Журнал «Наука и школа», №5 за 2011 год

ИННОВАЦИОННЫЕ ПРОЦЕССЫ В ПРОФЕССИОНАЛЬНО- ПЕДАГОГИЧЕСКОМ ОБРАЗОВАНИИ

Прохорова Мария Петровна

В статье раскрыты сущность и особенности инновационных процессов в профессионально-педа гоги ческом образовании, рассмотрены структура и содержание инновационных процессов, выявлены инновационные процессы в психолого-педагогической, инженерно-технической, производственно-технологической составляющих профессионально-педагогической деятельности.

Ключевые слова: инновационные процессы в профес сионально-педагогическом образовании, инновационная профессионально-педагогическая деятель- ность, инновационная инженерно-техническая деятельность, инновационная производственно-тех- но логическая деятельность

INNOVATION PROCESSES IN PROFESSIONAL PEDAGOGICAL EDUCATION

The article highlights the essence and features of the innovation processes in professional pedagogical education; the structure and the maintenance of innovation processes are considered. The article also dwells on the innovation processes in psychological and pedagogical, technical, industrial and technological constituents of professional-pedagogical occupation.

Keywords: innovation processes in professional-pedagogical education, innovative professional-pedagogical activity, innovative engineering and technical activity, innovative industrial-technological activity

 

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ПРИ ОРГАНИЗАЦИИ ПРАКТИЧЕСКИХ ЗАНЯТИЙ ПО ДИФФЕРЕНЦИАЛЬНЫМ УРАВНЕНИЯМ В ПЕДАГОГИЧЕСКОМ ВУЗЕ

Безручко Анна Сергеевна

В статье отражены основные психологические особенности студенческого возраста. Рассмотрены формы организации обучения студентов по курсу дифференциальных уравнений. Также в данной статье приведен пример применения пакетов символьной математики на практических занятиях по данному курсу.

Ключевые слова: графические методы, информационные технологии обучения

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS OF INFORMATION TECHNOLOGY APPLICATION DURING THE ORGANISATION OF PRACTICAL CLASSES IN DIFFERENTIAL EQUATIONS IN TEACHER TRAINING UNIVERSITIES

The article highlights the salient psychological peculiarities of students age. Various forms of teaching students differential equations are considered in the article. An example of applying packages of symbolic (character-based) mathematics during practical classes is also furnished.

Keywords: graphic methods, information technologies in teaching

 

УЧЕБНОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ ТЕОРЕТИЧЕСКОГО МАТЕРИАЛА КАК СРЕДСТВО ФОРМИРОВАНИЯ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ БУДУЩЕГО УЧИТЕЛЯ ФИЗИКИ

Белянин Валерий Александрович

Учебное исследование теоретического материала курса физики рассматривается на основе методологии научного исследования. Предметную исследовательскую компетенцию будущего учителя физики предлагается формировать через специальное выделение в теоретическом материале физических ситуаций, обнаружение зависимостей физических величин и их исследование.

Ключевые слова: будущий учитель физики, исследовательская компетенция, учебное исследование теоретического материала, методология научного исследования

ACADEMIC ANALYSIS OF THEORETICAL MATERIAL AS A TOOL OF MOULDING RESEARCH COMPETENCE OF PROSPECTIVE PHYSICS TEACHERS

The article dwells on the analysis of the theoretical material included in a physics course within the framework of the methodology of scientific research. It is suggested that research competence of a prospective physics teacher should be moulded by way of examining physical situations in the theoretical material, determining and analyzing dependent variables therein.

Keywords: prospective physics teacher, research competence, educational research, research methodology

 

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ МЕТОДОВ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ДИАГНОСТИКИ ДЛЯ ИССЛЕДОВАНИЯ САМООБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СТУДЕНТОВ

Матвеева Эльвира Фаридовна

В статье автор продолжает исследование самообразовательной деятельности студентов с позиции ее диагностирования. На примере курса «Технологии и методика обучения химии» раскрывается проблема формирования у студентов самостоятельности как основного качества личности, позволяющего в будущем реализовать их профессиональные интересы. Обосновывается необходимость подбора форм и методов обучения, способствующих формированию стремления обучаемых к самообразовательной деятельности.

Ключевые слова: самостоятельность, самообразование, методы педагогической диагностики, успеш- ность в обучении

THE USAGE OF METHODS OF EDUCATIONAL DIAGNOSTICS FOR THE ANALYSIS OF THE STUDENTS SELF-EDUCATION ACTIVITY

In the article the author continues the analysis of the students self-educational activity from the point of its diagnostics. The process of development of the students independence as the principal feature of a persons character is solved on the example of the course Technologies and Methods of Chemistry Teaching. This feature helps the students to realize their professional interests in the future. The necessity of thorough selection of forms and methods of teaching contributing to the formation of students self-education approach is proved.

Keywords: independence, self-education, methods of educational diagnostics, success in teaching

 

СИСТЕМА ВЫСШЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ СОЦИАЛИСТИЧЕСКОЙ РЕСПУБЛИКИ ВЬЕТНАМ

Чан Тхи Тху Хиен

Статья посвящена изучению системы высшего профессионального образования Вьетнама, выявлению положительных аспектов как для России, так и для Социалистической Республики Вьетнам.

Ключевые слова: высшее профессиональное образование, содержание высшего образования, Вьетнам

SYSTEM OF THE HIGHER VOCATIONAL TRAINING IN THE SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM

The article is devoted to the system of higher vocational training of Vietnam, in order to reveal positive aspects both for Russia and the Socialist Republic of Vietnam.

Keywords: higher vocational training, contents of higher education, Vietnam

 

ПРОЕКТИРОВАНИЕ ПРОГРАММНЫХ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ СРЕДСТВ

Беляева Елена Вадимовна, Москалева Эльмира Фуатовна

Проектирование программных педагогических средств позволяет создавать демонстрационные, обучающие и контролирующие электронные средства учебного назначения. В статье представлен вариант проектирования контролирующего программного педагогического средства в текстовом редакторе, что является примером возможности осуществления межпредметных связей за счет ис- пользования информационных технологий при решении задач различных предметных областей.

