родного языка, которые обеспечивают возможность получения навыков чтения изучаемого языка в самом начале процесса обучения. И одним из перспективных путей повышения эффективности обучения чтению является применение концепции управления усвоением.

Ключевые слова: фонетическая интерференция, повышение эффективности обучения, речевые автоматизмы родного языка

STUDYING OF FOREIGN LANGUAGE BASED ON TEACHING PRONUNCIATION AND PHONETIC INTERFERENCE: MANAGEMENT CONCEPTS

Pavlova O. V.

Teaching to read a foreign language is based on speech automatisms of the native language, which provides the possibility of reading at the beginning of the teaching process. And one of the most promising ways to improve the teaching of reading is the application of the concept of management mastery.

Keywords: phonetic interference, increasing of training effectiveness, speech automatisms of the native language

 

ФИЛОСОФСКОЕ ОБОСНОВАНИЕ ПРОЦЕССА ФОРМИРОВАНИЯ ИНТЕРПРЕТАЦИОННОЙ КОМПЕТЕНЦИИ СТУДЕНТОВ ЯЗЫКОВЫХ ВУЗОВ

Бороздина И. Е.

В статье раскрывается взаимосвязь понятий «интерпретация», «рефлексия» и «понимание», дает- ся философское обоснование процесса формирования интерпретационных умений личности в широком понимании и интерпретационной компетенции как компонента профессиональной компетенции студента языкового вуза в частности.

Ключевые слова: рефлексия, интерпретация, понимание, интерпретационные умения, интерпретационная компетенция

PHILISOPHIC GROUND FOR THE FORMATION OF INTERPRETATION SKILLS OF STUDENTS OF LINGUISTIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Borozdina I. E.

In the article the correlation of the concepts of interpretation, reflection and comprehension is revealed, the philosophic ground of the formation of individual interpretation skills in general and the competence of interpretation as a part of professional competence of a linguistic student in particular are given.

Keywords: interpretation, reflection and comprehension, interpretation skills, competence of interpretation

 

ПЕРЕДАЧА ПРЯМОЙ РЕЧИ КАК ПРОБЛЕМА ХУДОЖЕСТВЕННОГО ПЕРЕВОДА

Горбачевская С. И.

Прозаическому произведению изначально свойственна диалогичность. Она проявляется во взаимодействии речи автора и речи персонажей. Даже аукториальный рассказчик ведет внутренний диалог с воображаемым собеседником. Поскольку имплицит- ная и эксплицитная диалогичность художественного текста передается, как правило, средствами обиходно-разговорной речи, переводчик должен знать способы выражения эмоциональности и экспрессивности в своем родном языке. При этом важно помнить, что основные маркеры «разговорности»: частицы, эллипсисы, отклонения от синтаксической нормы, междометия, клитики, местоимения, местоименные наречия, модальные слова, интенции и т. д. - могут быть функционально неоднозначны- ми не только в разных языках, но и внутри одного текста на одном языке, что может стать причиной трудностей и проблем при переводе.

Ключевые слова: художественный перевод, обиходно-разговорная речь, речевые интенции, мар- керы «разговорности»

RENDERING OF THE DIRECT SPEECH AS AN ISSUE OF LITERARY TRANSLATION

Gorbachevskaya S. I.

Dialogue form is initially inherent in the prose work. It manifests itself in the interaction of the authors speech and the speech of the characters. Even an auctorial narrator conducts an inner dialogue with an imaginary companion. Since the implicit and explicit dialogue form of the literary text is, as a rule, rendered by means of colloquial and conversational speech, the translator should know the means of expressing emotionality and evocativeness in their mother language. With it, it is important to remember that the basic markers of colloquiality: particles, ellipses, divergences from the syntactic norm, interjections, clitics, pronouns, pronominal adverbs, modal words, intentions, etc., - all can be functionally ambiguous not only in different languages, but inside one text written in one language as well, which can become a reason for difficulties and problems while translating.

Keywords: literary translation, colloquial and conversational speech, speech intentions, markers of \"colloquiality.\"

 

РОЛЬ УРОКОВ УСТНОЙ РУССКОЙ РЕЧИ В КУРСЕ РУССКОГО ЯЗЫКА КАК ИНОСТРАННОГО

Лю Цянь

В статье представлен анализ коммуникативной направленности курса русского языка как иностранного, показаны причины пробуждения интереса у студентов-филологов к изучению русского языка, рассмотрены такие приоритетные вопросы, как важность и необходимость систематической работы над устной русской речью в китайской аудитории, охарактеризованы задачи, способствующие решению проблемы обучения устной русской речи.

Ключевые слова: преподавание русского языка как иностранного, коммунакативная направленность в обучении устной русской речи, тенденции в преподавании русского языка, китайская аудитория

THE ROLE OF THE RUSSIAN ORAL SPEECH LESSONS IN THE COURSE OF RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE

Liu Qian

With this article there is an analysis of communicative trends in the course of Russian language and Russian language for foreigners. Also in the article, there are some reasons for the growing interest among the students of philology by studying the Russian language. We envisage some higher-priority questions such as the importance of Russian oral speech and the necessity of systematically studying Russian oral speech for the Chinese audience. Within the article, it was expressed that there were many ways of solving a few problems in teaching Russian oral speech.