Ключевые слова: программные педагогические средства, информационные технологии, проектирование

DEVELOPING SOFTWARE AS A PEDAGOGICAL TOOLKIT

Developing software for educational purposes enables one to create efficient electronic resources for presentation, various classroom activities and control. The article describes the creation of a sample testing computer program with the help of a word processor to serve as a pedagogical toolkit, thus demonstrating the possibility of establishing interdisciplinary links by dint of applying information technology techniques while solving the tasks of various disciplinary fields.

Keywords: educational software, pedagogical toolkit, information technology, software development

 

ЗНАЧЕНИЕ ИНФОРМАЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ ДЛЯ СОЦИАЛИЗАЦИИ ЛИЧНОСТИ

Никитина Евгения Олеговна

В статье излагаются взгляды автора на необходимость наличия у членов современного общества для их успешной социализации сформированной инфор- мационной культуры как части общей культуры. Описывается важность высокоразвитой информационной культуры у преподавателей высших учебных заведений.

Ключевые слова: информационная культура, инфор- матизация общества, общая культура, новые инфор- мационные технологии, информационные барьеры

THE SIGNIFICANCE OF INFORMATION CULTURE IN THE PROCESS OF SOCIALIZATION

The article presents the authors views as regards the importance of information culture for members of modern society, which should be part and parcel of their general cultural background. In particular, the article stresses the importance of a high level of information literacy for teachers of institutions of higher education.

Keywords: information culture, information society, general culture, new information technology, information barriers

 

СОДЕРЖАНИЕ И СТРУКТУРА ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ИНФОРМАЦИОННЫХ СЛУЖБ РЕГИОНАЛЬНЫХ ТЕЛЕКОМПАНИЙ (из опыта работы телеканала ОТС в городе Новосибирске, 2010-2011 гг.)

Салихова Василиса Алексеевна

Статья посвящена анализу работы центральных и региональных телекомпаний в формате новых алгоритмов работы. На основании анализа современных тенденций в медиасреде выявлены основы типологии современных методов организации новостного вещания в регионах. С ее помощью выделяются уровни качественных изменений, произошедших за последнее десятилетие в технологии подготовки к эфиру продуктов нового типа. Оценивается перспективность их внедрения в практику региональных служб. Данное исследование будет полезно для исследователей тележурналистики и формирования медиакомпетенций у студентов, обучающихся по специальности «Тележурналистика»; оно было использовано при преподавании спецкурса «Региональные СМИ России».

Ключевые слова: Интернет, медиасреда, новые тех- нологии, региональные СМИ, источники информации

THE CONTENT AND STRUCTURE OF RUSSIAN REGIONAL NEWS SERVICES (based on personal work experience at the OTC tv channel in Novosibirsk in 2010-2011)

The article analyses the work of Russian central and regional TV companies in the framework of new work algorithms. It summarizes the present day methods of regional news broadcast organization based on the analysis of the latest trends in the media, outlines the different levels of qualitative changes that have taken place in the last decade in this area, and discusses whether or not these changes can be practically implemented into the work of regional news services. This study will be useful for researchers of television journalism and in forming media competentce among students who are studying the discipline Television Journalism; it has been used in teaching a special course on The Russian Regional Media.

Keywords: the Internet, media-sphere, new technologies, regional media, sources of information

 

ОБУЧЕНИЕ ИЗЛОЖЕНИЮ НА ОСНОВЕ ХУДОЖЕСТВЕННОГО ТЕКСТА

Давыдова Мария Сергеевна

В статье рассматривается проблема развития речи учащихся на уроке русского языка. Автор показывает, что эффективной реализацией данной задачи является проведение изложения на основе художественного текста искусствоведческого характера. Данный метод отличается новизной и ярко выраженной практической направленностью. В качестве примера дается анализ урока обучения изложению на основе художественного текста, включающего описание памятника архитектуры.

Ключевые слова: развитие речи, изложение, художественный текст, описание памятника архитектуры, архитектурный термин

TEACHING OF RENDERING ON THE BASIS OF A LITERARY TEXT

The article deals with the problem of speech development at the Russian language lessons. The author shows that a rendering, based on a literary text pertaining to art history is an effective way of solving this type of task. This method is characterized by novelty and expressive practical focus. As an example, there is an analysis of a lesson devoted to the teaching of rendering on the basis of a literary text, which includes a description of an architectural monument.

Keywords: speech development, rendering, literary text, description of an architectural monument, architectural term

 

РЕЗУЛЬТАТЫ ЭКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЙ РАБОТЫ ПО ИЗУЧЕНИЮ СТИЛЯ ПРОИЗВЕДЕНИЯ ХУДОЖЕСТВЕННОЙ ЛИТЕРАТУРЫ В 11 КЛАССЕ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ШКОЛЫ (на примере творчества И. А. Бунина)

Померанцева Евгения Николаевна

В статье рассматривается важность учета теоретической базы исследовательской работы при проведении педагогического эксперимента. Кратко освещаются основные результаты экспериментальной работы по изучению стиля художественного произведения на уроках литературы в 11-м классе общеобразовательной школы на примере творчества И. А. Бунина. Ключевые слова: научное наблюдение, педагогический эксперимент, этапы эксперимента, научная эффективность эксперимента, стиль произведения художественной литературы, поэтика.

Ключевые слова: научное наблюдение, педагогический эксперимент, этапы эксперимента, научная эффективность эксперимента, стиль произведения художественной литературы, поэтика

ТHE FINDINGS OF PEDAGOGICAL EXPERIMENTS IN STUDYING THE BELLES-LETTRES STYLE IN THE 11th YEAR OF COMPREHENSIVE SCHOOL (based on I. A. Bunin`s works)

The article under consideration deals with some theoretical aspects of conducting a pedagogical experiment. It stresses the importance of experimental theoretical basis, which makes for the improvement of the quality of professional training. The articles gives a brief account of the findings obtained from the experiment in studying the belles-lettres style during practice classes in the 11-th year of comprehensive school.