Keywords: teaching Russian as a foreign language, the communicative sight of teaching of Russian oral speech, tends of teaching Russian language, Chinese audience

 

КОМПЕТЕНТНОСТНЫЙ ПОДХОД В ОБУЧЕНИИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ МАТЕМАТИКИ В КУРСЕ МАТЕМАТИЧЕСКОГО АНАЛИЗА

Ли О. В.

В данной статье дается понятие «компетент- ностного подхода» - нового направления в образовании. Рассматривается модель формирования компетентностного подхода в обучении будущих учителей математики в курсе математического анализа.

Ключевые слова: компетентностный подход, компетенции, модель, структура, содержание

COMPETENCE APPROACH IN TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF MATHEMATICS IN THE COURSE OF MATHEMATICAL ANALYSIS

Lee O. V.

This article explains the concept of «competence approach» - a new direction in education. We consider a model of formation of the competence approach in the training of future teachers of mathematics in the course of mathematical analysis.

Keywords: the competence approach, competence, model, structure, content

 

ПУТИ СОЗДАНИЯ ВНУТРИПРЕДМЕТНЫХ СВЯЗЕЙ

Гасанов Р. А.

В работе исследованы пути создания внутрипредметных связей в курсе алгебры в высших педагогических школах. Указаны классификации методов и приемов этих связей и прокомментирована их сущ- ность с соответствующими примерами.

Ключевые слова: алгебра, высшая школа, внутрипредметная связь, приемы

WAYS OF CREATION OF INTERDISCIPLINARY RELATIONS

Hasanov R. A.

This work deals with the ways of creation of interdisciplinary relations in the course of algebra in higher pedagogical schools. Classifications of methods and ways of usage of these relations are mentioned and their essence is examined with the help of relevant examples.

Keywords: algebra, high school, interdisciplinary relation, approaches

 

ТИПОВЫЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЕ ЗАДАЧИ КАК ПОКАЗАТЕЛЬ СФОРМИРОВАННОСТИ МАТЕМАТИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩИХ ЭКОНОМИСТОВ

Стефанова Г. П., Байгушева И. А.

Рассматриваются содержание и структура понятия математической компетентности экономиста; раскрывается роль типовых профессиональ- ных задач экономиста в процессе формирования математической компетентности; выделена система типовых задач экономиста и построена модель разработки обобщенных методов их решения

Ключевые слова: компетентностный подход, математическая компетентность, типовая профес- сиональная задача, обобщенный метод решения

THE TYPICAL PROFESSIONAL TASKS AS AN INDEX OF FUTURE ECONOMISTS MATHEMATICAL COMPETENCES FORMATION

Stephanova G. P., Baygusheva I. А.

The paper refers to the observation of the content and structure of the notion of economist mathematical competence; the role of economists typical professional tasks in the process of mathematical competence forming is shown; the system of typical tasks for economists is defined and the model of generalized methods of their decision was drawn.

Keywords: competence approach, mathematical competence, typical professional task, generalized method of decision making

 

МЕТОДИКА ИСПОЛЬЗОВАНИЯ КАЧЕСТВЕННЫХ ЗАДАЧ ВО ВНЕУРОЧНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ОДАРЕННЫХ ШКОЛЬНИКОВ НА ПРОПЕДЕВТИЧЕСКОМ ЭТАПЕ ИЗУЧЕНИЯ ХИМИИ

Шепелев М. В.

В статье представлены методические подходы к использованию качественных задач во внеурочной деятельности одаренных школьников на пропедевтическом этапе изучения химии. Показано, что применение качественных химических задач способствует формированию у детей основных практикоориентированных компетенций, развитию их образного мышления и творческих способностей, росту мотивации к изучению химии в старших классах, а также становлению способностей неординарно и креативно подходить к решению проблемных ситуаций.

Ключевые слова: пропедевтика химии, организация внеурочной деятельности одаренных детей, качественные задачи

METHODS OF THE USE OF QUALITATIVE TASKS IN EXTRACURRICULAR ACTIVITIES OF GIFTED CHILDREN DURING INTRODUCTORY STAGE OF CHEMISTRY LEARNING

Shepelev M. V.

The article presents the methodological approaches to the use of qualitative tasks in extracurricular activities of gifted children during introductory stage of chemistry learning. It is shown that the use of qualitative chemical tasks contributes to the basic practically oriented competences, develops their figurative thinking and creative abilities, increases motivation to study chemistry in high school, as well as the formation of extraordinary abilities and creative approach to problem solving.

Keywords: propedeutics of chemistry, extracurricular activities organization of gifted children, qualitative tasks

 

ОСОБЕННОСТИ РАЗВИТИЯ НАУЧНОГО ПОТЕНЦИАЛА ЛИЧНОСТИ ШКОЛЬНИКА

Минченков Е. Е., Мартынов Б. И.