Keywords: scientific observation, pedagogical experiment, stages of the experiment, scientific efficacy of the experiment, the belles-lettres style, poetics

 

СЛОВООБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ КАЛЬКИРОВАНИЕ ИНОЯЗЫЧНЫХ СЛОВ КАК ИСТОЧНИК СОЗДАНИЯ СИНОНИМИИ В НЕМЕЦКОМ ЯЗЫКЕ (лингвистический и методический аспекты)

Графкова Татьяна Станиславовна

В статье обосновывается значимость формирования синонимической компетенции как компонента коммуникативной компетенции у студентов язы- ковых вузов на примере синонимов, образованных в результате словообразовательного калькирования. Выявляются синонимичные пары и проводится структурный анализ заимствованных и автохтонных слов, а также предпочтительное употребление того или иного слова.

Ключевые слова: синонимическая компетенция, словообразовательное калькирование, конфикс, полные синонимы, квазисинонимы, стилистические синонимы

WORD-FORMATIVE CALQUING OF FOREIGN WORDS AS A SOURCE OF SYNONYMY IN GERMAN (LINGUISTIC AND METHODOLOGICAL ASPECTS)

The article describes the significance of synonymic competence as a component of communicative competence

Keywords: synonymic competence, word-formative calquing, confix, full synonyms, quasi-synonyms, stylistic synonyms

 

ПРЕДСТАВИТЕЛЬСТВО КОНЦЕПТА «СОГЛАСИЕ» В АНГЛОЯЗЫЧНОЙ КАРТИНЕ МИРА

Терентьева Ирина Владимировна

Статья посвящена выявлению и изучению функционирования языковых единиц, которые выражают концепт «согласие» в англоязычной картине мира. Описываются вербальные способы выражения согласия в текстах разных функциональных стилей.

Ключевые слова: концепт, языковая картина мира, лексико-семантическая группа, лексико-семан тиче ское поле, парадигматические ряды наименования, лексические единицы, слово-номинатор

CONCEPT AGREEMENT IN THE ENGLISH-SPEAKING WORLDVIEW

The article indicates and studies the functioning of language units expressing the concept agreement in the English-speaking worldview. It describes verbal means and structural patterns of conveying the concept agreement in different functional styles of the English language.

Keywords: concept, linguistic worldview, lexical-semantic group, lexical-semantic field, paradigmatic rows of nomination, lexical units, word-nominator

 

ЗНАЧИМОСТЬ РАЗВИТИЯ ФОНОЛОГИЧЕСКОЙ СПОСОБНОСТИ ПРИ ОВЛАДЕНИИ МЛАДШИМИ ШКОЛЬНИКАМИ ИНОСТРАННЫМ ЯЗЫКОМ

Долотова Ольга Игоревна

В статье рассматриваются психофизиологические основы формирования фонологической способности при изучении иностранного языка в младшем школьном возрасте. Автор делает попытку сфор- мулировать определение данной способности и показать ее содержание и структуру.

Ключевые слова: фонологическая способность, начальная школа, овладение иностранным языком

IMPORTANCE OF YOUNG LEARNERS PHONOLOGICAL ABILITY DEVELOPMENT IN FOREIGN LANGUAGE LEARNING AT PRIMARY SCHOOL

The article is devoted to the psycho-physiological basis of phonological ability formation in Foreign Language Learning at Primary School. The author makes an attempt to give a definition to young learners phonological ability and to reveal its content and structure.

Keywords: phonological ability, primary school, foreign language learning

 

ЗАДАЧИ НА ФОРМИРОВАНИЕ МАТЕМАТИЧЕСКИХ СПОСОБНОСТЕЙ УЧАЩИХСЯ 5-6 КЛАССОВ

Виситаева Марет Балаудиновна

В статье представлены серии задач на развитие «геометрического зрения», аналитико-син те ти ческой деятельности и алгоритмических способностей учащихся. Эти серии задач связаны с разбиением куба или прямоугольного параллелепипеда на части, подсчетом этих частей и другими действиями с трехмерными геометрическими фигурами.

Ключевые слова: математические способности, «геометрическое зрение», «взаимопроникающие фигуры», куб, призма

PROBLEMS INTENDED TO FORM MATHEMATICAL ABILITIES OF PUPILS OF 5-6 GRADES

In the article some series of problems on development of geometrical sight, analytical-synthetic activity and algorithmic abilities of pupils are presented. These series of problems are associated with splitting of a cube or a rectangular parallelepiped into parts, counting of these parts and other operations with three-dimentional geometric figures.

Keywords: mathematical abilities, «geometrical sight», «interpenetrating figures», a cube, a prism

 

НЕКОТОРЫЕ ПРИЕМЫ ПЕРЕФОРМУЛИРОВАНИЯ ТЕКСТОВ АЛГЕБРАИЧЕСКИХ ЗАДАЧ В ПРОЦЕССЕ ПОИСКА ИХ РЕШЕНИЯ

Кимаковская Галина Николаевна

В методической литературе указано, что переформулирование учащимися текста задачи способствует ее пониманию, однако сами приемы переформулирования не указаны. В статье показано, как часть приемов переформулирования, предлагаемых лингвистами, также можно использовать и при переформулировании текстовых задач.

Ключевые слова: алгебраические задачи, переформулирование текстовых задач, приемы переформулирования

SOME REFORMULATION TECHNIQUES OF ALGEBRAIC TASK TEXTS IN THE PROCESS OF PROBLEM SOLVING

Methodological literature points out that reformulation of text tasks by pupils contributes to better understanding of the problems, however the reformulation techniques themselves are not stated. The article shows how some of the reformulation techniques suggested by linguists can be also used while reformulating text tasks.

Keywords: algebraic problems, reformulation of text tasks, reformulation techniques

 

ПОДХОД К ВОССТАНОВЛЕНИЮ НЕПРЕРЫВНОСТИ ФИЗИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОСТРАНСТВЕ «ШКОЛА - ТЕХНИЧЕСКИЙ ВУЗ»

Безрядин Николай Николаевич, Прокопова Татьяна Владимировна, Болдырева Яна Александровна, Рожкова Татьяна Алексеевна

Обсуждение касается проблемы повышения качества подготовки специалистов технического профиля. Рассматриваются причины снижения успеваемости студентов в последние 2-3 года. Предложены методы по ликвидации пробелов школь- ного образования по естественнонаучным предметам, особенно по физике, и развитию физического мышления.