В статье рассматриваются пути решения проблемы развития научного потенциала личности школьника. Эти пути находятся в русле общих путей развития учащихся. Особенность развития именно научного потенциала связана с решением проблем научности учебного курса и критериев от- бора содержания для его построения

Ключевые слова: научный потенциал, основы химии, дидактические принципы, критерии отбора, учебное содержание

PECULIARITIES OF SCHOOL CHILDREN\'S DEVELOPMENT IN TERMS OF SCIENTIFIC POTENTIAL

Minchenkov E. E., Martynov B. I.

In this article the ways for resolving problem of formation and development of scientific knowledge of schoolchildren are considered. These ways are in common line with development of pupils. Peculiarity dealing with formation of such knowledge of schoolchildren is related with settlement of the problems related to implementation of didactic principle of scientific character within training and criteria of selection of the content when working out a training course.

Keywords: scientific potential, the basics of chemistry, didactic principles, criteria of selection of the content, the content of education

 

ПРОЕКТНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ ШКОЛЬНИКОВ КАК ФОРМА ТВОРЧЕСКОЙ РЕКОНСТРУКЦИИ ИСТОРИЧЕСКОГО ПРОШЛОГО

Гудкова Т. В.

В статье автор рассматривает творческую реконструкцию исторического прошлого как форму проектной деятельности школьников, способствующую формированию рефлексивных, исследовательских, коммуникативных, презентационных умений и навыков, развитию образного мышления, раскрытию творческого потенциала и решению воспитательных задач в современной школе.

Ключевые слова: проектная деятельность, проект, творческая реконструкция

PROJECT ACTIVITIES OF SCHOOL CHILDREN AS A FORM OF CREATIVE RECONSTRUCTION OF HISTORICAL BACKGROUND

Gudkova T. V.

In the article the author considers the reconstruction of historical background as a form of project activities of schoolchildren. It contributes to the formation of reflective, research, communicative, presentational skills and habits, promotes development of creative thinking, disclosing of creative potential and solution of educational tasks in the modern school.

Keywords: project, project activity, creative reconstruction

 

ЭКСПОЗИЦИЯ ХУДОЖЕСТВЕННОЙ ВЫСТАВКИ КАК СПОСОБ ВОСПИТАНИЯ И ХУДОЖЕСТВЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ, НА ПРИМЕРЕ ВЫСТАВОК В РЕСПУБЛИКЕ АБХАЗИЯ

Лабахуа Е. М.

В данной работе на примере выставки художественных исторических реплик «Вооружение абхазских воинов» и выставки «Взгляд из прошлого» показана возможность эстетического воспитания, художественного образования методом создания экспозиции и формирования выставочного пространства.

Ключевые слова: выставка, историческая реплика, эстетическое воспитание, Республика Абхазия

THE EXPOSITION OF ART EXHIBITION AS A WAY OF AESTHETIC EDUCATION AND ARTISTIC EDUCATION ON THE EXAMPLE OF THE EXHIBITIONS IN THE REPUBLIC OF ABKHAZIA

Labahua E. M.

On the example of art exhibitions of historical replicas „Weapons of Abkhazian warriors and the exhibition Looking from the past the possibility of aesthetic education, art education of the method of creation of the exposition and the formation of the exhibition space are explained.

Keywords: exhibition, historical replicas, aesthetic education, Abkhazia

 

EVOLUTION OF THE CONCEPTS OF TIME

Вишняков Д. В.

Человечество сегодня все так же, как и на протяжении всего своего существования, задается вопросом «что такое время?». Современное понимание времени сложилось в итоге длительного исторического процесса познания, содержанием которого, в част- ности, была борьба субстанционального и реляционного подходов к пониманию его сущности. С чего же все началось и как развивалось, можно узнать, проследив эволюцию концепций времени.

Ключевые слова: время, концепция времени, современное видение, подход

ЭВОЛЮЦИЯ КОНЦЕПЦИЙ ВРЕМЕНИ

Vishniakov D. V.

Humanity today, just as in the course of its existence, is wondering what time is. The current understanding of time has developed as a result of a long historical process of learning, the content of which, in particular, is the struggle of the substantial and relational approaches to the understanding of its essence. How it all began and how developed can be found by tracing the evolution of the concepts of time.

Keywords: time, the concept of time, modern vision, approach

 

ПРОБЛЕМЫ ИЗУЧЕНИЯ ПРЕДМЕТНОГО МИРА ПАРСУНЫ В РУССКОЙ ИСТОРИОГРАФИИ

Николаев П. В.

Приведенное исследование является историографией изучения предметного мира парсуны в отечественной науке. Статья Г. М. Зеленской «Предметный мир парсуны Патриарх Никон с братией Воскресенского монастыря» (2006) на сегодняш- ний день единственная работа, в которой основной целью исследования, определенной автором, является изучение предметного мира памятника.

Ключевые слова: парсуна, Овчинникова, Мордвинова, Зеленская, Снегирев

PROBLEMS OF STUDYING THE MATERIAL WORLD PARSUNA IN RUSSIAN HISTORIOGRAPHY

Nikolaev P. V.

The above study is a study of the historiography of the objective world Parsuna in Russian science.