Ключевые слова: тестирование, качество выпускников, физическое образование, компьютерные тех- нологии, физическое мышление, мотивация

AN APPROACH TO REINSTATING THE CONTINUITY OF PHYSICS EDUCATION IN THE EDUCATIONAL SPHERE „SCHOOL - TECHNICAL HIGH SCHOOL

The article is concerned with upgrading the quality of preparing specialists in technical sciences. The authors dwell on the reasons for the deterioration of academic attainment during the last 2-3 years. Some methods of bridging knowledge gaps in natural sciences throughout school education are offered for consideration, the gaps predominantly occurring in physics, and of the development of physics reasoning.

Keywords: testing, graduates\' profile, physics education, computer technologies, physics reasoning, motivation

 

КЛЮЧЕВЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ КОМПЕТЕНЦИИ: ПОДХОДЫ К ФОРМИРОВАНИЮ В ПРОФИЛЬНЫХ КЛАССАХ

Артемова Лилия Константиновна

В статье рассмотрены некоторые подходы к фор- мированию ключевых образовательных компетенций на основе учета индивидуальных особенностей учащихся профильных классов.

Ключевые слова: компетенция, компетентный, ключевые образовательные компетенции, тип интеллекта, тип мышления, тип познания

KEY EDUCATIONAL COMPETENCES: APPROACHES TO THEIR FORMATION IN SPECIALIST CLASSES

The article dwells on some approaches to the formation of key educational competences. These types of competences take into account individual abilities of students in specialist classes.

Keywords: competence, competent, key educational competences, type of intelligence, type of thinking, type of cognition

 

ЭНЕРГЕТИЧЕСКИЙ МЕТОД ОПИСАНИЯ ФИЗИЧЕСКИХ ЯВЛЕНИЙ РАЗНОЙ ПРИРОДЫ

Стефанова Галина Павловна, Исмухамбетова Альбина Салаутовна

В данной статье выделены ситуации, в которых возникла потребность в описании физических явлений разной природы энергетическим методом, а также во введении новых энергетических величин, описывающих разные физические явления.

Ключевые слова: энергетический метод, энергетические величины, работа, энергия, закон сохранения энергии

ENERGY METHOD OF THE DESCRIPTION OF THE PHYSICAL PHENOMENA OF VARIOUS PROVENANCE

The article singles out situations which necessitated the description of physical phenomena of different provenance by means of energy method as well as the introduction of new energy variables that describe different physical phenomena.

Keywords: energy method, energy variables, work, energy, law of the conservation to energy

 

АТРИБУТИВНАЯ МОДЕЛЬ ПОНЯТИЯ «МАТЕРИЯ» КАК МЕТОДОЛОГИЧЕСКАЯ ОСНОВА ПОСТРОЕНИЯ И РАЗВИТИЯ СОВРЕМЕННОЙ ОБЩЕНАУЧНОЙ КАРТИНЫ МИРА

Похлебаев Сергей Михайлович, Третьякова Ирина Анатольевна

Разработана атрибутивная модель понятия «материя», которая может определять общую стратегию формирования современной общенаучной картины мира у учащихся и студентов при изучении естественнонаучных дисциплин.

Ключевые слова: материя, движение, категория, принцип, картина мира, методология, мышление, мировоззрение, образование

THE ATTRIBUTIVE MODEL OF THE CONCEPT OF MATTER AS A METHODOLOGICAL BASIS OF THE CONSTRUCTION AND DEVELOPMENT OF MODERN GENERAL SCIENTIFIC CONCEPTION OF THE WORLD

The articles illustrates the results of the development of the attributive model of the concept matter , which can shape and determine the overall strategy of the formation of the modern general scientific conception of the world by pupils and students in the study of natural sciences.

Keywords: matter, motion, category, principle, worldview (conception of the world), methodology, mindset, outlook, education

 

СООТНОШЕНИЕ ИНТЕГРАЦИИ И ДИФФЕРЕНЦИАЦИИ В СИСТЕМЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНО НАПРАВЛЕННОГО ОБУЧЕНИЯ ХИМИИ В ВУЗЕ

Стихова Алла Михайловна

В статье представлена модель системной профес- сиональной подготовки студентов в вузе на основе обучения общей и неорганической химии. Дана характеристика составляющих ее компонентов. Определены условия, при которых курс химии становится профессионально направленным. Показано, как на основе оптимального соотношения интеграции и дифференциации происходит фор- мирование профессиональных компетенций. Приведены основные параметры интеграции и дифференциации, взаимосвязь которых реализована в содержании и в методологии усвоения химического и инженерно-экологического содержания.

Ключевые слова: модель системной профессиональ- ной подготовки, профессионально направленный курс химии, оптимальное соотношение интеграции и дифференциации, формирование профессиональных компетенций, параметры интеграции и дифференциации

CORRELATION OF INTEGRATION AND DIFFERENTIATION IN THE SYSTEM OF VOCATIONALLY ORIENTED TEACHING CHEMISTRY IN HIGHER SCHOOL

In the article the model of system vocational teaching general and inorganic chemistry to students in higher school is presented, the characteristic of its components is given. Necessary conditions which make the chemistry course vocationally oriented are defined. It is shown how the formation of vocational competency is realized on the bases of the optimal correlation of integration and differentiation. The basic integration-differentiation parameters, the interrelation of which is realized in the content and methods of mastering chemistry and engineering-ecologic subjects, are proposed.

Keywords: the model of system vocational teaching, the vocationally oriented chemistry course, optimal correlation of integration and differentiation, formation of vocational competency, integration-differentiation parameters

 

РОЛЬ ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ФОРМИРОВАНИИ ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ АКТИВНОСТИ СТАРШИХ ДОШКОЛЬНИКОВ

Фадеева Елена Руфовна

В статье рассматривается сущность понятия «познавательная активность», его специфика, а также виды и типы, тенденции, этапы и методы развития и стимуляции познавательной активности.

Ключевые слова: познавательная активность, типы активности, тенденции в развитии познавательной активности, этапы развития, виды, изобразительная деятельность

ROLE OF DEPICTIVE ACTIVITY IN MOLDING THE COGNITIVE ACTIVITY OF THE SENIOR PRESCHOOLERS

The article is focused on the essence of the concept of cognitive activity, its specific character, types, tendencies and development stages, as well as forms, methods of development and stimulation of cognitive activity.