Keywords: Parsuna, Ovchinnikova, Mordvinova, Zelenskaya, Snegirev

 

ВЫРАЗИТЕЛЬНЫЕ СРЕДСТВА СКУЛЬПТУРЫ И РИСУНКА В ПОДГОТОВКЕ УЧИТЕЛЯ ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОГО ИСКУССТВА

Башкатов И. А.

В статье поднимается проблема повышения качества теоретической подготовки будущих учителей изобразительного искусства, раскрывают- ся специфические особенности выразительных средств скульптуры и рисунка. Теоретическое изучение выразительных средств скульптуры и рисунка и применение их на практике существенно повышают качество усвоения школьниками учебного материала.

Ключевые слова: выразительные средства, скуль- птура, рисунок, лаконичность, форма, линия, светотень

EXPRESSIVE MEANS OF SCULPTURE AND DRAWING IN ART TEACHERS TRAINING

Bashkatov I. A.

In the article the problem of improving the quality of the theoretical preparation of the future teachers of fine art is raised, the material reveals the specific features of the expressive means of sculpture and drawing. As it follows from the article, the theoretical study of the expressive means of sculpture and drawing and their application in practice significantly improve the quality of learning the students of educational material

Keywords: expressive means, sculpture, drawing, laconism, form, line, chiaroscuro

 

РОЛЬ СПЕЦИАЛЬНЫХ УПРАЖНЕНИЙ ПО КОМПОЗИЦИИ В РАЗВИТИИ ТВОРЧЕСКИХ СПОСОБНОСТЕЙ СТУДЕНТОВ- ЗАОЧНИКОВ 1-Х И 2-Х КУРСОВ ХУДОЖЕСТВЕННО- ГРАФИЧЕСКИХ ФАКУЛЬТЕТОВ ПЕДВУЗОВ

Дроздов С. А.

статье анализируются способности студентов в процессе творчества на занятиях композицией. Предлагаются специальные упражнения в качестве средства развития творческих потенций заочников, освещается их формирующая роль.

Ключевые слова: специальные упражнения по композиции, студенты-заочники, условия формирования творческих способностей

THE ROLE OF SPECIAL EXERCISES ON COMPOSITION IN THE DEVELOPMENT OF CREATIVE SKILLS OF THE FIRST- AND SECOND-YEAR OFF-CAMPUS STUDENTS OF ARTISTIC AND GRAPHIC FACULTIES OF PEDAGOGICAL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Drozdov S. A.

The article analyzes creative abilities of students in the setting of composition classes. A set of special exercises with the emphasis on their formative role as a means of creative potential development of off-campus students is offered.

Keywords: special exercises on composition, off-campus students, the conditions of formation of creativity

 

ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ПРОБЛЕМЫ В ТЕОРИИ МУЗЫКАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Безбородова Л. А., Заварина С. Ю.

В статье рассматриваются современные проблемы и сущность теории музыкального образования, его функции и вопросы эстетического воспитания школь- ников средствами музыкального искусства, различ- ные определения термина «музыкальная культура»

Ключевые слова: музыкальное образование, эстетическое воспитание, музыкальное развитие ребенка, музыкальная культура и эстетика, Безбородова Л. А., Алиев Ю. Б. , Осеннева М. С., Безбородова Л. А. , Тельчарова Р. А. ,

PEDAGOGICAL CHALLENGES IN THE THEORY OF MUSIC EDUCATION

Bezborodova L. A., Zavarina S. Yu.

The article deals with the contemporary challenges and the essence of the theory of music education, its functions and issues of aesthetic education by means of music, different definitions of the term music culture.

Keywords: music education, aesthetic education, music, child development, music culture and aesthetics

 

МЕТОДИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ САМООБРАЗОВАНИЯ ТРЕНЕРОВ-ПЕДАГОГОВ ПО ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫМ ВИДАМ СПОРТА В ДЕТСКИХ СПОРТИВНЫХ ШКОЛАХ

Барахсанова Е. А., Барахсанов В. П.

В статье рассматривается необходимость методического сопровождения самообразования тренеровпедагогов по интеллектуальным видам спорта, приводятся результаты качественных и количественных изменений в образовательном пространстве профессиональной деятельности тренерапедагога детских спортивных школ Якутии.

Ключевые слова: самообразование тренеров-педа гогов, профессиональная деятельность, интеллекту- альные виды спорта

METHODICAL ACCOMPANYING FOR SELF-EDUCATION OF TEACHERS-COACHES ON INTELLECTUAL KINDS OF SPORT IN CHILDREN SPORT SCHOOLS

Barakhsanova Е. A., Barakhsanov V. P.

The article studies the necessity for methodical accompanying for self-education of teachers-coaches on intellectual kinds of sport, presents the results of qualitative and quantitative changes in educational sphere of professional activity of teachers-coachers for children sports schools in Yakutia.

Keywords: self-education of teachers-coachers, professional activity, intellectual kinds of sport

 

РОЛЬ ПСИХОЛОГА В ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ СИСТЕМЕ СПОРТИВНОЙ ПОДГОТОВКИ ЮНЫХ СПОРТСМЕНОВ

Находкин В. В.

Рассмотрены теоретические основы целостного педагогического процесса в спортивной деятельности юных спортсменов. Определяются цели, задачи и методы, приемы эффективного построения педагогической системы и роли спортивного психолога в предложенной системе как равноправного субъ- екта в процессе подготовки юных спортсменов от отбора до спортивного мастерства.

Ключевые слова: педагогическая система, «тренер - психолог - юный спортсмен», психологическая подготовка, психолого-педагогическое сопровождение

THE ROLE OF THE PSYCHOLOGIST IN PEDAGOGICAL SYSTEM OF SPORTS PREPARATION OF YOUNG SPORTSMEN

Nakhodkin V. V.

Theoretical bases of complete pedagogical process in sports activity of young sportsmen are considered. The purposes, problems, methods, techniques, conditions of effective construction of pedagogical system and role of the sports psychologist in the offered system as an equal subject in young sportsmen training from selection up to sports skills are defined.

Keywords: pedagogical system, «coach - psychologist - young sportsman», psychological training, psychological- pedagogical support

 

АНАЛИЗ СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ФАКТОРОВ, ВЛИЯЮЩИХ НА ФОРМИРОВАНИЕ ИНТЕРЕСА К ЧТЕНИЮ У МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ

Чикишева О. В.

В данной статье речь пойдет о факторах, влияю- щих на формирование интереса к чтению у учащихся младших классов. Общество, семья, улица, СМИ, образовательные и внешкольные учреждения, деятельность, друзья и сверстники - социальнопедагогические факторы наиболее значительные с точки зрения формирования личности ребенка в целом и интереса к чтению в частности.

Ключевые слова: интерес, детское чтение, младшие школьники, социально-педагогические факторы

THE ANALYSIS OF THE SOCIAL AND PEDAGOGICAL FACTORS WHICH INFLUENCE THE FORMATION OF INTEREST TO READING AMONG YOUNG SCHOOL STUDENTS

Chikisheva O. V.

This article analyzes the factors, influencing the formation of interest to reading among the pupils of the elementary forms. Society, family, streets, mass media, educational and out-of-school institutions, activities, friends and contemporaries are the socially-pedagogical factors, which are the most considerable ones from the point of view of identity formation of children as a whole and interest to reading in particular.

Keywords: interest, children\'s reading, young schoolboys and girls, socially-pedagogical factors

 

ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ВНЕДРЕНИЯ ГЕНДЕРНОГО ПОДХОДА В СОВРЕМЕННОЙ ШКОЛЕ

Прокина П. Н.

В статье дана классификация педагогических условий внедрения гендерного подхода в образовательный процесс. Приведена критериальная база для оценивания эффективности его реализации. На основе результатов проведенного эксперимента сделан вывод о необходимости его использования с целью повышения познавательного интереса и развития личности школьников

Ключевые слова: гендерный подход, педагогические условия, обучение, критерий

PEDAGOGICAL CONDITIONS OF GENDER APPROACH IMPLEMENTATION IN MODERN SCHOOL

Prokina P. N.

Pedagogical conditions of gender approach implementation in educational process analysis. Criterion basis for its estimate of efficiency presentation. Experimental data proves application of gender approach necessity for the purpose of cognitive interest heightening as well as schoolchildren personality development.

Keywords: gender approach, education, pedagogical conditions, criterion

 

ЭТНОКУЛЬТУРНЫЕ ЦЕННОСТИ И ТЕХНОЛОГИИ ИХ ФОРМИРОВАНИЯ КАК ОДИН ИЗ СПОСОБОВ ПАТРИОТИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ ОБУЧАЮЩИХСЯ В ПРОЦЕССЕ ИНОЯЗЫЧНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Егошина Н. Г.

Исследование формирования этнокультурной компетенции и этнокультурных ценностей как основных ее составляющих осуществляется в процессе работы республиканской эксперименталь- ной площадки на базе МБОУ «Гимназия № 14 г. Йошкар-Олы», в ходе которой реализуется научноисследовательский проект «Система работы педагога по этнокультурологической подготовке обу- чающихся в условиях гимназии». Главное внимание уделено аксиологическому подходу и формированию на этой основе этнокультурных ценностей в ходе обучения английскому языку.

Ключевые слова: ценность, этнокультурная ценность, этнокультурное образование, этнокультурная компетентность, социально-развивающие технологии,

ETHNO CULTURAL VALUES AND TECHNOLOGIES OF THEIR FORMATION AS MEANS OF PATRIOTIC EDUCATION OF STUDENTS IN THE COURSE OF LEARNING OF FOREIGN LANGUAGES

Egoshina N. G.

The research of formation of ethno cultural competence and ethno cultural values as its integral parts is carried out in the process of work of the Republican experimental ground on the basis of Gymnasium No. 14 (Mari El, Yoshkar-Ola) in the course of which the project The system of teachers work in the system of ethno cultural education of students is being put into practice. The article pays special attention to the implementation of the value-based approach in modern present day education and to the formation of ethno cultural values in the course of studying English.