Keywords: cognitive activity, types of activity, tendency in the development of cognitive activity, development stages, forms, depictive activity

 

РАЗВИТИЕ ТВОРЧЕСТВА У ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА НА ЗАНЯТИЯХ ПО ХУДОЖЕСТВЕННОМУ КОНСТРУИРОВАНИЮ СРЕДСТВАМИ КВИЛЛИНГА

Гурвиц Вера Николаевна

В статье рассматривается тема развития твор- чества у детей старшего дошкольного возраста на занятиях по художественному конструированию средствами квиллинга. Сформулированы выводы, имеющие значение для разработки методологии ис- следования, подчеркнуты основные моменты развития творчества на занятиях по квиллингу.

Ключевые слова: развитие, творчество детей, художественное конструирование, квиллинг, занимательность, побуждающая к деятельности

DEVELOPMENT OF CREATIVITY OF CHILDREN OF THE SENIOR PRESCHOOL AGE AT THE ART DESIGNING CLASSES BY MEANS OF QUILLING

In the article the theme of development of creation for the children of senior preschool age is examined with the help of classes on the artistic constructing facilities of quilling. Valuable for the development of the methodology research are formulated, the basic stages of development of creation at the quilling classes are underlined.

Keywords: development, children\'s creativity, artistic constructing of quilling entertaining, propulsive to activity

 

ОБОСНОВАНИЕ МОДЕЛИ ЗДОРОВЬЕСБЕРЕГАЮЩЕЙ СРЕДЫ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО УЧРЕЖДЕНИЯ

Агафошкин Виталий Николаевич, Болсунов Михаил Федорович

Авторами выявлены основные подходы к решению проблемы сохранения и укрепления здоровья подрас- тающего поколения, предпринята попытка оценить состояние здоровьесберегающей среды в образователь- ных учреждениях, выделить факторы, влияющие на сохранение и развитие здоровья учащихся, а затем на их основе разработать и экспериментально проверить эффективность модели формирования здоровьесберегающей среды образовательного учреждения.

Ключевые слова: педагогические условия, здоровьесберегающая среда образовательного учреждения, физическое воспитание

JUSTIFICATION OF THE HEALTH-PROMOTING MODEL OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS

The article is devoted to solving the problem of promoting and improving adolescents health and physical wellbeing. The authors have identified the main approaches to solving this problem and attempted to assess the status of health-promoting ambience in educational institutions, to identify the factors conducive to subjects good health, and on their basis to design and to experimentally test the effectiveness of the model of health-promoting ambience in educational establishments.

Keywords: pedagogical conditions, heath-promoting ambience of educational institutions, physical education

 

РОЛЬ ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ АКТИВНОСТИ В ПРОЦЕССЕ ПОЗНАНИЯ

Кирикович Татьяна Евгеньевна

В статье рассмотрены особенности познаватель- ного процесса современного школьника, определена роль информационных моделей и познавательной активности субъекта в процессе познания, сформу- лированы дидактические положения, которые могут быть использованы при построении современной модели образовательного процесса.

Ключевые слова: информационные модели, познавательная активность школьника, дидактические положения для построения современной модели образовательного процесса

THE ROLE OF EDUCATIONAL ACTIVITY IN THE COGNITIVE PROCESS

The article is centered on the cognitive process peculiarities of a modern pupil, and the role of different information models and the persons educational activity in the process of learning is determined. The author formulates some didactic concepts which can be used for building a modern model of the educational process.

Keywords: Information models, a student\'s cognitive activity, didactic concepts for building some modern models of the educational process

 

КОММУНИКАЦИЯ И СОТРУДНИЧЕСТВО КАК КЛЮЧЕВЫЕ КОМПЕТЕНЦИИ

Самойлов Евгений Андреевич

Устойчивое развитие общества связывается с вос- питанием человека высоконравственного, свободного, ответственного, умеющего преобразовывать мир с учетом общечеловеческих ценностей. В статье раскрывается сущность понятий «компетенция», «ключевая компетенция». На основе идей экзистенциализма, концепции управления откры- тыми организационными системами и универсаль- ными общесистемными закономерностями обосновывается, что коммуникацию и сотрудничество следует рассматривать в качестве ключевых компетенций субъекта в информационном обществе.

Ключевые слова: компетентностно-ориентированное образование, компетенция, ключевые компетенции, коммуникация, сотрудничество

COMMUNICATION AND COOPERATION AS KEY COMPETENCES

The sustainable development of modern society is linked to bringing up a personality of high moral standards, independent and responsible; such an individual should be capable of transforming the world taking into account universal humanitarian values. The paper discloses the essence of such concepts as competence and key competences in compliance with the ideas of existentialism, universal general systemic regularities and the conception of the open organization systems control. The article analyzes communication and cooperation as key skills in information-oriented society.

Keywords: competence-oriented education, skills, key competencies, communication, cooperation

 

РУКОВОДИТЕЛЬ «НАШЕЙ НОВОЙ ШКОЛЫ»: СОВРЕМЕННЫЕ ТРЕБОВАНИЯ И ОРИЕНТИРЫ

Афонина Алла Вячеславовна, Назаров Владимир Иванович

Представлена характеристика образовательной среды в современных общественно-экономических условиях и актуализирована проблема психоэмоционального выгорания руководителя. Обозначена необходимость формирования руководителя нового типа и переход от информационной модели деятель- ности школьного администратора к когнитивной.

Ключевые слова: образовательная инициатива, руководитель, синдром выгорания, управленческая деятельность, информационная модель управления, метакогнитивные процессы, психологическая нагрузка, мониторирование

THE HEAD OF OUR NEW SCHOOL: THE MODERN REQUIREMENTS AND GUIDELINES

Characteristics of the educational «environment» in the contemporary socio-economic conditions are given and the problem of emotional burnout of the leader is stressed. The authors point out the need for a new type of leader and the transition from an Information Management Model in the work of a school administrator to a cognitive model.