Keywords: value, ethno cultural value, ethno cultural education, ethno cultural competence, socially developing technologies

 

ПРОБЛЕМА ПОЛИКУЛЬТУРНОГО ОБРАЗОВАНИЯ СЕЛЬСКИХ ШКОЛЬНИКОВ

Дмитриева С. Н., Птицына О. Н.

статье рассматривается проблема поликультур- ного образования сельских школьников в современных условиях. Определены цели, задачи, направления и сфор- мулированы принципы поликультурного образования

Ключевые слова: поликультурное образование, сельский школьник, социализация, толерантность, языковая, коммуникативная компетентность, образовательная среда

PROBLEM OF POLYCULTURAL FORMATION OR RURAL SCOOLBOYS

Dmitrieva S. N., Ptitsyna O. N.

In given article the problem of polycultural education of rural schoolboys in modern conditions is considered. Purposes, problems, directions are definited and principles of polycultural education are formulated

Keywords: polycultural education, the rural schoolboy, socialization, tolerance, language, communicative competence, the educational environment

 

ОСОБЕННОСТИ СОЦИАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ СЕЛЬСКИХ ШКОЛЬНИКОВ В УСЛОВИЯХ КОМПАКТНОГО ПРОЖИВАНИЯ

Сивцева К. Н., Спиридонова Г. И.

В статье рассматриваются возможности сель- ской школы в воспитании школьника, изменение роли сельской школы в образовательном и воспитательном процессе. Определены пути педагогизации социального окружения школы.

Ключевые слова: сельская среда, сельский школь- ник, сельская школа, традиции

PECULIARITIES OF SOCIAL DEVELOPMENT OF COUNTRY PUPILS IN COMPACT HABITATION CONDITIONS

Sivtseva K. N., Spiridonova G. I.

Country school abilities in pupils education and changing of country school role in educational and upbringing process are studied in this article. Pedagogization ways of social environment of school are determined too.

Keywords: country environment, country pupil, country school, traditions

 

НАУЧНОЕ ОБОСНОВАНИЕ МОДЕЛИ СОЦИАЛЬНО- ПЕДАГОГИЧЕСКОГО СОПРОВОЖДЕНИЯ СОЦИАЛЬНОЙ АДАПТАЦИИ ДЕТЕЙ-ИНВАЛИДОВ

Давыдова Т. А.

Комплекс методов и результатов исследования, представленных в статье, позволяет создать представление о социальной адаптации детейинвалидов, обучающихся на дому. Работа посвящена исследованию различных видов моделей процессуальных и результативных аспектов интеллектуальной готовности подростка, содер- жательные и критериальные аспекты социальнопедагогического сопровождения социальной адаптации детей-инвалидов.

Ключевые слова: дети-инвалиды, компоненты интеллектуальной готовности, процессуальные и резуль- тативные характеристики, объективные и субъективные показатели, педагогическое сопровождение

SCIENTIFIC GROUND FOR THE PATTERN OF SOCIAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF DISABLED CHILDREN DURING THEIR SOCIAL ADAPTATION

Davydova T. A.

The complex of methods and results of the research conducted presented in the article allows to create the representation of the process of social adaptation of disabled children who are taught at home. This work is devoted to the examination of various models of processual and resultative aspects of a teenagers intellectual readiness, informatory and criterial viewpoints of social and pedagogical support of disabled children are highlighted.

Keywords: disabled children, components of intellectual readiness, informatory and criterial viewpoints, objective and subjective data, pedagogical support

 

ФЕНОМЕН ПАТОЛОГИЧЕСКОГО ФАНТАЗИРОВАНИЯ У ДЕТЕЙ, ИЛИ «ЧТО В ИМЕНИ ТЕБЕ МОЕМ?..»

Бебчук М. А., Щедринская О. М.

В статье рассматривается феномен нормального и патологического фантазирования (игры) у детей дошкольного и младшего школьного возраста. Приведены описания клинических случаев из практики. Выделены относительные признаки нормальных и отклоняющихся (патологических) вариантов фантазирования и игры. Описанные признаки ориентируют воспитателей и педагогов на сотрудничество с врачами-психиатрами и семейными психологами. Даны практические рекомендации для воспитателей, педагогов и родителей по взаимодействию с детьми, имеющими склонность к патологическому фантазированию.

Ключевые слова: дети, патологическое фантазирование, признаки нормы, критерии патологии, аутизм, психиатр, семейный психолог, педагог, вос- питатель, практические рекомендации

THE CHILDRENS PATHOLOGIC FANTASY GENERATION PHENOMENON, OR JUST CALL ME NOT WITH MY OWN NAME?..

Bebchuk M. A., Shchedrinskaya O. M.

This article describes cases of normal and pathologic fantasy generation for children 3-9 years old. The first part of this article reviews several clinical illustrations (stories). The second part defines and emphasizes differences between normal steps of personality development (including normal fantasy and role play in the age between 3 and 9) and abnormal fantasy and play in case of pathologic fantasy generation phenomenon. The third part is dedicated to practical guidelines for parents, teachers and care givers that could help in everyday communication and education with children suffering from pathologic fantasy generation or similar disorders.

Keywords: children, pathologic fantasy generation, normal personality development, autism, practical guidelines, developmental disorders, child and adolescent psychiatry, family psychologist, family therapy

 

СОЦИАЛЬНОЕ РАЗВИТИЕ ДЕТЕЙ РАЗНОГО ВОЗРАСТА В ИГРОВОМ ВЗАИМОДЕЙСТВИИ В ШКОЛЬНОМ УЧЕБНО- ВОСПИТАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ

Пацека И. М.

В статье рассматривается значение и роль комплексной разновозрастной игры, как одного из факторов социализации учащихся в учебно-воспитатель- ной работы школы, раскрывается сущность процесса социализации, показываются разновидности учеб но-познавательных и воспитательных игр, нацеленных на развитие коммуникативных умений и навыков воспитуемых, на познание ими социальных ролей и социального взаимодействия в свете требований нового стандарта начального образования.

Ключевые слова: социализация подростков, предметная игра, ролевая игра, игра символическая, игра сюжетная, игра дидактическая, игры компью- терные, игры развивающие, комплексная разно возрастная игра

SOCIAL DEVELOPMENT OF YOUNG CHILDREN DURING THEIR INTERACTION WITHIN A PLAYGROUP AT SCHOOLING PROCESS

Patzeka I. M.

In the article the value and a role of complex unevenage game as one of factors of socialization of pupils in teaching and educational work of school is described. It considers the essence of process of socialization, shows versions of the educational and informative games aimed at development of communicative skills of pupils. It is aimed at childrens learning of social roles and social interaction in the light of requirements of new standards of primary education.

Keywords: socialization of teenagers, subject game, a role-playing game, symbolical game, subject game, didactic game, computer games, developing games, complex uneven-age game

 

ЗАВИСИМОСТЬ СОЦИАЛЬНОЙ АДАПТАЦИИ ОТ СОЦИОМЕТРИЧЕСКОГО СТАТУСА МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ (НА МАТЕРИАЛЕ РОССИЙСКИХ И ВЬЕТНАМСКИХ ДЕТЕЙ)

Ле Ван Кхуен

В статье рассматриваются уровни социальной адаптации, социометрического статуса и зависимость социаль- ной адаптации от социометрического статуса младших школьников (на материале российских и вьетнамских детей). Полученные данные могут быть основой для диагностики и коррекции психических нарушений младших школьников.

Ключевые слова: социальная адаптация, нарушение, дезадаптация, карта наблюдения, социометрический статус

THE SOSIAL ADAPTATION DEPENDENCE ON THE SOCIOMETRIC STATUS OF PRYMARY SHOOL-AGE CHILREN (BASED ON RUSSIAN AND VIETNAMESE CHILDREN)

Le Van Khuen

The article deals with levels of social adjustment, sociometric status and the social adaptation dependence on the sociometric status of primary school-age children (based on Russian and Vietnamese children). The data obtained may be used as the basis for the diagnosis and correction of mental malfunctions in primary school children.

Keywords: social adaptation, malfunction, maladjustment, search by map observations, sociometric status

 

ЦЕННОСТНОЕ САМООПРЕДЕЛЕНИЕ СОЦИАЛЬНОЙ РАБОТЫ: МЕЖДУ ПРАГМАТИЗМОМ И ГУМАНИЗМОМ

Мельников Д. А.

В статье рассматривается ценностное самоопределение социальной работы: между прагматизмом и гуманизмом. Становление системы ценностей социальной работы в XX в. проходило под влиянием комплекса идей и идеологических течений

Ключевые слова: социальная работа, ценностное самоопределение, прагматизм, гуманизм

VALUE DETERMINATION OF SOCIAL WORK: BETWEEN PRAGMATISM AND HUMANISM

Melnikov D. A.

This article analyzes the value-determination of social work, between pragmatism and humanism. The formation of values of social work in 20th century took place under the influence of a complex of ideas and ideologies.

Keywords: social work, value determination, pragmatism, humanism

 

ОСОБЕННОСТИ СОЦИАЛЬНОЙ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТИ

Власюк Г. В.

В статье в аспекте ресурсного подхода анализиру- ется феномен социальной конкурентоспособности, ее особенности и источники формирования.

Ключевые слова: социальная конкурентоспособность, ресурсы, профессиональная конкурен то способ ность, автономная социальная конкурен то способ ность

ON THE FEATURES OF SOCIAL COMPETITIVENESS

Vlasyuk G. V.

In the article the phenomenon of social competitiveness in the aspect of the resource approach is examined, its features and sources of forming are analyzed.

Keywords: social competitiveness, resources, professional competitiveness, internal autonomy, external autonomy, dominance, network resources, trust

 

СОЦИАЛЬНО-ЭКОНОМИЧЕСКИЕ МЕХАНИЗМЫ СОЦИАЛЬНОЙ ЗАЩИТЫ НАСЕЛЕНИЯ

Расковалов А. А.