Keywords: educational model, leader, burnout syndrome, information, management model, meta-cognitive processes, psychological stress, motivation

 

ЛИЧНОСТНЫЕ ОСОБЕННОСТИ СТУДЕНТОВ ДЕФЕКТОЛОГИЧЕСКОГО ФАКУЛЬТЕТА РАЗНЫХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ

 

В статье представлены основные результаты экс- периментального исследования личностных особенностей студентов дефектологического факультета разных специальностей. Для будущей профессиональ- ной деятельности необходимы определенные лич- ностные характеристики, среди которых наряду с потребностью овладеть основами профессии важнейшее место занимает эмпатия, так как только эмоционально-позитивное отношение к воспитанникам позволяет педагогу специального образования устанавливать с ними эмоционально значимый контакт, являющийся основным условием эффективной коррекционно-развивающей работы.

Ключевые слова: личностные особенности, студент-дефектолог, методика

PERSONAL CHARACHTERISTICS OF STUDENTS OF SPEECH PATHOLOGY FACULTY OF DIFFERENT SPECIALITIES

Sycheva E. S.

The article presents the main results of experimental research of personal characteristics of students from speech pathology faculty of different specialities. Certain personal characteristics are essential for future professional activity. Thus, alongside basic professional skills, the major place is taken by empathy since only emotionally positive attitude to pupils allows the teacher of vocational education to establish an emotionally significant contact with them which is the basic condition for effective remedial and developmental work.

Keywords: personal characteristics, speech pathologist student, methodology

 

ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОЕ ВОСПИТАНИЕ - БАЗОВАЯ ОСНОВА СОВРЕМЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ ДЕТЕЙ И МОЛОДЕЖИ

Загрекова Лилия Васильевна

В статье углубляется и теоретически обосновывается подход к образованию как к процессу и резуль- тату становления образа человека в контексте идей методологического принципа органического единства преемственности и инновационности, культурологического подхода и православных традиций. Предлагаемое автором определение понятия «образование» не противоречит его традиционному пониманию, но развивает и конкретизирует его: акцентируется внимание на исходной миссии образования - творение личности, созидание образа человека, формирование «человека в человеке». Подчеркивается ведущая роль учителя в духовнонравственном развитии личности детей и молодежи как основы их образования.

Ключевые слова: образование, духовно-нравственное воспитание, национальный воспитательный идеал, базовые национальные ценности

SPIRITUAL AND MORAL UPBRINGING IS THE BASE OF MODERN EDUCATION OF CHILDREN AND YOUNG PEOPLE

The article deeply and theoretically substantiates the approach to education as a process and as a result of humans image formation in the context of ideas of methodical principle of organic union of continuity and innovation, cultural approach and orthodox traditions. The author suggests the definition of the notion education that does not contradict its traditional understanding but develops and concretizes it: the attention is accentuated on initial mission of education that is creation of a person, making the image of a human-being, forming human in human. The main role of the teacher in spiritual and moral development of personality of children and young people as the basis of their education is pointed.

Keywords: education, spiritual and moral upbringing, national upbringing ideal, basic national value

 

СОВМЕСТНАЯ РАБОТА ШКОЛЫ, СЕМЬИ, ПЕДАГОГОВ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ И СПЕЦИАЛИСТОВ ОРГАНИЗАЦИЙ КАК УСЛОВИЕ УСПЕШНОЙ ПРОФОРИЕНТАЦИИ ДЕТЕЙ

Троицкая Ираида Ивановна

В данной статье рассматривается совместная работа школы, семьи, педагогов дополнительного образования и специалистов организаций как одно из главных условий успешной профориентации детей. Автором статьи определены средства достижения взаимодействия, которыми являются: интеграция общего и дополнительного образования, межпредметные связи, экскурсии, профориентационное тестирование. Определены также органы управления совместной деятельностью взаимодействующих сторон по профориентации школьников: это родительский комитет, педагогический совет и зрительский парламент.

Ключевые слова: народная педагогика, трудовое воспитание, психология труда, психология искус- ства, театральная деятельность

COLLABORATION OF THE SCHOOL, FAMILY, TEACHERS OF COMPLEMENTARY EDUCATION AND SPECIALISTS OF ORGANIZATIONS AS A CONDITION FOR CHILDRENS SUCCESSFUL PROFESSIONAL ORIENTATION

The article considers the collaboration of school, family, teachers of complementary education and specialists of organizations as one of the main conditions for childrens successful professional orientation. The author of the article defines the means to achieve cooperation, such as integration of general and complementary education, intersubject connections, excursions, professional tests. The article also indicates the bodies regulating the collaboration among the cooperating parties of pupils professional orientation: parents committee, teachers council and viewers parliament.

Keywords: popular pedagogy, labour nurturing, labour psychology, psychology of art, theatrical activity

 

ФОРМИРОВАНИЕ УСТНОЙ РЕЧИ, НАВЫКОВ АНАЛИЗА И СИНТЕЗА ЗВУЧАЩЕЙ РЕЧИ В ГЕНЕРАЛЬНОЙ ВЫБОРКЕ УЧАЩИХСЯ В ПРОЦЕССЕ НАЧАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ

Иншакова Ольга Борисовна, Овсянникова Светлана Алексеевна

В статье приведены данные, отражающие нормативные показатели формирования всех структур- ных компонентов устной речи, звукового анализа и синтеза генеральной выборки учащихся начальных классов общеобразовательной школы, служащие основой выделения детей с речевой патологией.

Ключевые слова: лонгитюдное исследование, стандартизированная оценка устной речи младших школьников, популяционные показатели развития устной речи

FORMATION OF ORAL SPEECH, SKILLS OF VOCAL SPEECH ANALYSIS AND SYNTHESIS WITHIN A GENERAL SAMPLE GROUP OF PUPILS IN THE PROCESS OF PRIMARY EDUCATION

The article provides data reflecting standard indices of formation of all structural components of oral speech, vocal analysis and synthesis within a general sample group of primary comprehensive school pupils, which serves as a basis for singling out children with speech pathologies.

Keywords: longitudinal research, standardized evaluation of oral speech of primary school pupils, population indices of oral speech development

 

ОПТИМИЗАЦИЯ ПРОЦЕССА УСВОЕНИЯ ВТОРИЧНЫХ НАИМЕНОВАНИЙ УЧАЩИМИСЯ С ОБЩИМ НЕДОРАЗВИТИЕМ РЕЧИ

Бабина Галина Васильевна, Якушева Вероника Владимировна

В статье характеризуются трудности овладения вторичными наименованиями у младших школь- ников с общим недоразвитием речи, описывается авторская модель оптимизации усвоения семантики вторичных наименований, ориентированная на адекватное понимание и самостоятельное исполь- зование в речи лексических единиц с переносным значением и отражающая формирование соответ- ствующих когнитивных механизмов, лежащих в основе вторичной номинации.