Принципы социальной защиты и ее механизмы, представленные в статье, позволяют создать представление о системе экономических, организационных, административных и правовых мер, осу- ществляемых обществом, другими социальными институтами, которые призваны предотвращать неблагоприятные воздействия на людей со стороны социальной среды и смягчать последствия таких воздействий.

Ключевые слова: система социальной защиты населения, потребности общества, права, меры социальной поддержки, объективные и субъективные показатели, учреждения и организации

SOCIAL-ECONOMIC TOOLS OF POPULATION`S SOCIAL PROTECTION

Raskovalov A. A.

Social protection and its tools presented in the article, help to create a picture about the system of economic, organizational, administrative and legal measures implemented by society, by other social establishments that ought to prevent unfavorable influence on people by social sphere and to moderate its consequences

Keywords: system of population`s social protection, needs of society, legal rights, measures of social support, objective and subjective data, establishments and organizations

 

СКАЗКОТЕРАПИЯ В КОРРЕКЦИОННО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ РАБОТЕ С ДЕТЬМИ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА С ЦЕРЕБРАЛЬНЫМ ПАРАЛИЧОМ

Корнилова Е. Н., Готовцева Е. И.

В данной статье рассматривается система коррекционно-педагогической работы по развитию речи у детей дошкольного возраста с церебральным параличом посредством сказкотерапии. Авторами кратко изложены условия, методы и результаты исследования.

Ключевые слова: сказкотерапия, детский церебральный паралич, коррекционно-педагогическая работа, развитие речи, дети дошкольного возраста

FAIRYTALETHERAPY IN CORRECTIONAL AND PEDAGOGICAL WORK WITH CEREBRAL PALSY PRESCHOOL CHILDREN

Kornilova E. N., Gotovtseva E. I.

In this article a system of correctional and pedagogical work on speech maturity in preschool children with cerebral palsy by fairytale therapy is described. The authors state the conditions, methods and results of their research.

Keywords: fairytale therapy, cerebral palsy, correctional and pedagogical work, speech maturity, children of preschool age

 

УЧЕНЫЙ КОМИТЕТ МИНИСТЕРСТВА НАРОДНОГО ПРОСВЕЩЕНИЯ И ЕГО РОЛЬ В УПРАВЛЕНИИ ОБЩИМ И ПЕДАГОГИЧЕСКИМ ОБРАЗОВАНИЕМ РОССИЙСКОЙ ИМПЕРИИ В XIX В.

Гончаров М. А.

В статье рассматриваются некоторые аспекты управленческой деятельности Министерства народного просвещения Российской империи. Дается анализ деятельности важного структурного подразделения Министерства народного просвещения - Ученого Комитета. Показана роль Ученого Комитета в деле организации и управления общим и педагогическим образованием.

Ключевые слова: Министерство народного просвещения, учебный округ, Ученый Комитет, учитель, законодательная база, учительская семинария

THE SCIENTIFIC COMMITTEE OF THE MINISTRY OF EDUCATION AND THEIR ROLE IN THE ORGANIZATION AND MANAGEMENT OF GENERAL AND PEDAGOGICAL EDUCATION OF THE RUSSIAN EMPIRE IN 19TH CENTURY

Goncharov M. A.

The article examines some aspects of management of the Ministry of Education of the Russian Empire. The analysis of work of the major structural unit of the Ministry of Education - the Scientific Committee - is provided. The role of the Scientific Committee in the organization and management of general and pedagogical education is revealed.

Keywords: Ministry of Education, school district, the Scientific Committee, teacher, legal framework, teacher\'s seminary

 

ФЕМИНИСТСКАЯ ПЕРИОДИЧЕСКАЯ ПЕЧАТЬ В РОССИИ В НАЧАЛЕ XX в.

Крадецкая С. В.

Ключевые слова: теория модернизации, феминизм, гражданское общество, гражданская иден тич ность

FEMINIST PRESS IN RUSSIA AT THE BEGINNING OF THE 20TH CENTURY

Kradetskaya S. V.

This article is dedicated to the feministic magazines in Russia at the beginning of the 20th century. Peculiarities of feministic magazines make it possible to suppose, that the main goal of feministic journalists was to create an ideal image of a new woman, based on civil values.

Keywords: modernization theory, feminism, civil society, civil identity

 

РАННЯЯ ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ Н. Н. НЕПЛЮЕВА

Фейзрахманова Т. Б.

Данная статья описывает раннюю педагогическую деятельность авторской школы Н. Н. Неплюева. В статье приведены данные о первой школеинтернате, основанной Неплюевым в 1881 г. Опыт его авторской школы может послужить ориентиром в работе современных нам частных школ.

Ключевые слова: Н. Н. Неплюев, авторская школа, трудовые братства, воспитание

THE EARLY EDUCATIONAL ACTIVITIES OF N. N. NEPLUEV

Feizrakhmanova T. B.

This article describes the early teaching activities of N. N. Nepluevs school. The article presents data on the first boarding school, founded in 1881 by Nepluev. The experience, gained during the work of his schools, can be a good guidance in the work of contemporary private schools.

Keywords: N. Neplyuev, the inventor\'s school, the labor fraternities, upbringing