Ключевые слова: модель, оптимизация, вторичная номинация, общее недоразвитие речи, когнитивные механизмы

OPTIMIZATION OF THE PROCESS OF SECONDARY NAMES ASSIMILATION BY SCHOOLCHILDREN WITH SPEECH UNDERDEVELOPMENT

The article is devoted to the difficulties in mastering secondary names by younger schoolchildren with general speech underdevelopment and describes the authors model of optimization of assimilation of semantics of secondary names, aimed at adequate understanding and independent use in speech of lexical units with a figurative meaning, which reflects the formation of corresponding cognitive mechanisms underlying secondary nomination.

Keywords: model, optimization, secondary nomination, general speech underdevelopment, cognitive mechanisms

 

СОВРЕМЕННАЯ ИСТОРИЧЕСКАЯ НАУКА: ПРОБЛЕМЫ И ПЕРСПЕКТИВЫ

Гришин Вадим Васильевич, Шиловская Наталья Станиславовна

Статья посвящена проблеме поиска исторической истины. Историческая наука ХХ-ХХI вв. попадает под влияние идеологий и идеологизмов, что делает историю подчас софистической, приводит к подмене исторической истины историческим мнением. Исторический релятивизм является одной из острых проблем преподавания истории. Есть ли у истории как науки перспективы и каковы они?

Ключевые слова: история, наука, историческое бы- тие, познание, истина

MODERN HISTORICAL SCIENCE: PROBLEMS AND PROSPECTS

The article is devoted to the problem of search of historical truth. The historical science of ХХ - the XXIth centuries gets under influence of ideologies and the so-called ideologisms that makes history sometimes sophistical, it leads to substitution of historical truth by just a historical opinion. The historical relativity is one of acute problems of teaching of history. Has History as science prospects and what are they? Is the question.

Keywords: history, science, historical life, cognition, truth

 

ПРОЕКТ ИДЕАЛЬНОГО ГОСУДАРСТВА И. В. КИРЕЕВСКОГО В ПОВЕСТИ «ОСТРОВ»

Скороходова Светлана Игоревна

В статье показан один из этапов в формирования историософских взглядов русского мыслителя И. В. Киреевского (1806-1856), когда только намечается его общественный идеал. Киреевский в художественно-символической форме выразил свои представления об идеальном государстве, которые оказались созвучны древнерусским чаяниям о тор- жестве правды на земле. В его произведении нашли отражение как идеи утопического социализма, так и теистические представления философа. Кроме того, Киреевский - философ-мистик, что также проявилось в его построениях идеального государства. В итоге подтверждается вывод П. А. Флоренского о том, что славянофильство - символ русского самосознания, который является центром кристаллизации всех идейных движений в отечественной мысли.

Ключевые слова: остров, лестница, «третий Рим», корабль, Святая Русь

THE PROJECT OF THE IDEAL STATE IN THE NOVEL THE ISLAND BY I. V. KIREEVSKIY

The articles highlights one of the stages of forming the great Russian thinker I. V. Kireevskiys historiosophical views at a time when his social ideal was only beginning to take shape. Kireevskiy expressed his understanding of the ideal state in an artistic and symbolic form, and this understanding appeared to be in tune with the Old Russian aspirations to the triumph of truth on Earth. The analysis of Kireevskiys work leads to the conclusion that it is based on the ideas of utopian socialism as well as on theistic perceptions of the philosopher. In addition, Kireevskiy is a mystic philosopher, which was also manifested in his design of the ideal state. Finally, P.A. Florenskiys conclusion that slavophilism is a symbol of Russian self-consciousness is confirmed: it is the centre of crystallization of all ideological movements in the history of Russia.

Keywords: island, ladder, \"The Third Rome\", ship, Holy Russia

 

СОЦИАЛЬНО-ПРАВОВОЙ СТАТУС И МАТЕРИАЛЬНОЕ ПОЛОЖЕНИЕ УЧИТЕЛЕЙ ГИМНАЗИЙ В РОССИИ XIX в.

Гончаров Михаил Анатольевич

В начале XIX в. в России была сформирована новая социальная группа преимущественно из лиц духовного звания - учителя гимназий, а уже к середине XIX в. в обществе учительская профессия оформилась в устойчивую социально-профессиональную группу общества, имеющую свою социальную нишу и социальный статус.

Ключевые слова: учительство, гимназия, присяга, градации, педагогический совет, социальный статус, льготы, зарплата, чиновники

SOCIO-LEGAL STATUS AND FINANCIAL STANDING OF GYMNASIUM TEACHERS IN RUSSIA IN THE 19TH CENTURY

At the beginning of the 19th century a new social group - a group of gymnasium teachers - was formed in Russia. By the middle of the 19th century the social group of gymnasium teachers had been formed into a stable socio- professional group occupying their own social niche and social status.

Keywords: teaching, gymnasium, the oath, grading, teachers council, social status, benefits, salary, officials

 

РОССИЙСКИЙ МИРОВОЙ СУД В ОБЩЕСТВЕННО- ПОЛИТИЧЕСКИХ ДИСКУССИЯХ 1860-1880-х гг.

Галкин Александр Георгиевич

Статья посвящена анализу общественных дис- куссий по проблемам организации и деятельности системы мировых судов, созданной в рамках импер- ской судебной реформы 1864 г. Автор обращается к основным дискуссионным вопросам, обсуждавшимся в периодической печати, выделяет широкий спектр мнений, систематизирует имеющиеся материалы консервативной и либеральной направленности, показывает сильные и слабые стороны российского мирового суда.

Ключевые слова: судебная реформа, мировой суд, общественно-политическая борьба

THE RUSSIAN MAGISTRATES\' COURT IN THE SOCIO-POLITICAL DEBATES IN 1860-1880

This article analyzes the public debate on the organization and activities of the magistrates courts established under the imperial court reform of 1864. The author addresses the main controversial issues discussed in the press, identifies a wide range of views, classifies available materials of conservative and liberal orientation, demonstrates the strengths and weaknesses of the Russian magistrates court.

Keywords: judicial reform, the magistrates\' court, the socio-political struggle

 

ФОРМИРОВАНИЕ ОРГАНОВ УПРАВЛЕНИЯ НАРОДНЫМ ОБРАЗОВАНИЕМ В 1920-е гг. (на материалах национальных республик и областей Северного Кавказа)

Лиджеева Клара Федоровна

Целью данной работы является рассмотрение вопроса формирования аппаратов управления народным образованием в Северо-Кавказских националь- ных автономиях в первые годы советского государ- ства. Исходя из исторического опыта, на современном этапе также важен принцип согласованных действий между центральными и местными органами власти в управленческой сфере в националь- ных регионах с обязательным учетом общественной позиции и гражданских институтов.

Ключевые слова: образование, органы управления, Северный Кавказ, национальные республики

FORMATION OF PUBLIC EDUCATION CONTROL AUTHORITIES IN 1920s (on the materials of national republics and regions of the North Caucasus)

The aim of this paper is to examine the question of formation of the administrative apparatus of public education control in the North Caucasus national autonomy in the early years of the Soviet state. Based on historical experience, the principle of coordination between central and local authorities in the field of management in the national regions with due regard for the public attitude and civil institutions is equally important.

Keywords: education, control authorities, the North Caucasus, the national republics

 

УГОЛОВНАЯ ПРЕСТУПНОСТЬ КАК ПРОБЛЕМА РЕВОЛЮЦИОННОЙ ПОВСЕДНЕВНОСТИ 1917-1920 гг. (на материалах юга России)

Фидельский Станислав Вячеславович

В статье исследуются проблемы борьбы с уголовной преступностью и обеспечения правопорядка на территориях Юга России в годы Гражданской войны, выясняется значение криминальных угроз в жизни населения региона.

Ключевые слова: гражданская война, уголовная преступность, правопорядок

CRIMINAL CRIMES AS A PROBLEM OF DAILY LIFE DURING THE REVOLUTION OF 1917-1920s (on the materials of Southern Russia)

The article investigates the problems of combating criminality and law enforcement in the territories of Southern Russia during the Civil War, defines the importance of criminal threats in the lives of the people in this region.

Keywords: civil war, criminality, law and order

 

ЛИБЕРАЛЫ И ВОЕННЫЕ О КРИЗИСЕ ЗАКОННОСТИ НА БЕЛОМ ЮГЕ (1918-1920 гг.)

Карташова Инесса Аркадьевна

В статье исследована проблема обеспечения законности в условиях Гражданской войны на территории, контролировавшейся Добровольческой армией, показана принципиальная общность подходов к решению данной проблемы у военного командования и либеральных деятелей Белого Юга.

Ключевые слова: законность, русский либерализм, Гражданская война

LIBERALS AND THE MILITARY ON THE CRISIS OF LEGALITY IN THE WHITE SOUTH (1918-1920)

The article investigates the problem of law enforcement during the Civil War in the territory controlled by the Volunteer Army, shows the major similarity of approaches to the solution of this problem by military commanders and leaders of the liberal White South.

Keywords: legality, Russian liberalism, the civil war

 

К ВОПРОСУ О БОРЬБЕ С ЛИБЕРАЛЬНОЙ ИДЕОЛОГИЕЙ В УСЛОВИЯХ НЭПА (1921-1926 гг.)

Турицын Игорь Викторович, Насонов Александр Александрович

Статья посвящена анализу противоречивых процессов эволюции либеральной мысли России, до известной степени открыто проявившейся в годы новой экономической политики, а также изучению специфики противодействия большевистского режима либеральной альтернативе.

Ключевые слова: российский либерализм, новая экономическая политика

ON THE ANTI-LIBERAL IDEOLOGY DURING THE NEW ECONOMIC POLICY (NEP) (1921-1926)

This article analyzes the contradictory processes of the evolution of liberal thought in Russia, to some extent manifested openly during the New Economic Policy, and studies the specific activity of the anti-Bolshevik regime against the liberal alternative.

Keywords: Russian liberalism, the new economic policy

 

ПОЛИТИКА ГОСУДАРСТВА И ИЗМЕНЕНИЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ КУБАНСКОЙ СТАНИЦЫ В 1953-1960-е гг.

Масюков Николай Александрович

В статье рассмотрены изменения в советской образовательной и аграрной политике, вызванные процессами десталинизации и постановки программной задачи перехода к непосредственному коммунистическому строительству, осмыслено их влияние на развитие сферы образования Краснодар- ского края.

Ключевые слова: кубанское крестьянство, образовательная политика, социокультурное развитие

GOVERNMENTAL POLICY AND CHANGING OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE KUBAN COSSACK VILLAGE IN THE 1953-1960s

The article deals with changes in the Soviet educational and agricultural policy due to the processes of de-Stalinization and setting of policy objectives of the transition to the direct Communist construction, comprehends their influence on the development of education in Krasnodar Krai.

Keywords: Kuban peasants, educational policy, social and cultural development

 

НАЧАЛЬНЫЙ ЭТАП ФОРМИРОВАНИЯ КОНЦЕПЦИИ РАЗВИТИЯ РОССИЙСКОЙ СТРАХОВОЙ МЕДИЦИНЫ (1988-1992 гг.)

Жулин Сергей Петрович

В статье освещен начальный этап реформирования советской системы здравоохранения в условиях перехода к рыночной экономике, реконструкции управления здравоохранением и реорганизации процесса финансирования, показано влияние зарубежного опыта и российских реалий на ее эволюцию.

Ключевые слова: перестройка, страховая медицина, российское здравоохранение

THE INITIAL STAGE OF FORMATION OF THE CONCEPT OF RUSSIAN MEDICAL INSURANCE DEVELOPMENT (1988-1992)

The article describes the initial stage of the reform of the Soviet system of health care during the transition to a market economy, the reconstruction of health care management and reorganization of the financing process, it shows the impact of the foreign experience and Russian realias on its evolution.

Keywords: perestroika, insurance medicine, health care in Russia